paard problemen met inrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EvaaaXX

paard problemen met inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 14:55

ik heb een probleem met mijn pony roosa.
we zijn sinds kort begonnen om haar in te rijden maar het verloopt niet helemaal vlekkeloos
roosa werd eerst voor de kar gezet(nu nog steeds).
maar we begonnen dus met longeren. dat ging in het begin goed maar nu gaat ze heel vaak stoppen tijdens het longeren.
toen we ook in het begin het zadel erop legde en erop zaten tijdens het longeren ging het zonder been opzich wel goed
maar toen wilde we proberen met been dus we begonnen soms gewoon wat vaker het been te drukken enz.
dat ging goed, toen probeerde we het been hoe je het normaal altijd doet. dat ging ook goed de eerste keer.
maar toen we de tweede keer weer gingen trainen vond ze het been opeens eng, nouja zo kwam het dan over.
wanneer we dan schoppen schrikt ze en het lijkt alsof ze in de war raakte.
toen waren we weer vanaf het begin begonnen maar nu weigerd ze dus om te longeren dus weten we niet hoe we het moeten doe met het been
of met het longeren.

sorry als het een beetje onduidelijk staat, je kan het gewoon vragen als je het niet snapt.
alvast bedankt ;)
p.s met het longeren denken we dat het ligt dat ze naar haar broertje tieske wil, ze zijn heel erg aan elkaar gehecht.

Euquincy

Re: paard problemen met inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:58

Dat ze naar haar broertje wil is begrijpelijk maar dat ze zo reageerd is vreemd.
Als eerste: Hoe oud is je pony? En is ze lichamelijk nagekeken? Past het zadel, niks mis met de tanden e.d?

Silke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:04

Je moet ook niet schoppen.. Je moet je been aanleggen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:05

Misschien heb je wat aan mijn ervaring:
Ik ben mijn pony ook aan het inrijden en dat gaat soms heel goed, soms begrijpt ze ineens nergens meer wat van of is ze ineens weer bang. Bij mij is het geval dat mijn pony gewoon heel onzeker is. En ik beloon haar wel voor elke stap die ze zet maar voor mijn gevoel doet ze maar wat. En na een hele tijd oefenen, met ups en downs, snapt ze ineens een klein stukje, dan gaat het op dat onderdeel steeds beter.
En vergeet niet: jij als roofdier zit op de gevoeligste plek van een vluchtdier, met je 'klauwen' om haar buik. ;)

edit: ik vind het trouwens wel knap dat jij met je 12 jaar en 2½ jaar rij-ervaring al een paard kan inrijden! Of heb je daar toch nog niet zo veel ervaring voor? ;)
Laatst bijgewerkt door antje_vip op 11-06-11 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:14

Euquincy schreef:
Dat ze naar haar broertje wil is begrijpelijk maar dat ze zo reageerd is vreemd.
Als eerste: Hoe oud is je pony? En is ze lichamelijk nagekeken? Past het zadel, niks mis met de tanden e.d?

Dat vraag ik me ook af... [Maar heb al gelezen dat ze 14 jr is]

Silke88 schreef:
Je moet ook niet schoppen.. Je moet je been aanleggen.

Wat ze zegt ja..

Is haar ooit longeren geleerd? Probeer dan eerst dat goed te leren en kijk dan verder. Wat trouwens ook wel eens gedaan word met paard inrijden, is dat ze een andere pony mee laten lopen. Bijv; als je op Roosa gaat zitten en zachtjes aandrijft [aan de longe of los, wat jij wilt, net hoever ze al is] dan kun je Tieske vast houden met halster+halstertouw. Dan is ze bij Tieske, maar omdat het zo vertrouwt is voor d'r is de kans verder ook wat kleiner dat ze in paniek raakt omdat Tieske bij haar is. Snappiej?

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 19:28

sorry dat ik laat reageer.
Euquincy; ze is 14 jaar, ze is lichamelijk nagekeken, het zadel past, tanden ook goed. er is niks met haar aan de hand in die richting.
Silke88; sorry, dat had ik even anders moeten beschrijven ja, maar dat bedoel ik wel ja.
antje_vip; misschien is dat bij roosa ook wel het geval. trouwens we zijn met z'n 2en en de baas help ook nog mee.
WissMiss; dat kunnen we inderdaad wel proberen, waarschijnlijk scheelt dat wel al. Het longeren was haar wel al geleerd en in het begin snapte ze het helemaal en ging het ook goed maar sinds kort wil ze alleen maar naar tieske toe.

dankje voor jullie tips en opmerkingen ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:30

been aanleggen en op hetzelfde moment commando geven stap,draf enzo,en belonen als ze het goed doet.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:36

Mijn vzpaardje moet ook helemaal opnieuw ingereden worden.
We zijn begonnen met longeren op stemcommando
En dat moet je goed aanleren want als je dan begint met rijden kun je haar op stemcommando laten lopen en als dat niet wil je been aanleggen
Wij zijn al vanaf april bezig en zelf ben ik nu pas echt beginnen met rijden en vandaag eerste drafje

Dus om kort te houden. Probeer haar met je stem te leiden.
Dan kom je een heel eind
En inderdaad paardje erbij die ze vertrouwt
En inderdaad goed belonen als ze het goed doet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:19

Ja je moet ook niet schoppen om het paard vooruit te krijgen, neem les voor dat het helemaal fout gaat.
Leer ook eens wat een paard echt is en dat ze echt niet snappen dat als jij op de rug gaat zitten schoppen wat je nu wil en daar idd van in de war raken,
JIj gaat toch ook naar school om te leren, daar heeft een paard ook recht op , een goeie opleiding door iemand die eerlijk is en weet waar ze mee bezig is.

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:28

alsjeblieft ga niet zelf aan het knooien maar breng je pony weg naar iemand die er verstand van heeft en die je pony een goede basis kan geven..
als ik dit zo lees dan krijg ik al kriebels.. als je van jezelf weet dat het niet gaat lukken moet je gewoon de knoop doorhakken en je pony wegbrengen naar een proffessional...
je hebt een paard sneller kapot en afgestompt dan je door hebt.. je pony moet plezier in het werk gaan krijgen en voor je willen werken en dat kan alleen als beide partijen elkaar doormiddel van goede hulpen begrijpen..

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:35

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:38

Iemand zoeken die weet waar hij/zij mee bezig is, dit gaat echt niet werken.
Je hebt het al over schoppen, je weet niet hoe je moet beginnen met been te rijden en je weet al niet hoe je het stilstaan tijdens longeren moet tegengaan.
Er is maar één goed advies; hulp zoeken.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 01:48

melcior schreef:
alsjeblieft ga niet zelf aan het knooien maar breng je pony weg naar iemand die er verstand van heeft en die je pony een goede basis kan geven..
als ik dit zo lees dan krijg ik al kriebels.. als je van jezelf weet dat het niet gaat lukken moet je gewoon de knoop doorhakken en je pony wegbrengen naar een proffessional...
je hebt een paard sneller kapot en afgestompt dan je door hebt.. je pony moet plezier in het werk gaan krijgen en voor je willen werken en dat kan alleen als beide partijen elkaar doormiddel van goede hulpen begrijpen..

Helemaal mee eens! Dit gaat niet werken..
Zoek alsjeblieft goede hulp want Bokt kan je hierin online niet ondersteunen.
Deze fase is echt zo ontzettend belangrijk EvaaaXX en je krijgt maar één kans om het goed te doen.
Vertrouw een kundig iemand het zadelmak maken, inrijden en doorrijden toe.. daar hebben zowel je pony als jij straks profijt van!

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 13:22

midgie; ik had al eerder hier een reactie van gekregen maar ik bedoel het been aanleggen, maar ik had het er inderdaad anders neergezet.
p.s ik schop tijdens het rijden ook niet.
melcior;ze wilde in het begin wel voor ons werken en ze vond het ook heel leuk aan haar gedrag te zien en toen ging het ook goed dus we vonden dit een beetje vreemd dat ze zich opeens zo begon te gedragen maar we gaan opzoek naar een proffessional.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:44

1 tip. laat het aan een ouder persoon met veel meer ervaring over. Je hebt gewoon niet genoeg ervaring om een paard netjes in te rijden. inrijden betekent niet alleen dat hij met iemand op zijn rug rondjes moet kunnen lopen maar op een gegtevenmoment ook op de juiste plekken spiermassa gaat ontwikkelen, anders krijgt hij op ee ngegevenmoment rugklachten. en daarbij komt ook nog eens dat het veels te gevaarlijk is want als je pony er een keertje echt vandoor gaat ben jij met 12 jaar niet sterk genoeg om hem (op een goede manier) terug te krijgen en je hebt naar mijn mening nog niet genoeg ervaring om een serie bokken mooi uit te zitten.

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 16:31

MayDayParade; wij zijn nu ook opzoek naar een proffessional in het inrijden

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:09

ga de pony niet dwingen, maar vragen te doen, uit leggen wat je wil. spelen met hem, niet vast pinnen op wat je wil berijken.

Leidenaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:24

Gewoon rustig aan doen, neem de tijd! Zorg eerst voor vertrouwen als je naast je pony staat. Tevens moet je ook niet altijd té lief zijn. Snapt ze het longeren en gaat ze ineens klooien? dan heeft ze geen respect, dit kun je alleen realiseren door consequent te zijn (met alles, tijdens het poetsen, wandelen etc.) Vertrouwen en respect, dat zijn de twee basis ingredienten! Daarna veel oefenen, herhalen en belonen!

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:22

EvaaaXX schreef:
MayDayParade; wij zijn nu ook opzoek naar een proffessional in het inrijden

Super!! dan hoop ik dat je veel plezier gaat beleven met je paardje :Y)

Shierde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:30

gaat vast helemaal goed komen! :)

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:54

ow hier wordt ik blij van EvaaaXX!!!
echt goede oplossing gezocht..
nou ik hoop dat jullie samen een hele goede tijd gaan beleven!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:13

Als ze ouder zijn kunnen ze best wel ingereden worden nog maar ik denk dat het
gewoon wat langer duurt voor ze het echt leren en begrijpen vergeleken met "jonkies"

Hij weet niet beter dan voor de kar te staan blijkbaar. Goed van jullie dat je iemand
met ervaring zoekt!!

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 16:00

dankje voor al jullie tips en alles!
we hopen dat het nu allemaal goed gaat komen en dat we er later veel plezier van krijgen.=D