Problemen inbuigen en wegrennen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laaavo

Problemen inbuigen en wegrennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 14:49

Ik ben sinds een jaar bijrijder van een wat oudere jarige kwpn'r. Ik rijd elke weeek 1 keer op hem.

Samen hebben wij natuurlijk een voorkeurshand om op in te buigen, en die wisselt ook vaak.]

Nu het probleem:

Vaak als ik hem buiging wil laten aannemen, gaat hij versnellen. Nu zou ik hem gewoon inhouden, maar dan juist maakt hij zich strak en recht.
Als ik hem gewoon zijn tempo laat lopen valt hij door de bocht heen omdat hij zijn eigen benen niet kan bijhouden, en neemt hij ook geen goede buiging meer aan.

De rest van de week rijd een ervaren ruiter op hem, waarbij hij bijna altijd netjes over de rug loopt, en verder geen problemen geeft.
Waarschijnlijk is er dus niks lichamelijks aan de hand. Er is helaas ook geen optie om die ruiter advies te vragen...

Ik hoop dat jullie advies hebben!!! Alvast dankjulliewel...!

Irma_Maandag

Re: Problemen inbuigen en wegrennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:54

En wat gebeurt er wanneer je hem in een iets hoger tempo (moet natuurlijk geen crossen zijn), vraagt om licht in te buigen? Als dit goed gaat kun je langzaam uitbouwen naar rustiger tempo en steeds iets meer inbuigen.
Zit je em zelf niet tegen in de beweging met bv je hand of zit? (Waardoor je em als het ware belemmert om goed te kunnen buigen.)
Ik zou deze zaken even nagaan.... wellicht dat het helpt. Succes ermee!

Euquincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:55

Als ik het zo lees dus geen medische dingen.
Ik denk dat ie jou aan het uitproberen is. Zo van achte de pc kunnen wij niet zien wat er mis gaat, ik denk dat het verstandig is om toch les te nemen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:32

Ik mis hier het stukje in jouw verhaal waar je binnenbeen is? Je paard als het ware om je binnenbeen buigen, desnoods met je binnenteugel nog wat meer van de hals maar wel je binnenbeen erbij houden. ;)
Probeer het eens. :-)
Het is voor jou iets moeilijker omdat je het paard maar 1 x in de week rijdt... Blijven volhouden in stap en later in draf.
Laaavo schreef:

Nu het probleem:

Vaak als ik hem buiging wil laten aannemen, gaat hij versnellen. Nu zou ik hem gewoon inhouden, maar dan juist maakt hij zich strak en recht.
Als ik hem gewoon zijn tempo laat lopen valt hij door de bocht heen omdat hij zijn eigen benen niet kan bijhouden, en neemt hij ook geen goede buiging meer aan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:58

Kun je geen les nemen, wamt denk dat het probleem bij jezelf ligt en niet bij het paard, de ervaren ruiter zal het paard wat meer in balans laten lopen en het paard meer naar de achterhand kan zetten , ik zou toch de andere ruiter om advies vragen , of ze jou een keer kan helpen, of les nemen in het rechtrichten

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 07:03

Ik denk dat jullie zeker gelijk hebben dat het aan mij ligt hellaas... ik weet niet hoe ik er mee om moet gaan, anders was deze topic er niet. :')

Het is wel een optie om een keer een les te gaan volgen, maar niet meer dan 1 of 2, en ik vraag me af of het daarin verholpen kan worden. Bovendien zou ik het ook heel leuk vinden als ik er zelf (mbv jullie) uit zou kunnen komen.

Als ik in een hoger tempo rij, valt hij over zijn eigen benen, en is er geen sprake meer van losgellassenheit ed.

In stap gaat het redelijk in een hoger tempo. Als ik hem in wil houden gaat hij zich helemaal vast zetten(tips welke hulpen voor in te houden?)
Het wijken in stap gaat ook netjes en kan heel scherp, maar in draf rent hij dan ook weg. (zonder in te buigen)

Als ik mijn binnen been er stevig aan hou, rent* hij ook weg. Hij gaat welliswaar opzij, maar blijft dan alsnog recht in zijn lijf. Mischien tips om te wijken in draf met dit paard???

In gallop is hij beter uit te zitten dan in draf, dus dan stoor ik hem minder in zijn beweging lijkt mij. Bij de gallop gaat nu de meeste aandacht nog naar het juiste tempo vinden, veel tempo wisselingen, voor een goed achterbeen.

Dankjulliewel voor de (snelle)reacties!!! *D^ Ik ga zeker onthouden wat jullie adviesen zijn!!!

*Hierbij bedoel ik niet als een bezetene wegsprinten en geen controle meer hebben, maar in de 3e versnelling gaan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:00

Het zal zeker een balans probleem zijn, je kan heel veel vinden over rechtricht oefeningen op paardenbegrijpen.nl

Hou de oefeningen eens eerst makkelijk en blijf in stap, wil nog niet draven als je van te voren toch al weet dat het niet gaat lukken.
Ga eens aan de hand werken in schouderbinnen en leer de travers zodat het paard zijn achterbeen sterker en soepeler kan maken zodat hij beter naar het ruiter gewicht kan stappen, aan de hand kun je ook zien wat er gebeurd met de benen van je paard zeker als je dit nog niet kan voelen als je erop zit,
Les is toch wel belangrijk en niet zomaar 1of 2 keer , het is fijn als er iemand mee kan kijken die er kijk op heeft en jou kan sturen met je hulpgeving en dat hoeft echt niet elke week te zijn, 1 x in de mnd zou voldoende moeten kunne zijn, maar ga daarbij ook lezen, leer de theorie en weet waar je op zit.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:25

Het is helemaal niet erg dat de fouten bij jou zouden liggen. Het is al goed dat je stil staat bij dit probleem en dat je het ook zelf ziet als een probleem ;-)

Je been er "stevig" in doen heeft geen zin. Al helemaal niet als je van voor geen buiging/stelling vraagt en je paard niet aan je buitenteugel begrenst. Dan heeft je paard inderdaad kans om rennerig te worden voor je beenhulpen.

Wijken in draf heeft geen nut als je het paard in stap niet voor elkaar hebt. Dat je paard in alle rust kan leren wat de bedoeling van je teugel- en beenhulpen zijn.
Beginnen in stap, veel slangevoltes rijden, correct omstellen op de A-C lijn, zodat ie leert soepeler te worden voor buigingen in zijn lijf, hals en achter de kaken. Dit alles ervoor blijven zorgen dat je paard nageeflijk blijft lopen (liefst Lang en Laag)
Zo ook netjes de hoeken doorrijden zonder dat je paard naar binnen valt over zijn binnenschouder.

En veel geduld hebben. :j Je paard is blanco in zijn hersenen en jij bent degene die het in zijn hoofd allemaal kan vullen met informatie. Jij bent ook degene die het risico loopt om foute informatie aan het paard te geven. Je loopt ook het risico dat je paard hierdoor nog slechter gaat lopen.

Met twee lessen investeer je misschien 100,= voor een goede instructeur die geen prutser is maar je hebt veel informatie om het je paard goed te kunnen aanleren.
Laaavo schreef:
Als ik mijn binnen been er stevig aan hou, rent* hij ook weg. Hij gaat welliswaar opzij, maar blijft dan alsnog recht in zijn lijf. Mischien tips om te wijken in draf met dit paard???

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 12:55

Dan zal ik zoveel mogelijk lessen gaan nemen maar...:)
Het jammere is dat ik maar 1 keer per week 2 uurtjes bij dit paard kan zijn. :(
Niet lang genoeg om aan de hand hem dingen te leren, maa r gelukkig ook niet lang genoeg om het paard slechter te maken.

Ik denk dat ik inderdaad eerst in stap heel veel moet oefenen, en daarna pas aan de draf denken.
En dan nog een paar keer les erbij, ik hoop dat het dan verbeterd..:)

Bedankt voor de tips!!!!