Roos dressuurproef B1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Exponent

Roos dressuurproef B1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 12:03

hallo allemaal !
Hierbij het eerste dressuur topic van Roos , Roos is een 18jarige merrie van pavarotti van de helle x goldslager.
ze is pas sinds 2jaar bereden door mij.

puntjes waar wij tegen aan lopen:
- Roos schud immens hard met haar hoofd , dit is nu al erg verbeterd, maar hebben we nog wel vaak last mee
- mijn linker hand kan/wil niet constant blijven
- roos is erg vast op rechts, heb dan ook veel problemen met ontspanning
- ze zet eveneens haar kaak vast op rechts
- mijn handen moeten omhoog !

verder moeten we over het algemeen meer naar de ontspanning toe werken en figuren moeten beter afgewerkt worden.

( Een klein excuus , dit is de piste waar we normaal altijd gaan springen, en roos was net iets te enthousiast... ze stond al te dansen in de inrijpiste :o dus ik denk dat daar wel een deel van de spanning uit komt )

de punten waren
jury 1 : 161 ( Z jury , heeft erg handige commentaar opgeschreven _/-\o_ )
jury 2 : 193

dit was goed voor een 10e en 2e plaats , in totaal een 5e plaats in het klassement

alvast bedankt voor jullie reacties
Ellen&roos

MerelV

Re: Roos dressuurproef B1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:48

Jullie hebben het inderdaad best netjes gedaan. Maar als tip wil ik je meegeven om het paard soms iets meer ruimte te geven, zodat hij geen grip kan krijgen op jouw hand, maar dat je dat schudden dus ook voorwaarts op probeert te lossen, i.p.v met je handen. Verder verkramp je soms in je schouders, probeer je schouders naar achteren te doen, je zal zien dat je dan meteen ontspant!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:57

Inderdaad, iets meer ruimte geven van voren. Volgens mij drukt ze d' r rug weg en gooit d' r hoofd omhoog. Is ze wel eens nagekeken door DA?
Misschien eens martingaal proberen?!

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:11

Wat een mooi compact paardje :) met een hoop geduld kun je daar een hoop mee bereiken. Als ze ontspant ziet het ineens een stuk beter uit. Helaas is de spanning de gehele proef wel aanwezig.

Een martingaal zou ik niet gaan gebruiken, dit kan en moet rijtechnisch opgelost worden. Het eerste wat me opviel is dat ze weinig impuls heeft. Dit is heel begrijpelijk, ik zie aan je houding dat je haar i.v.m. de spanning niet 'durft' los te laten aan de voorkant en niet durft te rijden. Probeer dit wel te doen, het voelt misschien tegenstrijdig, maar door je paard vast te houden aan de voorkant drukt ze alleen maar haar onderhals eruit en haar rug weg.
Verder viel het me op dat je vaak de verkeerde stelling aanneemt. Ook dit is heel begrijpelijk omdat je haar toch heel graag langs enge dingen wilt leiden. Het klinkt misschien raar, maar probeer haar juist wat schoudervoor om je binnenbeen te houden langs de enge dingen, dit werkt beter.
Die volte doorzitten op de rechterhand ziet er al heel best uit, daar ontspant ze al een beetje, helaas bouwt ze die weer op met aanspringen in galop. Probeer ook hier weer vóóruit te denken, dan heb je minder kans dat ze gaat stuiteren. Gelukkig gebeurde dat niet :)

Om haar losser te krijgen wil ik alleen meegeven, vooruit denken! Voorwaarts oplossen is het best. Dat is heel moeilijk, maar je hebt er op langere termijn meer baat bij. Verder veel figuren rijden en tempowisselingen, afijn, je weet dat waarschijnlijk wel.

Ik vind het een compliment waard dat je zo rustig blijft terwijl je paard steeds spanning op bouwt. Je blijft rustig met je handen (al mogen ze wel meer mee gaan met de beweging) en zit op zich netjes. Toch bouw jij in je houding ook wat spanning op. Probeer te blijven ademen :D klinkt heel simpel, maar is best moeilijk in momenten van spanning!

Heel veel succes!

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 16:24

@ Milene : dankjewel !
@ Mereltjuh : Het schudden is inderdaad een groot probleem , al is het nu al vele minder geworden. Ik merk inderdaad zelf dat ik hard verkramp ,vooral in mijn rechterschouder.. Ga je tip morgen zeker eens porberen, dankjewel !

@Max66 : Ze is ( al iets te vaak) helemaal nagekeken door de DA , het hoofdschudden heeft ze al erg lang, dit is denkik een reactie op mijn hand... denk dat ze vroeger ( 14jaar geleden :') ) nogal ruw is ingereden en dat ze daardoor niet goed weet wat en hoe... ze heeft voor ik met haar begon ( 2 jaar geleden ) dan ook 13 jaar niet/sporadisch eens bereden geweest.
Aan een martingaal denk ik zeker niet, die is er met springen al afgevlogen een half jaar geleden en dessuurmatig vind ik die hier geen bijdrage leveren. Toch bedankt voor je tips!

@Olympus : Spanning is inderdaad heel de proef aanwezig, af en toe een mooi moment. Denk dat dit grotendeels komt door dat we in die piste elke week springen en ze nu plots "netjes moest lopen" :)

Ik heb inderdaad probleem met haar impuls , stond ook de commentaar "mag mee" bij.. Ik ben het met je eens dat impuls+ loslaten resulteerd in een meer onspannen over de rug gereden paard, maar bij de uitvoering gaat het vaak mis :o De impuls is in elk geval wel een punt waar we in de les hard aan werken.

Stelling zie je waarschijnlijk vooral op rechts fout? Ik krijg ze rechts namelijk erg moeilijk in de juiste stelling, mijn binnenbeen wordt soms door haar volledig genegeerd en heb er echt moeite mee ze op die kant de hoek in te krijgen. en dit terwijl ze links zo los is.

Ik ga zeker aan je tips denken , vooral het vooruit denken! Dankjewel voor je reactie !

niekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:36

Leuk paard! En mooie punten, Wel 1 tip; Doe je schouder ietsiepietsie naar achter, Dan zal je gelijk meer ontspannen ik weet het zeker! :)
Succes verder met je paard!

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 16:40

Ga ik zeker proberen, dankjewel ! :)

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:10

Rechts is moeilijk te zien, mij viel het vooral op op de linkerhand vreemd genoeg :D
Maar inderdaad soms ook rechts, vooral achterin de bak :j
Fijn dat je iets met de tips kan, veel succes nogmaals.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:16

leuk paard!
ikkrijg alleen het idee dat je je handen behoorlijk vast zet waardoor het lijkt alsof je paard teugelkreupel loopt..
ik vind het erg storend om te zien en je paard zal toch een reden hebben om dat hoofdschudden te doen.

hoe loopt hij/zij als je lang en laag rijd met veel ontspanning?
succes!

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 20:22

Ze schud inderdaad constant met der hoofd, al is het door haar meer over haar rug te rijden er wel sterk op aan het beteren, Nu krijg ik nog maar een klein knikje terwijl ze anders met der volledige hoofd schudde. Ik weet niet echt een rede waaraan het zou kunnen liggen? Tandjes & tuig is ok... ?

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:31

Ziet er opzich allemaal vriendelijk uit. Een tip die ik van mijn instructrise kreeg toen mijn bijrijdpaard op 1 kant heel erg vast zat, hoe dan ook eerst de vooruit knop erop zetten voordat je moeilijke dingen gaat doen. Als je dan heb gereden kan je de laatste 5/10 minuutjes met lange teugel met contact lekker blijven draaien alle kanten op. Gewoon alleen maar draaien. Ik vond het zelf erg fijn. En voor de rest slange voltes met kleine voltes erin, alhoewel je hierbij moet uitkijken dat je je paard niet voorbij loopt.

Wat we ook deden was alleen maar op de binnen hoefslag, en dan op haar makkelijke kant in de verkeerde stelling lopen, eerst alleen maar in stap. Je zou in principe ook een volte in de verkeerde stelling moeten kunnen rijden. Dan stel je haar soms eens recht, soms in de goede stelling, en dan weer lekker in de verkeerde stelling. Beetje spelen met de houding van het lichaam, en dan vooral in stap. Natuurlijk wel eerst warm draaien.

succes ermee!

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 20:34

dankjewel voor de goede tips, ga ik zeker morgen mee beginnen werken! Ik merk inderdaad zelf dat als ze losser wordt, ze makkelijker doorbuigt maar toch nog moeizaam.. is uiteraard een kwestie van oefenen en oefenen en... :j

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:08

En niet stiekem je binnen hand vast gaan zetten, dat is iets wat ik iets te veel doe :o