onze methode is: Ontspaning aan de voorkant, motor aan de achterkant aan. En dat werkt! Hij gaat al best snel uit zichzelf mooi rond lopen en hij is ook al een stuk voorwaartser dan eerst. De galop gaat met (galop)sprongen vooruit!
Niet lezen = Niet reageren
In de OP staat veel belangerijke informatie, lees deze ajb eerst door voor het reageren.
De sporen heb ik een jaar geleden aangeschaft. Ricky was erg langzaam en omdat ik vrij lange benen heb moest ik constant aandrijven met mijn kuiten omhoog om de hulp scherper te kunnen geven. Ik viel naar voren en onze hele balans was weg. De zwanenhalssporen wijzen omhoog en hebben knopjes van groot formaat als raakvlak bij de buik. Het ging stukken beter en mijn huiding verbeterde. Nu Ricky losser wordt, raakt hij voorwaartser, en hoef ik niet meer zo vaak aan te drijven. Om langzaam van de sporen af te gaan draag ik ze de eerste helft van de les wel, en de andere helft niet. Uiteindelijk wil ik ze helemaal weg hebben.
Dit is hoe hij was toen we bij de vorige lesgever reden:

Dit is hoe hij liep toen we net bij de nieuwe lesgeefster waren:

En om nu maar meteen met het fijnste moment te beginnen:
Hier loopt hij echt heel fijn naar mijn mening. Zijn achterhand is heerlijk actief, ik drijf hem niet aan en hij loopt lekker aan een fijn teugeltje. Mijn been mag wel meer naar voren en de hakken mogen meer uitgedrukt worden.

Een fijn drafje, maar wel met meer spanning. Geen spoor in de buik maar wel lekker actief.

Hier fijn aan de voorkant, maar helaas wel op de voorhand. Meer activiteit dus en minder begrenzing aan de voorkant.

Vanaf dit punt heb ik mijn sporen afgedaan.
Om jullie even te laten zien hoe hij eerst liep:

Veel spanning, slechte zit en druk op de teugels van mijn kant.
Ricky is altijd vreselijk gespannen geweest tijdens de galop, en sinds kort gaat het al iets beter. Als we hem echter op dezelfde manier rijden als bij de draf, dan valt hij compleet uit elkaar. Daarom pakken we hem er bij de galop iets korter bij. Hier protesteerd hij soms tegen door zijn mond te openen. Gelukkig hebben wij zijn mond niet met een sperriempje dichtgesnoerd.
Hier had ik hem iets losser moet laten aan de voorkant.

Imo een niet echt actief galopje en zeker voor dit tempo zit ik hem veel te veel in de mond.

Dus, mijn eigen kritiekpunten:
- Tenen naar binnen
- Op sommige momenten losser zijn aan de voorkant
- Hakken uitdrukken
- Hem actiever maken
We hebben iig geen wedstrijdervaring en voorlopig wil ik dat houden ook. Eerst ontspanning, dan pas wedstrijden.

Vooral met het laatste zijn we, naast buiging, erg mee bezig. Veel (schijn)overgangen en veel volte's en slangenvoltes. Hij was deze les jammer genoeg erg stijf bij zijn schouders, maar ik spreek volgens mij wel de waarheid als ik zeg dat we allebei gegroeid zijn in de dressuur.

Onderbouwde reactie's vallen bij mij zeer in de smaak.
, maar bij mij heeft het erg goed gewerkt!!