Ricky als dressuurpown in de dop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leonyr

Ricky als dressuurpown in de dop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 11:09

Je zult net zien, als je gaat rijden begint het met regenen, als je klaar bent dan wordt het droog... Maar goed, als je één keer in de maand een goed lopend paard onder je kont hebt, mag je in je handjes wrijven. Hoe dan ook, ik heb nu al een jaar les bij een over-over-overbuurvrouw en dat gaat super. Bij onze eerste lesgeefster was het vooral: Voorkant in de krul en hoppa, maar nu pakken wij het anders aan.

onze methode is: Ontspaning aan de voorkant, motor aan de achterkant aan. En dat werkt! Hij gaat al best snel uit zichzelf mooi rond lopen en hij is ook al een stuk voorwaartser dan eerst. De galop gaat met (galop)sprongen vooruit!

Niet lezen = Niet reageren
In de OP staat veel belangerijke informatie, lees deze ajb eerst door voor het reageren.

De sporen heb ik een jaar geleden aangeschaft. Ricky was erg langzaam en omdat ik vrij lange benen heb moest ik constant aandrijven met mijn kuiten omhoog om de hulp scherper te kunnen geven. Ik viel naar voren en onze hele balans was weg. De zwanenhalssporen wijzen omhoog en hebben knopjes van groot formaat als raakvlak bij de buik. Het ging stukken beter en mijn huiding verbeterde. Nu Ricky losser wordt, raakt hij voorwaartser, en hoef ik niet meer zo vaak aan te drijven. Om langzaam van de sporen af te gaan draag ik ze de eerste helft van de les wel, en de andere helft niet. Uiteindelijk wil ik ze helemaal weg hebben.

Dit is hoe hij was toen we bij de vorige lesgever reden:
Afbeelding

Dit is hoe hij liep toen we net bij de nieuwe lesgeefster waren:
Afbeelding

En om nu maar meteen met het fijnste moment te beginnen:

Hier loopt hij echt heel fijn naar mijn mening. Zijn achterhand is heerlijk actief, ik drijf hem niet aan en hij loopt lekker aan een fijn teugeltje. Mijn been mag wel meer naar voren en de hakken mogen meer uitgedrukt worden.
Afbeelding

Een fijn drafje, maar wel met meer spanning. Geen spoor in de buik maar wel lekker actief.
Afbeelding

Hier fijn aan de voorkant, maar helaas wel op de voorhand. Meer activiteit dus en minder begrenzing aan de voorkant.
Afbeelding

Vanaf dit punt heb ik mijn sporen afgedaan.
Om jullie even te laten zien hoe hij eerst liep:
Afbeelding
Veel spanning, slechte zit en druk op de teugels van mijn kant.

Ricky is altijd vreselijk gespannen geweest tijdens de galop, en sinds kort gaat het al iets beter. Als we hem echter op dezelfde manier rijden als bij de draf, dan valt hij compleet uit elkaar. Daarom pakken we hem er bij de galop iets korter bij. Hier protesteerd hij soms tegen door zijn mond te openen. Gelukkig hebben wij zijn mond niet met een sperriempje dichtgesnoerd.

Hier had ik hem iets losser moet laten aan de voorkant.
Afbeelding

Imo een niet echt actief galopje en zeker voor dit tempo zit ik hem veel te veel in de mond.
Afbeelding

Dus, mijn eigen kritiekpunten:
- Tenen naar binnen
- Op sommige momenten losser zijn aan de voorkant
- Hakken uitdrukken
- Hem actiever maken

We hebben iig geen wedstrijdervaring en voorlopig wil ik dat houden ook. Eerst ontspanning, dan pas wedstrijden. :)

Vooral met het laatste zijn we, naast buiging, erg mee bezig. Veel (schijn)overgangen en veel volte's en slangenvoltes. Hij was deze les jammer genoeg erg stijf bij zijn schouders, maar ik spreek volgens mij wel de waarheid als ik zeg dat we allebei gegroeid zijn in de dressuur. :)

Onderbouwde reactie's vallen bij mij zeer in de smaak. :D

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:02

Hallo, allereerst vind ik de tweede plaatjes een fijner beeld geven dan de eerste goed gedaan! Maar met zulke losse teugels ben ik het noiet helemaal eens, paard moet van je been naar de hand toegereden worden maar dan moet dat contact er ook wel zijn.. De combi van actieve achterhand en een stille!!! Hand waar tegen aan gelopen word in combi met ontspanning geeft nageeflijkheid.. Of bouwen jullie daar naar toe? Ook zie ik op de een na laatste foto in galop een hele sterke binnenhand, probeer daar op te letten.. Houd je handen dan liever iets lager en breder om hem te helpen iets meer over zijn rug te lopen en wat ronder te worden.. Veel suc6!

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:18

Je pony ziet er op geen enkele draffoto actief genoeg uit, daarom is hij ook nergens echt door de hals.
De pony gaat pas echt ontspannen zodra hij wel gaat nageven.

De foto waarvan je zelf zegt: hij loopt lekker fijn aan een teugeltje, waarbij je hem niet aandrijft, daar zit het omslag punt tussen wel of niet nageven. Daar had je juist nog net een beetje been moeten geven en een ontspannen, wat sluitende hand eraan moeten houden.
Geloof dat het foto nr 3 is.

niekk

Re: Ricky als dressuurpown in de dop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:41

Leuk paardje! Alleen 1 tip! Misschien je hakken iets meer naar beneden doen, Dat ziet erook mooier uit! :D
Veel succes verder. :D

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 17:40

Bedankt voor het opbouwende commentaar! Zoals ik zelf ook al aangegeven heb is ons doel om hem idd actiever te maken, hier zijn we dus al mee bezig. Overigens bedoel ik met een fijn teugeltje dat ik hem niet in zijn mond zit te sjorren. Het was namelijk een heel gedoe om dat na een jaar rijden op die manier af te leren. :) Binnenhand moet ik idd meer los durven te laten.

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:20

Ik snap niet waarom je ooit met die enorme sporen bent gaan rijden. Ik bedoel, als ik naar je houding kijk kan je juist perfect met je kuiten aan drijven, maar zelfs met die sporen trek je je been nog op. En van sporen word je paard niet standaard voorwaartser van. Hij kan er ook juist van gaan afstompen als het toch geen efect op hem heeft. Ook mag hij veel meer met zijn hoofd naar beneden, gewoon niet zo hoog ingesteld.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:28

Ik vind het geen fijn beeld geven. Op vele foto's heeft ie z'n mond open, ik zie je nog steeds je benen optrekken. (zie post pelousa) Verder vind ik je wel netjes rechtop zitten.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 21:43

@ Pelousa: Gezien de situatie toen was het beter om een hulpmiddel te hebben. Ja, ik trek mijn benen nog steeds op, maar lang niet zo erg als toen ik zonder de sporen reed. Bedenk wel dat we nu al een stuk vooruit zijn gegaan.

Over dat laatste stuk ben ik het niet met je eens. Je kan je sterrekijker in een krul trekken zonder ontspanning of je kan hem licht helpen en er lekker de tijd voor nemen. Dat wij het laatste kiezen, is onze keuze en daar sta ik vol achter. :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:46

Ziet er goed uit!
Maar waarom wil je eigenlijk van de sporen af? Het gaat nu goed met sporen, en jij hebt idd lange benen waardoor je ze moet optrekken om te drijven. Lijkt me beter voor jou en de pony als je dat gewoon met sporen blijft doen, dan kom je ook beter door en hoef je wss steeds minder te drijven.
Als je weer teruggaat naar zonder sporen moet je toch weer je hak optrekken, zonder drijven rijden gaat namelijk niet!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 21:55

@44Myrthe44: Hè, zeg je dat ik juist wel met sporen mag rijden? Goh, dat is Bokt weer eens van de andere kant, haha. :D
Ik wil zonder sporen omdat ik het zelf prettiger vind (Een fijner idee), maar ook omdat ik weet dat Ricky zonder sporen gereden kán worden. Wat ik eigenlijk wil bereiken is dat hij door een lichte druk van het onderbeen al voorwaarts gaat. Het is lastig uit te leggen, vrees ik. :)

Bedankt voor je reactie!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:58

44Myrthe44 schreef:
Ziet er goed uit!
Maar waarom wil je eigenlijk van de sporen af? Het gaat nu goed met sporen, en jij hebt idd lange benen waardoor je ze moet optrekken om te drijven. Lijkt me beter voor jou en de pony als je dat gewoon met sporen blijft doen, dan kom je ook beter door en hoef je wss steeds minder te drijven.
Als je weer teruggaat naar zonder sporen moet je toch weer je hak optrekken, zonder drijven rijden gaat namelijk niet!

Sorry, maar met deze post ben ik het absoluut niet eens. Ieder paard op dit niveau is zonder sporen te rijden en drijven doe je juist met je kuit en niet met je hak.
Imo kunnen die sporen gewoon nu al af hoor, neem die stap en het gaat je lukken :D ! Je ziet hartstikke goed verschil met eerst en zonder sporen kunnen rijden heeft op dit niveau geen biet te maken met hoe hoog je kuit zit, maar met hoe consequent je bent.
Actie= reactie! Geen actie is ff duidelijk maken dat er toch echt een reactie moet komen en gelijk reactie is flink belonen.
Als jij vandaag jouw rijden verandert, en dit van je paard vraagt, zal hij inderdaad best in de war zijn de eerste dagen, omdat hij niet weet wat hem overkomt. Maar daarna zal hij er alleen maar blijer van worden omdat jij veel duidelijker bent in wat je vraagt.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 22:03

Wen_en_Jelle schreef:
44Myrthe44 schreef:
Ziet er goed uit!

Sorry, maar met deze post ben ik het absoluut niet eens. Ieder paard op dit niveau is zonder sporen te rijden en drijven doe je juist met je kuit en niet met je hak.
Imo kunnen die sporen gewoon nu al af hoor, neem die stap en het gaat je lukken :D ! Je ziet hartstikke goed verschil met eerst en zonder sporen kunnen rijden heeft op dit niveau geen biet te maken met hoe hoog je kuit zit, maar met hoe consequent je bent.
Actie= reactie! Geen actie is ff duidelijk maken dat er toch echt een reactie moet komen en gelijk reactie is flink belonen.
Als jij vandaag jouw rijden verandert, en dit van je paard vraagt, zal hij inderdaad best in de war zijn de eerste dagen, omdat hij niet weet wat hem overkomt. Maar daarna zal hij er alleen maar blijer van worden omdat jij veel duidelijker bent in wat je vraagt.

Bedankt!
Het actie = reactie vind ik zelf nog erg moeilijk, traag reactievermogen vrees ik, haha.
Maar we zijn er iig mee bezig. :)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:06

haha had ik ook erge last van (en nog trouwens), maar dat is ook echt oefenen, oefenen, oefenen. Wat bij mij helpt is zelfcoaching. Voor ik een overgang ga maken bedenk ik me heel bewust wat ik wil. Op welke hulp WIL ik dat hij HOE reageert. Doet hij dat niet of niet genoeg, dan is het even tikkie-tikkie :). en weer opnieuw. Net zolang tot hij begrijpt dat als ik de zachte en kleine kuithulp geef die ik wil, hij moet gaan zoals ik dat wil. En dat is heel veel geduld hebben en 100 overgangen in een uur rijden :P, maar bij mij heeft het erg goed gewerkt!!

Succes met je mooie paardje :)
Laatst bijgewerkt door Wennii op 11-06-11 22:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 22:08

Wen_en_Jelle schreef:
haha had ik ook erge last van (en nog trouwens), maar dat is ook echt oefenen, oefenen, oefenen. Wat bij mij helpt is zelfcoaching. Voor ik een overgang ga maken bedenk ik me heel bewust wat ik wil. Op welke hulp WIL ik dat hij HOE reageert. Doet hij dat niet of niet genoeg, dan is het even tikkie-tikkie :). en weer opnieuw. Net zolang tot hij begrijpt dat als ik de zachte en kleine kuithulp geef die ik wil, hij moet gaan zoals ik dat wil. En dat is heel veel geduld hebben en 100 overgangen in een uur rijden :P, maar bij mij heeft het erg goed gewerkt!!

Succes met je mooie paardje :)

Oh, dat is wel een hele fijne tip. Ach ja, zomervakantie komt eraan en dat geeft ons weer veel tijd om te oefenen!

Bedankt iig. :)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:09

44Myrthe44 schreef:
Ziet er goed uit!

Volgens mij hoor je te drijven met je kuiten..
En daar komt ze als ze haar benen lang houd gewoon bij :)
Dus optrekken is nergensvoor nodig.

Ik denk dat het beter voor je pony is als je juist geen sporen om doet. Zo word ie er alleen maar slomer van.
Gewoon consequent blijven. Een keer knijpen, 2e keer drijven, en 3e keer mag je best vel wezen en desnoods je zweepje erbij.

Ik vind hem wel al wat ontspannend in zn hals, en ik denk dat het echt een stuk beter gaat als je hem actiever rijd :)

Je bent in ieder geval echt al op de goede weg!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:10

edit op mijn vorige post (had hem aangepast maar zag dat er alweer nieuwe berichtjes waren: mijn paard was dus echt in de war toen ik hiermee begon. Ik heb dit 2 dagen gedaan en de derde dag snapte hij er echt helemaal niks meer van. Ik dreef eerst zowat elke pas, en toen nog alleen bij de overgang... Die heb ik 4 dagen rust gegeven en toen ik hem weer oppakte liep hij als een trein... Dus dat is ook erg belangrijk. Laat het hem wel heel goed verwerken allemaal, want het is voor hem ook een heel ander denkpatroon (hij moet actief naar voren gaan denken).

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 22:11

Cchanny schreef:
44Myrthe44 schreef:
Ziet er goed uit!

Volgens mij hoor je te drijven met je kuiten..
En daar komt ze als ze haar benen lang houd gewoon bij :)
Dus optrekken is nergensvoor nodig.

Ik denk dat het beter voor je pony is als je juist geen sporen om doet. Zo word ie er alleen maar slomer van.
Gewoon consequent blijven. Een keer knijpen, 2e keer drijven, en 3e keer mag je best vel wezen en desnoods je zweepje erbij.

Ik vind hem wel al wat ontspannend in zn hals, en ik denk dat het echt een stuk beter gaat als je hem actiever rijd :)

Je bent in ieder geval echt al op de goede weg!

Bedankt. :)
Actief rijden blijft een punt, maar vooral een van geduld en veel oefenen. Het laatste wat ik wil is hem alles opdringen om zelf over en week prefecte beelden te kunnen laten zien. We doen het rustig aan.

Wen_en_Jelle: Op die mening ga ik mee.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:14

Je hoort voor het aandrijven de bovenkant van je kuit te gebruiken. Je moet dus ongeveer met je knieen onder je paard uitkomen wil je geen goede kuit meer kunnen geven. Sporen met je hakken (of net daarboven) is hakken met je sporen... gezien de stand van je voeten denk ik dat je veel te veel met je spoor aan je paard zit, en dat het zo geen verfijnde hulp is, maar een hulp die altijd van de spoor komt.

Ga je richten op het voorwaarts-neerwaarts rijden, en pas je paard rond willen vragen. Gebruik liever een zweep(je) om je paard actiever te maken dan sporen. Sporen zijn voor de verfijning van de hulpen, niet om je paard mee vooruit te krijgen.

Wel loopt je paard duidelijk beter als op de eerste 2 foto's :j

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:25

Deze pony mag/ moet actiever dus het spoortje is bij juist gebruik geen enkel probleem.

Alfred_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:47

Al een hele verbetering met hoe het er eerst uit zag, netjes!
Paard mag inderdaad actiever maar zorg dat je niet met je hak been geeft. Als je dit echt vanuit je kuit gaat doen zal je ook geen sporen meer nodig hebben. Misschien is het in het begin dan wel handig om een zweep te gebruiken. Als hij dan geen reactie geeft kan je jouw hulp verduidelijken met de zweep. Maar goed, als je goed volhoudt en veel oefent zal je straks genoeg hebben aan kuithulpen wat betreft activiteit!

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:01

Leonyr schreef:
@ Pelousa: Gezien de situatie toen was het beter om een hulpmiddel te hebben. Ja, ik trek mijn benen nog steeds op, maar lang niet zo erg als toen ik zonder de sporen reed. Bedenk wel dat we nu al een stuk vooruit zijn gegaan.

Over dat laatste stuk ben ik het niet met je eens. Je kan je sterrekijker in een krul trekken zonder ontspanning of je kan hem licht helpen en er lekker de tijd voor nemen. Dat wij het laatste kiezen, is onze keuze en daar sta ik vol achter. :)

Ik heb niks gezecht over in de krul trekken. Ik zei: meer met zijn hoofd naar beneden. Je houdt hem zo strak van voor.

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:10

Ik snap niet goed waarom je nu nog steeds je benen naar achter doet? Je hebt lange sporen zodat je je been niet meer naar achter moest doen... En je moet idd je hiel een beetje meer naar beneden laten zakken. Maar op de tweede foto liep hij echt mooi ontspannen :)

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:12

Angela schreef:
Je hoort voor het aandrijven de bovenkant van je kuit te gebruiken. Je moet dus ongeveer met je knieen onder je paard uitkomen wil je geen goede kuit meer kunnen geven. Sporen met je hakken (of net daarboven) is hakken met je sporen... gezien de stand van je voeten denk ik dat je veel te veel met je spoor aan je paard zit, en dat het zo geen verfijnde hulp is, maar een hulp die altijd van de spoor komt.

Ga je richten op het voorwaarts-neerwaarts rijden, en pas je paard rond willen vragen. Gebruik liever een zweep(je) om je paard actiever te maken dan sporen. Sporen zijn voor de verfijning van de hulpen, niet om je paard mee vooruit te krijgen.

Wel loopt je paard duidelijk beter als op de eerste 2 foto's :j

Hier ben ik het mee eens!