Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
x_Quinta_x schreef:En blijf ten alle tijd ook netjes op je paard zitten. Niet proberen helpen met je schouders door mee te draaien, leunen naar de kant waar hij heen moet springen. Dat stoort allemaal en hij moet het leren met minimale hulp.
Bedankt!!
Vandaag deed hij wat moeilijker, maar wanneer hij op beide kanten 1 goede wissel deed, ben ik gestopt. Hij heeft het vooral moeilijk om van links naar rechts te springe, dan wordt hij nerveus. En op die kant heeft hij 1 keer per ongeluk denk ik ne goeie wissel gereden. En heb hem direct beloond en iets anders gedaan en niet meer aan de wissels gedacht. Terug naar ontspanning gereden. We komen er wel 
Leowel schreef:In een licht verzamelde galop afwenden bij a of c en appuyeren in galop naar de hoefslag, bij de hoefslag aangekomen de wissel duidelijk met je binnenbeen vragen en aan de buitenkant met je hand goed ondersteunen. Uiteraard paard naar binnen stellen. Zeker nooit naar voren rijden bij het vragen naar de wissel, dan veroorzaak je vluchtgedrag! Het is in het begin al een hele moeilijke oefening om te leren voor een paard dat het niet meteen eigen is gemaakt bij het zadelmak maken. Dit veroorzaakt veel stress en spanning, als je dan ook nog eens naar voren gaat rijden dan is het eind zoek. Indien hij de wissel volledig springt uitbundig belonen met je stem en het daarbij laten. Nooit door blijven drammen en altijd rustig blijven. Wilt het echt niet lukken laat het dan gewoon rusten en probeer het 2 dagen later nog eens. Je paard snap het allemaal nog niet en dat kan je hem nooit kwalijk nemen. Voor de mensen die een jong paard hebben.... maak er meteen een gewoonte van om een wissel te springen onder het zadel. In de wei doen ze het ook van nature en tegen de tijd dat die geperfectioneerd moet worden als je in de Z komt kan je er nog alle kanten mee uit. Scheel een hoop stres en voor jullie een hoop plezier.
Met naar voren rijden wordt bedoeld dat je het paard met je zit 2 passen voor de wissel even iets actiever maakt (wat nauwelijks waarneembaar is) zodat de wissel mooi actief van achter naar voren wordt gesprongen.