Wat nu?? rennen en niet terug te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisettertje

Wat nu?? rennen en niet terug te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 14:33

Ik heb een trekpaard van 6jaar genaamd Marian. Het is echt een schat van een paard eigelijk nooit echt grote problemen met haar.
Ik rij haar altijd onder het zadel en we hebben ook elke week les, als ze bokt lachen we er om en rijden dan weer gewoon verder alsof ze dat nooit had gedaan. Verder staat ze elke dag in de wei en alleen in de nacht staat ze binnen.
Maar ineens was daar een groot probleem. Ik had haar op gezadeld en zoals altijd was ze braaf en stond netje's te wacht op wat komen ging.
Toen naar de bak en er op, beetje los stappen, doen we altijd 5 tot 10 minuten ook nu nog steeds niks aan de hand. Paar keer gecheckt of ze goed aan m'n hulpen was. Nog steeds alles normaal. Dus ik gaf been om aan te draven. Toen werd het een grote ramp. Ze begon te rennen en was niet meer terug te rijden op mijn zit. Dus dan maar een korte ophouding, ook hier reageerde ze niet op. Dan maar een volte om haar af te remmen, maar ook dit kreeg ik niet voor elkaar. Toen ze eindelijk weer rustig was weer terug naar stap. Ook nu was er in stap niks aan de hand, stilstaan ook geen probleem, weer weg stappen en wat figuren rijden geen probleem. Dus maar weer aandraven.
En daar gingen we weer had weer niks te vertellen ze renden op de bakrand af en probeerde mij er tegen aan te duwen gelukkig was ik op tijd om mijn been op te trekken. Maar weer was ze niet terug te rijden of te sturen. Zo een half uur geprobeerd om die overgang te rijden zonder dat ze dit ging doen. Ik snapte er niks van normaal is ze heerlijk aan mijn hulpen en zeer makkelijk te sturen en terug te rijden. De vlogende dag toch weer gewoon er op niet gedacht aan wat ze die dag ervoor had gedaan en hoopte gewoon weer te kunnen rijden zo als normaal ik dacht nog ach ze had gister zeker geen zin ofzo. Dus weer lekker instappen en checken of ze goed voor me hulp was. Weer niks aan de hand dus weer aandraven en daar gingen we weer. Keihard op de bakrand afrennen net daar voor draaien zo dat ik er tegen aan zou knallen met me been helaas voor haar was ik weer op tijd met mijn been om hoog trekken. Weer niet terug te rijden en niet te sturen. Toen ik haar eidelijk zo ver had dat ze stopte ben ik maar afgestapt ik kon niet meer stond te trillen op me benen. Dus heb ik haar losgelaten en ben even een stukje uit haar buurt gaan staan om tot rust te komen (marian kan netjes op een plek blijven staan als ik zeg dat ze daar moet blijven als ik wegloop)
Toen haar maar afgezadeld en naar de wei gebracht. De volgende dag had ik les. Dus alles uitgelegt aan mijn rijinstructrise. Die snapte er ook niet veel van, het ging zo goed de laaste paar maanden we waren zo ver gekomen. Dus we zouden er die les aan werken. Toen ik dus aandraafde gebeurde het weer nu gepaard met flink wat bokken ik kon blijven zitten maar ze bleef maar door gaan met op de bakrand af te rennen. Toen ik haar weer stil had staan weer overlegt, ik kon niet meer, ik wist me geen raad. Toch nog maar een keer proberen. En daar gingen we weer. Weer renden ze op de bakrand af, weer was ze niet terug te rijden of te sturen. Ze maakte weer een scherpe bocht en begon weer te bokken dit keer vloog ik er dus wel af en landde op een paar cm van de bakrand. het scheelde ook echt niet veel of ik had er over heen gehangen. ik landde op mijn rug. Paard liep 2 passen van me af en stond toen stil met een blik van wat doe jij daar nou??? Ondertussen was mijn rij-instructrise al bij me gekomen en ook de eigenaar van de stal was er al. We snapte er niks van ze was altijd zo braaf ik kon altijd zo met haar weg rijden. Na dat ik uit de bak was en Marian gevangen was ging mijn rij-instructrise er op (dit doen we wel vaker zo dat ze even kan voelen wat Marian doet als ik iets niet voor elkaar krijg zo dat ze me beter kan helpen) Ze draafde aan en daar begon het weer. Ook bij haar had ze nog nooit een stap fout gezet. Ook zij kon doen wat ze wou maar het ging er niet uit. De dag er na heeft zij mijn paard ook nog gereden. Nog steeds was het probleem niet opgelost iedere keer weer maakte ze zich klaar om weer te gaan rennen of te bokken. Je kon het gewoon aan haar zien. Ze maakte zich rond om zich af te zetten. Maar nu bedacht ze zich toch maar. En deed het toch maar niet. dit heeft ze toen steeds gedaan zich rond maken maar toch maar niet weg rennen. Twee dagen later had mijn moeder les. Zij rijd nog niet zo lang. Maar marian deed bij haar niks liep braaf haar rondjes. We stonden versteld. Dus mijn rij-intructrise er weer op. Ze draafde aan en Marian begon zich gelijk weer rond te maken om iets te gaan doen. Weer bedacht ze zich. Maar over is het nog niet. Ook als ze los loopt in de bak rend ze gewoon keihard tegen de bakrand aan zonder ook maar een beetje af te remmen. Omdat ik te veel pijn heb door die val kan ik nu niet verder rijden met haar dus doen we nu grondoefeningen, hier mee is ze erg braaf en vind alles goed. Na deze val zo dicht bij het hek heb ik maar een bodyprotector aangeschaft. Deze gaat ook zeker aan als ik ga rijden,draag ook altijd een cap. Zodra ik geen pijn meer heb ga ik eerst op een ander paard. zo dat ik mijn vertrouwen terug kan krijgen. Pas als ik er klaar voor ben ga ik weer op mijn eigen paard.
Kent iemand dit probleem of heeft iemand tips. Ik zit hier echt mee weet niet wat het is of waar het vandaan komt en hoe ik nu verder moet. Wat we wel weten is dat ze in ieder geval geen lichaamelijke problemen heeft. Maar waar komt dit gedrag dan wel ineens vandaan?

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:37

Allemensen, wat raar. Ik moet er even over nadenken.

Grondwerk is geen probleem? Toont ze genoeg respect voor jou tijdens grondwerk?

KimE

Re: Wat nu?? rennen en niet terug te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:43

Wat vreemd en wat een vervelend probleem!
Het eerste wat in me op komt is dat ze misschien last heeft van haar mond. Van haar kiezen, maar misschien ook een vervelende blaar of iets dergelijks. Dit kwam bij me op omdat ze bij je moeder niets doet. Je zegt dat je moeder nog niet zo lang rijd. Beginnende ruiters hebben (meestal!) niet zo'n grote druk op de teugels en dus op de mond. Ik neem aan dat jullie, je instructrice en jij, haar aan het werk willen zetten en daardoor wat meer druk op de teugels nemen (halve ophouding bijvoorbeeld die je beschrijft).
Het lijkt me geen eigenwijzigheid, eerder blinde paniek omdat ze ook keihard op de bakrand af rent. Paniek door pijn of ongemak.

Mondi_lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:44

nou erg raar zeg :?
eerste wat in mij op kwam is dat ze pijn heeft maar je zegt al dat ze geen lichamelijke problemen heeft dus dat is dan niet. ik zou het verder ook niet weten nog nooit mee gemaakt.

succes ermee!

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:52

Ik rijd wel eens op het trekpaard bij mij op stal, en die heeft dit ook. Als je aandraaft gaat ze gewoon hárd (en mevrouwtje is al bijna 19) en hard bij een bels is wel even wat anders als bij een haflinger wat ik gewend ben. Het scheelt wel dat ze bijna geen conditie heeft, dan houdt ze er wel mee op. Maar zij rent dus hard op de uitgang af..
oh je hebt hier niet veel aan geloof ik :roll:

Veel succes ermee!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:52

Je moeder rijd nog niet zo lang, en bij haar was ze braaf?
Dit kan best komen omdat je moeder nog niet zo veel ervaring heeft, en dus nog niet zo veel vraagt van het paard.
Je paard voelt dit aan, en zo te lezen zit er geen kwaad bloed in haar, dus zal ze zich 9 van de 10x bij haar gedragen.
Daarbij is je paardje pas 6, en dus nog best jong. Je paardje zit nog in de puberteit en hier kan ze best eens last van hebben. Ze zoekt de grenzen op, en als je die niet duidelijk aangeeft, zou ze zich niks van je aantrekken, en lekker doen waar ze zin in heeft. Je hebt dit gedrag van haar geaccepteerd, en gedaan alsof er niks aan de hand was, ja je hebt de rem opgezocht, maar nooit gevonden. En door dan te stoppen, en haar in het land te zetten is natuurlijk geen oplossing. Dit is voor je paard een beloning, en ze zou dit zien als, Stappen -> Draven -> Vervelend doen -> Land in! Ik zou zeggen, wees duidelijker in je hulpen! Ga niet lopen klemmen en trekken, maar ontspan. Want zodra jij aan haar begint te trekken en te klemmen, zou ze alleen maar harder en harder gaan. Probeer haar te vragen, of ze rustiger en normaal wil doen, en laat haar dan weer los, zodat ze wel draaft. Geef haar wel de ruimte om te kunnen bewegen. Vraag, laat los, en ontspan. Vraag, laat los, en ontspan. Vraag, laat los, en ontspan. Breng de ontspanning over op je paard. Niet opkroppen, niet klemmen, ontspannen, en durf haar los te laten. Ik heb dit soort paarden ook veel gehad, en geloof me, dat stukje ontspanning is het toverwoord! Mocht de ontspanning er ECHT niet in te krijgen zijn, trek haar dan maar in 1 keer om, zodat ze ineens stil staat. Laat zien dat JIJ de baas bent, en niet je paard.

Ook kan je haar voor het rijden eens los gooien, of longeren. Lekker wat energie kwijt. Doet ze dit gekke gedrag ook tijdens het longeren? Of alleen als je erop zit? Longeer haar met, en zonder zadel, met halster, en met hoofdstel, bekijk haar reactie hierop. Doet ze het zonder zadel niet, maar met zadel wel, ligt het dan miss aan haar zadel? Of aan haar rug? Of doet ze het met halster niet, en met hoofdstel wel? Haar tanden misschien? Heb je haar ook medisch laten nakijken? Het kan best, dat ze last van haar rug heeft, of in het land of op stal eens wat verkeerds heeft gedaan, waardoor ze nu ergens last van heeft, en dat het tijdens het draven meer pijn doet. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, want bij mij heeft het bij ELK paard geholpen. En er zaten flink wat gevallen bij waarvan ik dacht, dit komt nooit goed, en uiteindelijk was de ontspannig er, en gingen ze zelfs, uit zich zelf nageven, en liepen ze op MIJN tempo, op de plek waar ik wou.

Succes!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:54

Lag het zadel wel goed op de 'bewuste dag'? Zat er niet per ongeluk iets tussen de singel? Vlieg op een vervelende plek? Hmm, apart zeg

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:58

Femke(ll) schreef:
Ik rijd wel eens op het trekpaard bij mij op stal, en die heeft dit ook. Als je aandraaft gaat ze gewoon hárd (en mevrouwtje is al bijna 19) en hard bij een bels is wel even wat anders als bij een haflinger wat ik gewend ben. Het scheelt wel dat ze bijna geen conditie heeft, dan houdt ze er wel mee op. Maar zij rent dus hard op de uitgang af..
oh je hebt hier niet veel aan geloof ik :roll:

Veel succes ermee!

:= In jou geval zou ik zeggen, probeer haar eens terug te rijden op je zit :)
Wat meer en dieper in het zadel gaan zitten, je lang en zwaar maken, en even een duidelijke ophouding geven. :j

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:11

Herkenbaar hier :j De 4-jarige merrie die ik momenteel rijd doet dit ook. Gaan rennen en geen stop meer te vinden, niet op zit, niet op teugeldruk, niets. Ik kon haar dan altijd doen stoppen door gewoon recht in een hoek te rijden, waardoor ze wel moést remmen. Na een tijdje had ze dit natuurlijk door. (werken > vervelend doen > noodrem > stappen! elke keer dat ik ging draven versnelde ze enorm) Dan ging ze bij die ene hoek nog sneller lopen, omdat ze wist dat ze dan direct zou mogen stoppen :) Nu laat ik haar bij die hoek gewoon versnellen, maar net ervoor geef ik extra been, zodat ze geen noodstop maakt maar gewoon doorloopt. Dan is het spelletje voor haar natuurlijk niet zo leuk meer! Ze heeft immers zelf die snellere gang gelopen, dan zal ze lopen ook! Ik blijf dan in draf (laat haar wel niet aangalloperen, ook als ze wil versnellen bij die hoek. Ze mag sneller gaan, maar het moet wel draf blijven, dat is de gang die IK wil), en blijf dan ook een hele tijd draven tot ze weer mooi ontspannen loopt. Als ze dan netjes doet wat ik vraag, maak ik de overgang naar stap en heeft zij haar 'beloning' :) Succes!

lisettertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 16:44

We hebben al van alles geprobeert ontspannen, opvangen en weer los laten, in de hoek zetten, beetje gas bij geven, een keer flink om trekken en een tik op haar schouder geven echt van alles. Ik weet dat je eigelijk moet door gaan en haar niet in de wei mag zetten maar als je boos word en niet meer kan ontspannen en alleen op stal bent en er dus niemand is als ik er afval, rij ik toch niet echt prettig met een paard die niet te rijden is. Toen ik les had zijn we zo veel mogelijk door gegaan maar toen viel ik er dus af. Maar daarna is ze dus wel nog even flink aangepakt. We denken niet dat ze last heeft van haar mond want ze eet nog goed en maakt geen propen. Zadel is pas na gekeken en opgevult en haar rug is ook helemaal na gekeken. Mijn moeder zit soms nog wel iets te veel in haar mond maar doet ze niks raars mee. grond werk doet ze heel goed als ze los is en ze galopeerd door de bak dan loopt ze ook tegen de bak rand. Maar als ze zich zelf stoot geeft ze hier niks om. Ze kijkt ook niet echt waar ze loopt ze tilt haar voeten niet op als ze over een balk heen moet of als ze de vrachtwagen in moet maar blind is ze niet. In het begin ging ze ook wel eens op de bakrand af maar niet zo als nu, dit hebben we toen opgelost. Toen deed ze het een tijd niet meer. Maar nu in eens is het weer terug maar dan veel erger. los gooien voor het rijden of longeren heeft geen enkele zin dan moet ik daar zeker 5 uur staan voor dat ze moe is. Longeren kan ik wel met haar zo wel aan het halster als aan het hoofdstel, met of zonder zadel. Maakt niet uit doet ze gewoon super.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:47

En longeren met iemand op haar rug? Heb je dat al eens geprobeerd?

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:52

het paard van mn zus had ook zoiets. die krijg ook in 1x zoiets van dat ze keihard wegrende netzolang totdat ze van haar rug afwas.. wat dat was weten we nogsteedst niet, ik moet wel zeggen dat ze respectloos met haaromgaat komt en gaat wanneer ze zin heeft, zelf in de wei rent ze voor haar weg, nu zijn ik en een stal genoot bezig met haar, want mn zus is op vakantie, en bij ons is ze braaf, dus ik denk dat het paard geen respect heeft voor je ofzo?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:55

sim0ne11 schreef:
ik denk dat het paard geen respect heeft voor je ofzo?

Het paard doet het ook bij de instructrice.. Dus het zal niet aan haar liggen!
En ze doet het pas sinds kort...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:56

Als ik zo hoor dat jij en de instructrice er niet op kunnen rijden maar (beginner) moeder wel, dan denk ik aan gericht verzet. Misschien wil ze duidelijk maken dat jullie haar qua oefeningen overvraagd hebben?

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:56

Is er niet een longeerbak ofzo die gewoon rond of een kleinere bak waardoor ze niet veel ruimte heeft
om snelheid te maken. Dat je hier in de tussentijd even kunt oefenen en toch de draf kan meenemen?
Maar wat een apart probleem zeg, je zou denken dat ze het doet om onder het werk uit te komen, maar
je hebt al best wel veel geprobeerd en bent gewoon doorgegaan.. Ook niks lichamelijks.. Miss omdat ze
zo sterk is op dat moment verstandig om een hulpteugel als een slof of thiedeman eraan doet, zodat
je op dat moment net iets meer te zeggen hebt. Want als ze eenmaal die nek erop zetten dan is er natuur-
lijk geen redden meer aan... Heel veel succes, hoop dat dit snel overgaat!

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:57

LoveUggs schreef:
sim0ne11 schreef:
ik denk dat het paard geen respect heeft voor je ofzo?

Het paard doet het ook bij de instructrice.. Dus het zal niet aan haar liggen!
En ze doet het pas sinds kort...

hmm okee ik vind het maar vaag. miss vragen jullie teveel van haar?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:03

sallandval schreef:
Als ik zo hoor dat jij en de instructrice er niet op kunnen rijden maar (beginner) moeder wel, dan denk ik aan gericht verzet. Misschien wil ze duidelijk maken dat jullie haar qua oefeningen overvraagd hebben?

Hetgeen ik gelezen heb, doet me ook denken aan overvragen. Maak je het haar niet te moeilijk, waardoor ze last van haar lijf of spierpijn krijgt?
Wel mag je consequent naar haar zijn, zoek het alleen even niet in het doen van moeilijke / zware oefeningen (voor haar dan), maar in gehoorzaamheid.

lisettertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 18:11

Normaal doet ze alles voor me. Ze komt zelfs naar me toe in de wei. Ook ga ik elke dag naar haar toe en elke dag doe ik iets met haar. Ik voer haar zelf en dan gaat ze ook netjes aan de kant als ik in de stal kom. Ze heeft me ook nog nooit omver gelopen. Ik heb verder echt geen problemen met haar. Daarom vind ik het ook zo raar. Mijn paard en mijn instructice hebben ook een goede band samen maar daar deet ze het dus ook bij. Als mijn moeder les heeft zit ze ook aan de longe vast. ze doet niet echt haar hoofd in de lucht ik heb gewoon licht contact maar ze reageert gewoon niet meer. Een hulp teugel heeft geen nut want voor die druk gaat ze alleen maar harder. Toen ik met haar op het strand was vroeg ik niks van haar maar bleef ze ook maar door gaan en kon ik haar ook niet meer terug rijden. We hadden al een paar dagen niet zo veel van haar gevraagt alleen de bacis gangen en wat figuren meer niet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:07

hoe oud is ze?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:54

Olympus_ schreef:
Wat vreemd en wat een vervelend probleem!
Het eerste wat in me op komt is dat ze misschien last heeft van haar mond. Van haar kiezen, maar misschien ook een vervelende blaar of iets dergelijks. Dit kwam bij me op omdat ze bij je moeder niets doet. Je zegt dat je moeder nog niet zo lang rijd. Beginnende ruiters hebben (meestal!) niet zo'n grote druk op de teugels en dus op de mond. Ik neem aan dat jullie, je instructrice en jij, haar aan het werk willen zetten en daardoor wat meer druk op de teugels nemen (halve ophouding bijvoorbeeld die je beschrijft).
Het lijkt me geen eigenwijzigheid, eerder blinde paniek omdat ze ook keihard op de bakrand af rent. Paniek door pijn of ongemak.

Dit denk ik ook, of het paard is slim en wil onder het werk uit komen en speelt het spelletje nogal hard.

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 07:32

dat heb ik ook !!!!!!
ik heb nu les met hem en het gaat een stuk better je moet echt een goede instructie hebben die ervaring hebben met paarden met een groot ego wand zo lijkt het bij jou ook te zijn .
bij beginnners supper braaf en zet je der iemand gevorderder op dan doen ze eerst braaf en gaan ze daarna de controle proberen te krijgen lukt dat ze niet gaan ze rennen tegen de bakrand aan alles om jou op te laten houden met dat gecontroleer op haar ;) en trek je benen op ja !!!
ik heb me been nu al 3 x gekneust ofzo omdat hy zich tegen de bakrand aan zette of aan ging rennen of te vallen vaak was ik ook net op tijd maar soms net niet.
probeer heer consequent te zijn hoe lief ze ook is !!
nee = nee en ja = ja gaat ze rennen blijf rustig ga erg diep zitten en rij verder alsof er niks aan de hand is maar hou wel alles op tijd bij orenspel of ze opeens zwaarder word in der mond sneller gaat lopen ;) gebeurrt dat maak een ophouding en kuiten erbij.
desnoods zet je iemand met een longeer lijn in de bak die der beethoud en als ze wilt rennen der tegenhoud dat voel je ook better aan wanneer ze zoiets wilt gaan doen.;)

het is gewoon een dominantie probleem dan als ze zo doet en ze probeert de macht te krijgen over je door dat te gaan doen.
NEE is dan ook echt NEE ;)

die van mij was binnen 2 lessen alweer een stuk meer aan dehulpen en luisterde prima ;)
zolang ik maar consequent genoeg blijf gaat alles goed nu al 2 weken de bakrand niet meer van dichtbij gezien en dat rennen is bij mij nu ook al over .

hoop dat je hier iets aan hebt en ontwijk de bakrand !!!!!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:48

Een paard met een groot ego? Dat is een beetje vermenselijken denk ik? Dat teugelvoeringverhaal vind ik nog niet zo gek; hoewel daarmee nog niet is gezegd dat het in de mond zit. Zelfs als er geen pijnlijke mond is kan dat paard de link hebben gelegd; teugels erbij = te hard werken. Verzet kan zijn omdat ze bepaalde oefeningen gewoon (nog) niet aankan of de bouw er niet voor heeft.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:53

lisettertje schreef:
We hebben al van alles geprobeert ontspannen, opvangen en weer los laten, in de hoek zetten, beetje gas bij geven, een keer flink om trekken en een tik op haar schouder geven echt van alles. Ik weet dat je eigelijk moet door gaan en haar niet in de wei mag zetten maar als je boos word en niet meer kan ontspannen en alleen op stal bent en er dus niemand is als ik er afval, rij ik toch niet echt prettig met een paard die niet te rijden is. Toen ik les had zijn we zo veel mogelijk door gegaan maar toen viel ik er dus af. Maar daarna is ze dus wel nog even flink aangepakt. We denken niet dat ze last heeft van haar mond want ze eet nog goed en maakt geen propen. Zadel is pas na gekeken en opgevult en haar rug is ook helemaal na gekeken. Mijn moeder zit soms nog wel iets te veel in haar mond maar doet ze niks raars mee. grond werk doet ze heel goed als ze los is en ze galopeerd door de bak dan loopt ze ook tegen de bak rand. Maar als ze zich zelf stoot geeft ze hier niks om. Ze kijkt ook niet echt waar ze loopt ze tilt haar voeten niet op als ze over een balk heen moet of als ze de vrachtwagen in moet maar blind is ze niet. In het begin ging ze ook wel eens op de bakrand af maar niet zo als nu, dit hebben we toen opgelost. Toen deed ze het een tijd niet meer. Maar nu in eens is het weer terug maar dan veel erger. los gooien voor het rijden of longeren heeft geen enkele zin dan moet ik daar zeker 5 uur staan voor dat ze moe is. Longeren kan ik wel met haar zo wel aan het halster als aan het hoofdstel, met of zonder zadel. Maakt niet uit doet ze gewoon super.

Wanneer heb je voor het laatst de tanden van jouw paard laten nakijken?
Je paard kan namelijk gewoon dooreten (doet de mijne ook) maar wel mogelijk haken op zijn tanden hebben!

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:21

sallandval schreef:
Een paard met een groot ego? Dat is een beetje vermenselijken denk ik? Dat teugelvoeringverhaal vind ik nog niet zo gek; hoewel daarmee nog niet is gezegd dat het in de mond zit. Zelfs als er geen pijnlijke mond is kan dat paard de link hebben gelegd; teugels erbij = te hard werken. Verzet kan zijn omdat ze bepaalde oefeningen gewoon (nog) niet aankan of de bouw er niet voor heeft.

zo heeft mijne instructie het tegen mij uitgelegt maar dat zit hem in de dominantie ;)
hy/zei denkt dat hij heel wat is jij moet dat tegenspreken ;)
werkt bij mij sppr

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 23:38

charmedxlove: een paard dat dominant is met een ruiter op zn rug, ga je in dit geval echt niet tegen houden door een longeerlijn te gebruiken. Een dominant paard trekt zich daar niks vanaan en loopt gewoon verder hoor. Een paard is zo veel sterker als wij. En daarbij denk ik niet dat het hier onm dominantie gaat maar iets anders. Een paard dat dominant is zou namelijk OVERAL de baas willen zijn.