3 jarige haflinger keuring klaar maken in 5 weken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

3 jarige haflinger keuring klaar maken in 5 weken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 11:20

Hoi Bokkers!

Op 10 Juli doe ik met het paard van mijn collega mee aan de keuring Bestgaande Rijpaard.
Het is een 3 jarige haflinger die nu 10 x bereden is.
Hebben jullie tips voor mij die ik met haar kan doen, zodat ze goed aan mij leert wennen en op mijn stem reageert?
Ook valt ze vrij snel naar binnen aan de binnenkant, wat kan ik hier aan doen?
Op been reageert ze nog niet echt.

Alvast bedankt!

xSaarSaar

Re: 3 jarige haflinger keuring klaar maken in 5 weken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:30

Hoevaak per week zul je ongeveer met haar gaan trainen?
Want het is, als ik het zo lees, echt nog een heel groen paard, helemaal als ze beenhulpen eigenlijk niet zo goed begrijpt.

Aan de andere kant kun je met een 3jarige die zo kort onder het zadel is natuurlijk ook niet teveel trainen, dus ik vraag me dan af of je haar in die 5 weken klaar krijgt.
Kan je niet nog een jaartje wachten tot de keuring van volgend jaar? :)

AmorahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:32

Ik vind de lat persoonlijk ook erg hoog om met een paard wat slechts 10x bereden is al voor bestgaand rijpaard te gaan..
Zoals SaarSaar zegt, misschien een jaartje wachten.
Wat je kunt doen als je toch besluit te gaan is veel met je stem werken, zoals je waarschijnlijk ook bij het longeren doet/hebt gedaan. Voor het naar binnen vallen kan je een combinatie van buitenteugel en binnenbeen gebruiken om naar 'buiten te begeleiden'.

Veel succes

Phounix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:56

Waarom wil je dat inderdaad nu al? De uitslag van bestgaand onder het zadel heeft zo goed als geen toegevoegde waarde. Volgend jaar zal ze al een stuk verder zijn en zal bestgaand geen probleem zijn.
Goed op gewicht etc zal ze waarschijnlijk wel zijn, als daar nog aan begonnen moet worden ben je sowieso te laat, helemaal als je het onder het zadel wilt doen. Dus wat betreft keuringsconditie zal het ook weinig uitmaken. Waarom dan toch bij een laat-rijp ras in 5 weken die bestgaande maar even doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:13

Ik vraag me ook af waaron je nu al mee wil doen? Bestgaand is best zwaar bovendien zal het paard goed aan je hulpen moeten staan aangezien je vaak met een stuk of 10 mensen samen rijdt. Ik rijdt ook een 3 jarige en die zou ik absoluut nog niet met het bestgaand mee laten aangezien ik weet hoe zwaar het kan zijn zij en wat het in houd. Daar pak ik mooi de 10 jarige merrie voor.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 15:45

Was er inderdaad zelf ook al aan het twijfelen, denk inderdaad dat we ons terugtrekken.
Bedankt voor het advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:46

Dat lijkt me een verstandig plan want met bestgaand ben je al snel 20 min intensief aan het rijden (strekken strekken strekken )