Dubbel gebroken D-trens of een dubbel gebroken Kneveltrens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZieJeWel

Dubbel gebroken D-trens of een dubbel gebroken Kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 09:54

Ik rij sinds kort een paardje dat net zadelmak is, nou heb ik voor hem een nieuw hoofdstel aangeschaft, waar dus ook een nieuw bit in moet.. Ik heb alleen geen idee welke, het paardje heeft nog erg veel moeite met stelling (op de rechterhand kijkt hij helemaal naar links) en met sturen. Ik wil sowieso een vriendelijk bit, dus ik wil in elk geval een dubbel gebroken! Maar ik twijfel tussen een D-trens en een Kneveltrens.

Wie kan mij advies geven??

Iemand zei tegen mij; gewoon een kneveltrens, gebruik ik ook altijd want dat helpt met sturen!
Terwijl iemand anders zei; ik zou geen kneveltrens nemen, dan kan je dadelijk niet meer met een ander bitje rijden, en daar rij je toch alleen maar in het begin mee.

Is het zo dat je na het rijden met een knevel trens niet meer overkan op een D-trens / Bustrens of Watertrens?

En rijd je met een Kneveltrens alleen jongen paarden of kan je daar gewoon altijd mee rijden? En dan als laatste, een plat of bol middenstuk? Pfff je hebt zooo veel keus....

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Dubbel gebroken D-trens of een dubbel gebroken Kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:03

Het is onzin dat je van een kneveltrens niet zou kunnen overstappen naar een D-trens of watertrens! Dat kan prima! De kneveltrens is voor een jong paard bij uitstek geschikt, omdat het een stille ligging heeft en idd wat druk op de wangen uitoefent waardoor de teugelhulpen duidelijker zijn. Gewoon doen dus. Daar kun je je leven lang mee blijven rijden als het goed bevalt hoor!

Wat betreft het middenstukje: er wordt gezegd dat een plat tussenstukje scherper is dan een bolle, maar ik heb altijd het idee dat een bol tussenstukje te veel ruimte in de mond inneemt, en zeker bij paarden met een kleinere mond of dikkere tong is dat niet gewenst.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:06

Je moet een bit nemen dat het paard prettig vind. Met bitten zou je gewoon moeten kunnen wisselen, dus dat je na een knevel niet meer kan wisselen is onzin. Elk jong paard heeft problemen met bochtenwerk, ik vraag mij in hoeverre je dat nú al wil gaan corrigeren. Een jong, net zadelmak paard moet eerst leren om op eigen benen te lopen. Aanleuning doe je speels, belangrijkste is de motor.

Er zijn paarden die lopen fijn op een dubbel gebroken en er zijn er die vinden een enkel gebroken fijn. Sommige jonge paarden worden in het begin op een ongebroken bit gereden. Een bit is zo vriendelijk als de hand van de ruiter.

Je kunt misschien het beste even kijken welk bit er nu in zit en anders even kijken of je kunt lenen van iemand anders. Dan kom je er vanzelf achter of hij op een ander bit eventueel fijner loopt. Zonde van je geld om gelijk bit X te kopen, omdat je dénkt dat dat het beste bit is terwijl bij dit paard dat toevallig niet zo is.

ZieJeWel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 11:16

Bedankt voor de reacties! Met een kneveltrens, dan zijn die ''staafjes'' toch niet pijnlijk/scherp? Het is toch echt alleen beetje druk?
En mag je met een kneveltrens gewoon starten met dressuur?

Ohja en hij is zadelmak gemaakt met een kneveltrens, op zijn 3e gewoon.. Maar heeft daarna weer 3 jaar stil gestaan, dus wat dat betreft lijtk het me dat ik niet perse rekening hoef te houden met het vorige bit..

En het is niet zo dat ik gelijk wil dat hij in de krul met stelling loopt, maar natuurlijk wil ik hem nu wel al leren recht te lopen, zodat hij ook de kans krijgt om te leren op zijn eigen benen te lopen.

Tot nu toe denk ik dat ik voor de Knevel ga, een extra bitje in huis kan nooit geen kwaad!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:20

Ja hoor daar mag je gewoon mee starten, als je de scharen maar niet aan de bakstukken vast maakt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:29

Volgens mij mag je daar tm L2 mee starten. Dat zou je even na moeten gaan.

Saphira1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:36

ik rij ook met een enkel gebroken knevel trens en ik ga binnenkort M2 starten en ik rij lekker door met dit bit, mijn paard is nu net 7 jaar ook spring ik met hem op het zelfde bit en ik heb nog nooit commentaar ook niet van de jury gehad op mijn bit, sterker nog ik heb er zelfs kampioenschappen mee gereden!
heel veel mensen bij mij op de club vinden het er een beetje 'paardonvriendelijk' uitzien de lange scharen, ik leg ze altijd dan weer uit dat het een heel vriendelijk bit is wat stil ligt. en ik krijg altijd complimenten van de jury voor de: correct en sympathiek gereden proef

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:38

Ik kan niks vinden in de reglementen over dat het tot de L2 zou mogen, kan geen toevoeging o.i.d. vinden. Volgens mij kan het dus gewoon tot zover jij wilt :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:40

Volgens mij hooguit M2, Z zeker niet. maar best kans dat het inmiddels wel is veranderd.

Is zo'n plaatje ergens op de site van de knhs te vinden, daar staan de bitten op die mogen.