Creekman's Chica (v. Speyksbosch Nando)@concours L2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Creekman's Chica (v. Speyksbosch Nando)@concours L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 22:12

Ik heb lang getwijfeld of ik de filmpjes zou plaatsen, maar ben toch erg benieuwd of er misschien nog wat nuttige tips genoemd worden.

Op dit moment start ik Chica in de L2 en hebben we nu 14 winstpunten. Chica is een Welsh van 1.52 en ik start haar tussen de paarden.

We zijn wel bezig om de overstap naar de M te maken, maar voorlopig wil ik nog meer bevestiging in de L2. Chica loopt van zichzelf graag met de neus in de lucht, zodat ze de onderhals flink er uit kan steken. In het verleden heb ik dit teveel willen oplossen met mijn handen en ben ik bij mijn nieuwe instructrice (waar ik nu anderhalf jaar les) flink mee bezig geweest om haar anders te leren rijden, meer op mijn zit en mijn benen. Dit is al heel erg verbeterd, maar iets wat je jezelf al 12 jaar hebt aangeleerd, leer je niet zo maar meer af. Ik ben dus al wel heel blij dat nu de nageeflijkheid voldoende is bevestigd en ik daar niet meer mee bezig hoef te zijn in de proef.

Punten waar we op dit moment aan werken:
- Mijn houding, voornamelijk nog mijn handen en mijn benen. In de filmpjes vind ik dat dit punt ook nog erg opvalt, al moet ik zeggen dat het echt al heel erg verbeterd is! En we zijn er nog steeds mee bezig! Mijn benen moeten gewoon veel stiller liggen, maar daar zijn we nu ook mee bezig. Helaas doe ik dit heel onbewust, dus ook moeilijk om af te leren! Hopelijk kan ik dan ook nog wat aan mijn kapstokken doen.. :+
- De impuls houden tijdens het rijden. Zelf ben ik te weinig bezig met het rijden in de proef. Ik wil het allemaal te perfect rijden, waardoor ik uiteindelijk vergeet te rijden en het niet heel gedurfd eruit ziet.

Hierbij de filmpjes

Proef 13

Proef 14

Ik had uiteindelijk op de eerste proef 178 punten en de tweede 196. Vond zelf de eerste wat te laag en de tweede te hoog, maar over het algemeen had ik zelf een tevreden gevoel over de proeven ondanks de verbeterpunten.

Tips zijn welkom, maar houdt het wel netjes!

Sabine

Re: Creekman's Chica (v. Speyksbosch Nando)@concours L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:20

Over het algemeen vind ik het er niet verkeerd uitzien. Ben het met je eens wat betreft de punten, het eerste proefje had wat mij betreft net een winstpunt kunnen zijn, het tweede proefje misschien niet 2, maar da's altijd lekker natuurlijk :D Ben je gemiddeld weer bij ;)
Wel denk ik dat het misschien slim is om eens een zitles te nemen, weet niet of je hier ook mee bezig bent met je instructrice tijdens je 'omscholing'? :)) Het lijkt zo van deze filmpjes alsof je nog moeite hebt met het onafhankelijk zitten van Chica's bewegingen, je armen en benen bewegen als het ware met jouw lijf mee, en nog niet genoeg met de bewegingen van je paardje. Als er nu zo wordt gehamerd op handen stilhouden ben je in ieder geval een stuk op de goede weg :D en ik denk dat jullie de M makkelijk aankunnen! :Y)
Verder vind ik jullie echt een leuke combinatie, je past goed op haar. Je hebt haar erg netjes in de aanleuning, deze toont rustig en correct. Even flink dooroefenen en die punten blijven wel komen hoor :D

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:23

hey! ik lees net bij jou dat jouw paardje graag de neus in de lucht steekt.. ik zie het ook in de video dat zij het probeert.. klopt het ook dat ze soms beetje schudt met het hoofd (proef 1) ?

Want als het zo is wil ik jou vragen hoe je het oplost, want mijn paardje doet ook graag sterren kijken en probeert van alles uit om onderuit te komen. Ook schudt ze zodat ik van de hulpen af blijf en zodat ze lekker hoog met hals kan lopen.. Kan je het mij misschien uitleggen hoe jij het oplost (dat in de lucht kijken)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:31

ziet er heel netjes uit hoor !!!! Idd nog wat werken aan je houding, maar voor de rest geef het een lekker ontspannen beeld.
Voor de M moet nog werken aan de draagkracht op het achterbeen, ipv snelheid. dus veel oefenen op overgangen/schakelen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 07:27

Sabine: Zitles is wel eens een keer goed ja. We zijn hier nog niet specifiek mee bezig, eerst mijn handen maar eens stil houden en dan de rest! Maar ga ik zeker even overleggen met mijn instructrice. Mijn instructrice vind mijn zit tijdens het rijden wel beter dan tijdens de proef, maar dat zal wel komen door de spanning. Dan laat ik niet alles los en zit ik niet helemaal lekker denk ik.. Dus misschien helpt een keer ontspannen ook wel!

Irina_umbria: Dat ze schudt met het hoofd klopt wel, maar dat komt meer doordat mijn handen niet stil liggen.. :+ Maar als ze het spannend of moeilijk vind in de proef dan probeert ze wel de neus eruit te steken. Ik heb het probleem opgelost met heel veel geduld te hebben in ieder geval!! Veel kleine voltes, slangevoltes, achten rijden, zoveel mogelijk buiging vragen en wachten totdat ze nageeft. En dan al blij zijn als ze 5 minuten nageeflijk hebben gelopen. Ze moeten dan ineens de rugspier gaan gebruiken en die moet je dan wel goed trainen, dus niet direct vanalles verwachten! Chica drukt namelijk ook graag de rug weg, dus dat werkt allemaal niet mee. Vooral niet afdwingen met je handen, want dat deed ik eerst wel voordat ik bij deze instructrice was.. En zeker geen hulpteugel eraan hangen. Het blijft gewoon een moeilijk probleem, het ene paard loopt graag naar beneden en sommigen lopen graag met de kop in de lucht..

Marjolein: Bedankt voor de tip. We zijn er ook al veel mee bezig, maar het moet gewoon nog beter! En tijdens het rijden kan ik het er ook altijd nog beter uitrijden, dan in de proef.. Stomme zenuwen ook.. :+

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:35

Ik vind jezelf wel erg streng voor jezelf hoor!

Ze loopt erg goed, mooi ontspannen, zou ietsje voorwaartser alleen mogen. Haar hoofdhouding vind ik er fijn uit zien. Niet diep, gewoon goed! :) Alleen jouw houding kan wel een beetje geholpen worden. Maar je bent ook al flink bezig hoor ik!

Zit jij wel goed op het zadel? Want ik heb dus als ik niet goed op een zadel kan zitten, dan bewegen mijn benen ook steeds. Op het ene zadel heb ik het wel, op de ander niet.... Voel jij ook dat je je benen beweegt of niet?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 17:10

Bedankt voor je reactie Juangi. Nee dat is dus het probleem, ik heb zelf dus helemaal niet door dat ik mijn benen zo beweeg.. Heel lastig dus! In principe zit ik wel goed in dit zadel, maar er zijn altijd vast betere zadels waar mijn zit beter wordt! Maar als ik gewoon rijd, moet ik zeggen dat ik ook lekkerder zit dan met een wedstrijd, puur spanning.. Maar fijn dat je het er goed uit vind zien!

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:18

Probeer zelf rustiger te zitten. In de middendraf en in de stap probeer je ook echt met je zit hem vooruit te duwen, wat hem meer tegenhoud als meehelpt.
Probeer dus stiller en rustiger in de hele lijf te zijn. In je handen heb je soms ook een 'trekje', gewoon rustig voor je zetten.
Met net iets meer actieviteit en wat meer rust ziet het er helemaal goed uit. Vind dat je de oefeningen netjes rijd, en zitten erg leuke stukken tussen. Super punten in de tweede proef!
Erg leuke pony!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:45

Erg leuke pony, je bent jezelf erg bewust van je tekortkomingen op dit moment, punten voor het eerste filmpje vond ik eigenlijk wel terecht, halsstrekken en verruimingen kwamen er niet echt uit en als je dan een zesjesjury hebt dan is het algauw een vier, tweede proef vond ik haar ook wat beter lopen.
Als er zo gehamerd word op handen stil houden vind ik dat eigenlijk niet zo'n goede term, je moet zover komen dat je je armen en benen onafhankelijk van je romp kunt bewegen, klinkt moeilijk maar dat is de onafhankelijke zit en die heb je niet zomaar te pakken. Lees het boek van Heather Moffet eens, Verlichte rijkunst, daar kun je misschien wel wat mee. Ik heb het toegepast bij een aantal mensen en je ziet de paarden beter lopenen de ruiters meestal beter zitten. Jouw pony zet niet voor niets haar rug vast, als jij kunt loslaten kan zij dat ook, veel succes alhoewel ik idd nog even geen M1 zou gaan starten.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:14

Er leuke pony en samen zijn jullie een fijne combinatie.
Verder zou ik proberen om meer contact te houden met de mond. Ik betrap je er enkele keren op bij proef 1 dat je boogen krijg in de teugel! daardoor kan de aanleuning slechter worden.

Verder vind ik het een mooie voorwaartse proef.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:19

leuke combinatie!
maar probeer je benen stil te houden.
nu drijf je de hele tijd. hoe laat je nou je pony merken dat die harder moet? door hem nog harder te trappen? probeer je benen stil te houden als je geen tempo wisseling oid maakt. en pas te drijven als hij voorwaartser moet dan krijg je ook meer reactie op je been
het is niet aanvallend bedoeld maar gewoon een vraag ;)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 20:46

Helga: Je hebt gelijk hoor als ik drijf om haar naar voren te krijgen zie je dat vaak ook heel goed, omdat ik dan nog meer been moet geven! Dus je opmerking is juist. We werken er ook heel erg naar toe om ook mijn benen stiller te houden, maar waarschijnlijk staat dit in verband met mijn onrustige handen en lossen we dat eerst op.

Maradhja: Bedankt voor je reactie! Als mijn handen beter worden hoop ik dat het gevoel beter wordt en dat er dan ook geen boogjes meer ontstaan..

Bigone: Over de proef heb je gelijk. In de proef durf ik niet zo gedurfd te rijden om er een mooie verruiming uit te rijden, terwijl ze dat wel heel goed kan. Halsstrekken is altijd al een tekortkoming geweest door het sterren kijken, maar ipv 3en zijn het nu vaak 5en en als ze haar dag heeft een 6 of soms wel eens een 7 waar ik dan ook heel trots op ben, want ze kan het wel!
Aan de ene kant heb je gelijk over het hameren op mijn handen. Ik leer nu ook eerst vooral hoe ik mee moet gaan met de beweging van het hoofd en hoe ik ze idd onafhankelijk stil kan zetten van mijn romp. Als ik dit door heb, dan wordt het hameren op mijn handen ook minder, dus ik leer wel degelijk hoe ik ze stiller kan houden. Mijn punt daarbij is wel dat ik met rechts nog wel eens rukjes geef om haar nageeflijk te houden en daar wordt dan op gehamerd dat ik dat niet moet doen! Ik doe dit ook heel onbewust en ik moet me daar nu bewust van gaan worden. En het vastzetten van de rug wordt dan hoop ik ook minder, al loopt ze nu al met veel meer ruggebruik dan dat ze altijd deed.

Blackpearl: Bedankt voor je reactie! En dat trekje met mijn handen klopt..

albertine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:16

Keek toevallig hier, commentaar al gegeven. Het gaat met Chica steeds beter! Ik heb met Maggie ook staplessen!

niekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:53

Leuk paard! Ik heb 1 klein tipje. Misschien iets meer aan je houding, Dan gaat het ook relaxer!
Dat was mijn tip. :D
Verder veel succes met je paard!

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:55

Ga met de reacties hierboven mee, vind het er relaxed uit zien. :)
Wel ontzettend grappig om een pony te zien van Speyskbosch Nando, daar heb ik zelf ook een pony van gehad die stukken kleiner was met 1.37.

jopie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:47

het ziet er op zich goed uit, maar neem idd zit lessen! en probeer je handen stiller te houden!
succes verder1

Gerbriichh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:12

Hee,
Ik heb beide proefjes even bekeken. Wat een super punten in de tweede proef zeg!
Ik heb even een aantal reacties gelezen over je houding. Ben ik het wel mee eens, maar je bent er druk mee bezig dus dat komt helemaal goed! Maar wat mij verbaasd, is dat sommige mensen zeggen dat het voorwaartser had gemogen. Ben ik het niet mee eens, ik vind juist dat het tempo te hoog is. Ik zie op stukken dat je pony haar passen niet kan afmaken en dan wordt ze kort in haar gangen. Ik denk dat als jij het tempo wat lager legt, maar wel zorgt dat ze actief blijft (want daar ligt het verschil) dat haar hoofdhouding ook nog rustiger wordt en jij beter kunt gaan zitten. Of ben je he thier helemaal neit mee eens?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:00

Bij het openen van je filmpje vielen meteen je benen op, wat zijn die onrustig en je geeft steeds hulpen, met je sporen, je geeft geen kuithulpen maar draait je tenen uit en geeft dan een hulp met je hak..
Af en toe trek je je hakken wat op en prik je weer met je sporen in je pony, en je geeft ewl hulpen maar ik zie totaal geen reactie van je paard?
'T paard loopt wat kort vind ik.. en kan zn passen niet echt afmaken.
Ook zijn je handen veelste onrustig, je paard krijgt steeds rukjes in de mond en af toe lijkt het zelfs zagen.. ook laat je je buitenteugel soms los, en trekt hem weer aan (Filmpje 2 4.53 min)
Ja of ik zie het allemaal verkeerd..?

In je 2de flimpje lijkt het al iets beter, alleen de galop mag iets krachtiger.. lijkt net alsof hij elk moment kan terugvallen in de draf.

Dit is echtn iet aanvallend bedoeld hoor! Puntjes waar je aan kunt werken :)!

Veder heb je wel leuke paardje onder je kont ;)!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 16:19

Bedankt voor alle reacties!

Romanoff: Als eerst bedankt voor je compliment over mijn paardje! Wat je zegt klopt helemaal hoor. Maar zoals ik hierboven al aan gaf, we zijn op het moment weer even terug naar de basis en werken nu hard aan mijn houding en mijn handen en benen.

Gerbrichh: Dat vond ik zelf ook hoor, dat het actiever mag. En ze is van zichzelf al kort, dus van zichzelf zal ze nooit ruim worden, dus moet ik het er altijd aan rijden. Tijdens de training lukt me dit wel, maar tijdens de wedstrijd vergeet ik dit vaak door alle spanning...

Jopie: bedankt voor je reactie.

Yunomi: Wat grappig dat je ook een Speyksbosch Nando hebt gehad en dat ie veel kleiner was! Toch een bekende hengst, maar zie er altijd weinig nakomelingen van..

Niekk: Bedankt voor je reactie!

Albertine: Het gaat ook steeds beter! En idd eerst maar veel staplessen, maar wordt al wel minder moet ik zeggen. We kunnen de training al steeds meer opbouwen vanuit de basis! En Maggie is ook leuk!!!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:14

Wat een knapperd heb je onder je zeg! Ik mis alleen wat activiteit, van mij had het net iets gewaagder gemogen. Dat is dus niet meteen harder, maar juist wat activiteit. Middendraf mocht meer, en halsstrekken ook! Verder vind ik het beeld netjes, alleen je eigen houding moet je nog een beetje aanwerken. Wat me meteen opviel waren je benen, bij elke pas geef je 'm een hulp. Ik denk dat zitles echt zou helpen, dat zou het plaatje helemaal afmaken! Maar in de 2e proef had je echt super punten, heel veel succes verder!

J_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:46

op de middelijn heeft hij een erg onrustige hoofdhouding, je drijft ook constant valt me op erg storend, paard moet om 4 benen zelf kunnen lopen zonder dat jij constant een drijvend been heb.. probeer daarop te letten !..handen zet je ook erg vast op je zadel, mag je ook wat meer gaan dragen. hij mag ook wat meer van achter naar voor gereden worden..

succ6 in de toekomst