Op dit moment start ik Chica in de L2 en hebben we nu 14 winstpunten. Chica is een Welsh van 1.52 en ik start haar tussen de paarden.
We zijn wel bezig om de overstap naar de M te maken, maar voorlopig wil ik nog meer bevestiging in de L2. Chica loopt van zichzelf graag met de neus in de lucht, zodat ze de onderhals flink er uit kan steken. In het verleden heb ik dit teveel willen oplossen met mijn handen en ben ik bij mijn nieuwe instructrice (waar ik nu anderhalf jaar les) flink mee bezig geweest om haar anders te leren rijden, meer op mijn zit en mijn benen. Dit is al heel erg verbeterd, maar iets wat je jezelf al 12 jaar hebt aangeleerd, leer je niet zo maar meer af. Ik ben dus al wel heel blij dat nu de nageeflijkheid voldoende is bevestigd en ik daar niet meer mee bezig hoef te zijn in de proef.
Punten waar we op dit moment aan werken:
- Mijn houding, voornamelijk nog mijn handen en mijn benen. In de filmpjes vind ik dat dit punt ook nog erg opvalt, al moet ik zeggen dat het echt al heel erg verbeterd is! En we zijn er nog steeds mee bezig! Mijn benen moeten gewoon veel stiller liggen, maar daar zijn we nu ook mee bezig. Helaas doe ik dit heel onbewust, dus ook moeilijk om af te leren! Hopelijk kan ik dan ook nog wat aan mijn kapstokken doen..
- De impuls houden tijdens het rijden. Zelf ben ik te weinig bezig met het rijden in de proef. Ik wil het allemaal te perfect rijden, waardoor ik uiteindelijk vergeet te rijden en het niet heel gedurfd eruit ziet.
Hierbij de filmpjes
Proef 13
Proef 14
Ik had uiteindelijk op de eerste proef 178 punten en de tweede 196. Vond zelf de eerste wat te laag en de tweede te hoog, maar over het algemeen had ik zelf een tevreden gevoel over de proeven ondanks de verbeterpunten.
Tips zijn welkom, maar houdt het wel netjes!
Ben je gemiddeld weer bij 
Het lijkt zo van deze filmpjes alsof je nog moeite hebt met het onafhankelijk zitten van Chica's bewegingen, je armen en benen bewegen als het ware met jouw lijf mee, en nog niet genoeg met de bewegingen van je paardje. Als er nu zo wordt gehamerd op handen stilhouden ben je in ieder geval een stuk op de goede weg 

Alleen jouw houding kan wel een beetje geholpen worden. Maar je bent ook al flink bezig hoor ik!