paard staat abrupt stil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

krnn

paard staat abrupt stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 10:01

hoi allemaal,
mijn paard en ik hebben een aantal (kleine :Y) ) problemen achter de rug. wat begon met niet doorstappen eindigde in omhoog komen, krakers tandartsen en nog wel meer. achteraf gebleken was er hier niets mee aan de hand. ik rij der nu paar keer in de week met een elastiek en rij nu alweer 2 maanden echt super geen problemen meer mee gehad..
tot vorige zaterdag; toen ze in de les in ene in der ankers vloog.. ik dacht dat het misschien eenmalig was, had der zondag mee genomen op concours maar door ook constant. nou was het door al die problemen het eerste concours in 4 maanden dus ik schreef het zelf af op stres. maandag lekker in de wei gestaan de hele dag en toen gister toen ik erop reed begon ze weer..

ong. na 20-30 minuten rijden (soms ook eerder) gaat ze stilstaan, en dit ALTIJD vanuit stap.. zodra ik me stelling verwissel meer druk neem achterwaards ga e.d. gaat ze in de rem en krijg der niet vooruit. meerdere manieren geprobeert hele tijd halthouden en voorwaards stappen (geen probleem) juist extra achteruit (geen probleem) of een ronde in uitgestrekte draf en dan weer stappen. maar na een paar minuten doet ze het gewoon weer..

er is LICHAMELIJK niet mee aan de hand.. dit weet ik zeker alles is nagekeken en niets gevonden.
iemand een idee?

flooooo

Re: paard staat abrupt stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:09

Ik denk dat je paard gewoon enorm aan het uitproberen is. Die van mij heeft het ook een tijdje gedaan puur om te kijken wat ik er op zou gaan doen. Hij was dan ook liever lui dan moe. :P
Verder heb ik daar niet op gereageerd. Ik heb hem gewoon door laten lopen en telkens weer zo aangepakt. Eventueel even een extra tikje erbij als hij het deed met de zweep maar verder niet boos worden of andere reacties geven. Hij had er gauw genoeg van dat ik toch niet reageerde en liep weer door.
Het is volgens mij gewoon een fase waar ze even doorheen moeten.

Veel succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:18

Is het zadel al na gekeken, wat doet ze b.v als je zonder rijd??

Als het paard helemaal lichamelijk in orde is dan ligt de fout echt bij jezelf.
Ik zou zeker ook niet met elastiek rijden , leer zelf het gevoel te krijgen wat het paard kan en aangeeft,ze stopt niet voor niets, heb je haar wel eens lekker laten masseren en ga eens aan de gang met het gymmen/rechtrichten en verdiep je eens in de techniek,
Miss ook eens een andere instructrice nemen want als zij jou niet kan helpen dan heb je daar ook niet veel aan toch? zij zou moeten zien wat jij doet in je zit ,hulpen enz waardoor het paard gaat staken.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:43

Misschien blokkeert ze omdat ze meer druk krijgt, het kan helpen je teugels iets langer te houden op het moment dat je van stelling wisselt, en op het moment dat je voelt dat ze stil wil staan, handen naar voren, naar achter zitten en een tik geven(beetje achter op haar kont, niet achter je been). Ik denk niet dat het aan het zadel ligt, want dan zou ze het in andere gangen ook moeten doen.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:48

doet ze het bij andere ruiters ook?

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:35

Wat een lastig probleem, erg vervelend. Ik zou eerst uitzoeken of je misschien een verkeerde hulp geeft of dat je paard je misschien niet begrijpt en daarom stil gaat staan. Een goede instructrice kan je hier vast bij helpen. Proberen of je paard het bij een andere ruiter ook doet zou ook een optie zijn. Mocht het niet aan jouw houding of hulpen liggen, dan zou het kunnen dat je paard aan het uitproberen is. In dat geval zal je je paard voor moeten zijn: zodra je voelt dat ze stil wil gaan staan gelijk been geven en niet laten stil staan en als het nodig is ook (voorzichtig) aanpakken. Hopelijk heb jij hier wat aan. Succes.

Euquincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:01

Wat maai_ke zegt, kan ik me wel in vinden mits er niks mis met het zadel oid. Gewoon even laten weten wie de baas is, dan houden ze wel snel op met klieren.

krnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 17:35

het is pas NA 30 minuten, daarvoor is er niets aan de hand met het paard; kan ik in stap aan alles komen, verder is het paard goed rechtgericht, het is na 30 minuten dat ze opeens blokkeert in stap

DawnFirst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:17

Ik denk ook dat het een soort van uitproberen is, als je voelt dat ze wilt gaan stoppen meteen been erbij geven en achter in het zadel zitten(dan stuur je haar met je zit naar voren). Of misschien vindt ze het moeilijk, mja als je het die 30min al de hele tijd doet. Maar zorg er in ieder geval niet dat ze stilstaat!!

Euquincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:49

Miss. een raar idee, maar als je nou eens een paar dagen of een week 25 min. gaat rijden? Krijgt ze na 30 min. niet de kans om stil te staan omdat je dan al bent gestopt.

Of 2x 25 op een dag als dat mogelijk is? Kijken wat ze dan doet.

krnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 17:14

ik heb besloten eerst maar een weekje het bos in te gaan en te longeren en volgende week met me lesgever maar weer eens verder te kijken.
been geven als ze stil staat wordt gevaarlijk; dan komt ze recht omhoog te staan. Dus dat heb ik liever ook te voorkomen..