graag zou ik jullie advies willen inwinnen over het rijden van mijn Fjordje. Ik rijd een 20-jarige Fjordenmerrie, Lady, een afstammeling van Havstad. Ze is een sterk en gezond paardje met veel pit en typische Fjordenhumor. Samen met haar maak ik nu niet al te lange buitenritten in de buurt, ik wil dit langzaam gaan opbouwen naar langer rijden en probeer haar wat vaker te rijden, om er regelmaat in te krijgen. Ik ben nu anderhalf jaar met haar bezig, ze is voordat ik met haar begon 7 jaar lang niet gereden. Ik ben toen begonnen met aan de hand stappen en draven en haar weer laten wennen aan het tuig en gewicht van een ruiter. Dit is allemaal goed gegaan en ik ben toen begonnen met ritjes maken. In de winter heeft ze door omstandigheden stil gestaan dus begin ik nu weer opnieuw.
De buitenritjes zijn fijn, lekker ontspannen, af en toe wat gek doen maar niks opmerkelijks. Ze is goed verkeersmak en alles lijkt haar goed af te gaan. Nu vraag ik me erg af hoe ver ik nog met haar kan gaan, aangezien ze redelijk op leeftijd is en dus al lange tijd niet intensief gereden. Ik was niet van plan nog echt met haar te dressuren, ik heb geen bak ofzo en ik wil lekker met haar naar buiten. Toch probeer ik haar wat spierkracht te laten opbouwen en haar conditie op te krikken. Sinds kort probeer ik af en toe de galop, dit vindt ze heel moeilijk. Ik hou het dan bij 1 of 2 keer aangalopperen, na enkele passen terugnemen en dan belonen. Is dit teveel, of juist te weinig? Na de training en buitenritjes zweet ze meestal een beetje maar ze lijkt heel snel te herstellen. Ik wil haar zeker niet overbelasten, ze werkt niet graag in de wei, ze wil wel graag naar buiten. Ik vind het moeilijk om een goede basis voor haar op te bouwen omdat ik niet veel ervaring heb met het opbouwen van een paard vanaf nul en zeker niet een paard op die leeftijd. Hopelijk is dit genoeg informatie om advies over te kunnen geven. Ik heb liever dat ik het vraag en ik verantwoordelijk met mijn paard omga, dan dat ik iets verkeerd doe uit misplaatste trots. Ze is me daar veel te dierbaar voor. Alvast bedankt!!
Hier nog een foto van deze ongelooflijke donderstraal

Meet Miss Lady!

Uploaded with ImageShack.us
Hier kan ik zeker veel mee. Ik denk dat ik niet meer met haar ga galopperen, ze wordt nu elke keer als ik het probeer erg opstandig, het lijkt te moeilijk voor haar te zijn. En met fijne ritjes in stap en draf ben ik ook al heel blij. Dankjulliewel voor alle lieve tips!