frids@l2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

frids@l2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 11:13

we hebben al een lange tijd geen fotos meer geplaatst dus bij deze..
frids en ik komen uit een behoorlijke dip. gelukkig gaan we weer bergopwaarts.

we starten sinds kort L2. dat gaat opzich redelijk maar krijgen nog hele wisselende punten. (159/155 tot in de 170 en al een 187) merendeel hangen we net tegen de wp aan, met al 4x 178 punten.
waar het grote punten verschil aan ligt... geen idee.
vorige week gestart. 2 redelijk dezelfde proeven voor mijn gevoel en krijg dan 178 en 159 punten. terwijl er geen gekke dingen zijn gebeurt. we houden ons vast aan het positieve, en trainen lekker door.

tips zijn heel erg welkom, maar hou het lief. ook wij zijn geen anky en totilas
ik weet dat wij een impuls probleem hebben, ik moet hem actief over zn benen houden. frids is echt een diesel, hij heeft tijd nodig om op gang tekomen. dat is voor mij soms erg lastig, aangezien ik een ziekt heb waardoor ik heel erg snel moe ben. als hij net begint te lopen moeten we vaak stoppen omdat ik het rijden niet meer red. het losrijden heeft me dan teveel energie gekost. eerder rijden we zn 4x in de week, nu ben ik blij dat ik 2x red met vaak een keer longeren.

op de eerste fotos rij ik nog met het oude zadel, dat heeft gelukkig nu een positieve wending gegeven.
de laatste fotos zijn uit de proef waar ik 159 punten had.

thuis, losrijden
Afbeelding

mooi zittend, maar nu de rest nog....
Afbeelding

hij word hier heel erg sterk. dat is ons probleem, gelukkig is dat nu al wat minder. ik moet hem dan ook goed terug halen, anders gaan we het hele terrein over.
Afbeelding

Afbeelding

losstappen
Afbeelding

neusje moet er meer uit.
Afbeelding

losdraven, hij mag meer na beneden en ik moet minder terug hangen
Afbeelding

mijn benen leiden een eigen leventje...
Afbeelding

na het losrijden
Afbeelding

hij wil nooit 4kant staan maar bij het aanmelden.... :+
Afbeelding

middendraf
Afbeelding

ergens in proef 14
Afbeelding

volte 15m
Afbeelding

middendraf
Afbeelding

middendraf
Afbeelding

commentaar mag, maar hou het netjes...
Laatst bijgewerkt door hunter87 op 06-06-11 11:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Matheno

Re: frids@l2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:18

Op de foto's ziet het er allemaal netjes uit, meeste dingen geef je zelf al aan.
misschien zou je hem bij het losrijden op wedstrijd eens kunnen longeren, lekker met bijzet,
zo scheelt het jou ook veel inspanning en kun je erna rustig en minder lang nog even losrijden voor je de ring in gaat.

Supermooi paard is het trouwens!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 11:20

matheno: ja dat is een goed idee. daar hebben we zelf ook al over na zitten te denken. jammer genoeg mag/kan je niet op elke wedstrijd longeren.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:23

Hoezo mag je niet longeren op wedstrijd?
Met het binnenseizoen kan ik dat best begrijpen, maar met de meeste buitenconcoursen is er meestal wel de ruimte om lekker rustig te longeren :)

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 11:26

ik wild het het laatst een keer doen, maar het mocht niet.(terwijl er voldoende ruimte was)
geen idee waarom niet. bij een binnenwedstrijd kan het me voorstellen, maar hier was het een groot terrein. die meneer kon me er ook geen duidelijk rede voor geven.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:37

Het ziet er super uit hoor! Ik snap niet dat je zulke rare punten krijgt?
Ik zie een ruiter die haar best doet, en ik zie een paard wat wel duidelijk met krachtige gangen loopt! Zeker op de middendraf en galop foto's! Je handen mogen nog iets meer rechterop, maar verder zit je keurig!
Heb je een bijrijder/bijrijdster voor je paard? Dat zou ideaal zijn! Dan kan diegene jou paard nog bv. 2x in de week extra beweging geven, en misschien zelfs op wedstrijd je paard voorrijden? Moet je wel iemand vinden die zich daar aan wil aanpassen, en het paard zo rijdt dat jij er zo op kan stappen en actief (zonder nog los te moeten rijden) wegrijden.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:57

Alhoewel zou ik kunnen begrijpen dat ze niet iemand anders haar paard zou willen laten losrijden.
Hier op stal rijdt een hele goede ruiter, tevens ook een goede vriendin van me, maar toch hebben we allebei een andere manier van rijden. Lijkt mij dat dat dan toch een beetje lastig is op concour..

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 12:44

marielle: ik ben bijrijder:) ik rij frids nu bijna 4 jaar maar kan me maatje niet laten gaan. wij zijn soms water en vuur(this echt geen makkelijke, weet niet of je in de friezen bekekend bent maar er zit een reitse achter.het heeft me echt bloed, zweet en tranen gekost om hem zo te krijgen, met vallen, heel hard vallen en weer opstaan). de optie om te stoppen ligt dichtbij, maar daar zijn we nog niet. ik wil verder en zo lang mogelijk.

matheno: probleem is met iemand anders laten losrijden, dat hij dat niet accepteerd. je krijgt geheid vliegles en hij gaat je super uitproberen. ik heb wel eens vriendinnen(meerdere die ook wel in met M/Z rijden) maar het na 20 minuten opgeven.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:47

Lastig om een oorzaak te vinden voor de lage punten op basis van deze foto's. Heb je niet een filmpje van één van je proeven?
Het is wel een mooie fries en knap wat je met hem bereikt hebt, gezien zijn karakter!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:52

Ik had trouwens nog even gekeken in het regelement van het KNHS over longeren:

Citaat:
Het longeren van paarden is uitsluitend toegestaan, indien het losrijterrein voldoende groot is en er daartoe een speciaal gemarkeerd terreingedeelte bestemd is uitsluitend na uitdrukkelijke toestemming van de wedstrijdgevende organisatie en de official belast met het toezicht op het voorterrein. In géén geval mogen andere deelnemers als gevolg van het longeren worden gehinderd.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:08

Ik vind het echt een supermooi paard!
Zoals futured al zei het blijft inderdaad een jurysport,
maar ik denk als je zo door gaat de winstpunten binnenkort wel moeten komen hoor!

corinezomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:46

wat een super paardje ik vind het er netjes uit zien en als je zelf tevreden ben moet je die punten gewoon vergeten jullie komen er wel (en op de 1e foto vind ik dat je je handen wel wat lager mag houden :o )

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:18

Wat betreft losrijden, het is niet toegestaan dat iemand anders losrijd dan degene die de proef start.. Lees de reglementen maar na, ik vind je af en toe krampachtig zitten, wat betreft je punten zal het dan liggen aan de afwerking van je figuren e.d neem aan dat op je coupon gewoon commentaar staat? Daarbij geef je zelf aan een impuls probleem te hebben en in de L2 willen ze juist de paarden actief vanaf achter zien met voldoende impuls en zelfs de galop al meer bergop in bijv middengalop, je gaat toch richting de M1 denken natuurlijk, vrrl succes!

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:59

Het ziet er opzich leuk uit. Het enige wat ik zie is dat je erg veel met je handen moet ingrijpen. Vooral als hij sterk wordt ga je net zo sterk terug doen. Het enige jammere is is dat een paard veel sterker is, en je het niet opred als je terugtrekt. Helemaal voor jou, als je snel last van vermoeidheid hebt, dan is het erg zwaar om een zwaar paard in je handen te hebben.

Ik zou meer op zit en benen gaan rijden, zodat je eigenlijk de teugels er wel af kunt halen. Dus wordt hij rennerig en drammerig, terugzitten, wordt hij sterk dan been aanleggen en met je houding, zit en benen zijn houding aangeven. Dan kan hij wel sterk worden, maar als jij hem gewoon loslaat, dan heeft hij niks meer om sterk op te worden.

En dat impuls probleem dat geeft je waarschijnlijk zo'n wisselend punten aantal. Het zijn niet persé slordige fouten, maar allemaal net nietjes, dus 5-jes en in sommige gevallen 4-en. Als je dan nog net geen stukken in de proef hebt waar je weer een top laat zien, dus 7-ens en 8-en dan gaan je punten snel achteruit omdat je geen compensatie punten hebt.

Veel succes in ieder geval!

P.s. Ga eens een filmpje van Stacy Westfall kijken. Daar kun je zien hoe je pa echt op zit en houding kunt rijden. Ze is daar voor mij een voorbeeld voor.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 15:17

apennootje: ja hij is echt onwijs sterk en je hebt gelijk hoor, hij is sterker dan mij. nu wil ik niet meteen de schuld in iemand anders zn schoenen schuiven, maar hij staat bij zn eigenaar voor de kar. hij is het type, achteruit hangen, voeten tegen het schot en trekken maar. zn echte oudewetse menner om het maar zo te zeggen. het was eerst veel erger dan nu. het gaat gelukkig al stukken beter, maar we zijn er zeker nog niet. ik ben net terug van het rijden, en vandaag was die totaal niet sterk. hij is heel wisselend. ik zou zo eens het filmpje opzoeken, miss kunnen we er wat tips uithalen. bedankt alvast!!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 15:19

apennootje: enig idee hoe het filmpje heet? ik vind er zn stuk of 20 op youtube van haar..

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 01:46

Hunter87: Ik heb het filmpje waar ik zelf echt kippenvel van krijg opgezocht en dat is deze: http://www.youtube.com/watch?v=a-7v8Ck1crg

Het is niet zo dat ik zo'n zwever ben van tegen het bit etc. etc. , maar ik vind het gewoon erg mooi om te zien wat je allemaal zonder dat leer kunt doen, dus volledig op je zit en lichaam en de band die je met je paard op kunt bouwen. Als ik dat filmpje van haar bekijk krijg ik echt gewoon kippenvel, want wat een band heeft zij met dat paard! En het paard vindt het echt niet allemaal fantastisch wat hij moet doen, dat zie je vooral bij de sliding stop die ze op een gegeven moment maakt, maar hij doet het gewoon voor haar.

Nu is Stacy Westfall iemand die eigenlijk bewijst dat het allemaal op zit en lichaam kan. Nu heb je ook nog Honza Bláha, hij heeft zijn paard ook echt nageeflijk en in dressuuroefeningen zonder hoofdstel en zadel. Ook leuk om te kijken!

Voor de kar is inderdaad lastig als hij niet goed onder het zadel heeft leren lopen. Maar paarden zijn slim en kunnen alles leren! Succes!

J_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:08

helaas het blijft inderdaad een jury sport, comentaar is al gegeven..
succ6 in de toekomst

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:29

Wat een gave beul zeg! :D Je hebt hem aan de fotos te zien fijn aan het lopen hoor,alleen dat sterke is erg lastig natuurlijk, in de L2 is het natuurlijk al wat meer van belang dat jeje paard gewoon licht en scherp aan de hulpen hebt. Maar het ziet er echt niet slecht uit hoor! probeer alleen niet terug te gaan hangen ,iets wat ik wel zie,als je een krachtmeting aan gaat,verlies je het immers toch, probeer eerst is zelf met je zit goed op je zit been knobbels te zitten en op je zit te werken, dan kun je al een stuk meer zonder dat je voor met hem moet gaan 'vechten'. als dat niet lukt, kun je proberen een spoortje te gebruiken, en heb elke keer als die sterk word, spoortje geven, en voor met een ophouding opvangen, zo komt hij lekkerder op het achterbeen en word hij ookal minder sterk,dit helpt bij mijn haflinger wel. want koudbloeden hebben dat sterke nogwellis vaker haha :P

maar zeker een stoer paard zeg!