terugrijden op je zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

terugrijden op je zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 15:25

Mijn paard draaft altijd vreselijk hard, dit is haar " normale" gang. Hierdoor heb ik het gevoel niet de controle te hebben en ik heb het gevoel bv op een volte " plat" er doorheen te gaan. Ook gaat ze te snel waardoor ik het rijden van een figuur niet voldoende voor kan bereiden. Inhouden van voren heeft geen zin, gaat ze alleen maar sneller van lopen. Ik zal haar met mijn zit rustiger moeten zien te laten draven, maar.... HOE DOE IK DIT EIGENLIJK? Ik probeer al wel rustiger te lichtrijden dan dat ze zelf gaat, maar is dit de enige manier?

Heeft iemand adviezen?
Laatst bijgewerkt door max66 op 05-06-11 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mastrootje

Re: terugrijden op je zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:26

Veel figuren rijden, geen rondje het zelfde rijden maar constant iets anders verzinnen

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:28

Klinkt een beetje zoals het met mijn jonge paard ook gaat.
Heb je les (een standaard bokt-vraag, maar ik merk dat door mijn lessen ik veel vooruitgang boek).

Wat ik veel doe is 8tjes rijden, gewoon hele tijd van hand veranderen.
Rustiger lichtrijden (lees dat je dat al doet, maar nog rustiger proberen).
Niet veel druk van voren, beetje maar

Momenteel heb ik ook een halster touw om haar nek, omdat ik zelf veel de neiging heb in haar mond te gaan trekken.
Als paard weer zo'n moment krijgt van snel wegrennen, pak ik het touw vast. Die van mij reageert daar best goed op. Meteen weer rustig lichtrijden en zo snel het paard maar 1 stap langzamer gaat, touw loslaten. Op die manier leert ze dat ontspannen lopen beter werkt :)

Heb je een jong paard?

Hoop dat je er wat aan hebt.
En indien mogelijk je instructriece vragen, die kan je er zeker mee helpen.
Bij mij moest ze ook vaak roepen: RUSTIGER lichtrijden, NIET in de mond trekken. Het helpt zeker!

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:41

Een tip die ik heb gekregen is: doen alsof er honing/lijm aan je kont zit! Dus als het ware "stroperig" gaan lichtrijden, en jezelf zwaarder maken. Teugeldruk, of sterker nog: hangen in de teugels, heeft vaak een tegenstrijdig effect. Zoek het dus inderdaad bij je eigen houding. Zo te horen rent je paardje een beetje onder je uit, oefeningen die hierboven gegeven zijn, kunnen ook effectief zijn om de aandacht van je paard bij jou te houden.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:43

ik moet ook altijd langzamer en zwaarder gaan lichtrijden, zoals anora uitlegt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 15:46

het is een 14 jarige KWPN' er. Het is sinds kort mijn "verzorgpaard" en ik heb pas drie keer op haar gereden. We moeten elkaar dus nog helemaal leren kennen! Ik heb geen les, maar misschien komt dat nog wel, ik wil eerst zelf even " freewheelen" met d' r.

Wat doe je dan met de teugels als je het halstertouw vastpakt? Ik heb zelf wel in de gaten dat ik niet aan de teugels moet zitten omdat ze daar harder van gaat lopen, dus dat doe ik ook niet

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:47

ontspannen...hoe moeilijk ook probeer niet mee te spannen op de versnelling van je paard. maak je zelf lang en adem heel bewust uit,laat je hak zakken-been lang maken en ga niet mee naar vorenin de beweging van je paard.
denk aan een overgang terug te willen rijden,dus in draf eraan denken dat je naar de stap zou willen,zo gaan voorbereiden,op het moment dat je reactie krijgt belonen met je stem elke keer blijft je paard doorlopen de overgang ook echt maken al is het 150x steeds opnieuw beginnen,geduld hebben

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:48

Ik ken het probleem. Ondertussen ben ik ook aan het proberen mijn pony beter te laten luisteren naar mijn zit (want soms negeert hij mijn zit erg hard en heb ik er niet veel meer aan te zeggen).
Je kan inderdaad trager gaan lichtrijden.
Ik moest onlangs om de reactie op mijn zit te oefenen een kleine volte rijden in stap (met lange teugel). Door te duwen met mijn zit (en geen benen te geven) moest ik proberen mijn pony in draf te zetten. Na een paar passen draven moest ik terug naar stap proberen gaan door diep te gaan zitten en mijn kruis aan te trekken. Geen gemakkelijke oefeningen vond ik, maar ik denk wel dat als ik er voldoende op oefen dat ze mij wel zullen helpen om de reactie op mijn zit te verbeteren.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:49

max66 schreef:
Wat doe je dan met de teugels als je het halstertouw vastpakt? Ik heb zelf wel in de gaten dat ik niet aan de teugels moet zitten omdat ze daar harder van gaat lopen, dus dat doe ik ook niet

Teugels gewoon vast blijven houden. Het is in begin echt erg wennen, had ik ook :)
Maar je rijd dan 'enkele secondes' even met 2 'teugels'. Want zodra paard rustiger gaat, meteen touw weer los laten.

Succes met je verzorgpaard :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 15:52

bedankt voor jullie tips, zitten waardevolle tussen!

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:57

Soms heb ik er ook wel last van dat mijn haf onder mij weg probeert te lopen...
Wat bij mij helpt is eerst met een langzame draf te beginnen.. door zeer lichte hulpen te geven en door te blijven zitten... een normale aanleuning (contant en niet hangen/trekken) wanneer je voelt dat ze onder je weg wil, ga je halthouden(uiteraard vanuit je zit) en laat je haar een of twee passen achterwaarts lopen. Vervolgens weer voorwaarts in een zo langzaam mogelijk draf.

Inderdaad veel figuren, tempo-wisselingen zodat jij op den duur de controle krijgt over de gangen :)
Wanneer dat goed gaat geef ik weer de wat ''strengere'' hulpen voor de arbeidsdraf.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 07:56

`kan een balans probleem zijn zodat het paard niet anders kan dan te gaan rennen kan ook aan je zadel liggen dat miss drukt op de spieren waardoor hij pijn heeft en gaat rennen.
Het ligt ook aan jou eigen techniek, waarom draven als je in stap nog geen controle hebt over het tempo.
Ik zou het zeker ook niet van voren op lossen en mocht je dat wel moeten doen doe het dan nooit op 2 teugels maar op de binnen teugel , aan 2 teugels te gelijk betekend ook harder, want bedenk wat het bit doet als je aan 2 teugels trekt?
Dus neem zit les en les in de techniek, grondwerk wil ook erg helpen, je kan je dan bewust worden van je eigen houding en zelfs het paard op jou beweging langzamer laten lopen, want vaak word je gespannen als hij sneller gaat en dan vraag je ook het paard daarmee sneller te gaan lopen, du sde grootste fout moet je bij jezelf zoeken , hoe beter jij word hoe beter je paard zal gaan lopen , maar begin met de stap zou ik zo zeggen

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 13:57

in stap heb ik wel controle over haar tempo, alleen in draf niet.
Ik was er inderdaad wel achter dat ik het niet "van voren" op moet lossen, maar met mijn zit. Dit was dus ook mijn vraag: hoe doe ik dit "met mijn zit", behalve dan rustiger lichtrijden?
Heb je hier een antwoord op, midgie?

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:38

Mijn pony doet dit ook heel erg, ik heb nu sinds een tijdje prive les, en ik moet zeggen, dat dat echt heeel veel helpt! Ik vond het eerst ontzettend moeilijk, om niet met m'n pony mee te gaan, als hij harder ging lopen. En nu ik dit onder de knie heb, hoe ik hem met m'n zit terug kan houden, is het gewoon een heel ander paardje geworden!
Misschien kun je het beoefenen, als iemand jou bijvoorbeeld aan de longeerlijn houd, en jij rustig kan oefenen op je zit..? Als je het eenmaal door heb, dan moet het zeker lukken! En inderdaad veel voltes maken, ik doe vaak kleinere voltes,zodat die eigenlijk gewoon niet weg kan.. Veel succes!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:59

Ja is een beetje moeilijk uit te leggen via de pc, maar weet niet of je les hebt jou instructrice zou je daar ook in moeten kunnen begeleiden en anders eens een zitles nemen van een centeredriding instructeur,

Wees je in elk geval bewust van je ademhaling en het loslaten van je heupen , geef je hulpen b.v als je uit ademt,
Doe je iets aan los en grondwerk want daar kun je ook heel veel leren hoe je het paard terug kan laten komen op je ademhaling en houding .

Maar le sis wel belangrijk, want je kan gewoon niet leren paardrijden via het toetsen bord van je pc en het uit leggen is ook erg moeilijk als je de ruiter en het paard ook niet voor je hebt, elke ruiter is anders en elk paard reageert anders op bepaalde hulpen .

foxof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:15

Ja kan me hierin volgen, dat is via het toetsen bord niet uit te leggen, moet je zien of uitleggen op een plek met paard erbij

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:05

Terugrijden op je zit doe je door:
- de nadruk te leggen op je "zit" bij het lichtrijden..Dus het gaan zitten doe je nadrukkelijker dan het gaan staan..Dit is denk ik ook wat Anora beschrijft
- goed in en vooral goed uit te ademen
- te ontspannen, dus niet gaan trekken en jezelf strak maken, maar je lijf ontspannen en zwaar en lang maken
- je bilspieren afwisselend aan te spannen en weer los te laten..Hiermee manipuleer je de rugspier van je paard en geef je de hulp om zachter te gaan (je teugels gebruik je ter ondersteuning, die hou je op normaal contact en je maakt ophoudingen)

Succes!

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:32

Wat bij ons heel erg geholpen heeft, en het klinkt raar, is met helemaal lange teugel gaan rijden. Als het, zoals eerder geopperd is, een zit-/evenwichtsprobleem is, kun je dat op die manier goed aanleren. Omdat je dan geheel onafhankelijk van de teugel moet zitten, wordt je evenwicht zoals het hoort te zijn. Ik zelf heb ook altijd de neiging om meer naar voren te gaan zitten, en dan gaat hij harder lopen. Met totaal lange teugel kan ik dit niet doen, omdat ik dan geen evenwicht meer heb. Wat ook goed werkt is (weet niet of jullie die hebben) in de spiegels kijken of je wel ver genoeg naar achteren zit. Succes!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:38

Let ook goed op je ademhaling als een overgang terugneemt. Probeer maar eens wat er gebeurt als je je ontspant en eens goed zucht (zoals op zondagmorgen als je net uit je bed komt).

Yaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:51

Ik vind de lange teugel een heel goed idee. En misschien, kan je er op letten of je je kuiten de hele tijd aan je paard houd. Dit is bij mij een probleem geweest. Ook te ver naar achter zitten kan een verklaring zijn omdat je dan met je bekken nog meer vooruit drukt. Probeer eens voor je eigen gevoel wat meer naar voren te gaan zitten. Je hakken laag te houden en je kuiten uit je paard.
Misschien dat dat al heel veel oplost.
Meer dingen over zit en houding zou je ook kunnen vinden in het boek van Anne Muller. Expert op zit en houding. En jaren lang mijn instructrice geweest.

Yaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:53

Merileth schreef:
Wat bij ons heel erg geholpen heeft, en het klinkt raar, is met helemaal lange teugel gaan rijden. Als het, zoals eerder geopperd is, een zit-/evenwichtsprobleem is, kun je dat op die manier goed aanleren. Omdat je dan geheel onafhankelijk van de teugel moet zitten, wordt je evenwicht zoals het hoort te zijn. Ik zelf heb ook altijd de neiging om meer naar voren te gaan zitten, en dan gaat hij harder lopen. Met totaal lange teugel kan ik dit niet doen, omdat ik dan geen evenwicht meer heb. Wat ook goed werkt is (weet niet of jullie die hebben) in de spiegels kijken of je wel ver genoeg naar achteren zit. Succes!

Juist als je naar voren gaat zitten ga je tegen de beweging in zitten en reageert je paard erop door langzamer te gaan in zijn gang.
Misschien span jij iets aan als je naar voor zit waardoor je paard harder gaat?

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:28

Yaika: op het moment dat je naar voren gaat is de balans van het paard minder, hij zal meer onder je willen lopen, en gaat dus harder lopen om te voorkomen dat het mis gaat. Ons paard is een draver, en heeft geleerd altijd te proberen zijn balans te behouden. Het kan best zijn dat andere paarden anders reageren, maar ons vorige paard reageerde precies zo, en dat was een KWPN paard.