Hoe rijd ik spanning uit mijn pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Apple_

Hoe rijd ik spanning uit mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 11:44

Mijn pony heeft last van wat spanning in het begin en stapt daardoor wat kort, maar hoe rijd ik dat er uit? Ik wil namelijk dat hij niet zo veel spanning heeft. Weet iemand wat te proberen valt? Of heeft iemand dit ook en hoe ben je ermee om gegaan. De rest van de tijd loopt hij helemaal goed maar eerst duurt het heel lang voordat hij zich pas ontspant.
Iemand zij dat ik eerder moest gaan draven en de teugels wat korter moest pakken maar hij wordt ernog gespannender van.
Groetjes Nadiah *D

lisetteexx

Re: Hoe rijd ik spanning uit mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:53

ik heb er ook niet zoveel ervaring mee maar ik heb dat ook met een pony en ik longeer haar eerst 5 a 10 minuutjes van de voren en dat helpt wel een beetje!
ook heb ik haar na laten kijken of ze ergens pijn had bij mij was dat niet het geval, ( misschien een tip om het na te laten kijken)
wat voor pony is het?
juist niet je teugels korter pakken dat werkt alleen maar tegen juist proberen wat langer te laten.
hoop dat je er wat mee kan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:57

Hoe uit de spanning zich? Wil ze hard stappen of in draf vallen, of word ze onrustig in de hoofd/hals houding of gaat ze met haar hoofd omhoog lopen? enz.

Dit is wel handig om te omschrijven zodat mensen iets gerichter tips kunnen geven.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:57

Probeer je pony voorwaarts neerwaarts in te stappen. Neem je teugels dus niet dadelijk te kort vast, maar geef hem de ruimte om de hals voorwaarts neerwaarts te bewegen. Eventueel kan je je handen een beetje naar je knieën toebrengen om je pony voorwaarts neerwaarts te laten lopen (dat is enkel een 'hulpmiddeltje' en dus niet bedoeld om altijd toe te passen).
Na het voorwaarts neerwaarts instappen neem je rustig je teugels op (niet ineens van redelijk lange teugels naar erg korte teugels). Zorg er hierbij voor dat je pony voldoende actief blijft stappen, maar ook niet gaat versnellen. En rijd daarna eerst wat oefeningen in stap om je pony wat losser te maken (voltes, kleine voltes, 8jes...). Geef je pony wat tijd om zich te ontspannen. Sommige pony's en paarden hebben er nu eenmaal wat meer tijd voor nodig om te ontspannen dan anderen....
Vergeet ook niet zelf te ontspannen. Ga niet dadelijk denken als je opstapt dat je pony wel weer gespannen zal zijn als je begint met rijden.

123djeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:26

laat hem zoveel mogelijk ontspannen met zijn nek en hoofd naar beneden ( door bijv. teugels iets langer te laten en te masseren bij zijn manen ( kneden zachtjes ) zou leert hij met zijn hoofd naar beneden te lopen en ontspant hij ook meer in de rug want dat is erg belangrijk dit heb ik zelf ook meegemaakt met mijn pony ik moest heel veel oefenen ook zelf ontspannen te zitten en hem als het waren naar beneden te masseren zo leert hij te ontspannen nu doet mijn pony dat uitzichzelf als ik er al opzit en de teugels lichtjes laat fieren

gr. esmee

foxof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:54

Hoe weet je eigenlijk of hij echt gespannen loopt en het niet enkel het idee is misschien wat je hebt ? :)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:46

Beginnen bij zelf ontspannen en je pony lekker 'voorwaarts neerwaarts' rijden. Spanning hoeft toch ook niet erg te zijn, ligt eraan hoe lang het duurt en hoe het zich uit, over kort stappen zou ik me niet druk maken, maar gewoon even stappen en lekker aan het werk gaan, richten op het werk en niet op de spanning.

roline88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:12

Probeer je pony tussen 2 teugels te rijden, en zorg dat het paard de teugels aanneemt en niet jij. Het paard moet van achter duwen! wat veel ruiters vergeten is dat je een paard nooit naar beneden kan rijden als het niet ontspannen is. Zorg voor tempo van achter naar voren. Houd de teugels in een lichte verbinding en zorg dat het paard van cahter naar voren duwt en de teugels aanneemt. Houd hem recht tussen 2 teugels en zorg dat je ook zelf recht op je paard zit.

gr roline

XsagyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:35

Hoi,
ik heb dat ook met een pony waar ik op rijd.
Wat ik wel eens doe is m'n pony masseren,
Bij de hals of ergens wat het paard lekker vind.
Als je dat doet voor het rijden is hij heel ontspannen en zorg er voor dat je je teugels juist los houd en er niet te veel aan zit, mijn pony ontspant zich nu juist heel goed en raakt bijna met zijn neus het zand aan..

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:00

Je teugels loslaten, en je been moet z'n buik zachtjes voelen, moet jij eens zien hoe snel je pony dan rustig wordt!

Yaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:14

Ruimte geven.. Met een losse hand rijden.. niet te veel verwachten. zelf ontspannen.. Je kunt zo heel veel verzinnen..

_Icelandic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:19

Past het zadel hem ook goed, en zitten er geen klonten in? Want dat kan ook een rede zijn. Mijn eigen pony loopt altijd erg snel, aan het begin van de les, en duurt meestal ook ven voordat ie weer rustig is . Verder wat ik als tip had is al gezegd;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:35

Ik zal eerst maar een rondje linksom en rechtsom stappen, dan meteen draven, voor teugels een beetje op contact en niks doen, gewoon draven. Tempo maakt niks uit, al gaat ze als een draver de renbaan rond ;)
Dan rijd je haar terug op je zit, ontspan zelf ook!
Dan even aan een los teugeltje stappen. En dan pak je haar op.
Ze hoeft niet meteen aan de teugel etc. maar gewoon wat meer druk op de teugels.
Dan ga je weer een paar rondjes draven.
dan ga je weer stappen 1 rondje, en dan draaf je aan op het tempo dat jij wil.
als ze dan gespannen word, stappen, los teugeltje en na een rondje weer opakken enz.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:51

Ik ga helemaal mee met Pateeke. :j Met het fijnste resultaat.
De kunst van amazone of ruiter is vooral dat ze het paard ruimte DURVEN te geven.

pateeke schreef:
Probeer je pony voorwaarts neerwaarts in te stappen. Neem je teugels dus niet dadelijk te kort vast, maar geef hem de ruimte om de hals voorwaarts neerwaarts te bewegen. Eventueel kan je je handen een beetje naar je knieën toebrengen om je pony voorwaarts neerwaarts te laten lopen (dat is enkel een 'hulpmiddeltje' en dus niet bedoeld om altijd toe te passen).
Na het voorwaarts neerwaarts instappen neem je rustig je teugels op (niet ineens van redelijk lange teugels naar erg korte teugels). Zorg er hierbij voor dat je pony voldoende actief blijft stappen, maar ook niet gaat versnellen. En rijd daarna eerst wat oefeningen in stap om je pony wat losser te maken (voltes, kleine voltes, 8jes...). Geef je pony wat tijd om zich te ontspannen. Sommige pony's en paarden hebben er nu eenmaal wat meer tijd voor nodig om te ontspannen dan anderen....
Vergeet ook niet zelf te ontspannen. Ga niet dadelijk denken als je opstapt dat je pony wel weer gespannen zal zijn als je begint met rijden.

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 06:41

Geen onnodige druk, hoe meer druk jij hebt hoe meer die gespannen gaat stappen.
Probeer er niet teveel aan te rommelen.
Voorwaarst neerwaarts stappen, probeer zo stil mogelijk te zitten, soms kunnen ze gelijk alweer korte stapjes maken als je gaat verzitten.
Na het stappen draaf je aan ook voorwaarts neerwaarts, pas als je je pony los hebt gewerkt pak je hem op, ik zou het niet in de stap doen dan bouwt hij gelijk weer spanning op.
Niet te moeilijk gaan doen in stap, pas als er vooruit gang in zit kan je er wat meer aan doen, maar zolang hij gespannen stapt moet je er niet teveel van vragen in stap.

En veel geduld hebben !

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 17:16

lisetteexx schreef:
ik heb er ook niet zoveel ervaring mee maar ik heb dat ook met een pony en ik longeer haar eerst 5 a 10 minuutjes van de voren en dat helpt wel een beetje!
ook heb ik haar na laten kijken of ze ergens pijn had bij mij was dat niet het geval, ( misschien een tip om het na te laten kijken)
wat voor pony is het?
juist niet je teugels korter pakken dat werkt alleen maar tegen juist proberen wat langer te laten.
hoop dat je er wat mee kan :)

Hij is gekeurd, goed. Klinisch en rontgenologisch geen opmerkingen.
Welsh, 6 jaar.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 17:18

foxof schreef:
Hoe weet je eigenlijk of hij echt gespannen loopt en het niet enkel het idee is misschien wat je hebt ? :)

Deze mensen waren het erover eens
Vorige eigenaren, dierenarts,kennis.