apart probleempje met de teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

apart probleempje met de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 12:03

afgelopen hemelvaart heb ik een wedstrijdje gereden en twee weken daarvoor ook weer. dit waren voor mij de eerste wedstrijdjes van het seizoen. het ging hardstikke goed, ik heb er inmiddels 3 winstpunten bij, maar ik merkte toch een paar kleine dingetjes die beter zouden kunnen om nog wat extra puntjes binnen te halen. een daarvan is het weer op maat maken van de teugels na halsstrekken of middenstap.

het is ontzettend raar, maar ik weet niet wat ik met mijn handen moet doen, het is net alsof ik het gewoon ben vergeten. ik kan me niet herinneren dat ik ooit problemen heb gehad met het opmaat maken van teugels.
het vreemdste is dat het dus ook echt pas sinds een paar maanden is.
het gaat ongeveer zo: ik rij bijv. de volte op voor halstrekken, laat de teugels rustig langer worden, paard volgt de hand en laat een prachtig staaltje halsstrekken zien, vervolgens komt het eind van de volte in zicht, ga ik wat rechter zitten, hou mijn been eraan en probeer ik mijn teugels weer op maat te nemen. maar ik ben dan zo aan het priegelen. ik probeer ze in een hand te nemen en dan op de goede maat te pakken of ze een beetje door mijn hand te wriemelen om zo geleidelijk weer korte tugels te krijgen, of eerst een stukje korten met een hand en daarna per stopje opschuiven. maar het is gewoon chaos! het naarste vind ik dat mijn halsstrekken in de afgelopen weken ( na een paar goede lessen en een geweldige clinic) ongelooflijk verbeterd is, mijn aanleuning is fijner en stiller en waar ik vroeger met moeite een 6 haalde voor halsstrekken heb ik nu al 4 proeven lang niet onder de 7 gekregen en zelfs onlangs een 8! ik voel dus een ontzettend fijne aanleuning, mijn paard volgt heerlijk mijn hand naar beneden en blijft daar ook en dan moeten we weer de teugels op maat maken en dan weet ik gewoon niet meer waar ik mee bezig ben en ik merk dat dat gefrutsel dan gaat irriteren bij mijn paard en dan krijg ik storingen in de aanleuning of komt ze zelfs een enkele keer iets omhoog. als ik ze eindelijk op maat heb dan is die storing zo weg en dan rij ik vrolijk verder met een heerlijke aanleuning, maar die storingen zitten me best dwars. het heeft me flink wat moeite gekost om zulke fijne aanleuning te krijgen en een paard dat vloeiend mijn hand volgt, ik wil niet dat het vervelende einde van het halsstrekken ervoor gaat zorgen dat dat spanning oplevert.

met middenstap heb ik er ook last van, al zijn mijn teugels dan minder lang, toch verleng ik ze meestal een of twee stopjes, ook daar heb ik moeite met het op maat maken, ook omdat ik dan ook nog de middengang moet opvangen en haar weer iets moet laten verkorten en verzamelen om terug naar arbeidsstap te gaan. ook daar heb ik last van storingen.

wie heeft dé tip voor het op maat maken van de teugels?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:17

volgens mij was hier ook een topic van maar kan die niet meer vinden.
maar ik maak mijn teugels altijd op maat door met 1 hand helemaal naar het uit einde te schuiven naar het gespje en dan pak ik met met mijn buitenhand de beide teugels op de goed maat vast en pak dan de teugels weer met 2 handen vast. zo moeten wij het ook op onderlinge wedstrijden doen. hopelijk is het een beetje duidelijk.

X_Sam_X

Re: apart probleempje met de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:51

1 tip, als je ze 1 voor 1 op maat maakt doe dan eerst de buitenteugel, dit om te voorkomen dat je paard niet ongewenst afwend, wat mij al een aantal keer is overkomen...verder zou ik het ook niet weten...

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 14:18

haha, ik heb dat in de training wel eens gehad, ik was aan het oefenen met teugels op maar maken en toen begon ik met de binnenteugel, woeps! daar ging m'n paard :D

floorsil, je pakt dus met je binnenhand bij het gespje de teugels naar achter en dan met je buitenhand pak je ze beide beet op de goede lengte, en daarna neem je ze weer in beide handen, heb ik het zo goed?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:38

ja volgens mij wel.:D

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:42

ik heb het ook geleerd op de manier van Floorsil.