Misschien kan iemand mij hier verder helpen.
Ik heb een 6 jarige KWPN-merrie. Het is alert paard, makkelijk gespannen en ze is erg gevoelig op mijn been.
Ik rij L1 dressuur met haar en loop op wedstrijden steeds tegen hetzelfde probleem aan.
Meestal kan ik redelijk goed en ontspannen losrijden, maar tijdens de eerste proef komt er stukje bij beetje meer spanning in.
De tweede proef rij ik meestal sowieso niet lekker meer. Na het wijken en galopperen in de eerste proef heeft ze al zoveel spanning opgebouwd dat ik haar vaak niet meer los krijg. Ze zet dan haar nek erop en gaat kantelen, ze geeft dus niet meer na op twee teugels en soms gooit ze haar hoofd in de lucht en pakt ze het bit vast. Puur verzet dus, volgens mij. Waar ze zich zo tegen verzet is vaak een combinatie van mijn hulpen. Ze wil op de beenhulp harder en ik ga dan te veel met mijn hand tegenwerken. Hierdoor spant ze zich en kantelt ze het hoofd (neus naar links, oren naar rechts).
Ik kan mij zo voorstellen dat ik haar meer op eigen benen zou moeten laten lopen en meer zou moeten drijven. Echter, is dit heel moeilijk als ze echt gaat vluchten voor je been en op die manier steeds meer spanning opbouwt zodat ik haar niet meer kan houden. Bovendien vind ik het heel vervelend om haar met veel hand te rijden, maar dat ga ik op die manier wel doen. Zodra zij gaat versnellen, wil ik tempo controle houden. Ik vind het heel moeilijk om hier een balans in te vinden. Het lastige is, dat ze zich zo gaat opwinden, dat de spanning niet meer afvloeit.
Wat er tijdens het wijken fout gaat is het volgende: Ik wend af, daar is ze eigenlijk al scheef. Bij het afwenden valt ze door mijn buitenteugel weg over de buitenschouder. Aangezien ik het wijken in de proef wel af moet maken, zet ik dan toch het wijken in en geef ik binnenbeen. Dan kantelt ze haar hoofd en valt ze dus compleet over de buitenschouder en versneld ze. Dan neemt ze haar achterhand vervolgens ook niet meer mee.
Ik weet eigenlijk niet of iemand mij tips kan geven. Wellicht heeft iemand een vergelijkbaar probleem gehad en kan iemand mij vertellen hoe hij/zij het opgelost heeft.
Ik heb trouwens veel les. Eén á twee keer in de week van mijn vaste instucteur, waar ik ook op stal sta. En één keer in de twee weken gaan we van huis om op 'vreemd terrein' te rijden bij mijn andere instructrice. Over het algemeen gaat het in vergelijking met anderhalf jaar geleden echt stukken beter. Maar op wedstrijd is er weinig verschil. Behalve dat ze minder schrikkerig is.
Alle mogelijke tips zijn welkom. Wie weet zie ik het licht