Spanning, nèt niet nageeflijk en kantelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Grass

Spanning, nèt niet nageeflijk en kantelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 07:59

Hallo allemaal,

Misschien kan iemand mij hier verder helpen.
Ik heb een 6 jarige KWPN-merrie. Het is alert paard, makkelijk gespannen en ze is erg gevoelig op mijn been.
Ik rij L1 dressuur met haar en loop op wedstrijden steeds tegen hetzelfde probleem aan.
Meestal kan ik redelijk goed en ontspannen losrijden, maar tijdens de eerste proef komt er stukje bij beetje meer spanning in.
De tweede proef rij ik meestal sowieso niet lekker meer. Na het wijken en galopperen in de eerste proef heeft ze al zoveel spanning opgebouwd dat ik haar vaak niet meer los krijg. Ze zet dan haar nek erop en gaat kantelen, ze geeft dus niet meer na op twee teugels en soms gooit ze haar hoofd in de lucht en pakt ze het bit vast. Puur verzet dus, volgens mij. Waar ze zich zo tegen verzet is vaak een combinatie van mijn hulpen. Ze wil op de beenhulp harder en ik ga dan te veel met mijn hand tegenwerken. Hierdoor spant ze zich en kantelt ze het hoofd (neus naar links, oren naar rechts).

Ik kan mij zo voorstellen dat ik haar meer op eigen benen zou moeten laten lopen en meer zou moeten drijven. Echter, is dit heel moeilijk als ze echt gaat vluchten voor je been en op die manier steeds meer spanning opbouwt zodat ik haar niet meer kan houden. Bovendien vind ik het heel vervelend om haar met veel hand te rijden, maar dat ga ik op die manier wel doen. Zodra zij gaat versnellen, wil ik tempo controle houden. Ik vind het heel moeilijk om hier een balans in te vinden. Het lastige is, dat ze zich zo gaat opwinden, dat de spanning niet meer afvloeit.

Wat er tijdens het wijken fout gaat is het volgende: Ik wend af, daar is ze eigenlijk al scheef. Bij het afwenden valt ze door mijn buitenteugel weg over de buitenschouder. Aangezien ik het wijken in de proef wel af moet maken, zet ik dan toch het wijken in en geef ik binnenbeen. Dan kantelt ze haar hoofd en valt ze dus compleet over de buitenschouder en versneld ze. Dan neemt ze haar achterhand vervolgens ook niet meer mee.

Ik weet eigenlijk niet of iemand mij tips kan geven. Wellicht heeft iemand een vergelijkbaar probleem gehad en kan iemand mij vertellen hoe hij/zij het opgelost heeft.

Ik heb trouwens veel les. Eén á twee keer in de week van mijn vaste instucteur, waar ik ook op stal sta. En één keer in de twee weken gaan we van huis om op 'vreemd terrein' te rijden bij mijn andere instructrice. Over het algemeen gaat het in vergelijking met anderhalf jaar geleden echt stukken beter. Maar op wedstrijd is er weinig verschil. Behalve dat ze minder schrikkerig is.

Alle mogelijke tips zijn welkom. Wie weet zie ik het licht :)

noortje2011

Re: Spanning, nèt niet nageeflijk en kantelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 08:12

Misschien kan je thuis het afwenden meer gaan oefenen om te kijken of ze uit zichzelf gaat weglopen over de schouder.
Als ze het thuis doet kan je misschien haar juist meer teugel geven waardoor je niet gaat tegenwerken met je hand en je haar de kans geeft om op eigen benen te lopen.

Het is wel een lastig probleem hoor mijn merrie doet het altijd is heel moeilijk nagevelijk te rijden en al helemaal op 2 teugels.
Succes iig

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:29

Eerst het afwenden op de ac lijn oefenen, zonder dat je gaat wijken? Dan gewoon rechtdoor rijden. Zodat ze niet leert dat als je daar afwendt, ze altijd moet wijken. Misschien kun je daarna een klein stukje wijken en haar dan eerst weer helemaal recht maken, daarna weer een paar passen wijken. Of het wijken eerst oefenen vanaf de hoefslag richting de ac lijn? Dat verwacht ze misschien niet en dan gaat het makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:32

Je kunt je gaan bezighouden met rechtrichten. Google er maar eens op.
Wanneer is de tandarts voor 't laatst geweest? Haken op de kiezen kunnen ook een oorzaak zijn van hoofd kantelen, omdat deze flink in de wangslijmvliezen kunnen prikken bij stelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:11

Eigenlijk is dit probleem een symptoom van een geheel aan hulpen/training dat niet lekker loopt, dus dan is het erg moeilijk om vanachter een schermpje tips te geven.

Wat betreft het wijken: maak je paard eerst thuis gevoeliger voor eenzijdige kuitdruk. Gewoon vanuit het halt en belonen wanneer je paard puur zijwaarts stapt op zeer lichte druk.
Wat betreft de spanning; je paard leert van het moment waarop je stopt met hulp geven=release=beloning. Als jij thuis aan het wijken bent en je stopt wanneer je paard nog scheef is of spanning heeft dan is dat zijn leermoment. Ga dus wijken en stop, beloon en maak hem weer recht op het moment dat je paard in 1 element verbeterd, al is het maar een klein verschil (dus meer ontspanning of aanleuning of lichter aan de hulp=belonen en rechtmaken).
Hoe beter je timing hierbij hoe sneller je vooruitgang zal boeken. Hierdoor zal je paard uit de release iets nuttigs opmaken en verbeteren.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 13:13

misschien kun je vragen of je instructeur een keer mee op wedstrijd wil?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 07:39

Bedenk dat op een wedstrijd een hele andere sfeer is, meer spanningen stres , de meeste paarden vinden dat niet prettig en worden idd drukker, dat is is iets daar kunnen ze niks aan doen, jij als ruiter wel en dat is nog niet helemaal bevestigt .
Je zou idd kunnen gaan rechtrichten en zelf de techniek beter onder controle gaan krijgen.
Wat het wijken betreft zou je je eigen zit eens moeten controleren als het paard zich vast zet ook zou ik ze niet laten nageven op 2 teugels maar probeer het is alleen op de binnen teugel en wat meer gevende buiten teugel op 2 teugels zetten ze zich vast en zeker bij stres komen ze tegen de druk in , is ook weer een natuurlijke reactie, dus miss zelf eens gaan onderzoeken en de theoretische kant gaan leren zodat je weet wat een paard doet in stres en hoe jij het kan oplossen, de fout ligt niet bij het paard maar bij jou zelf, dat zou je instructrice jou ook moeten hebben verteld en jou leren daar mee om te gaan door technisch beter te gaan rijden.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:13

Probeer goed te oefenen met los laten aan de voorkant zodra je paard in de stress schiet.
Tegendruk is namelijk niet de oplossing en als reactie hierop gaat je paard haar hoofd kantelen.

Ik herken het probleem en weet hoe lastig het is. Met mijn instructrice ben ik nu vooral veel bezig met -zodra mn paard in de stress schiet- zelf rustig terug achter de hand gaan zitten, los te laten aan de voorkant, en heel belangrijk, zelf ontspannen te blijven en niet verkrampen!

Het is iets waar je goed mee aan het werk moet, maar dan werpt het ook zn vruchten af :)

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 10:34

Bedankt voor jullie reacties allemaal!
@Superfixen: Dat probeer ik inderdaad op advies van mijn instructeur ook. Het wijken gaat daardoor al iets beter. Ze moet dan meer opletten wat ik voor hulpen geef.

@Joviban: De tandarts komt er 1 á 2 keer per jaar bij. Binnenkort zal ik weer een afspraak maken. De vorige keer deed ze het echter ook toen ze net bij de tandarts was geweest.

@ Fellor: Je hebt helemaal gelijk hoor. Het is een symptoom van een training die pieken en dalen kent. We gaan met sprongen vooruit en met goede begeleiding wordt het steeds beter, maar het is hard werken. Ik zal je tips in de praktijk brengen!

@ Midgie: Een van de problemen die ik op wedstrijd tegenkom is dat ze in de stress raakt van het doen van alle oefeningen achter elkaar. Dus nu ga ik thuis erg veel oefeningen in korte tijd rijden. Geen heel rondje hoefslag, maar steeds gebroken lijnen, slangenvoltes, voltes ed. achter elkaar. Met stukken stap, draf, galop en halsstrekken tussendoor. Ik hoop dat dat voor haar wat stress op wedstrijd wegneemt.
Als ik trouwens na laat geven op de binnenteugel en de buitenteugel met wijken meegeef, valt ze alleen maar meer over de buitenschouder en neemt ze haar achterhand niet meer mee. Ik ben het met je eens dat de fout bij mij ligt qua hulpen. Daarom neem ik ook veel les.

@xsaarsaar: Ik ben daar inderdaad met les ook mee bezig. Als ze spant of stress krijgt, dan moet ik rustig blijven en gewoon rustig weer opnieuw proberen, maar hierin wel consequent zijn en zeggen 'Nee, zo gaan we het doen en je hoeft niet te gaan stressen.' Dus zorgen dat zij doorkrijgt dat er niks aan de hand is als ik been geef voor het wijken, bijvoorbeeld.

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:40

Lastig probleem. Herkenbaar, dat zeker. Een van mijn paarden had het ook, maar het wordt steeds minder. Hij was in de stap wel relaxt, dus van daaruit ben ik aan het werk gegaan. Overgang naar de draf en zodra hij gespannen werd weer terug naar de stap. Veel overgangen, veel figuren rijden, zodat hij op jou moet blijven letten. Dit heeft heel veel tijd gekost, maar het gaat nu veel beter. We zijn er nog niet hoor, want op links pakt hij nog wel eens vast, ongeacht op welke hand we rijden. Afgelopen winter bleek dat hij een afgebroken kies had, die is getrokken en nu gaat het langzaam aan beter (tis nogal een streskip, dus het duurt even voor hij door heeft dat het geen pijn meer doet). Het wijken heb ik even laten rusten, omdat dat bij hem veel stres opleverde. Maar nu zijn we daar weer rustig me bezig. Ik ben daarmee begonnen op de volte; volte openen en sluiten. Meenemen met je buitenteugel (en buitenbeen)naar binnen; zo leer je hem dat deze teugel de schouder begrensd. Het zelfde geldt voor het openen van de volte. Je drukt hem met je binnenbeen naar buiten, maar begrenst met je buitenteugel.
Helaas ben ik niet zon ster in het beschrijven van dit soort dingen, sorry

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:24

Thuis tijdens het rijden heel veel dingen doen. Overgangen maar ook veel zijgangen. Ook veel van de hoefslag af wijken en weer terug. Op de raarste plekken aan galopperen. Schakelen etc. Gewoon heel veel doen zodat je beter aan d''r lijf kunt komen. Wordt vanzelf beter, maar kost gewoon tijd.