Zumara (Flemmingh) @ L2 Oostwold

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Zumara (Flemmingh) @ L2 Oostwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 17:37

Zumara is een 7-jarige nakomeling van Flemmingh. Ik rij haar nu 1,5 jaar en daarvoor was ze eigenlijk nog groen, o.a. omdat ze 2 veulens heeft gehad, en omdat het steeds met de vorige amazones niet ‘klikte’. In totaal hebben ongeveer 8 verschillende mensen haar gereden, voordat ik kwam. En aangezien het zo een leuk dier is, blijf ik nog een tijdje.

Momenteel rijden we in het L2, en afgelopen donderdag was de 4e keer in het L2. Punten waar ik tegenaan loop, is mijn houding. Ik schaam me diep als ik mijn houding op de foto’s zie, maar wil wel een reëel beeld geven, van hoe het nu gaat. Eigenlijk doet Zumara alles prima, en verpest ik het met mijn zit. Ik vind het doorzitten verschrikkelijk moeilijk, zet mijn schouders vast en kan niet ‘meeveren’ met de beweging. Daardoor ga ik klemmen en trek in mijn been ook nog op, en hou ik mijn handen te hoog en op ongelijke hoogte. Komende weken gaan we eerst werken aan mijn zit en wordt het vooral zonder beugels rijden.

Tips om tot een betere houding te komen, zijn van harte welkom. Tevens zoek ik een goede instructeur in omgeving Uithuizen (Groningen).

Afbeelding
Zumara

Afbeelding
Losrijden

Afbeelding
Proef 1

Afbeelding
Volte 10m linksom

Afbeelding

Afbeelding
Galop rechts

Afbeelding
Galop links

Afbeelding
Door een S van hand veranderen

Afbeelding
Binnenkomen, scheef!!

Afbeelding
Halsstrekken

Afbeelding
Wijken rechts

Afbeelding
Middendraf

Afbeelding
Afgroeten

moppielover

Re: Zumara (Flemmingh) @ L2 Oostwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:46

Leuk paardje en het ziet er fijn uit :D.

Probeer wat trotser op je paard te zitten. Het lijkt nu alsof je helemaal in elkaar kruipt.
Probeer verder ook niet teveel naar voor of naar achter te gaan hangen.
Verder vind ik het er goed uit zien hoor.

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:06

Je hebt een leuk paard onder je kont, met een erg fijn aansprekend hoofd.
Alleen heb ik het idee dat je niet echt durft te zitten op je paard, je duikt wat in elkaar en je lijkt niet lekker te zitten, ook zie ik een strenge binnenhand op een paar foto's, en vooral de foto van het wijken.
Als je hier iets mee probeert te doen denk ik dat het gelijk een heel ander beeld vormt.

Succes, je hebt een knap paard! :)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 18:38

Dank jullie voor jullie reacties.. Het is dus inderdaad het probleem dat ik niet kan zitten, omdat ik mn rug niet ontspan/kan ontspannen. Het lijkt idd alsof ik een strenge binnenhand heb, maar dat is echt het beeld. Ik krijg juist altijd complimenten over hoe vriendelijk ik met mn hand ben. Ik doe idd wel steeds mijn hand omhoog, maar pluk niet in haar mond.

ManOee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:58

Leuk dat je er een topic van gemaakt hebt..

Omdat het HAW is moet ik toch iets van commentaar hebben, het is al gezegd, alleen je houding is het enige wat "stoort".. Maar dat weet je zelf ook heel goed & daar ga je hard aan werken. En als ik bij je bent, ga ik het ook heel vaak tegen je zeggen! Gewoon wat trotser gaan zitten, want trots mag je zijn hoor met zo'n leuk paardje onder je kont!

Ga zo door toppers!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:41

Je hebt een super knap paard! Dus ga er ook zo opzitten! :D

Succes

brendastral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 00:51

het ziet er heel netjes uit. probeer alleen wat rechter te zitten en vooruit te kijken, het lijkt net dat je super veel werk hebt terwijl je aan je paardje ziet dat ie heel ontspannen loopt.
maar supper netjes hoor =)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 00:56

Jammer dat je zo in elkaar duikt, dat doet het beeld geen goed.

Tipje voor recht binnenkomen: Kom van buiten de baan vlak langs het bordje recht op de C aanrijden. Als dat niet kan afwenden op de hand waarbij je paard het lastigste is. (dus een paard wat links stugger is op de linkerhand afwenden en vice versa) Dan heb je het makkelijker om hem recht te houden en scoor je op dat eerste onderdeel gelijk al punten.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 16:10

Heey Mireille.. Ja, al jaren actief op bokt :P

Nou vandaag weer concours en had 183 en 193, en een 3e prijs. Geen commentaar op m'n coupon, maar nog wel met de jury gesproken over mijn houding en dat ik het lastig vind om rechtop te zitten. Zij gaf mij als tip om Ducktape op mijn rug te plakken en als ik dan krom ga, doet dat pijn. Dat ga ik deze week dan ook proberen..

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:49

Uppojono schreef:
Zij gaf mij als tip om Ducktape op mijn rug te plakken en als ik dan krom ga, doet dat pijn. Dat ga ik deze week dan ook proberen..

:Y) Succes. Lijkt me erg pijnlijk.
Het rijden ziet er goed uit, je hebt haar fijn lopen.
Echt jammer van je zit. Je kijkt ook beste wel veel naar beneden. Ik denk dat je ook automatisch wat rechterop gaat zitten als je naar voren kijkt.
Laat je even weten hoe het ging met de ducktape?

AFCAAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:01

Het ziet er goed uit, vind dit een fijn beeld.
Probeer wat meer naar voren te kijken, borst vooruit ;)
Wat je ook kunt proberen is een stok op je rug achter je armen, heb ik vroeger altijd moeten doen, is ook niet fijn maar bij mij werkte het wel.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 08:17

Leuk paard heb je met een knap koppie!

De kritiek punten zijn hierboven allemaal al opgenoemd en ga daar ook in mee :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:59

ik zou dan alleen wel sporttape gebruiken en geen ductape, dat lijkt me een stuk minder pijnlijk als je het er weer af moet halen! :P

ManOee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:12

Dat het pijn doet met eraf halen is inderdaad jammer, maar het moet juist flink pijn doen als ze voorover gaat zitten.. Anders heeft het geen effect!
Lief ben ik he!

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:24

Wat een leuke combi zijn jullie! Ik ben benieuwd hoe de ducktape-tip voor je uitwerkt! Hihi, sterkte!

Weert_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 07:34

Blijf rechtop zitten en probeer je benen lang te houden. Veel succes verder

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:30

Leuk paard hoor, die kan wel lopen :)
Wat ik altijd die als ik weer eens voorover ga zitten is denken dat ik op het appèl sta bij het leger. In de houding! Schouders recht, borst naar voren, kin omhoog! Dat roep ik dan in mijn hoofd hè, niet hardop, dan krijg ik vast allemaal vreemde blikken _O-
Verder kan je ook denken dat je zeg maar uit elkaar getrokken wordt; dus een touwtje aan je kruin en eentje aan je hakken. Klinkt heel kinderlijk maar het werkt wel, bij mij in ieder geval wel. Ik trek nl heel snel mijn hakken op om te drijven :o heel fout...

jopie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:50

blijf idd recht op zitten en vooruit te kijken!
verder ziet het er goed uit, en een leuk paardje heb je!

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:57

goed voorbeen heeft je paard! ziet er goed uit!

wedgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:05

Ik heb zo beetje het zelfde probleem als jouw.
Ooit heb ik een tip gehoord van iemand. Elke keer als ik voorbij de A kom let ik op of mijn houding goed is.
Het lukt me niet altijd omdat ik te veel op me paardje let. Ook te veel naar beneden kijkt.
Maar vond het wel een goede tip.
Ook voorstellen dat je aan een lijntje omhoog zit. zodat je mooi rechtop gaat zitten.
En met de wedstrijd meer voor je uitkijken waar je heen moet en niet naar je paard. Dan ga je al meer rechter op zitten.
Gewoon trots om je heen kijken, je heb daar het paardje in ieder geval voor.

Veel succes

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:20

Ik denk dat het probleem puur is dat je te gespannen zit. Het voordeel is dat je paard er geen hinder van lijkt te hebben, maar kan je naagaan hoe ze loopt als jij ontspannen gaat zitten en lekker met haar meebeweegt.
Of die ducktape zo'n goed idee is vraag ik mij af, want ik denk dat het juist voor nog meer spanning in je rug gaat zorgen, maar dat moet je zelf maar even uitproberen. Misschien een tip om eens met een fysiotherapeut te praten en het probleem voor te leggen. Als het een goede is weet hij of zij hier wel tip voor. Waar het eigenlijk om gaat is je bekken, heup en buikspieren als middelpunt te zien waar de stevigheid zit, en de rest zit allemaal onafhankelijk van elkaar vast aan je lijf. Nu ben je 1 klomp, de bedoeling is dat je een geheel wordt bestaand uit losse onderdelen.
Wat misschien helpt is om eerst in stap en later in een hele rustige draf heel bewust stukje voor stukje van je lijf, dus eerst je hakken, dan je knieën, dan je ellebogen, dan je schouders, los te gaan laten. Voel je spanning, terug in tempo en weer opnieuw. Dit consequent doen totdat het makkelijker gaat. Misschien voor de eerste paar keer handig als je iemand haar laat longeren, zodat je niet hoeft te sturen. Daarna constant weer jezelf terugbrengen naar het punt waar je wél ontspanning in je lijf had, en niet denken jaa maar ik moet nu die en die oefening gaan doen anders ga ik achterlopen op schema, maar puur terug naar jouw eigen basis. Ik denk dat dit voorlopig je aandachtspunt moet worden, want straks in de M2 etc kan je niet met zo'n houding aankomen. Het paard opleiden is het probleem niet zo te zien, het paard kan het en jij kan het, nu je houding nog. Dus probeer je daar ook echt op te focussen en de rest even links te laten liggen. Je zal zien dat het resultaat geeft en daarmee het aanleren van oefeningen in de toekomst als zowel de verzameling een stuk makkelijker maakt. Veel succes!

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:25

Kijk rechtuit, daardoor ga je vanzelf al een heel stuk rechter zitten. En het doorzitten is echt oefenen, oefenen en oefenen. Ik heb zelf een pony die ook erg moeilijk doorzit. Wat ik gewoon deed, is doorzitten zonder beugels. Dan het zadel vastpakken, en mij gewoon in het zadel trekken... Na een tijdje losser laten. Zo leer je de beweging mee te gaan.

Succes:D

_Aardbei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:29

Het ziet er op sommige foto's wat gespannen/gehaast uit. Let erop dat je tijdens het wijken je handen naast elkaar houdt, en niet je binnnhand te hoog houden.

JosephineF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:53

Het algemeen beeld ziet er volgens mij wel fijn uit. Alleen idd iets meer kin omhoog en trots zijn! ;) Met zo'n paard mag dat trots zijn gerust! :D

AFCAAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:56

Vind het er heel goed uit zien, leuke combi zijn jullie :D
Alleen je houding 'stoort' me, iets mooier gaan zitten, goed rechtop en voor je kijken.
Gave frontriem :9