Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Klinkt zielig,maar het helpt wel

Miekemuis_ schreef:pessoabit erin, 2de teugel aan de onderste ring, knoop in die onderste teugel. lekker gaan wandelen en alsie nog eens een race wil doen hang je even lekker aan de onderste, ik denk niet dat hij 't nog eens zal riskeren. Natuurlijk rij je gewoon op de bovenste teugel als hij braaf is hé
Edit: voor ik héél bokt over mn kop krijg: ik raad dit aan omdat een race in de buurt van auto's echt gevaarlijk is. Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van grondwerk. Het kan helpen, dat bedoel ik zeker niet. Maar grondwerk kan niet alles oplossen. Als rijden in de bak goed gaat, en stappen of draven in het bos ook, zal grondwerk volgens mij niets veranderen aan die galop.
Slofje schreef:Waarom verdoezel je liever symptomen dan t op te lossen? Je reageert niet op het verwijzen naar grondwerk, oftewel de BASIS. Een scherper bit heeft echt geen nut, het is misschien een tikkie veiliger voor jezelf, maar je hoort niet naar buiten te gaan als je je paard niet onder controle kan houden. En sowieso niet meer galopperen, als je weet dat je daar gedonder mee krijgt. Een paard rent er trouwens ook niet zomaar vandoor, het kan pijn in galop zijn, maar ook angst/niet het gevoel hebben een leider te hebben bovenop zich/eigenzinnigheid door slechte opvoeding. Je moet patronen doorbreken met een positieve spiraal, niet het inbinden door er een scherp bit in te hangen of een ingewikkelde touwconstructie zodat hij niets meer te zeggen heeft. Je wilt toch zeker dat je paard uit vrije wil naar jou luisterd, en niet omdat hij anders pijn en angst kan verwachten?! Tijd, geduld, eerlijkheid en vertrouwen, dan kom je er wel. Niet met slofteugels, scherpe bitten en een harde stem. Zie je t verschil tussen het lezen al? Bedenk dan eens wat het verschil is als je het ook nog eens echt doet.

Samsie schreef:In de bak gaat het goed, dus aan die dingen heb ik niks.
Slofje kan wel, maar daar kan me moeder niet mee rijden.
Ik ga dat met die bitten even uitzoeken! Heel erg bedankt, aan dat soort advies heb ik wat:)
Bit lost het niet op. Jammer..dat iedereen daar zo snel naar grijpt.