Paard is erg onrustig met haar hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Disaster

Paard is erg onrustig met haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 20:39

Hee!

Sinds een tijdje gaat het tussen mij en mijn paard een stuk minder.
We hadden een paar maanden terug een dipje wat echt geen pretje was, merrie bleef maar bokken totdat je eraf zou gaan vallen, en steigeren.
Uiteindelijk waren we weer bijna terug op de punten waar we normaal moeite meer hebben, maar sinds maandag begint het weer hoor,
mevrouw had een zin om te galopperen op rechts ( heeft daar moeite mee ) dus gaf een paar bokken, gelijk mijn spoortjes gebruikt
om te laten merken dat ik het niet pikte, je moet bij haar duidelijk je grenzen stellen anders neemt ze een loopje met je vandaar.
Ze heeft vaker als ze iets moeilijk vind dat doet ze dingen om er onder uit te komen.

Maar sinds een paar maanden is ze heel erg onrustig met het hoofd, je zou denken lente kriebels en alles, dus niet lijkt me als ze nu nog bezig is?
Of heb ik het fout? Ik rijd haar altijd los in, en pak haar daarna weer op. Deze methode ging tot nu toe heel goed.
Nu kan ik wel een 1 uur gaan losrijden voordat ze een keer ontspannen haar hoofd zakt, het gaat mij er niet om dat ze meteen perfect moet lopen,
maar begrijp wel dat ze veel meer kan als dat ze dat laat zien.

Deselnietemin, tijdens het rijden is het alleen maar op en neer met haar hoofd.
Dan trekt ze je naar beneden daarna weer naar boven en dan telkens op en neer.
Als ik haar daarop corrigeer door middel van een ophouding krijg ik geen verbetering, als ik me spoortjes gebruik gaat ze weer totaal in protest.
Iemand een idee om dit probleem op te lossen?
Ze gaat ook in protest als ze haar passen moet verkorten, gewoon puur omdat ze het moeilijk vind.

Ze staat tevens nu ook te koop omdat ik gewoon echt niet weet wat ik hier mee moet, ik ben bereid mezelf te veranderen voor haar.
En begrijp ook dat mijn methodes niet altijd goed uitpakken, maar hoop wel dat iemand iets weet wat ik hier tegen kan doen,
ik wil haar helemaal niet kwijt maar door die dippen die ze had en nog steeds heeft is onze klik gewoon helemaal weg.

Ik hoop echt dat er een oplossing is, alvast bedankt voor het lezen.

Bellissima_

Re: Paard is erg onrustig met haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:53

Zit je bit goed? Past je zadel goed? Kan aan zoveel liggen..

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:14

Misschien kán ze wel niet aangaloperen of verzamelen omdat er iets niet goed zit??
In haar rug, verkeerd zadel, of iets met haar tanden/bit aangezien ze zo met haar hoofd doet, misschien ben jij te onrustig met je handen?

Je kan ook proberen haar voorwaarts te houden als ze gaat hangen in plaats van een ophouding te maken, dan komt ze vanzelf weer omhoog.

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:17

Mss eerst Ff een time-out voor jou en je paardje? Ga lekker longeren ofzo. Mss helpt dat :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:19

Alles wat een paard doet heeft een reden.
Dit kan uit pijn zijn, onbalans etc..... Een paard pest niet.

Wanneer is het zadel voor het laatst nageken(en door wie?), heb je er al eens een osteopaat of fysio bij gehad en zo ja wanneer?
Hoe pak je haar op, wat voor oefeningen doe je om haar te laten ontspannen etc.?

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:21

idd lekker lang & laag longeren?
en even je zadel nakijken...
Mijn paard begin vanuit het niets te bokken & steigeren... Bleek de boom van mijn oude zadel gebroken...

Succes!

Disaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 19:49

Vandaag had ik een half uur les en een half uurje alleen, ze was vreselijk hengstig ja dat kwam er ook even bij.
Maar ze reed heerlijk, ik hield me teugels net iets langer dan normaal en liet haar dus laag en ontspannen inwerken haar tempo was ook heerlijk voorwaarts. Zelfs bij de galop gaf ze geen kick geen bok, of plotseling stil staan. Vandaag dus best wel blij met het resultaat.
De nagevelijkheid kwam vandaag niet echt van te pas, wilde haar eerst lekker rond rijden haar hoofd gooide ze af en toe wel naar boven, maar dat liet ik haar een tijdje doen en daarna was ze veel rustiger.
Hopelijk gaat het morgen net zo goed! En bedankt voor alle tips.