te voorwaarts paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jacomijn1

te voorwaarts paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 20:04

Mijn paard van 21 heeft een flinke poos stil gestaan door een peesblessure. Nu is dat volledig hersteld en ik rij alleen recreatief haar erbij.
Nu loopt ze op de voorhand en is erg gevoelig op been. Zodra ik maar iets verschuif met m'n benen gaat ze harder lopen. Ze lost het voorwaarts op. Hoe krijg ik die "vaart"eruit. Zonder haar van voren af te remmen, want dan steekt ze d'r hoofd de lucht in.
Het is een gevoelig, werklustig en zeer beleefd paard. Ze zal nooit in jouw ruimte gaan staan , maar wacht netjes.

pateeke

Re: te voorwaarts paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:53

Wat je kan proberen is kneepjes geven in je buitenteugel. Dit kan je zowel in stap, draf als galop doen natuurlijk. Tijdens het lichtrijden in draf kan je best telkens even knijpen in je teugel op het moment dat je gaat zitten.

Het kan ook helpen je paard na het instappen even te laten galoperen, zodat ie wat energie kwijt kan.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:01

dat is bij mijn paardje ook zo! Ze is zo werkwillilg en heeft zoveel energie, dat ik haar eerst moet laten uitrazen, na het instappen natuurlijk, draven en galloperen zodat haar frisheid en energie even wat minder is. Pas dan kunnen we goed aan het werk. Hoe meer ik aan de teugels zit, hoe harder ze gaat en dan gaat haar hoofd ook omhoog, dus dit moet ik afleren. Niet teveel aan de teugels zitten.
Ik probeer haar op mijn zit terug te rijden....

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 08:25

De energie is het probleem niet. Ze staat 24/7 buiten.
Wanneer ik haar laat galopperen wordt ze helemaal "druk". Dan denkt ze daarna dat ze steeds aan moet springen. Het is een heel sensitief paard. :)
Kleine kneepjes op de buitenteugel heb ik al een poos geprobeerd. Maar daar reageert ze op door haar hoofd omhoog te brengen......Dan merk ik meteen dat ze gespannen word in haar lijf en loopt dan kortere passen.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 08:49

Bij mij helpt het om veel overgangen te maken, die van mij wil juist in draf heel hard, door na een paar passen alweer een overgang te maken naar stap, daar haar te controleren en weer aandraven, door dat iedere keer te doen word ze uit eindelijk rustig in draf en ik heb haar los gereden!

paardenhyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 08:51

Tova schreef:
Bij mij helpt het om veel overgangen te maken, die van mij wil juist in draf heel hard, door na een paar passen alweer een overgang te maken naar stap, daar haar te controleren en weer aandraven, door dat iedere keer te doen word ze uit eindelijk rustig in draf en ik heb haar los gereden!

Tja... Wat ze zegt.

birrie1709

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:47

aanhoudingen maken

niet trekken en je handen ook niet bewegen alleen je vingers
dan merkt ze dat je wil dat ze iets zachter gaat.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:23

birrie1709 schreef:
aanhoudingen maken

niet trekken en je handen ook niet bewegen alleen je vingers
dan merkt ze dat je wil dat ze iets zachter gaat.

Hoi,

als ze heel sensitief is dan wordt ze waarschijnlijk juist heter van het rijden van veel overgangen. Wat dan vaak wel helpt is rustig op de grote volte zetten en dan laag en diep rijden. Vooral met de zit proberen terug te pakken en benen wel aan haar blijven houden. Ze moet leren niet weg te rennen voor het been. Misschien kun je ook van te voren haar wat desensibiliseren door extra te wrijven over de plek waar normaal je been ligt zodat ze wat minder kietelig reageert.

Veel succes!

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 21:27

Loopt ze juist dan niet meer op de voorhand wanneer je haar diep en rond rijd?
En hoelang mag/kan ik dat doen?

Pableu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:42

Probeer anders om je zadel iets naar achter te schuiven, het hoeft maar een klein beetje te zijn.
Probeer ook in het zadel dan wat naar achter te zitten. Bij ons paard helpt dat echt heel goed!
Succes!

foxof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:26

Pableu schreef:
Probeer anders om je zadel iets naar achter te schuiven, het hoeft maar een klein beetje te zijn.
Probeer ook in het zadel dan wat naar achter te zitten. Bij ons paard helpt dat echt heel goed!
Succes!

Dat had een nicht ook en met wat jij zegt is het toen ook stuk voor stuk beter gegaan met rijden ja! *\o/*

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 14:37

Ik heb vandaag laag en rond gereden en dat hielp erg goed.Lang zo loperig niet meer. Nu ben ik alleen bang dat ze me te veel op de voorhand loopt. Zodra ik iets oppak zet ze haar rug en nek vast. Maar zal ook het zadel een stukje terug leggen Goede tip. Bedankt!

Yaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:53

misschien ook opletten of je je kuiten niet te stevig aan je paard hebt. Hakken laag en kuiten eruit. Mag ook goed helpen.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:12

Ik heb het probleem ook gehad, ze werd sterk, ik kon haar niet meer terugnemen en ontspanning was ver te zoeken. Nu heb ik al een jaar les van een goede instructrice die mij er heel erg mee geholpen heeft. Vroeger hoefde ik mijn benen maar een klein beetje aan te duwen of ze zat al in galop, ik kreeg dan de neiging om dat dus niet te doen. Ik heb haar laten wennen aan mijn benen door ze gewoon te gebruiken, in het begin zal ze harder gaan om eronderuit proberen te komen, later wordt dat beter. Terugnemen heb ik geleerd met de buitenhand te doen, dat is de rem. Ik heb veel leren met mijn benen te sturen door in een wending je buitenbeen wat naar achter te leggen. Dit kan je in stap ook oefenen door om de beurt je benen wat naar achter te leggen en weer terug, zo went je paard eraan. Heb jij ook een paard die dribbelt in stap?

Leidenaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:43

Probeer wat langzamer licht te rijden. In het begin voelt het heel debiel (en het ziet er niet erg charmant uit :o ) maar ze zal haar ritme aan gaan passen aan jou ritme, zonder dat je in d'r mond zit.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:01

Leidenaartje schreef:
Probeer wat langzamer licht te rijden. In het begin voelt het heel debiel (en het ziet er niet erg charmant uit :o ) maar ze zal haar ritme aan gaan passen aan jou ritme, zonder dat je in d'r mond zit.

precies! werkt echt ja :j

ik heb dat zelf ook, ook zo'n peerdie die van snelheid houdt ofzo.
heel gevoelig aan het been, doe het nu heeeel zachtjes met been en nog een beetje met stem,
maar dat probeer ik eruit te werken en ik probeer mijn benen gewoon te gaan gebruiken zodat ze daar aan went.
rij nu een poos alleen maar zonder zadel met reden,
ze ging telkens heel snel draven en wou maar niet afremmen, viel ik er af doordat ik mn evenwicht zoals gewoonlijk weer eens verloor,
en dan gaat ze aan de longe doordraven.
sinds kort is het gelukt door van te voren het halthouden weer goed door te nemen met haar.
aan de longe in draf draaft ze nu weer heel elegant rustig <3
we zijn ook eigenlijk weer van voor af aan begonnen, omdat er meer problemen waren met het rijden ...
vandaar dat we eerst het halthouden ook weer doornemen :D (heeft wel zo z'n voordeel want als ik dat niet doe wil ze er weer vol voor gaan!)

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:55

wat ook kan werken is rustiger lichtrijden. Gewoon iets rustiger dan normaal. als ze zo gevoelig is zal ze daar misschien ook opreageren. Wat ook kan werken is zo langzaam mogelijk draven, dan weer een versnellinkje en dan stappen en dan weer hetzelfde.

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:01

probeer veel te oefenen in overgangen rijden, zodat ze weet dat als ze langzamer moet ook echt langzamer moet. bij mijn paardje had ik precies hetzelfde. & maar lopen en niet langzamer gaan als ik dat wil,hoofd omhoog,snelle pasjes & minder controle, ookal stond ze nog de hele dag buiten of liet ik haar razen.

Probeer vooral zelf in je hoofd 'koel' te blijven en er niet teveel aan denken dat ze zo weer gaat lopen.
lekker lang instappen en rustig met je handen. Pak d'er rustig op & dan ga je haar aan het werk zetten.
Wil zij galloperen,ga jij stappen.
Wil zijn stappen, ga jij galloperen.
Als jij maar bepaald wat je rijd en hoe,welk tempo enz.

Success!