Springprobleempjes ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TESSMIEN

Springprobleempjes ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 15:37

wij hebben een bakje waar ik dan ook rij en hij graast,
maar ik zou graag hem willen leren springen,
naar de manege gaan kost steeds teveel tijd -> tever weg
en de balkjes zijn te duur voor gewoon 2x p m springen 'vinden ze'
is het erg als je over een bezem springt .. ?

Anoniem

Re: Springprobleempjes ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:38

zolang je paard/pony die er af kan tikken wel.
En zolang je een grondbalk gebruikt.

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:43

Je kan ook holle plastic buizen gebruiken :)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:45

bezem is te smal zou ik zeggen die zien ze niet echt pak gewoon een wat dikkere tak

TESSMIEN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 16:01

@ speed101
we hebben eens een dikkere tak geprobeerd maar volgens mij ziet hij hem niet zo goed want hij liep erdoor en toen was ie gebroken .. xd

TESSMIEN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 16:05

@ xJuce
Ik wil het heel graag proberen, waarr haal je ze vandaan ? :) en de steunders ..
of zijn het gewone buizen ?

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:18

Ik heb eigenlijk geen idee :+ hier op de manege staan een paar plastic sprongen, en ik neem aan dat die minder duur zijn dan houte.. Ik denk eigenlijk ook wel dat je normale plastic buizen zou kunnen gebruiken, maar misschien dat die wel gaan wegwaaien ofzo..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:22

xJuce schreef:
Ik heb eigenlijk geen idee :+ hier op de manege staan een paar plastic sprongen, en ik neem aan dat die minder duur zijn dan houte.. Ik denk eigenlijk ook wel dat je normale plastic buizen zou kunnen gebruiken, maar misschien dat die wel gaan wegwaaien ofzo..

Plastic is juist veel duurder ;)

Je kunt ook voertonnen gebruiken als staanders en rechte dikke takken of dikke pvc buizen als balken.
In principe kun je alles gebruiken zolang het geen scherpe randen of uitstekende dingen heeft, makkelijk om kan vallen en je paard er niet in verstrikt kan raken.

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:23

Ik weet niet of je een Gamma of iets in de buurt hebt? Daar kan je van die houten palen kopen. Wij hebben hier een hek mee gemaakt, maar toen er nog 2 balken over waren hebben we het scherpe deel er af gezaagd (wat dus normaal in de grond komt te staan) en zijn het perfecte springbalken! Precies goede dikte en ja je kan ze gewoon verven enzo zodat het net echte balken zijn. Staanders hadden we niet, want we sprongen niet zo vaak, maar met los materiaal, zoals grote jerrycans of omgekeerde emmers konden we prima springen. Let wel op dat je balk er altijd af moet kunnen vallen en zet hem dus niet vast of gebruik de bakrand. Dat is echt te gevaarlijk.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:27

speed101@ Bezems zijn echt niet te smal hoor ;)

Idd,even naar de gamma ofzo gaan zoals Lady al zegt.

misschien takken zoeken en die verven?
of een zeiltje erover heen.

wel MET een grondbalk werken nog!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:29

wij gebruiken gewoon van die houten palen voor in de grond ;) gaat makkelijk.
en zoals Lady al zegt; je moet het niet vast zetten, het moet er wel af kunnen vallen als je paard er met zu'n been tegen aan stoot!!
@ TS: hoe kan je paard in de bak grazen? :+
@TheHorseInn meestal zijn takken niet goed (krom, scherpe punten, te kort, enz.). Dus voor mij zou de Gamma of Praxis de optie zijn.

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:34

Ik zou eigenlijk voor dikker materiaal gaan, ooit eens een documantaire gezien dat paarden dus heel moeilijk diepte in kunnen schattten. Als mens is het bijvoorbeeld ook altijd makkelijker om over een breder object te springen dan over een heel dun stokje, omdat je dan de afstand beter ziet en de hoogte. Verder idd met grondbalken werken en verfen (ik weet niet meer precies welke kleuren paarden nou wel niet konden onderscheiden, misschien is het op internet te vinden?) in kleuren die paarden erg opvallen. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:37

Sjors493 schreef:
@TheHorseInn meestal zijn takken niet goed (krom, scherpe punten, te kort, enz.). Dus voor mij zou de Gamma of Praxis de optie zijn.

als je ze een beetje bijschaaft dan gaat dat prima ;)
je moet er idd geen scherpe punten aan hebben!

krom maakt niet zoveel uit ;)
en er zijn genoeg langere te vinden ;)

idd redelijk dikke takken zoeken!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:38

Lady_xx schreef:
Ik zou eigenlijk voor dikker materiaal gaan, ooit eens een documantaire gezien dat paarden dus heel moeilijk diepte in kunnen schattten. Als mens is het bijvoorbeeld ook altijd makkelijker om over een breder object te springen dan over een heel dun stokje, omdat je dan de afstand beter ziet en de hoogte. Verder idd met grondbalken werken en verfen (ik weet niet meer precies welke kleuren paarden nou wel niet konden onderscheiden, misschien is het op internet te vinden?) in kleuren die paarden erg opvallen. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

is dat zo? dat is bij ons het geval dan. wij hadden gewoon balken, niet geschildert ofzo.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:40

Je moet ook geen stokjes gebruiken, daar rent je paard zo doorheen.
Minimaal een cm of 6 en zorg dat ze qua kleur opvallen, dus geen donkere takken op een donkere bakbodem. Als je bak geel zand is kan het weer wel maar liever toch verven in een fel kleurtje of anders een zeiltje erover hangen.
Takken moet je ook glad maken maar wanneer bv berkentakken gebruikt valt het mee omdat die van zichzelf mooi recht zijn, vallen bovendien op door de kleur.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:41

anneliesdj schreef:
Je moet ook geen stokjes gebruiken, daar rent je paard zo doorheen.
Minimaal een cm of 6 en zorg dat ze qua kleur opvallen, dus geen donkere takken op een donkere bakbodem. Als je bak geel zand is kan het weer wel maar liever toch verven in een fel kleurtje of anders een zeiltje erover hangen.
Takken moet je ook glad maken maar wanneer bv berkentakken gebruikt valt het mee omdat die van zichzelf mooi recht zijn, vallen bovendien op door de kleur.

ja dat kunnen ze niet zien bedoel je?
want je mag ze nooit vast maken! (een paar keer gezegt in dit topic)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:44

Ik zeg niet dat je ze vast moet maken?
Ik had in mijn eerder post al gezegd dat je bv voertonnen kunt gebruiken als staanders.
Er is genoeg mogelijk als je maar een beetje vindingrijk bent en op de veiligheid let.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:01

Je kan ook emmers als staanders gebruiken, als je laag wilt beginnen.
Daar kan je ook steeds een emmer op doen, zodat je hindernis wat hoger word. Ze blijven namelijk goed staan, en er blijft makkelijk een balk op liggen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:05

anneliesdj schreef:
Ik zeg niet dat je ze vast moet maken?
Ik had in mijn eerder post al gezegd dat je bv voertonnen kunt gebruiken als staanders.
Er is genoeg mogelijk als je maar een beetje vindingrijk bent en op de veiligheid let.

NEE DAT ZEG JE NIET!!!
maar anders zou die ze niet kapot lopen hoor ;) ;)