Hard in de mond.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R00s

Hard in de mond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 12:17

Hallo

Ik heb een new forest merrie van 12 jaar die ik bijrijd (niet mijn eigen dus)
Ik zit met een probleem wat nu al vanaf het begin speelt.
Ze is op haar 8ste ingereden door iemand die hier waarschijnlijk niet genoeg verstand van had om dit te doen en voordat ze was ingereden heeft ze al die tijd voor de kar gelopen. De eigenaar heeft haar mond helemaal verpest want hij heeft er dus een stang ineghangen bij het mennen en ging hier zonder zachte hand mee om en daarom is ze nu net beton in haar mond. En daar kwam dat inrijden ook nog eens bij want bij het meisje die haar heeft ingereden heeft ze niet genoeg dicipline gehad want als ze iets deed wat eigenlijk niet correct is mocht het gewoon van haar. Dus nu is ze ook nog een sterk en heeft een enorme eigen wil.

Dit alles bij elkaar maakt het een hele lastige rijpony. Het probleem waar ik dus last van heb is dat ze zich niet kan ontspannen ze loopt contant met haar hoofd omhoog, ze kan niet buigen met bochten mee (stelling), en ze trekt ongelooflijk hard. En ik ben zeg maar niet zo sterk en heb dus vrij weinig te zeggen op haar rug. (ik rijd haar met een gewoon trens bitje)

Heeft iemand hier ook ervaring mee en misschien tips voor mij?

Groetjes roosmarijn

HBZ

Re: Hard in de mond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:21

Ten eerste los je met trekken het probleem van hard rennen niet op, ze gaan tegen de hand aan lopen en gaan alleen maar harder rennen. En dat gaat dus niemand winnen, paard is toch altijd sterker.

Heb je misschien een filmpje van het rijden, dan wil ik je wel wat tips geven.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:26

met een filmpje of foto's zou het makkelijker oordelen zijn, maar ik ga het toch proberen :)

je zou kunnen beginnen met longeren met bijvoorbeeld een passoa-teugel, om haar wat losser in haar lichaam te krijgen en haar de rug te leren ontspannen. Je zou een extra teugel aan de neusriem kunnen doen om te kijken hoe ze daar op reageert, (het bit en die teugel er nog bij als je niet zonder durft/mag van de eigenaar) veel paarden die een 'harde' mond hebben reageren juist prettig op bitloos rijden. Als je paard zo gaat trekken, altijd naar voren oplossen, en zorgen dat ze veel te doen heeft. Probeer ieder rondje door de bak minstens 1 figuur en 1 tempowisseling te maken, zo houd je je paard bezig en moet ze beter opletten, en heeft ze minder tijd om te gaan klieren. Ook proberen te onthouden dat zodra ze doet wat je zegt je meteen alle druk er af haalt, dus stuur jij naar links en zij gaat naar links, de druk van de teugels af halen. Zo leer je de pony opnieuw dat als ze luistert, ze als beloning geen druk meer op de teugels krijgt :) tegen het hoofd zo omhoog doen kan je een martingaal om doen, zodat jij wat makkelijker kan blijven sturen.

ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

birrie1709

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:51

ik heb er geen verstand van maar ik denk dat je misschien nog eens wat grondwerk moet proberen zodat jullie veel vertrouwen in elkaar krijgen. als jullie al een goede band hebben zou ik onder het rijden veel overgangen maken (stap --> draf , draf--> stap je weet denk ik wel wat ik bedoel)

GR

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:00

Misschien is een kunststof stangetje een oplossing, maar je moet uiteraard er wel voor zorgen dat je leert dat wanneer zij trekt, dat jij been geeft en niet gaat terugtrekken.
En blijf zelf smeuiig in je handen door constant met haar mond te spelen, zo zorg je ervoor dat ze op 't bit gaat kauwen en speeksel produceert.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:07

Ik zou sowieso niet gaan sturen dmv je teugels. Ik zou terug gaan naar de basis en op je zit gaan rijden. Been is voorwaarts en haar weer op je zit terug kunnen rijden door langzamer te gaan lichtrijden. Ook zou ik het sturen oplossen dmv je benen en niet de teugels. Kijken waar je naartoe gaat en je lichaam mee draaien. Zodra je dit onder de knie hebt kun je de teugels wat meer aan aanemen, maar zijn ze nog steeds niet bedoeld om mee te sturen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 07:34

Ik zou het bit er eens een tijdje uit halen en gaan beginnen met oefeningen aan de hand met b.v een kaptoom , stelling en buiging vragen en een beetje gaan rechtrichten/gymmen.

Het paard heeft geen beton mond, maar zet alles vast om zich te beschermen tegen de pijn in zijn mond en lichaam.
Ik zou zeker geen pessoa teugel aan raden, het dier zit al vast en dat maakt het vaak alleen maar erger , doe het met je eigen handen daar kun je mee voelen met een pessoa niet die vraag weer meer met dwang en dat heeft het dier denk ik te veel gehad .
Ga lekker longeren maar ook niet op het bit en doe het technisch goed, vraag stelling en buiging en hou daarin ook je handen zacht als je op de kaptoom werkt.
Je kan echt het dier vertrouwen gaan geven in de mensenhand maar dat vergt wel tijd en geduld , heel veel geduld en stappen terug durven doen,
Een teugel kan je gebruiken als stuur maar blijf van het bit af dat is geen stuur.Een goeie instructrice kan jou vertellen hoe je je paard begeleid met de indirecte teugel hulp en je zit.

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 07:46

ik heb precies hetzelfde probleem dus ik lees even mee

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:49

Ik zou grondwerk gaan doen om jullie band te versterken en zodat zij meer vertrouwen in jou krijgt. Misschien kun je ook proberen haar op je zit te gaan rijden zonder dus in haar mond bezig te zijn??

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 15:53

Ok bedankt voor de tips ik ga denk ik maar wat meer grondwerk met haar doen.
En over dat bitloos, ik vind het nogal een grote stap om het bit eruit te halen omdat ze soms zo gek word dat ik de controle verlies, hoop dat jullie snappen wat ik bedoel =) maar ik wil het zeker wel proberen, maar ze heeft dus door al dat getrek zegmaar in zon spanning gelopen dat ze echt hele harde spieren onder haar nek heeft (de verkeerde plek dus) hoe kan ik haar daar weer soepeler maken weten jullie daar misschien ook tips voor?

En even over die pessoa, ik ga geen extra dingen (hulpteugels, scherpere bittem er in hangen)

@aiesja
Zou je me meischien wat meer over een kunstof stang kunnen vertellen?
Wat is dar precies de werking van?

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:55

Mijn pony werd alleen maar vervelender van bitloos. Nu rij ik haar op 2 vingers van voren met bit. Mijn voorkeur ligt absoluut bij bitloos omdat het veel natuurlijker is maar je moet wel kijken wat het beste bij je past. Uitproberen kan altijd natuurlijk! :)

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 16:00

@_brunette
Ja precies daarom wil ik eigenlijk gewoon rustig aan doen en het eerst op te lossen door gewoon met bit te rijden of een ander bit, als het dan nog niet beter word wil ik wel botloos proberen. maar alles op zijn tijd :)

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 16:01

ik bedoel bitloos i.p.v botloos :P

Yaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:57

probeer eens met weinig contact te rijden. En het vanuit daar weer wat op te pakken. Daarmee bedoel ik dat als jij zacht bent voor haar ze misschien ook zachter word voor jou.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:00

_brunette schreef:
Mijn pony werd alleen maar vervelender van bitloos. Nu rij ik haar op 2 vingers van voren met bit. Mijn voorkeur ligt absoluut bij bitloos omdat het veel natuurlijker is maar je moet wel kijken wat het beste bij je past. Uitproberen kan altijd natuurlijk! :)

Natuurlijker?? Allebei even onnatuurlijk..

Neem les, via bokt kan je dit niet oplossen, rij met veel been, rustig in je hand, je handen iets breder en naar je hand toe rijden, daaruit weer iets proberen te kneden. Moeilijk uit te leggen via de computer. Als je pony er door komt mag ze best iets achter de ll lopen in het begin.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 13:46

@henkjan
Denk je nou dat ik geen les heb? als ze al zo vervelend is ga ik echt niet zo maar wat aanmodderen en les heb ik nu al 1 jaar. En op bokt kun je het inderdaad neit oplossen maar kan wel tips vragen en ervaringen delen. En met je handen breder rijden creeër je veel sneller ene onnatuurlijke 'krul'in de nek inplaats van ontspannen laag lopen en naageefelijk zijn.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:56

Sorry hoor, ik kon nergens lezen dat je al les hebt. En als je al een jaar les hebt, en je paard loopt nog steeds met een harde mond en met de kop in de lucht kan je je afvragen of je wel de juiste instructie hebt.

Ik weet niet wat jij wil, maar ik zou zo'n pony eerst gewoon fijn over de rug laten lopen voordat je in de wedstrijdhouding gaat werken, en dan kan je je handen echt wel wat breder zetten, als je maar met genoeg been rijdt, dan kan je pony er veel makkelijker tussenzakken.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 17:49

Wie zegt dat ik hem in wedstrijdhouding laat rijden? in mijn post hierboven zeg ik juist dat ik hem in de ontspanning wil laten lopen en nageefelijk. En ik heb zeker wel de juiste instructie want ze is in dat jaar al ene stuk vooruit gegaan. En over dat handen breed ben ik het nog niet met je eens maargoed meningen kunnen verschillen ;)

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:04

ik zou haar eerst met lossere teugel proberen te rijden zodat ze wat makkelijker alles gaat accepteren en meer ontspanning krijgt met rijden van daaruit langzamerhand gaan vragen naar ontspanning met contact.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:05

Misschien helpt het om een bit met smaak/koper te proberen. Heb bij die van mij een koperen bit erin liggen, en die gaat daar altijd heerlijk op lopen kauwen. Hangt ook niet meer op het bit oid

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:48

Aieshja schreef:
En blijf zelf smeuiig in je handen door constant met haar mond te spelen, zo zorg je ervoor dat ze op 't bit gaat kauwen en speeksel produceert.

NIET aan de mond komen. Zulke problemen zijn niet op te lossen door een ander bit erin te hangen of juist nog meer aan die mond te 'rommelen'. Ook met grondwerk los je dit probleem niet op! Probeer met minimale druk op je teugels te rijden en werken aan je eigen ontspannen onafhankelijke zit. Alleen dan kun je zelf ontspanning en vertrouwen bieden. Waarschijnlijk zul je denken dat ontspannen zitten lastig is in deze situatie en dat is nou juist de kunst en daar begint ook tevens de basis. Heel veel les en begeleiding en weer even een stapje terug. :)

Je lest 1 jaar geef je aan. Heb je altijd les van dezelfde instructeur?

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:22

horsefan96 schreef:
ik heb precies hetzelfde probleem dus ik lees even mee

Robin09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:21

Mijn verzorg pony was eerst ook heel stoef in de mond dat heb ik opgelost om heel lichte hulpen te geven dus niet een wedstrijd trekken houden en alles met hele lichte hulpen op te lossen nu is ze zelf ook heel licht in de mond geworden .

Je moet er alleen wel gedult voor hebben ;)

xxx

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 19:53

dankjewel allemaal :) heb van de week weer geredn, in het begin was ze heel kijkerig en liep ze heel scheef, toen heb ik haar eerst maar op een volte laten draven zodat ik het tempo onder controle had en toen ben ik wat overgangen gaan rijden en wat door de bak gaan slingeren (voltes, slangevoltes enzo) ze begon netjes op mij te letten en liet hara hoofd gewoon ontspannen 'hangen' dus dit vond ik wel een goede verbetering *\o/*