Ik trek mijn hakken op : TIPS?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Ik trek mijn hakken op : TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 12:12

Ja ik trek mijn hakken op, tijdens het rijen, wie o wie heeft goed praktische tips om dit te veranderen??

Ik rij gewoon op een dressuurzadel, zit niet te lang meen ik en rij dus wel op een haflinger en ben zelf 1.73, hierdoor zoek ik snel contact met de buik......maar er moeten toch handige tips zijn om dit te veranderen, zodat ik gewoon met en mooi lang been rijd ipv die opgetrokken hakken steeds???

Groejtes Loes
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 01-06-11 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Ik trek mijn hkken op : TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:17

Ik weet niet of je les hebt, maar je moet vragen als je het doet dat je lesgeefster het telkens zegt. Dat hebben we bij mij ook gedaan, en ik doe het nu ook niet meer. En er telkens zelf heel goed op letten.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 12:19

Jawel, rij wekelijks een dressuur en springles.
Tijdens de les is het ook minder, door het hameren, maar als er bijvoorbeeld foto's worden gemaakt dan zie ik het terug, of het een vorm va concentratie is dat ik het vergeet ?!?

Ik vroeg me gewoon af of er oefeningen/trucs zijn om dit een beetje af te leren waar ik zelf mee aan de slag kan?
Zaterdag heb ik weer dressuurles en zal het ook aan mijn instructrice vragen ;) die hamert er al veel op, het is ook niet schrikbarend alleen voor het mooie zou ik ze rechter moeten hangen.
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 01-06-11 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:20

Ik ga mee met het bovenstaande. Ik had dit probleem ook vroeger, vooral idd als ik figuren wilde rijden meende ik dat ik met mijn hak in het paard zijn buik moest drukken, terwijl paarden (over het algemeen) net zo goed reageren op het aanleggen van je kuit.
Heb je dit met lichtrijden ook? Het kan namelijk zijn dat je je steun op je knieen zoekt tijdens het sta moment en daardoor trek je je hakken ook op. je moet echt leren om je gewicht in je beugels te zetten dan druk je je hakken automatisch uit.. Veel rijden en oefenen in de verlichte zit werkt ook! Succes

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:20

je grote teen optrekken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:21

Vraag meteen ff of ze er op let of jij echt je hakken optrekt, of dat het probleem uit je heup komt.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 12:22

@Nrkee, ik heb het niet meer met oefeningen, maar idd meer met lichtrijden en galloperen, wellicht heb je gelijk??
Ik heb sinds kort een nieuw zadel en het is daarmee al veel minder, jhet zijn de puntjes op de I die ik nu zie.......

Ik ga eens proberen bewust meer druk op de beugel te houden!

@Sonja, ok, dat ga ik vragen, wat is het verschil dan wat betekend het anders?

hafjesliefde

Re: Ik trek mijn hakken op : TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:22

misschien zijn je beugels iets te lang?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 12:24

@hafjesliefde , tja, als ik ze een gat korter doe vind ik het net te kort voor het dressuurzadel denk ik maar ik kan het wel proberen, met de springles heb ik ze ook korter en heb ik eigenlijk ook nooit het commentaar gehad van hakken omlaag.......dus wellicht toch eens proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:24

Loes'sCorner schreef:
@Sonja, ok, dat ga ik vragen, wat is het verschil dan wat betekend het anders?

als het vanuit je heup komt (en dat zie je vaak, door een scheefheid of verkeerde aanspanning van het lichaam) dan hebben die dooddoeners als "trek je tenen op" en "let erop dat je met je kuiten drijft ipv met je hak" geen enkele zin (nu ook niet trouwens, dergelijke tips kan m'n nichtje van vier nog produceren), stomweg omdat de oorzaak elders ligt en dus ook anders aangepakt moet worden.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 12:26

@Sonja, goed ga ermee aan de slag.
Ik ben scheef in mijn lijf, altijd geweest, dus ga ook dat eens vragen mijn instructrice is hier ook al flink mee aan de slag geweest en het is al veel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:30

Dan zou daar je oorzaak wel eens kunnen liggen ipv bij de hakken, waar je het uiteindelijk ziet.
Als jij een scheefheid in je rug of bekken hebt zitten, heb je een grote kans dat je daardoor je knie optrekt. Dat zien de meesten niet, omdat ze gefixeert zijn op die uitgedrukte hak. Maar héél vaak ligt de oorzaak hoger.
Wat je zelf alvast kunt doen is goed gebruik maken van de spiegels op de korte zijde als je die hebt, en er heel goed op gaan letten dat je evenveel druk op beide stijgbeugels hebt. Makkelijke manier om dat te testen als je het niet goed voelt: doe je singel maar eens twee gaten losser als je opgestegen bent. Niet elke dag doen, is niet leuk voor je paard, maar voor een keertje als test moet het kunnen.
Vooral ook in wendingen en oefeningen als bv wijken en sb eens goed op je binnenbeen letten. Hou je druk op de beugel, of trek je 'm daar stiekum al op?
Rechtrichten voor ruiters dus ipv voor paarden :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:12

Is je paard wel goed voor het been? Vaak hebben ruiters op flegmatieke / slecht reagerende paarden hier meer last van dan ruiters op vlotte paarden. Ik ken het zelf ook: als ik teveel moet drijven gaan mijn hakken weer omhoog, terwijl als ik op een fijn reagerend paard zit, er geen enkel probleem is met mijn hakken.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 14:05

@Sonja, ik ga daar eens opletten en anders ga ik zelf maar weer eens naar deosteo ;)

Rijerijerije hij is in de bak idd wat flegmatiek, niet direct slecht aan het been te noemen maar het is er wel eentje die in de bak gedreven moet worden met dressuur......in het bos niet, maar ik voel dat ik het daar ook een beetje doe, die hakken..... ;)

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:45

Ik heb hetzelfde probleem!
Heb het verkeerd aangeleerd denk ik, heb altijd gedreven met mijn hak ipv gewoon met mijn kuit :'(
Ik probeer er nu op te letten maar het gebeurt vaak dat het toch weer zover is.
Maar gelukkig voel ik dat hetzelfde effect er is bij het aanleggen van de kuit :)
Heb jij ook dat je dan moeilijker je beugels aan je tenen kunt houden?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 21:55

@Horseees, over het algemeen valt mijn dat niet direct op, wel als ik ze niet 1 gat korter doe in het bos dan willen ze nog wel eens onder mijn tenen verschieten.
Ik heb er eigenlijk nog nooit zo opgelet, maar ik weet wel dat ik mezelf altijd goed moet herrineren aan gelijke druk in de beugels, dus ik denk ook dat we daarin hetzelfde probleem hebben.....

Mss moet ik de beugels toch een gaatje korter houden om te kijken of ik dan makkelijker meer druk erop kan houden en dus mijn hakken kan uitdrukken?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:02

Je moet je ENKEL los leren laten,dan is je probleem opgelost........
Maar goed ,ik zou toch echt beginnen met je beugels té kort te maken ga je vanzelf leren je enkel los te laten (ofwel je hak uit drukken)
Zit nl niet prettig en keukel je voorover.....Ga je vanzelf leren om aam je houding te werken....
Sucses ;)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 22:13

Ik ga de beugels eens korter doen, zodat ik mijn enkel dus vanzelf weluitdruk, dan maar over al pijn haha!
In de springles hoor ik het ook nooit dat ik ze optrek.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:02

Ik had daar ook last van, samen met tenen naar buiten steken. Wat ik gedaan heb is iedere keer als ik op de fiets zat hakken naar beneden en tenen naar binnen. Trok ook constant mijn hakken op. Ik rijd juist met heel lange beugels, met als gevolg dat ik mijn hakken wel uit moet drukken omdat ik ze anders verlies. Dit in combinatie met op de fiets oefenen heeft mij veel geholpen in ieder geval.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 23:01

Ik steek mijn tenen niet naar buiten of af, die staan eigenlijk goed met enkele momentaopnames die minder zijn uiteraard ;)

Ik ga in de les zaterdag eens genoemde dingen uitproberen samen met mijn lesgeefster, eens kijken waar we eindigen.

123djeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:30

wat je kan doen is je knieen als het waren lichtjes in de zadel te drukken zodat je een soort van zit als een x vorm ( knieen naar binne ) dan doe je jouw tenen naar boven en dan de hakken naar beneden te drukken is eerst wel wennen maar daarna word het een gewoonte;)

gr. esmee