Paardje leren wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Paardje leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 08:07

Hoi,

Ik ben de laatste tijd bezig met het beleren onder het zadel van een hele lieve haflinger, Hannes.

Hannes is niet echt een 'groen' paardje, maar hij heeft jaren voor de koets gelopen en meegelopen in menwedstrijden. Hij reageert dus al op stemcommando's en op het bit, maar van beenhulpen snapt hij helemaal niets. Hij had dan ook nog nooit een ruiter op zijn rug gehad.

De eerste tijd zijn we vooral bezig geweest met aanleren van de hulpen voor stap, draf en galop, en met het gaan rijden van voltes om hem een beetje los te maken (hij is vrij stijf in zijn rug en is helemaal niet gewoon korte bochtjes te maken) Hij heeft nog steeds de neiging stil te vallen op voltes halve baan omdat hij niet zo wendbaar is, en nu zou ik graag verder gaan met het rechtrichten en losmaken. Alleen hoe leer je een paardje het verschil tussen een voorwaarts drijvende kuit en een zijwaarts drijvende kuit?

En ga alsjeblieft niet allemaal tegelijk roepen dat ik mij moet laten bijstaan door een ervaren instructeur, want ik ben hier op de manege waar ik werk mee bezig samen met een van de meest ervaren instructeurs en de manegehouder zelf. Ik wou alleen even weten welke methodes jullie hiervoor gebruiken en of deze goed zouden kunnen werken op Hannes.

Groetjes Eline

(ik zal binnenkort proberen eens foto's te nemen van mijn werk met Hannes)

Anoniem

Re: Paardje leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:10

Ik leer ze aan de hand altijd al wijken voor druk, ook eenzijdige druk. Daar koppel ik vervolgens een commando aan, en vervolgens pak ik dat onder het zadel gewoon weer op.
Hij kan neem ik aan ook gewoon netjes omstappen in stal, bij het poetsen en zadelen? Dat "om" met de kont of schouder is eigenlijk al hetzelfde.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:21

honey97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:36

Bijv. als je rechtsom rijd. Je Linkerbeen op de singel en je Rechterbeen achter de singel je linker been gwn stil houden met een beetj druk en met je rechter been drukken op het ritme van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:53

jury schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Album=NWPDMJK8
in dit album (recht even scrollen) staat een artikel van de hoefslag gekopieerd over het wijken door Edward Gal.

Zou je me dat artikel een keertje kunnen doorsturen via PB? Heb het doorgelezen maar heb nogal moeten knoeien met het inzoomen. Ik vind het heel erg boeiend omdat ik binnenkort mijn examen moet afleggen voor lesgever (Initiator in België) en mijn lesonderwerp is per toeval kuitwijken. De informatie uit dit artikel komt dan ook heel erg goed van pas :)

daphnenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:15

idd aan de hand leren wijken voor druk lijkt mij het handigste, en dan vooral in het drijfgebied zegmaar. zoals Sonja zegt!

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:27

uit welk boek komen al die foto` s van Jury?? ik ben erg benieuwd!

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:30

honey97 schreef:
Bijv. als je rechtsom rijd. Je Linkerbeen op de singel en je Rechterbeen achter de singel je linker been gwn stil houden met een beetj druk en met je rechter been drukken op het ritme van het paard.

Maar dat moet je doen als je moet wijken, kan je moeilijk doen als je paard het niet doet omdat die het niet kan.
Wel kun je het dan aanleren door te belonen als die 'perongeluk' een stapje wijkt.
Maar dan moet je het natuurlijk wel goed aanvoelen.

Dat aan de hand lijkt mij een goede tip trouwens! :))
Ik probeer het mijn pony te leren door met trucjes zeg maar wanneer ze het wel doet,
haar is aangeleerd om bij de bankrand te wijken, zo steeds verder van de rand af & wijkt ze ook.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:38

Sorry voor de late reactie, maar ik las al niet meer mee bij dit topic. pb me even je mailadres dan mail ik het even.
Ze komen overigens uit de hoefslag.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 07:27

Ik heb het wijken vanuit de western aangeleerd. Eerst aan de hand met grondwerk het wijken voor druk, de voorhand kunnen verplaatsen (wending om achterhand) de achterhand kunnen verplaatsen (wending om voorhand) en de middenhand verplaatsen (zijwaarts)
Als je paard dat beheerst kun je het onder zadel ook doen, dat zou heel makkelijk moeten gaan, want hij kent de hulpen immers al? Als het niet makkelijk gaat is de balans onder de ruiter er nog niet, dat kan te maken hebben met rechtrichten maar ook de balans en zithulpen van de ruiter.
Als je wilt gaan wijken, zijwaarts voorwaarts dus, ga je de rechte lijn op met stelling in de tegengestelde richting waar je naar toe wijkt. Door je been aan te leggen wijkt je paard voor de druk en kun je door je been te verplaatsen iets meer voorhand of iets meer achterhand vragen tot je een mooie voorwaarts zijwaarts hebt.
Ik vind het persoonlijk belangrijk dat je de schouderbinnenwaarts en een begin van de travers al beheerst, dat maakt het wijken een heel stuk makkelijker!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:53

Mijn paard kon stiekem al wijken toen ik 'm kreeg, al wist ik dit niet.

Aan de hand wijken had ie echter nog nooit gedaan. Ben begonnen door een touwhalster te pakken. Dan naast 'm gaan staan. Dan druk geven op de plaats waar tijdens het rijden je been komt te liggen als je wil wijken. Aan het halster een beetje tegenhouden, zodat ie niet alleen maar naar voren ging. Zodra ie een pasje zijwaarts/voorwaarts deed, gelijk stoppen met druk geven en belonen

Leidenaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:14

Ik heb het de mijne geleerd door haar op een volle te zetten en haar vervolgens naar buiten te zetten. Bij overschenkeling meteen belonen en dat uitwerken tot rechte lijnen.

Manddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:10

Inderdaad, vanuit de volte naar buiten toewerken.
En je been naar achter leggen.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 08:25

In het advies ven leidenaartje kan ik me vinden. Die oefening leert je paard namelijk wijken voor de druk van je been. Het belonen zit hem dan in het weghalen van die druk neem ik aan.
Wat Manddy zegt ben ik het niet mee eens. Je been naar achteren leggen heeft niets te maken met de oefening wijken! Je been naar achteren zou de heup moeten laten wijken voor de druk van je been, niet de middenhand en schouders.
Zoals ik in mijn eerdere post al schreef, kan juist het verplaatsen van je been je paard corrigeren in het wijken. Maar eerst moet het kwartje vallen dat je paard opzij kan voor de druk.

Leidenaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:38

Ja, met het belonen bedoel ik inderdaad het weghalen van de druk en ook weer ontspanning erin rijden. het moet namelijk wel duidelijk zijn wanneer hij doet wat je wilt. Wanneer de oefening nog niet heel duidelijk is voor je paard zorgt dat voor spanning, omdat hij niet precies weet wat hij moet doen en wordt daar onzeker van. Dus als je voelt dat hij overschenkelt, beloon hem dan bijvoorbeeld met je stem, een aaitje over de hals of even hals laten strekken. Zo blijft het ook leuk voor je paard om dingen te leren.