Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

. 
.
colette_007 schreef:Hoevaak spring je per week?
Vaak is het ook een oorzaak dat een paard extreem voorzichtig is, wat vaker springen (dus elke dag of om de dag een kruisje, balkje zoiets niet een heel parcours meenemen) is een optie. Zet hem een keer stil voor de hindernis, draaf erop af, houdt je hand ten alle tijden laag, trekken heeft geen zin, wachten beter.
Waarschijnlijk zal hij ook erg hard doorrennen na de sprong? Als dit blijft trek hem een paar keer goed stil, meestal snappen ze het vrij snel en kun je vervolgens met een zachte hand doorrijden...
Mijn huidige paard heeft ook 2 jaar geduurd voordat ze een beetje klaar is, nu heb ik eerste BB parcours erop zitten en volgende week start ik BB en B. Als je op wedstrijd bent moet het thuis al foutloos gaan, anders hoef je het op een vreemd (kijkerig) terrein echt niet te gaan proberen.
Succes in ieder geval
dots83 schreef:Zie je B parcours ook gewoon als ''oefenparcours'' als ze dan heel heet wordt zet je haar gewoon op de rem, belonen en weer rustig verder. Ze moet leren dat dit niet anders is al een BB parcours. Misschien handig om eerst gewoon ergens oefenparcoursen te rijden, dan heb je wat meer mogelijkheden.
Ik heb zelf ook een hete, poosje met mexicaanse neusriem gereden maar weer teug naar gewone hoge neusriem met sperriem. Ze is nu 6 heeft al 4 jarige veulen gehad en loopt nu in het M.
Van Pavo heb je nerve control een voedingssup. met vitaminen etc en bepaalde stoffen waar ze rustiger van worden is misschien ook het proberen waard. (dopingvrij)
Succes er mee iig!!!
anneliesdj schreef:Eindeloos veel geduld hebben, ga oefenparcourtjes rijden waar je de tijd hebt.
Galoppeer rustig aan en ga pas op de eerste hindernis af als ze goed rustig is, wordt ze heet tussen de hindernissen dan zet je haar op de volte, rijd haar mooi rond en ontspannen en neem dan pas de volgende hindernis als ze rustig en controleerbaar is. Rent ze onder je vandaan dan zet je haar stil, als het kan voor de hindernis maar trekt ze erover dan zo snel mogelijk erna, paar passen achterwaarts en weer rustig aangalopperen.
Kwestie van eindeloos geduld, desnoods rijd je 10 volte's voor je op de volgende hindernis aan rijd, ze zal eerst rustig zijn voor ze mag springen en GEEN concessie's doen daarin.
Daarom kun je het concoursen rijden beter even uitstellen, uitgebeld worden na de tweede hindernis heb jij ook niets aan.
Thuis vooral veel laag springwerk doen, leg lijntjes neer met een balk op elke galopsprong (bv steil-oxer op 5 galopsprongen met 5 balken ertussen) dan moet ze wel opletten en rustig lopen. Rijd in-uitjes en zet ze ruim zodat ze er rustig over moet en de rug goed moet gebruiken. Simpelweg balken op de grond leggen als parcour kan ook veel helpen, jij hoeft niet bang te zijn dat je verongelukt maar toch kun je oefenen op de controlere en afstanden.
unicorn_kiss schreef:Schaf zo'n belletje aan en laat haar daaraan wennen. Klinkt gek, maar volgens mij asocieert je paard het belletje met spanning en snelheid (waarschijnlijk omdat ze in het verleden misschien ook flink werd aangespoord zodra het belletje afging). Want als ik het goed begrijp begint de opbouwende spanning na de bel, maar kan je wel degelijk losrijden/springen voor de wedstrijd?
Yttel schreef:dots83 schreef:Zie je B parcours ook gewoon als ''oefenparcours'' als ze dan heel heet wordt zet je haar gewoon op de rem, belonen en weer rustig verder. Ze moet leren dat dit niet anders is al een BB parcours. Misschien handig om eerst gewoon ergens oefenparcoursen te rijden, dan heb je wat meer mogelijkheden.
Ik heb zelf ook een hete, poosje met mexicaanse neusriem gereden maar weer teug naar gewone hoge neusriem met sperriem. Ze is nu 6 heeft al 4 jarige veulen gehad en loopt nu in het M.
Van Pavo heb je nerve control een voedingssup. met vitaminen etc en bepaalde stoffen waar ze rustiger van worden is misschien ook het proberen waard. (dopingvrij)
Succes er mee iig!!!
Heb je ervaring met Pavo nerve control? Geef je dit gewoon bij de gewone brokken of echt voordat je op concour gaat?
Yttel schreef:Het is niet dat ik het parcourtje niet rond kom maar, na de eerste/tweede hindernis wordt ze gewoon extreem heet. Tijdens de les oefenen veel met lijntjes, in uitjes en balkjes. Een balk op elke galopsprong is ook een optie om een keer te oefenen maar, zoals ik al aangaf (missc niet duidelijk genoeg geweest) gaat het tijdens de les en thuis rijden altijd wel lekker. Ze is gewoon heter dan andere paarden maar, dit uit zich echt heel erg in het parcour.
Edit: wat je zegt van het stil zetten en voltes rijden dat werkt erg goed bij haar. Tijdens oefenenparcouren en lessen hebben we dit veel gedaan en met een goed resultaat. Alleen tijdens een officiele is dit geen optie om te doen.
HBZ schreef:Ik heb zelf ook een jong paard gereden die dit probleem ook had, die wou ook te graag. \
Veel springen is belangrijk bij deze paarden.
Maar wat nog belangrijker is is je eigen houding:
Film je rit eens tijdens de wedstrijd. Daar word je vaak veel wijzer van.
Het zou mij namelijk niet verbazen dat jou paard op jou lichaamstaal reageert. Doe jij je hand omhoog en ga jij trekken zal het paard alleen maar harder terug trekken. Probeer je paard ook zo te trainen dat wanneer jij de afstand niet goed ziet de sprong toch goed gaat. DAt betekend dat jij bij het trainen nooit been moet geven voor de afzet maar het paard het zelf laten uitzoeken ( dus jij wacht gewoon af), je blijft voor de sprong rustig zitten en wacht af.
Rij bijvoorbeeld in uit jes of zet het paard tussen de dubbel een paar keer stil, net zo lang tot het rustig naar de hindernis toe loopt.
Je hebt er veel geduld voor nodig maar mij heeft het ook geholpen
anneliesdj schreef:Als je toch graag een ander bit wil proberen (kan soms wel helpen) dan zou ik eerder iets zachters kiezen, ik weet niet hoe ze normaal te rijden is? Als ze al heel licht en gevoelig is kan een zachter bitje best helpen meer controle te houden.
Ik zie in je profiel dat je nu rijd met een enkel gebroken watertrens? Dan zou je eens een rubber trens met harde kern, flexibele rubber stang, kunstof bit of rubber/kunststof D trens kunnen proberen.
Let wel op dat je altijd goed mee blijft gaan boven de sprong, ik zie in je profiel dat je paard gehinderd wordt doordat jij teveel vasthoud. Probeer het iets meer los te laten, die rennerige paarden kunnen zich meestal prima redden met de afstanden dus maak je daar niet te druk om maar zorg dat je haar juist niet hinderd. Laat haar in de afzet goed vrij, houd je hand eraf boven de sprong en ga goed mee naar voren.