Hier weer een topic van opa. Hill Pearl is ondertussen 22 jaar oud, en nog behoorlijk fit. Ik rijd Hill nu een paar jaar. Daarvoor heb ik hem voor iemand anders gereden, waarna hij verkocht is omdat hij te oud was om nog wedstrijden te kunnen lopen. Hij is naar een manege gegaan en daar heb ik hem uiteindelijk weer vandaan gekocht om hem weer op te lappen en het tegendeel te bewijzen!
Ieder jaar mag hij een lang weekend mee naar mijn oude ruitervereniging om daar mee te doen aan de onderlinge wedstrijd. We rijden dan een dressuurproef, een springparcour en meestal een spel met of zonder de paarden. Verder rijden we eigenlijk geen wedstrijden.
Het nadeel daar aan is dat we ieder jaar weer een beetje moeten gokken op welk niveau we meerijden bij de dressuur, in overleg met mijn instructeur ben ik dit jaar M1 gestart met hem. Thuis gaat dat niveau eigenlijk heel goed, alle oefeningen kent hij verder al. Op wedstrijd wordt ik echter heel erg gespannen en dan is het rijden heel erg lastig. Hill wordt heel flegmatiek als ik gespannen ben en dan is het hard werken in zo'n proef.
Ik zou graag nog wat meer achterhand willen zien en een wat meer opgerichte nek, maar besef ook dat zijn leeftijd mee begint te spelen. Nu komt hij af en toe te diep, wat jammer is. Normaal wil ik hem dan nog wel eens flink er doorheen rijden, dan komt hij iets meer omhoog, maar met een springparcour, een tweede proef met mijn vriend en een spel in het vooruitzicht besloot ik dat ik hem beter een beetje kon sparen. Bovendien moet ik dan nog harder werken en dat lukt gewoon nog niet in de proef.
Daarnaast heeft hij 2 weken bijna stil gestaan voor de proef i.v.m. tandarts en een hoefzweer en heb ik al 5 weken geen les meer gehad omdat mijn instructeur steeds niet kon.
Ik vind zelf dat ik nog meer moet leren om mijn handen los te laten en doorademen tijdens de proef, niet geheel onbelangrijk

Zelf was ik overigens wel erg tevreden, thuis loopt het veel gemakkelijker, maar ik had mijn spanning redelijk onder controle. Helaas een foutje in de middendraf (hij sprong galop aan), terwijl hij dat juist zo goed kan. Daardoor durfde ik de tweede middendraf niet meer zo spetterend te rijden. Ik had uiteindelijk 174 punten. De jurering was overigens niet soepeler, zoals je normaal op onderlinge wedstrijden wel eens ziet, het is echt volgens wedstrijdniveau gejureerd. Een leuke toevoeging: vorig jaar had ik net zoveel punten, maar dan in het L1, maar wel met dezelfde jury

In het totaalklassement waren we 7de van de 16, dus niet geheel onverdienstelijk *trots op opa*. Nog trotser ben ik dat we dit jaar wel helemaal 70cm hebben gesprongen in het parcour. Voordat ik met Hill begon durfde ik niet te springen, en ook met Hill heet het heel lang geduurd voordat we iets fatsoenlijks durfde te springen. Dit jaar me opgegeven voor de 70 cm en dat ging zo super goed! 1 balkje en aan het einde bijna een weigering, maar gelukkig ging hij er toch nog overheen.
allereerst een filmpje (even aanklikken) van de rechtergalop. Middengalop had meer gemogen achteraf, alhoewel hij wel heel goed voelde. Daarna nog de kleine volte bij A. Filmpje geeft naar mijn idee een beter beeld van de proef dan de foto's doen.

Mooi plaatje i.m.o.

hier is goed te zien dat hij dan wat diep wil komen