Paard op twee manieren rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Paard op twee manieren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 09:43

Wellicht dat er al eerder een topic over geweest is, heb braaf gezocht, maar kan niets vinden :o

Ik vraag mij af of het mogelijk is met een paard centered/holistisch én traditioneel/modern dressuur te rijden (door twee verschillende personen).
Wat zijn de specifieke verschillen tussen deze twee manieren?

Abacab

Re: Paard op twee manieren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:09

Centered riding en moderne dressuur liggen behoorlijk ver uit elkaar. Het lijkt me naar het paard toe niet eerlijk om zulke verschillende dingen met hem te doen en dan te verwachten dat hij het nog gaat begrijpen ook.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 11:16

Dank je wel voor je reactie!

Ik ben totaal niet thuis in centered riding en holistisch rijden, maar wat zijn daarvan de meest opvallende kenmerken? Of beter gevraagd: wat zijn de grootste verschillen tussen centered/holistisch en moderne dressuur?

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:24

Hoi,

daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Centered Riding en dressuur gaan juist heel erg goed samen.
Wanneer jijzelf helemaal in balans en ontspannen zit, zul je merken dat je paard onder je ook ontspannen en in balans kan gaan lopen.

Centered Riding gaat uit van rijden zonder overbodige spanning. Het is 'bedacht' (eerder; samengebracht) door Sally Swift, een Amerikaanse die zelf last had van rugproblemen. Uit verschillende hoeken haalde zij haar inspiratie en informatie (onder andere Alexandertechniek, Tai Chi en nog meer) en maakte daar de Centered Riding methode van.
CR maakt gebruik van beelden en een aantal 'basics': zachte ogen, ademhaling, 'building blocs', gronden.
Er zijn tal van oefeningen die je kunnen helpen op die manier te rijden en een ontspannen eenheid met je paard te gaan vormen. Of je dan vervolgens met deze technieken dressuur gaat rijden, gaat springen of endurance gaat rijden maakt helemaal niets uit.

Ik zou je wel aanraden om, wanneer je samen met iemand anders hetzelfde paard rijdt, beiden CR-lessen te gaan volgen.

Als je meer vragen hebt, mijn pbbox staat open!

Groetjes,

Elke
(inmiddels gecertificeerd Centered Riding-instructor level 1 ;) )
Laatst bijgewerkt door anyw1 op 30-05-11 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:25

CR zou een aanvulling op regulieren dressuur kunnen zijn maar mensen die CR doen rijden bijv. graag bitloos. CR is meer iets voor recreanten die relaxed en harmonieus willen rijden in het bos.
Even heel kort door de bocht :)

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:28

Dat is niet zo, Abacab.
Centered Riding en bitloos rijden hebben in essentie niets met elkaar te maken. CR is niet gebonden aan een discipline of bepaalde optoming.
Er zijn net zoveel mensen met als zonder bit die de CR-principes gebruiken in hun rijden. Sterker nog, in mijn CR-instructeursopleiding reed er niemand zonder bit.
Het kan wel zo zijn dat mensen die bitloos rijden ook eerder op zoek gaan naar andere manieren om paard te rijden. Maar nogmaals, met wel/geen bit heeft dat niets te maken, het kan allebei.

Abacab

Re: Paard op twee manieren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:30

Oh, dan heb ik misschien een verkeerd beeld. Maar klopt het dan wel dat CR meer recreatief gericht is en meer focussed op de training van de ruiter ipv het gymnasticeren van het paard?

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:39

Geeft niks, daar is zo'n forum voor toch, om bij te leren? ;)
CR is niet-discipline gericht, dus ook niet zozeer recreatief. Er zijn veel wedstrijdruiters die erg veel baat hebben bij CR (ik noem een Edward Gal)
In eerste instantie ga je bij CR inderdaad werken aan de ruiter. Pas als de ruiter ontspannen en in balans op zijn paard zit, kan het paard fatsoenlijk en ontspannen gaan lopen.
Je kunt je voorstellen dat wanneer de ruiter ergens spanning vasthoudt (bijvoorbeeld zijn schouders optrekt, zijn rug hol maakt), je dat terug kunt zien in de bewegingen van het paard.
Stel dat jij een klein kind op je schouders zet en dat kind strekt zijn schouders op en houdt zijn adem in. Dan zul jij dat ook voelen en dat voelt niet prettig en ontspannen.
Dus ja, CR werkt veel aan de houding, zit en ontspanning van de ruiter, maar het paard wordt daarbij absoluut niet vergeten. Het is ook bij CR de bedoeling dat het paard ontspannen en nageeflijk loopt, maar wél met een ruiter die het het paard mogelijk maakt dat te doen.
Snap je het nog?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:44

Als je meer vanuit je zit wilt leren dressuren zou je beter richting de klassieke dressuurweg kunnen kijken...

ik zelf neem stukjes op van klassiek en stukjes van modern.. wat voor mijn paard ontspannen en fijn werkt, vind
ik prima.