Hoi,
daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Centered Riding en dressuur gaan juist heel erg goed samen.
Wanneer jijzelf helemaal in balans en ontspannen zit, zul je merken dat je paard onder je ook ontspannen en in balans kan gaan lopen.
Centered Riding gaat uit van rijden zonder overbodige spanning. Het is 'bedacht' (eerder; samengebracht) door Sally Swift, een Amerikaanse die zelf last had van rugproblemen. Uit verschillende hoeken haalde zij haar inspiratie en informatie (onder andere Alexandertechniek, Tai Chi en nog meer) en maakte daar de Centered Riding methode van.
CR maakt gebruik van beelden en een aantal 'basics': zachte ogen, ademhaling, 'building blocs', gronden.
Er zijn tal van oefeningen die je kunnen helpen op die manier te rijden en een ontspannen eenheid met je paard te gaan vormen. Of je dan vervolgens met deze technieken dressuur gaat rijden, gaat springen of endurance gaat rijden maakt helemaal niets uit.
Ik zou je wel aanraden om, wanneer je samen met iemand anders hetzelfde paard rijdt, beiden CR-lessen te gaan volgen.
Als je meer vragen hebt, mijn pbbox staat open!
Groetjes,
Elke
(inmiddels gecertificeerd Centered Riding-instructor level 1
)
Laatst bijgewerkt door anyw1 op 30-05-11 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt