Met bit of zonder bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicolesz

Met bit of zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 23:00

Ik koop waarschijnlijk een paard maar wat is beter?
Ik ga zoiezo in het begin met bit maar wil later toch naar zonder. Mag dat met wedstrijden?

tamary

Re: Met bit of zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:03

Kies de optoming die bij de combinatie past, dat is de vriendelijkste optoming ongeacht of dat een bit is of niet.

In Nederland mag je bitloos starten, maar daar zijn beperkingen aan de toegestane optomingen en ik weet ook niet hoeveel wedstrijden er nu rubrieken voor uitschrijven.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:56

Je moet gewoon kijken wat beter voor jullie samen werkt, ik rijd bitloos, dat is gewoon echt wat voor ons tweeën.
Maar je moet niet meteen denken dat bitloos vriendelijker is, het is maar net hoe je ermee omgaat.

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:19

Voor ieder paard is dat verschillend,
dat moet je uitproberen wat het beste, wat andere al zeiden, voor jullie als combinatie is.
Met of zonder bit, je kan er even vriendelijk of onvriendelijk mee rijden.

Wedstrijd gericht gaat met bitloos wat moeilijker, je mag er nu maar tot de L mee rijden.
Ook zijn er aparte rubrieken uitgeschreven aangezien het volgens de KHNS anders werkt met de aanleuning van het paard.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:08

Zoals hierboven vermeld is bitloos wel toegestaan op wedstrijden. Op dit moment is er nog een proefperiode en die gaat tot en met het L.
Er zijn bepaalde hoofdstellen toegestaan, deze moeten sowieso van leer zijn, als je wilt kan ik nog even nakijken welke hoofdstellen dat zijn. Je kunt vast wat hoofdstellen bekijken op onderstaande site.
Wanneer je wilt weten welke hoofdstellen, laat het dan nog even weten, liefst via PB dan, dan weet je zeker dat ik het nog lees.

Leuk dat je aan het oriënteren bent op bitloos!!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:14

Wat het beste bij je paard past inderdaad, maar probeer bitloos zeker uit, heel erg leuk initiatief!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:15

Wat wil je?
Beetje buiten rondhobbelen of wil je echt aan de dressuur gaan werken?
Wat voor paard is het? Een shet die liever lui dan moe is of een Jazz?

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:00

Asyaa schreef:
Wat wil je?

Wat heeft dit met de soort optoming te maken? Je kunt buiten rondhobbelen met bit en aan dressuur werken zonder bit ;) Of andersom, of allebei.

Ik zou zeggen, probeer uit wat jullie plezierig vinden, ik moedig bitloos aan maar ben niet anti-bit.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:06

Asyaa schreef:
Wat wil je?

Dit slaat idd niet echt ergens op, ik zie soms zowel hobbelpaardjes in het bos, maar wel met een stang en trens (?!)
als dat ik evengoed zie: paarden in hoger niveau met een touwhalstertje :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:43

Leuk dat je zo openminded bent!
Zoals gezegd, gewoon lekker kijken. Probeer eens een trensje, enkelgebroken, dubbelgebroken, probeer eens een sidepull, probeer eens een gekruist systeem. (En dan niet 10 min. maar echt met alles een paar keer rijden.) Ik ken paarden die op een trensje bv net niet helemaal fijn liepen voor mijn gevoel, en waarmee ik dus juist bij de dressuur bitloos ging om ze net iets fijner nagevelijk te krijgen.
Of paarden die juist op een pelham fijn liepen en bitloos (met een sidepull) nouja dat werd een hoop met getrek, niet erg fijn. Dan kon ik met de pelham vriendelijker zijn.
Dus, gewoon lekker gaan kijken wat je paard fijn vind, en jij ook. Probeer meerdere bitten, meerdere bitloos optomingen. Daar zit immers ook veel verschil in. Een hackemore of een kruislings systeem kun je immers totaal niet vergelijken. Veel succes ermee iig. ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:47

Even een kleine ervaring delen:
Een paar weken geleden deed ik mee aan een bitloosrijden onderzoek, waarbij ik ongeveer 5 minuutjes een paar figuren moest rijden met bit, en 5 minuten met een dr. Cook (vreemd hoofdstel voor Thom).
Ik was altijd van mening dat hij zowel bit als bitloos goed liep, maar hier heb ik toch flink het tegendeel gevoeld!
Met bit:
Thom liep enorm op de voorhand, in tolt viel hij steeds terug, ging er 2 keer vandoor en zette zich vast in zijn schouders.
Zonder bit:
Ik kreeg hem goed in tolt, kon hem wat minder scherp wenden dan normaal en hij deed vrij netjes zijn figuurtjes, en ging er maar 1 keer vandoor.
Ps: Thom heeft een grondige hekel aan bakwerk, hij rent steeds naar het hek toe als het hem weer eens te vervelend word, vandaar het ervandoor rennen :')

PaprikaChips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:47

Ik zou zeggen, wissel het af! Zo leer je op meerdere manieren rijden, en het is ook leuk om wat afwisseling te hebben! :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:49

Asyaa schreef:
Wat wil je?

Jij hebt je duidelijk nooit verdiept in bitloos.

Ook bitloos kun je serieuze dressuur doen en het is juist geschikt voor hete paarden.

www.bitloospaardrijden.info

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:48

Ik doe ook serieuze dressuur bitloos, hoort niks uit te maken.
Zo serieus is het nog niet, maar we zijn wel druk bezig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:53

Grappig dat je schrijft dat je met bit begint. Ik begin juist altijd zonder en ga pas op bit over als ik vind dat dat kan of nodig is (ivm wedstrijdniveau en leeftijd, is bij western net ff anders).
Leuk dat je openstaat voor verschillende manieren van rijden. Ga gewoon lekker veel lezen en experimenteren, dan km je er vanzelf achter wat het beste bij jou en je toekomstige paard past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 07:37

Toch grappig dat 3 mensen uit zo'n post kunnen halen dat ik zeg dat ik met buitenrijden bitloos bedoel en met dressuur automatisch bit :)

@Arabesk
Ik heb me inderdaad niet zo ver in bitloos verdiept als jij dat hebt, maar weet wel het nodige, en ik moet de eerste subtop dressuur combinatie nog zien die bitloos rijd en boven aan mee rijd.

@Alle 3
Tip om de twee vragen eens in samenhang te zien ipv 2 aparte vragen :) Misschien gaat er een wereld voor je open ;)

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:48

Er zijn zoveel soorten, is het zo dat dressuurmatig beter te rijden is met kaakgekruisd en kingekruisd, of lukt dressuur ook prima op kingekruisd?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:51

Yvonne1313 schreef:
Er zijn zoveel soorten, is het zo dat dressuurmatig beter te rijden is met kaakgekruisd en kingekruisd, of lukt dressuur ook prima op kingekruisd?

Hangt van de combinatie af. Uitproberen dus.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:12

Asyaa schreef:
Toch grappig dat 3 mensen uit zo'n post kunnen halen dat ik zeg dat ik met buitenrijden bitloos bedoel en met dressuur automatisch bit :)

@Arabesk
Ik heb me inderdaad niet zo ver in bitloos verdiept als jij dat hebt, maar weet wel het nodige, en ik moet de eerste subtop dressuur combinatie nog zien die bitloos rijd en boven aan mee rijd.

@Alle 3
Tip om de twee vragen eens in samenhang te zien ipv 2 aparte vragen :) Misschien gaat er een wereld voor je open ;)

Als 3 mensen t zo lezen is het misschien niet handig geformuleerd van degene die t schrijft (geen verwijt).
Bovendien mag je nu tot de L2 bitloos starten, dus in de subtop zul je ze idd niet snel tegenkomen ;)
Maar ik ben er zeker van dat dit mogelijk is al zal t niet voor iedere combinatie gelden.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:16

tamary schreef:
Yvonne1313 schreef:

Hangt van de combinatie af. Uitproberen dus.

Er is een webwinkel waar je ze kunt uitproberen.
*even zoeken*
http://www.bitloos.nl/bitloos.php
Misschien is dit iets voor je.
Mijn fjord reed ik altijd op kaakgekruisd en ben dit met mn huidige paard ook van plan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:20