Nikita pakt het bitloos rijden steeds beter op!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keeliiee

Nikita pakt het bitloos rijden steeds beter op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 21:43

Afbeelding

[lijn]
Nikita en ik zijn al een tijdje aan het oefenen op het bitloos rijden. Sinds een paar maanden rijden we echt alleen nog maar bitloos, en het gaat dan ook steeds beter! De aanleuning komt er weer wat meer in en boven alles: het plezier in het rijden groeit met de dag! Zowel nikita, als ik genieten een stuk meer van het bitloos rijden dan van het rijden met bit.
Natuurlijk zijn er nog een hoop minpuntjes, maar deze zijn er altijd wel en natuurlijk wordt hier aan gewerkt!
Mijn houding is al stukke beter, maar nog steeds niet wat het zijn moet. Mijn handen zijn verschrikkelijk, daar ben ik me van bewust, en soms hang ik wat voorover of druk ik mijn hakken niet helemaal. Ook valt het misschien op dat ik strenger in mijn rechterhand ben, dan in mijn linkerhand. Dit komt omdat Nikita op rechts totaal geen stelling geeft, en haar nek vastzet. Wat hier de oorzaak van is, weet ik nog niet, want met bit doet ze dit wel gewoon. Ik ben hierop aan het oefenen door veel op rechts te rijden enz., en verbetering zit erin, maar het is nog lang niet zoals het hoort.
De foto's zijn van een dag dat we maar een half uurtje konden rijden, dus heel veel tijd om alles netjes in orde te krijgen was er niet.
Tips voor het rijden zijn van harte welkom!

[lijn]

Indraven
Afbeelding

Afbeelding

Proberen wat te verruimen
Afbeelding

Afbeelding

Fijn drafje :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is dus wat ik bedoel: beenwerk is wel aardig, alleen die stelling komt er gewoon niet in op rechts
Afbeelding

Hier liep ze zooooo fijn! Helaas moesten we toen alweer stoppen :(
Afbeelding

Het serieuze werk zit er weer op, dus eventjes lekker uitrazen!:D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oh enneh, misschien leuk om te weten: Nikita is drachtig en verwacht op 22 april 2012 een veulentje!:D

PrimaDonna_

Re: Nikita pakt het bitloos rijden steeds beter op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:20

Ik heb zelf niet zoveel verstand van bitloos rijden maar vind het er erg fijn en ontspannen uit zien! :)
Vind foto 6 erg fijn, let alleen wel op je handen, deze mogen voor het mooie nog iets hoger.

Gefeliciteerd met haar dracht! Dat alles maar goed mag verlopen :D
Succes verder! Ga zo door!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:22

'Ziet er wel lekker ontspannen uit alleen het valt me wel op dat je paard erg op de voorhand valt..
Probeer hem achter wat meer actiever te maken.
veel overgangen en schijnovergangen rijden.. ;)

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:24

Ik vind het echt super dat je met bitloos rijdt!
Ziet er keurig uit, jammer he, dat het op het einde altijd het beste gaat ;)
Je handen geef je idd zelf al aan, zit je cap wel helemaal goed op je hoofd?

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:46

Ziet er leuk uit! Op die foto dat ze zo lekker loopt val jij wel wat naar voren (over je hele lijf, benen zijn te ver naar achteren, bovenlijf te ver naar voren). Let daar op! Verder heb je haar op een aantal foto's erg lekker lopen, heel knap! Ik zou zeggen, ga zo door en volgens mij heeft je paardje er veel plezier van!

keeliiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 12:25

Jethafa schreef:
Ziet er leuk uit! Op die foto dat ze zo lekker loopt val jij wel wat naar voren (over je hele lijf, benen zijn te ver naar achteren, bovenlijf te ver naar voren). Let daar op! Verder heb je haar op een aantal foto's erg lekker lopen, heel knap! Ik zou zeggen, ga zo door en volgens mij heeft je paardje er veel plezier van!

Ja ,heb je helemaal gelijk in :) Ik spoor haar daar wel net aan met mijn been zodat ze niet naar binnen valt ,maar ik heb inderdaad snel de neiging om voorover te gaan zitten. Dit is al een heel stuk verbeterd maar inderdaad nog niet hoe het hoort!

keeliiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 12:27

Don_Zhivago schreef:
'Ziet er wel lekker ontspannen uit alleen het valt me wel op dat je paard erg op de voorhand valt..
Probeer hem achter wat meer actiever te maken.
veel overgangen en schijnovergangen rijden.. ;)

Volgens mij valt dat best wel mee, maar lijkt het misschien een beetje op de fotos. Als ik zo rijd neemt ze haar achterhand namelijk wel aardig goed mee voor mijn gevoel, en loopr ze netjes actoef! Je hebt gelijk dat dat pp de fotos niet zo lijkt soms, maar volgens mij valt t wel mee. Ik zal binnenkort wel eens filmen en terug kijken!:)

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:29

Ziet er fijn uit! :j Wat voor bitloos hoofdstel/ neusriem heb je?

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:36

Ziet er heel fijn uit, en wat een prachtig hoofdstel :D

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:18

Ziet er heel leuk uit, lekker ontspannen, dr zijn maar weinig mensen die zo ontspannen kunnen rijden! :D
Idd letten op je houding maar dat is al gezegd, ga vooral zo door :j

elselianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:25

Leuk paard heb je :).

Het rijden ziet er heel erg ontspannen uit :j.

Maar je mag je hakken wel een beetje verder uitdrukken :).

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 07:33

Ziet er netjes uit! Ik ben zelf ook met een van de paarden overgestapt op bitloos een tijdje terug, en wij beginnen het ook steeds meer door te krijgen. Geeft een heerlijk gevoel hè, zo rijden!

Ik vind het er netjes uit zien, jullie zijn een leuke combi. Let wel op het naar voren kiepen, en op je handen.

strawberry01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:50

PrimaDonna_ schreef:
Ik heb zelf niet zoveel verstand van bitloos rijden maar vind het er erg fijn en ontspannen uit zien! :)
Vind foto 6 erg fijn, let alleen wel op je handen, deze mogen voor het mooie nog iets hoger.

ik heb er ook niet zoveel verstand van, maar ziet er leuk uit! leuk paardje met een mooi hoofdje!!! misschien is het handiger als je je teugels iets korter hebt, dan hangen ze minder snel in een boogje. Dan heb je ook een nog mooiere houding, dan kan je je armen makkelijker in een knik houden en je handen wat hoger en dan houd je je handen niet plat, maar met 'je duimen' omhoog. maar ziet er erg netje uit hoor! hopelijk wordt het veulentje net zo leuk als jouw paardje

keeliiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 11:07

strawberry01 schreef:
PrimaDonna_ schreef:

ik heb er ook niet zoveel verstand van, maar ziet er leuk uit! leuk paardje met een mooi hoofdje!!! misschien is het handiger als je je teugels iets korter hebt, dan hangen ze minder snel in een boogje. Dan heb je ook een nog mooiere houding, dan kan je je armen makkelijker in een knik houden en je handen wat hoger en dan houd je je handen niet plat, maar met 'je duimen' omhoog. maar ziet er erg netje uit hoor! hopelijk wordt het veulentje net zo leuk als jouw paardje

Nou, mijn doel is juist haar een beetje op commando te laten ontspannen zeg maar, dus dat als ik mijn benen aanleg, zij dan ontspant, en ik verder geen constante druk op de teugels hoef te hebben. Ik ben dit nu aan het oefenen met losse teugel, dat ik dan mijn handen helemaal goed heb enzo, en dat lukt al aardig :D De aanleuning is dan wel nog even weg, dus we moeten een combinatie zien te vinden van die twee dingen hihi!

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:14

Gaat zeker de goede kant op, vooral als je er nog niet zo heel lang mee bezig bent :D

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:17

GEWELDIG! Om dit na een paar maanden al te bereiken: chapeau! Doe vooral bitloos verder, dit paard ziet er ZO gelukkig uit en jij ook! Die stelling komt in orde, ze zoekt nog altijd wat naar het bit, misschien leunde ze met bit altijd wat meer op die kant (deed de mijne ook, na een paar maanden was hij daarvan af!) Ze loopt prachtig ontspannen en je geeft haar genoeg vrijheid. Let inderdaad wel op je handen, met bitloos willen die wel eens alle kanten opvliegen (zoals bij mij O:) ) dus probeer ze wat te "dragen", dit mag je overdrijven, zo raakt zij ook sneller gewoon aan het bitloos!
Met dragen bedoel ik: ellebogen tegen je zij, trotser zitten, handen hoger en bij elkaar, steeds op dezelfde hoogte, ook als de teugels niet op dezelfde lengte zitten. Dit is moeilijk maar werkt super!
Succes!

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:07

Super leuk dat je bitloos rijdt! Verder ga ik mee met bovenstaand commentaar. :)

strawberry01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:25

keeliiee: oow, niet slim van mij :+. ik heb er dus GEEN verstand van en niet een beetje ahahha. bedankt dat je me verbeterd. weer wat geleerd! succes