Rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 16:49

Hallo,

Sinds een aantal weken terug hebben we een nieuw paard. Weer even moeten doorrijden, en toen kwamen we erachter dat meneer aardig wat scheef is. Ik hoef er niet mee de sport in, en wat dan ook houd het vriendelijk. (Ik doe het ook zelf, en ga geen prof vragen het te doen!)

Nu wou ik weten of er oefeningen zijn waardoor ik hem beter 'recht' krijg, op de linkerhand heeft hij veel meer moeite met de galop. De rechterhand gaat dan weer vrij soepel.

Ik zoek oefeningen voor aan de hand. Onder het zadel zou eventueel ook mogelijk zijn.

Samantha.

kleinvosje

Re: Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:51

Oefeningen aan de hand kan ik je niet goed geven, ben ik zelf geen ster in. Onder het zadel wel, de eerste stap die je kunt nemen is niet op de gewone hoefslag te gaan rijden, maar op de binnenhoefslag. Goed opsluiten tussen twee kuiten en twee teugels.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 16:53

kleinvosje schreef:
Oefeningen aan de hand kan ik je niet goed geven, ben ik zelf geen ster in. Onder het zadel wel, de eerste stap die je kunt nemen is niet op de gewone hoefslag te gaan rijden, maar op de binnenhoefslag. Goed opsluiten tussen twee kuiten en twee teugels.

Klopt. Maar ik wil liever aan de hand het recht krijgen. Zodat ik onder het zadel de tempo's kan oefenen. Meneer is een heethoofd en wil graag lekker hard, hard hard. En dan mag hij gewoon niet. Vandaar dat ik twee dingen zoek, om toch af te wisselen =D

Maar bedankt, ik zal erna kijken. :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:57

Of gaat ie rennen uit onbalans :)* Dat deed die van mij ook nml.

Ik wissel heel veel af: grondwerk, lange lijnen, balkjes lopen (ook aan de longe). Met Lange lijnen kun je goed zien wat ie doet! En waar hij scheef is. En dan kun je ook goed de binnenhoefslag pakken en recht oversteken ets. Moet erbij zeggen: ik heb bitloos, met gewoon bit en met ongebroken bit (liverpool men-bit geloof ik) geprobeerd met lange lijnen. En de mijne pakt het het beste met dat menbit op. Ligt stabieler en daardoor kan ik beter met de teugels de hulpen aangeven!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 17:00

Zilfstar schreef:
Of gaat ie rennen uit onbalans :)* Dat deed die van mij ook nml.

Ik wissel heel veel af: grondwerk, lange lijnen, balkjes lopen (ook aan de longe). Met Lange lijnen kun je goed zien wat ie doet! En waar hij scheef is. En dan kun je ook goed de binnenhoefslag pakken en recht oversteken ets. Moet erbij zeggen: ik heb bitloos, met gewoon bit en met ongebroken bit (liverpool men-bit geloof ik) geprobeerd met lange lijnen. En de mijne pakt het het beste met dat menbit op. Ligt stabieler en daardoor kan ik beter met de teugels de hulpen aangeven!

Ja, hij ''knabbelt'' ook op zn bit. Het is niet echt kauwen. We wouden bitloos en gaan even kijken voor een rubber bitje misschien dat het wil werken zodat hij wel kan bijten. Balkjes hebben we is gedaan, maar hij is te lui om ze voeten te tillen haha. Bitloos kan ik wel proberen maar hij heeft nogal een tempo (draver) dus ik wil eerst controle en dan bitloos proberen.

Ik ga vanaf morgen eerst even 10 minuten longeren beide handen stap en draf. Dan nog 10/15 minuten rijden. Even kijken of het werkt :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:05

Als je deze vraagt stelt, is er maar één oplossing: zelf gaan lessen bij een hele goede instructeur.
Met tips kom je er op deze manier niet.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 17:06

Johanna59 schreef:
Als je deze vraagt stelt, is er maar één oplossing: zelf gaan lessen bij een hele goede instructeur.
Met tips kom je er op deze manier niet.

Dan zou wel een keer kunnen. Maar aangezien zijn leeftijd ga ik niet intensief aan het trainen met hem.

mknuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:56

Heb hetzelfde probleem ga dit zeker volgen.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:03

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:17

ik ben ook bezig met rechtrichten, heb ook af en toe les. wat ik aan de hand doe is nu vooral schouderbinnenwaarts. beginnen vanuit schoudervoor op de volte en dan als dat goed gaat door naar schouderbinnenwaarts op de rechte zijde. als mijn paard een oefening aan de hand eenmaal kan, gaat het daarna onder het zadel meestal ook vrij snel. de volgende oefening waar we aan zijn begonnen is travers, maar dat vind ik nog knap lastig.
voordat ik hiermee begon deed ik ook wel met een snoepje de hals aan beide kanten laten buigen richting heup. en slalommen om bomen heen, zowel ohz als aan de lange lijnen. onder het zadel vooral in stap veel aan de voltes gewerkt, en veel longeren heeft ook geholpen.
sinds we dit een tijdje doen kan mijn paard ook rustig, ontspannen draven met hoofd laag! eerst alleen maar hard met hoofd hoog en naar buiten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:38

Ik lees ook even mee. Mijn paard is scheef als gevolg van een oude hoefblessure.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:44

Een hele goede oefening is balkjes stappen met stelling!
Op verschillende afstanden leggen, je paard moet bij balkjes stappen namelijk zijn heupen goed gaan gebruiken en dmv stelling vragen moet hij ook zijn schouders losser maken, dus leg een lange rij balkjes neer, en 2 balkjes linkerstelling, 2 balkjes rechterstelling enz.
Verder kost het heel veel tijd! En bij mijn paard werkt het longeren met pessoa ook heel goed :) Je kan hem helemaal afstellen naar je paard, hij moet zijn rug goed gebruiken en als je hem op links wat strakker zet (als hij linksom loopt) kan je hem wat stretchen.
Met rijden kan je ook het beste even de galop laten rusten, dan komt er heel veel balans bij kijken. Eerst goed die balkjes stappen, dan stukken stelling zonder balken, gaat doet goed kan je voltes doen, lukt dat ga je is aandraven en overgangen maken. Uiteindelijk word je paard veel bespierder en gaat het steeds makkelijker. Voordat je dat weer met galop bezig gaat, probeer dat eerst aan de longe.
Met het draven moet hij vooral niet gaan rennen, dat werkt alleen maar averechts.
Met de balkjes en andere oefeningen is het wel heel belangrijk dat hij zijn rug goed gebruikt, anders heeft het oefenen van lengtebuiging eigenlijk GEEN zin!

Succes, sorry voor het lange verhaal, hopelijk heb je er wat aan ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:47