Halthouden en Diagonaal achterwaarts lukt niet! (+ filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mellanie_

Halthouden en Diagonaal achterwaarts lukt niet! (+ filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 15:30

Hallo,
Mijn paard en ik mogen Z1 starten. In een paar maand hadden we de punten voor
het Z bijmekaar in de M2.
Alleen kan mijn paard niet diagonaalsgewijs achterwaarts stappen.
Ook gesloten (vierkant) halthouden wil niet.
Hebben jullie tips? in de les werken we o.a. aan het vierkant halthouden
en trainen we de achterhand omdat die nog te zwak is voor het M/Z.
Ik heb al tips gehad dat ik mijn paard ook als ik er niet op zit vierkant halt
te laten houden en goed achterwaarts te laten stappen.
Maar ook dan vind hij het moeilijk.

Hopelijk weten jullie hier raad mee!

{linkje naar een recent topic [RT-HAW] Mooie vos van Parcival x Disconto in 't M2 Tips gevraagd ! }
Laatst bijgewerkt door Mellanie_ op 27-05-11 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:37

Ik heb hier geen ervaring mee maar even een gokje wat het makelijkste is.

Probeer actief te laten halthouden, zet je paard steeds maar weer eerst vierkant neer voor hij weer vooruit mag. Laat hem ook ontspannen en nagefelijk halthouden. Het achterwaarts zou ik gewoon heel veel oefenen, steeds kleine stukjes. Probeer zoveel mogelijk langs de bakrand, dan heeft hij/zij in het begin nog wat steun aan de bakrand. Sluit je paard eerst voordat je achteruit gaat. :)

Succes, leuk beestje! :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:43

Misschien iets meer naar voren zitten? Met achterwaarts en halthouden gebruiken ze vooral de achterhand. Als daar gewicht op zit is het moeilijker om snel halt te houden of achterwaarts te gaan.

Daarbij zei je al dat de achterhand nog getrained moet worden, dus misschien hoef je later dan niet meer naar voren te zitten, maar is het nu handig om je paard wat te helpen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:54

Misschien komt het omdat je een te grote hulp geeft? Dat hij zegmaar voor je been scheef vlucht.
Misschien iets minder been.

Je kan het eens proberen!

Yellomofoon

Re: Halthouden en Diagonaal achterwaarts lukt niet! (+ filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 01:07

Mijn paard heeft beide problemen ook gehad!

Het halthouden oefen ik vaak, halthouden en je been heel lichtjes aanleggen aan de kant waar je paard nog een pas moet bijzetten. (In het begin handig dat iemand je helpt om te zeggen of je al dan niet vierkant staat en welk been bijgezet moet worden) Als je paard meteen vierkant staat uitbundig belonen maar moet wel blijven staan! (Dat was bij mijn paard ook een probleem, stond niet langer dan 2 seconden stil) Nu gaat mijn paard 9/10 vierkant staan zonder dat ik daar nog iets extra aan moet doen, dus het werkt wel!

Het achterwaarts vind ik bij jou te bruut gebeuren. (Ik bedoel niet dat jij bruut bent maar het paard maakt te grote ongecontroleerde stappen) Hoe kleiner de stappen hoe makkelijker het is om je paard te sturen. Als hij een kant heeft waar hij altijd naartoe wijkt kan je hem langs die kant iets meer begrenzen met je teugel of been.
Ik weet ook niet of het zo in de proef staat dat je meteen achterwaarts moet gaan en daarna meteen voorwaarts, dus zonder halt te houden. (Ik ben van België... andere proeven ;) ) Maar met trainen zou ik het wel regelmatig met halt houden doen. Dan komt er meer rust in je oefening.

Succes!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 01:48

Ik vind het wel een heel bijzonder probleem, een paard stapt over het algemeen altijd diagonaalswijs achterwaarts inderdaad, maar die van jou houdt de beenzetting van stap aan. Kan hij het wel als je er naast loopt en er niet op zit? Omdat je schrijft dat hij het dan ook moeilijk vindt. Maar komt de diagonale beenzetting dan wel?
Als het dan wel (al is het maar een beetje) lukt kun je daarop voortborduren, en er een soort truucje van maken. Dus bij iedere diagonale beenzetting achterwaarts meteen belonen, goed herhalen en herhalen en herhalen en er een Heel Erg Leuk spel van maken, net zolang tot hij het onder het zadel ook kan.

Ik ben overigens wel benieuwd naar de jurycommentaren op deze wijze van achterwaarts gaan. Watvoor soort aanmerkingen krijg je erop?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 07:40

Voor mij duikt hij te veel in je hand met halt houden, wacht niet op je hulpen, doet dat wat hij moet doen maar spant zich niet aan naar je hand toe maar duikt er van weg, probeer meer stapsgewijs achterwaarts te gaan en laat hem wachten op jou aan wijzing wat hij moet doen. Aan de hand achterwaarts laten lopen tussen balken, een bocht laten lopen in een L vorm tussen de balken zodat hij zijn benen leert gebruiken en plaatsen.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 08:34

Zo wat een hoop informatie! Ik zal het allemaal stap voor stap even uit moeten proberen.
Dus misschien iets naar voren zitten,
een kleinere hulp,
eerst het halthouden goed en da rustig en kleinere passen achterwaarts stappen,
grondwerk doen,
meer aan de hulpen blijven en tussen balkjes oefenen.

Maar hij stapt dus wel RECHT achteruit.. hij gaat niet meer scheef, dat probleem hebben we al verholpen.

Wat jurycommentaar betreft niet veel bijzonders:
Paard stapt niet diagonaalsgewijs achterwaarts
of niet diagonaal
rommelig
enz..
Bedankt in iedergeval!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:29

Kan jouw paard zonder ruiter wel diagonaal achterwaarts stappen? Als hij daar geen probleem mee heeft en het zadel past ook verder goed, dan weet je dat je het probleem daar niet hoeft te zoeken.

Verder valt het mij op dat jouw paard telkens achter de loodlijn loopt tijdens het achterwaarts rijden. Dat zou een oorzaak kunnen zijn. En ik zie duidelijke teugelhulp met beenhulp en in verhouding weinig zithulp. Zou het kunnen dat door teveel teugelhulp het achterbeen gaat 'slepen' (vertragen) waardoor de diagonaal verstoord wordt?

Misschien heb je ook wat aan tips uit dit topic [RT-HAW] Mooie vos van Parcival x Disconto in 't M2 Tips gevraagd !

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:33

Oooohh dit herken ik heel erg goed.
Ik probeer het ook altijd, maar mijn paard raakt daarbij ook nog eens helemaal in de zenuwen en schiet in paniek. Probeer altijd heel rustig te doen, doe niets met m'n handen. Alleen buikspieren aanspannen en benen naar achter leggen, nog niet eens druk.
En dan schiet hij er al vandoor, kop in de lucht en naar achter racen. (Ook nog eens heel scheef.)
Hij raakt minder in paniek sinds hij naar de osteo is geweest, en het gaat zeker beter. Maar het blijft wel...
Help? :+
Ik lees mee!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:17

Het aparte achterwaarts, doet hij dat aan de hand ook?
Daar kan ik je niet mee helpen.

Wat betreft halthouden, is hier al gezegd en wordt mij ook zo geleerd, eerst netjes gesloten 4-kant leren staan.
Kan beteken dat iemand vanaf de grond je even moet zeggen welk been je moet bij laten zetten.
Als je paard dan als gewoonte heeft gekregen (na veel oefenen) altijd netjes been bij te zetten,
ben je al een eind verder.
Belonen als hij netjes halthoudt (dus diegene op de grond mee laten kijken als je dat niet voelt.)

Je achterwaarts, zelf oefen ik dat vooral niet te vaak (paard dat ik nu heb kan nog niet goed achterwaarts.), maar oefen wel het halthouden.
Als hij dan achterwaarts moet eerst netjes lang genoeg halthouden, dan door je zit iets te verlichten
en iets been naar achteren en druk geven, zou hij achterw. moeten gaan, vanuit voorwaarts, maar
wel met veel meer rust.
Maar geen idee hoe je bij de jouwe iets aan de beenzetting zou moeten doen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:22

ik ben hier ook reuze benieuwd naar kan helaas het filmpje niet zien
mijn paard steigert op het moment dat ik achterwaarts wil (en kaarsrechts :o)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:26

@ Onley; dat klinkt meer als een paard met een probleem in de rug!

@ Ts: heel apart, probeer iig de rust in je oefening te rijden door rustig te gaan halthouden (dan maar even niet vierkant) even de rust pakken daarin en dan de passen achterwaarts. Je staat amper stil voor je paard achterwaarts gaat en daar gaat het nog rommeliger door ogen.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:26

HippoLogic schreef:
Kan jouw paard zonder ruiter wel diagonaal achterwaarts stappen? Als hij daar geen probleem mee heeft en het zadel past ook verder goed, dan weet je dat je het probleem daar niet hoeft te zoeken.

Daar ben ik ook benieuwd naar. Wanneer hij aan de hand ook niet altijd helemaal goed gaat, kan het namelijk ook een bekkenprobleem zijn. Is ook te verhelpen door een fysio, wanneer het daar vast zit, rommelen ze wel vaker met het AW gaan.

Ook zal ik echt eens kijken dat je hem echt alleen op je zit/been terug laat gaan en NIET op de hand. En kleinere passen zijn sowieso een goed idee. Hij lijkt nu gewoon hoppakee zelf te gaan en gaat groot en hard achteruit. Dat mag wat gecontroleerder. Hij doet het namelijk niet bij alle keren op het filmpje verkeerd! Heb je een spiegel thuis? Dan zou je het super mooi kunnen zien en kunnen corrigeren.

Ik moest trouwens erg lachen om je filmpje (en die titel aan het begin :+ ), al die achterwaarts'en achter elkaar geplakt :D Mooi bedacht!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:27

onley schreef:

Rug of bekken probleem?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:47

Tjuppie schreef:
onley schreef:

Rug of bekken probleem?

ik vermoed bekken probleem maar dat weet ik niet zeker
aan de hand doet ze deze oefening trouwens wel.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:14

Dat zou erg goed kunnen Onley. Laat je het checken?

CarlaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:54

Het makkelijkste hulpmiddel om diagonaal achterwaarts te gaan is diagonaalsgewijs een ophouding te geven aan de voorkant. Je gaat halthouden, geeft je hulp voor achterwaarts en zou gauw je voelt of ziet dat bijvoorbeeld zijn linker voorbeen naar achter gaat, heeft je een ophouding op je rechterteugel.
Linker voorbeen is rechter teugel en andersom.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:50

Tjuppie schreef:
Dat zou erg goed kunnen Onley. Laat je het checken?

DA komt indd binnekort en ik zal hem hier zeker op aanspreken
hij komt namelijk voor een stalgenoot dus 2 vliegen in 1 klap. :j

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 21:12

hihi @ HippoLogic da's mijn eigen topic :D

een heleboel zinvolle tips in ieder geval!
heb een filmpje van het achterwaarts stappen aan de hand. Die zal ik hier strax even neerzetten.
Vandaag hebben we veel gewerkt aan het halthouden. blijft wel moeilijk.
achterwaarts stappen ging vandaag erg goed! gaf hele kleine hulpen.
Hierdoor ging het wat in slow-motion.. Maar stapte hij wel goed achterwaarts! :D

Donderdag komt er een masseur van happy athlete. Die gaat hem even nakijken en van daaruit
gaan we verder even kijken hoe het gaat. of er evt. een fysio bij moet.

Allemaal heel erg bedankt! ik zal effe dat filmpje uploaden.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 21:26

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:06

Zo doet mijn paard ook aan de hand. Gewoon netjes.

Een beetje grondwerk zou trouwens geen kwaad doen. :+
Ik hoef maar te wijzen aan de hand en hij gaat al achteruit! Laat staan aanraken of trekken :P

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:09

Aan de hand hoeft hij natuurlijk ook niet nageeflijk te zijn. Dus dat is wel lastig te beoordelen. Goed dat je er zo mee bezig bent! Als hij echt door een bekken probleem slechter achterwaarts gaat, kan een masseur dat ook niet oplossen. Maar je bent goed op weg, dus uiteindelijk zal het vast goedkomen. En misschien wil het met meer rust en een kleinere hulp ook al!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:14

Ben het eens met Tjuppie,kleine stapjes laten nemen.
hij vlucht teveel naar achteren want bij de meeste stukjes is hij de 1ste stap(pen) wel diagonaalsgewijs.
Dus laat hem eens 1 stap doen,halthouden,en dan weer een stap.
Beter aan de hulp houden dus,meer aan het been.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 05:56

Maar ligt het nou aan mij of aan mijn paard? of beide? waarschijnlijk is het toch weer een ruiterfout :P