Martingaal & Rachen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_96

Martingaal & Rachen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:21

Hallo,

Ik heb een vraag,
Nouja eigenlijk 2.

Ik heb een martingaal gekocht een klein poosje terug omdat me paard heel raar doet met haar hoofd de laatste tijd alleen weet ik gewoon niet zeker hoe strak de martingaal moet!
Heeft iemand een duidelijke uitleg en eventueel foto's?

En ook nog hoe kan het dan mijn paard de laatste week opeens heel fel is op hindernissen?
We deden namelijk vorige week een paar galop balkjes en nu wil ze echt in rengalop op elke hindrnis af...
Ik rij wel met zweep en sporen alleen zoals vandaag was ze gewoon echt druk toen heb ik spoortjes afgedaan en alleen zweepje on haar te even zacht aan te tikken maar toch blijft ze heel snel erop afgaan ook na 5 voltes.
Weet iemand hoe dit kan en wat ik eraan kan doen?

alvast bedankt

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:29

Ik denk niet dat je veel nuttige antwoorden gaat krijgen..
Het komt over alsof je niet echt weet waar je mee bezig bent, hoe je praat over de sporen, zweep en martingaal.
Denk dat je er goed aan doet om alles even te overleggen met je instructeur en dan die raad op te volgen. En als je geen nuttige reden hebt om met sporen te rijden, rij er dan niet mee en al helemaal niet met een heet en/of gevoelig paard.

Wat betreft het springen, je schrijft dat je hem 'tikt' maar dat hij toch blijft rennen... waarom 'tik' je hem dan??
Het kan ook zijn dat hij iets aan het springen niet fijn vind.. wat betreft de foto in je profiel is het een tip om te denken aan je houding ;)
Succes!

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:47

Heb je in overlegt met je instructeur een martingaal gekocht, waarom helpt hij jou daar dan niet mee?
Je kan ook niet zomaar een martingaal kopen, Je moet voor je probleem samen met je instructeur gaan uitzoeken wat ertegen kan helpen.
Verder ga ik ook mee met Nienke96, Als je geen nuttige reden heb draag dan geen sporen.
Zorg voor een goede instructeur die jou hiermee kan helpen.
Dat kunnen wij vanachter onze computer niet doen.

miccamaaike

Re: Martingaal & Rachen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:53

Misschien eerst eens kijken waarom je paard raar doet met zn hoofd, heeft het geen medische oorzaak oid? zou ook het gedrag tijdens het springen kunnen verklaren... wie weet heeft ze ergens pijn?

Wat betreft de martingaal, dat kan op zich niet zo veel kwaad vind ik. Een martingaal dient alleen in werking te treden als je paard echt t hoofd in de lucht gooit. Er is op stal (sta je bij Jaap?) vast wel iemand die je daar even mee kan helpen. Als je paard in een normale houding staat moeten er ruime boogjes in die lussen van de martingaal zitten.

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 21:02

Ik heb geen les en ik geef ook geen tik ik aai haar zegmaar alleen maar
Nee ik sta niet bij jaap ze staat bij mij thuis.
Ik rij met sporen omdat ze dan beter reageert en omdat ik me me been niet goed kan aandrukken omdat ik last van me knie heb
En verder is het geen heet of gevoelig paard maar juist een rustig en realexed paard
Mijn houding met springen is al heel anders hoor

@miccamaaike bedankt zo heb ik hem ook zitten nu
Laatst bijgewerkt door Michelle_96 op 26-05-11 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:05

Als je paard heet word met springen moet je vooral niet met sporen gaan rijden en nog eens een tikje geven ook. Dan denkt het paard; dus je wilt dat ik nog harder ga. Ik zou ze afdoen en zowiezo niet een tikje geven. Daar gaat het als een stuk beter door.

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 21:07

@samsie ik heb sporen ook afgedaan en het is geen tikje maar meer gewoon eraan leggen zodat ze weet dat ze moet en daar ligt het niet aan want als ik dat niet doe springt ze niet goed of heel raar

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 21:09

Oja de martingaal heb ik vooral voor buitenritten gekocht en als ik spring want dan gooit en loopt ze heel raar hoog met haar hoofd

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:12

Een martingaal hoort niet eens 'strak' :n Die hoort gewoon los te hangen, die werkt pas in als het paard zijn/haar hoofd omhoog gooit.
(Bijv paarden die hun kop in de lucht gooien en gaan rennen).
Sporen zou ik aflaten! Want je hebt geen idee waar je het over hebt volgens mij.. :o

Neem les!! Daar heb je veel meer aan. En misschien eens na laten kijken waarom ze met haar hoofd gooit? Misschien heeft ze een allergie? Je weet het nooit.

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 21:15

Ik kan sporen niet aflaten want dan reageert ze niet en kan ik niet aansporen en me tante heeft me daar wel me geholpen op het begin hoor

Ik wil ook les maar prive is te duur en we kunnen ook geen trailer betalen dus tja dan lukt het niet
maar ik ben er wel mee bezig!

En na laten kijken wil me vader dus niet maar waars. ligt het aan het zadel want die ligt te ver op de schoft dus er zou iemand komen van boer en peerd maar die belt dus niet terug :S

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:24

*Zucht*

Sorry hoor, maar als je geen les kan betalen, waarom dan wel een paard? Waarom dan wel rijden?
Ik snap dat echt niet. Prive les hoeft echt niet perse duur te zijn.
En je vader wilt haar niet na laten kijken?? Waarom heb je dan in godsnaam een paard...... :x
Een paard kost nou eenmaal geld.

Anyway:
Daar zijn sporen niet voor bedoelt!! Sporen zijn er om verfijnde hulpen mee te geven, zoals in de hogere dressuur. Dus die heb je helemaal niet nodig. Sporen horen alleen gebruikt te worden, door mensen die ermee om kunnen gaan.
Als ze niet goed luistert naar je been, moet je eerst daar aan gaan werken. En als je last van je been hebt als je alleen je been maar aanlegt, moet je misschien nog even wachten met rijden.
Je 'spoort' namelijk aan, met je kuit. Daar een klein beetje druk mee geven, reageert ze niet, klein tikje met de zweep achter je been. Reageert ze, gelijk belonen! En dat oefenen. En ook niet gelijk weer terugtrekken als ze braaf reageert.

Als je zadel niet goed ligt, is het wijs om iemand er naar te laten kijken. En tot die tijd ook niet rijden, misschien heeft ze wel last van het zadel.

Maargoed, dan laat je de sporen niet af, verziek je lekker je paard mee.. Waarom open je een topic als je toch geen advies van anderen wilt aannemen?? :+

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 21:34

Omdat ik weet dat ik er wel mee kan rijden omdat ze als ik gewoon dresuur rij ze er super mee rijd en ik heb wel om informatie gevraagd bij iemand die les geeft hoor en die rade mij dit ook aan!

en ik heb haar wel gecontroleerd bij haar rug op de manier zoals iemand die het weet tegen mij heeft gezegd maar ze geeft er niet meteen reactie op!
Privé les bij mij thuis is toch al wel 30 euro en dat dan 1 keer per week kan nu niet!
En ik heb wel 8 jaar les gehad en me tante helpt me ook die heeft ook heel erg lang les gehad!

Ik laat haar wel nakijken dat zeg ik net ik laat toch iemand komen voor het zadel en ook de hoefsmid omdat ze kreupel loopt op stenen en als ze net uit wei of stal komt.

En ik wil wel advies aannemen maar ik moet er wat aan hebben en dat van spoortje kunnen jullie wel over ophouden want daar weet ik al genoeg over!!

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:02

Ze komt kreupel uit de wei/stal, maar je rijd er wel gewoon op?

Informatie vragen heb je vrij weinig aan, dat is niet hetzelfde als les. Als je les hebt kan de instructeur jou en het paard zien. Zien wat het paard doet, zien wat jij doet, hoe het paard reageert, etc.

Ik heb net genoeg advies gegeven, net als anderen hier, maar je doet er toch niets mee.
Je hoort NIET met sporen te rijden om haar beter te laten reageren op je been!! |o

Maargoed. Houd lekker je spoortjes om, en rijd je paard de vernieling in :wave:

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:05

Verstandig dat je er iemand naar laat kijken, zou mij niks verbazen als het door een niet goed liggend zadel komt. Zou tot die tijd maar even rustig aan doen, misschien kun je er eens zonder zadel op gaan zitten, kijken hoe ze dan reageert. (en een kreupel lopend maar moet je natuurlijk sowieso niet op gaan zitten, dat lijkt me nogal wiedes)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:27

Ben je nou osteopaat geworden? Ruiters die denken dat ze met dat simpele truukje (we kennen het allemaal wel) al rugproblemen kan uitsluiten zouden ze van een hoge toren moeten gooien met een ananas in hun anus gedrukt. Zulke onzin dat, ga je toch niet serieus nemen meis? Ik ben bang dat je wat te naief bent en de goed bedoelde bemoeienissen van tantes en lesgevers die je niet hebben zien rijden even moet laten voor wat het is en eens serieus bezig moet gaan met je paard. Kreupel uit het land maar wel rijden? ga me alstjeblieft vertellen dat we dat verkeerd begrijpen, want welk paard liefhebbend mens zou dat nou doen?

Stop met rijden zolang je geen goed passend zadel hebt, je doet het arme dier zeer en kunt.. wat.. je zult hem grandioos kapot rijden, en je zult niet de eerste zijn. En ik neem aan dat je paard je wat meer lief is dan de rondjes die je nu op hem kunt rondhobbelen in de bak. Vind les en neem les want zoals je hier beschrijft tegen welke problemen je aanloopt ben je dat echt heel hard nodig.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:32

Owowowowo meis, neem les. dat hoeft echt geen 30 euro per uur te kosten hoor. neem dan een half uurtje les!
laat die instructeur naar je zadel kijken en vraag hulp....

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 22:45

mijn tante woont naast me en heeft ook eigen paard hoor en ik probeer met zadel te regelen alleen dat mens reageert niet en zonder zadel is er niks aan de hand en loopt we gewoon hetzelfde. En over dat kreupël lopen dat komt door haar hoeven die zijn wat aan de slechte kant maar het is niet echt kreupëlen maar meer gewoon stijf zijn wat wij mensen ook wel hebben na een dag stil liggen. Ik zeg toch ook al dat ik bezig ben met jes regelen maar dat is niet zo makkelijk en trailer is gewoon te duur en dan zou me vader ook nog trailer rijbewijs moeten hebben en privé jes is hier in de buurt gewoont heel duur er alleen maar voor 1 uur en ik kan wel info vragen aan iemand die mij 7 jaar jes heeft gegeven hoor en waar het paard ook weg komt! Die kent mij en paard heel goed en rade me fit aan omdat ie weet hoe ik met me been heb door trap van paard en de spoortjes gebruik ik ook maar heel weinig hoor.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:50

Tsja... ik wil niet zeuren over je spoortjes, maar ze hebben hier wel gelijk, je gebruikt ze op zich niet met de juiste reden. Ik weet niet van wie je les hebt gehad?
En lijkt me dat ook in de buurt van Meppel wel iemand te vinden moet zijn die voor minder geld je les komt geven ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:55

Tja, als je het aleemaal zo goed weet... waarom vraag je het hier dan?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:18

ik zou je is advies geven want ze kraken je allemaal af!!
leg een draf balkje voor de hindernis en ga heel langzaam draven over het balkje heen,mijn pony heeft het ook heel erg gedaan, maar ze doet het nu nog wel maar niet zo erg meer.
het vestandigs is toch wel les nemen. je kunt ook aan iemand vragen of je voor hem kunt werken en daar dan 1 les voor krijgt. misschien moet je ook maar dressuurles nemen voor meer controlen over je paard. over die sporen, als je meer controlen over je paard hebt heb je die ook niet meer nodig.

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 09:38

nicky_rilana schreef:
ik zou je is advies geven want ze kraken je allemaal af!!
leg een draf balkje voor de hindernis en ga heel langzaam draven over het balkje heen,mijn pony heeft het ook heel erg gedaan, maar ze doet het nu nog wel maar niet zo erg meer.
het vestandigs is toch wel les nemen. je kunt ook aan iemand vragen of je voor hem kunt werken en daar dan 1 les voor krijgt. misschien moet je ook maar dressuurles nemen voor meer controlen over je paard. over die sporen, als je meer controlen over je paard hebt heb je die ook niet meer nodig.

hehe eindelijk wat ik nodig ben! Okee das wel een goede ja ga ik proberen en ik neem ook dresuur les hoor maar wel van iemand die ook wel kan springen want dan kan ik haar dingen vragen. En ik ga ook zeker zonder spoortjes rijden als ik me knie weer goed kan gebruiken.
Heel erg bedankt!

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:07

Hahaha wat voor meer advies geeft zij je dan, dan alle mensen hier?

Ik kraak niemand af, gaf eerst heel normaal advies. Maar als je het allemaal al zo goed weet als 14 jarige, en toch bijdehand reageert. Waarom open je dan een topic?

snap niet waarom mensen een paard nemen als ze toch geen geld hebben voor les, of hem niet na willen laten kijken door een da of osteopaat! En dan ook nog is alle adviezen negeren die hier al gegeven zijn.
Dan ben je imo geen paard waard, sorry dat ik het zeg.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:40

DeadxStar: bekijk het is van haar kant, ze doet er van alles aan om het goed te doen maar dan voor zo minmogelijk geld, want dat heeft ze niet. en het is waarschijnlijk haar 1e paard, je kunt niet alles meteen goed doen, want dan reed iedereen nu grand prix!!
als jij het zo goed weet warom heb ik ja dan nog nooit zien rijden?

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:13

Logisch dat je niet alles in 1 keer goed kan doen, daarom vond ik het in 1e instantie ook goed van haar dat ze een topic opende. Maar vervolgens weet ze alles beter, en neemt ze toch geen advies aan. Daar stoor ik me aan ja!

Jij hebt me nog nooit zien rijden, nee ken ik jou dan? :? Wat is dat nou voor rare opmerking? Logisch toch?
In mn profiel staan zat rijfoto's hoor. En daarnaast zeg ik echt niet dat ik perfect kan rijden (t leven is te kort om goed te leren paardrijden ;) ).
Niemand is perfect, maar als ik tips krijg waar ik ook daadwerkelijk wat mee kan, neem ik die graag aan.
En die kreeg de TS zat, maar als ze er zo op reageert, logisch dat mensen geïrriteerd reageren (incl. ik).

En hoezo doet ze er alles aan? Kennelijk niet, want er komt niemand om het paard na te kijken. De zadelmaker laat niets horen?? Dat is vast niet de enige in de buurt! :)
Ze laat eigenwijs de sporen om omdat 'ze anders geen been kan geven'. Dat is toch geen reden om met sporen te rijden?
Ik heb ook heel lang met een knie blessure gelopen, waardoor ik mijn been niet goed aan kon leggen. Maar dan ga ik nog geen spoortje dragen :n

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:21

Dit is gewoon te gek om waar te zijn zou ik zo denken.
je hebt geen centen voor les, je paard is een beetje kreupel en/of stijf, je tante kan ook met paarden rijden, de dierenartskosten zijn ook te veel, maar je denkt dat je wel geholpen zou zijn met een paar tips hier. Kom nou zeg maak jezelf en de anderen hier niks wijs.
Alleen door goed les te nemen kan je leren paardrijden, en met goed bedoel ik dan niet je tante of de overbuurvrouw, nee een gediplomeerde lesgever "instructeur".

Michelle_96 schreef:
mijn tante woont naast me en heeft ook eigen paard hoor en ik probeer met zadel te regelen alleen dat mens reageert niet en zonder zadel is er niks aan de hand en loopt we gewoon hetzelfde. En over dat kreupël lopen dat komt door haar hoeven die zijn wat aan de slechte kant maar het is niet echt kreupëlen maar meer gewoon stijf zijn wat wij mensen ook wel hebben na een dag stil liggen. Ik zeg toch ook al dat ik bezig ben met jes regelen maar dat is niet zo makkelijk en trailer is gewoon te duur en dan zou me vader ook nog trailer rijbewijs moeten hebben en privé jes is hier in de buurt gewoont heel duur er alleen maar voor 1 uur en ik kan wel info vragen aan iemand die mij 7 jaar jes heeft gegeven hoor en waar het paard ook weg komt! Die kent mij en paard heel goed en rade me fit aan omdat ie weet hoe ik met me been heb door trap van paard en de spoortjes gebruik ik ook maar heel weinig hoor.