wie weet leuke oefeningen om je paard beter op de buitenteugel te krijgen? Vooral rechts wil ons paard niet makkelijk aannemen, en alleen voltes rijden is natuurlijk niet altijd even leuk/handig!
Mag ik eerst vragen wat je nu al precies doet om eea rechter te krijgen? Om onnodig typwerk te voorkomen of tips te geven waar je nog niets mee kunt omdat je zelf nog niet zo ver bent?
Marchador
Geplaatst: 27-05-11 10:20
Alleen voltes rijden is niet leuk, maar in mijn ogen wel van belang. Slangenvoltes, grote voltes, verkleinen en vergroten, halve voltes. Al heb ik het idee dat het vakantie is en dit een nutteloos vakantietopic is
Op de juiste manier iedere hoek door van je rijbak is ook al een goede oefening. Leuk, nee, niet echt de spannendste oefening, maar samen met voltes is dat gewoon wel wat werkt.
Als er dan ook nog een instructeur in je bak staat, gaat het waarschijnlijk nog meer opleveren.
Lara_Silver
Geplaatst: 30-05-11 12:28
Je hele rijden hoort eraan mee te werken. Dwz, je begint bij jezelf, zit je recht boven je paard, heb je beide teugels altijd netjes op de zelfde lengte, altijd controleren of je niet vasthoud aan 1 hand, of je je benen correct houd en beide kanten evenveel belast.
Dan het belangrijk dat je er aan denkt dat de binnenteugel er in principe enkel voor is stelling. Het is de buitenteugel die altijd op contact staat zonder uitzondering. In het begin zal je paard niet recht zijn en is de beste methode op beide handen te beginnen met minimale stelling naar binnen. Je houd de buitenhand op contact, haalt de binnenhand iets van de hals af. Begrenzt met je buitenbeen en drukt licht met je binnenbeen om je paard om dat been te buigen.
Je kunt alle mogelijk oefenigen rijden als je er maar aan blijft denken, recht boven je paard blijven, contact op de buitenteugel en van die binnenteugel afblijven. Een simpele controle is de binnenteugel te laten vieren, blijft je paard gewoon netjes doorlopen dan rijd je op de buitenteugel. Zoniet is er nog werk aan de winkel. Denk er ook aan, slechts contact, trekken is zowiezo uit den boze.
Belangrijk, zoals ik in het begin al aangaf kan een paard enkel correct nageeflijk lopen als deze niet gestoord word door de ruiter! Een paard zal ook niet rechtgericht kunnen worden als de ruiter scheef zit. Vergeet niet, op de buitenteugel rijden is de basis van alles en geen doel opzich. Aangezien de kans zeer groot is dat je zit niet correct is raad ik aan te werken met goede instructie die jou fouten kan aanduiden. Ieder gezond paard zal zonder uitzondering goed lopen als de ruiter het goed doet.