Van extreem sterk naar sterk aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Van extreem sterk naar sterk aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 12:43

Mijn vorige topic ging over dat ik echt niet meer wist hoe ik het probleem moest aanpakken.

Voor de geïnteresseerden: [RT-P] Extreem sterk paard. Ten einde raad...

Maar ik heb toch doorgezet! Het heeft me werkelijk bloed, zweet en tranen gekost (voornamelijk de 2 laatste :))

Mijn merrie is nu bijna 5 jaar oud.
Ons niveau is nog steeds geen B/E. Ze is nog steeds zeer sterk. Van achter naar voor rijden is nog steeds moeilijk omdat het opvangen vanvoor zo moeilijk gaat doordat ze zo sterk is.
We zijn voornamelijk bezig met overgangen rijden,van stap naar draf en terug. En aangalopperen meteen als de hulp gegeven wordt.
En schakelen, schakelen, schakelen.
Ook loopt ze nog op de voorhand en legt ze graag haar gewicht in je hand. Loslaten kun je doen, maar ze kan met hetzelfde gewicht in je hand ook met haar neus over de grond lopen. Dus probeer in plaats van haar los te gooien, haar vanachteren actief te maken en kort los te laten tergelijketijd zodanig ze niet uit elkaar valt.
Ik ben zelf ook nogal slungelig en wordt ook vaak naar voor meegetrokken door haar.
Dus tips zijn meer dan welkom!

Hier de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laat jullie maar gaan!
Laatst bijgewerkt door Sica op 26-05-11 19:01, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto's zichtbaar gemaakt

Jethafa

Re: Van extreem sterk naar sterk aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:30

Ik heb ook even een stukje van je andere topic gelezen en ik vind dat je al aardig vooruit bent gegaan. Jullie hebben de beste methode gevonden voor jullie en zeker die laatste paar foto's zien er niet verkeerd uit! Het kost natuurlijk tijd zoiets, maar dat geeft ook niet. Jullie houding is verbeterd!

Waar je zelf echt op moet letten is het naar voren zitten met je schouders en hoofd. Echt gaan oefenen op naar voren kijken, dat helpt! Je ziet aan het hele plaatje dat ze nog op de voorhand loopt, en daar kun jij echt haar mee helpen. Probeer je eigen gewicht gewoon ook iets naar achteren te verplaatsen! Vooral op de 6e foto zie je heel duidelijk hoe je zelf naar haar voorhand toe zit.

Succes ermee en fijn dat het al zoveel beter gaat!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:16

Jethafa schreef:
Ik heb ook even een stukje van je andere topic gelezen en ik vind dat je al aardig vooruit bent gegaan. Jullie hebben de beste methode gevonden voor jullie en zeker die laatste paar foto's zien er niet verkeerd uit! Het kost natuurlijk tijd zoiets, maar dat geeft ook niet. Jullie houding is verbeterd!

Waar je zelf echt op moet letten is het naar voren zitten met je schouders en hoofd. Echt gaan oefenen op naar voren kijken, dat helpt! Je ziet aan het hele plaatje dat ze nog op de voorhand loopt, en daar kun jij echt haar mee helpen. Probeer je eigen gewicht gewoon ook iets naar achteren te verplaatsen! Vooral op de 6e foto zie je heel duidelijk hoe je zelf naar haar voorhand toe zit.

Succes ermee en fijn dat het al zoveel beter gaat!

Ja inderdaad niet alles kan in 1x beter gaan.
En inderdaad ik moet er echt gaan op letten dat ik niet naar voor val. Heb ik altijd al een beetje gehad. Dus dat blijft een werkpunt. Maar als ze echt op haar voorhand valt wordt ik echt mee naar voor getrokken dus we versterken elkaar daarin. Ik help haar niet en omgekeerd ook niet haha.
Bedankt voor je reactie, ben ook superblij dat het gaat zoals het nu is. *\o/*

Nog niemand anders. :(:) Als het slechter ging had ik 3 pagina's :o

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:39

de foto's zien er goed uit maar ik kan me voorstellen dat ze je bijna uit het zadel trekt. dit is een balansprobleem. ze zoekt met haar mond steun om niet "om te vallen". dit komt waarschijnlijk uit het beleren weg, ze heeft niet echt constant op haar eigen benen leren lopen.

Probeer nu toch om haar op eigen benen te laten lopen. Houd alleen een licht contact, als je het aandurft gewoon met zo lang mogelijke teugels (niet laten hangen, dan zijn je teugels te kort). Anders toch weer aan de longe.
Je moet zelf ook leren wennen aan dat ze niet meer in je handen hangt. Als ik ga hangen in de teugels hangt mijn paard ook terug, dan krijg ik meteen spierpijn in mijn schouders.
Bij oppakken meteen aangeven hoeveel druk jij op de teugels wil toestaan. Geef een ophouding (met beide teugels als ze in beide teugels hangt) als ze wil hangen, maar denk erom dat je ook meteen weer loslaat als ze toegeeft. Als alles goed gaat belonen en afzadelen. Elke dag even 20 minuten oefenen als ze warm is werkt beter dan een uur lang spierpijn veroorzaken.

ik begin vaak met instappen en indraven met een compleet losse teugel. zo kan mijn paard eerst zijn evenwicht met mij erop vinden voordat ik met hem aan het werk ga. (doe zulke dingen wel zo veilig dat je meteen de teugel weer kan oppakken...)

succes.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:04

Ik heb de werkende foto's in de openingspost gezet en wat berichten verwijderd die over de niet werkende foto's gingen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:08

Sica schreef:
Ik heb de werkende foto's in de openingspost gezet en wat berichten verwijderd die over de niet werkende foto's gingen.

*\o/*
Dankuwel :o

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:09

Wow! Dat is een mooie vooruitgang zeg!

Ik dacht een paar dagen geleden nog aan jullie :o
Ik ben benieuwd hoe het er over een paar maanden uit zal zien!!!

Heel veel succes verder +:)+

edit: foto 3 lijkt, naar wat ik kan zien, er goed uit te zien!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:21

Jimbo schreef:
de foto's zien er goed uit maar ik kan me voorstellen dat ze je bijna uit het zadel trekt. dit is een balansprobleem. ze zoekt met haar mond steun om niet "om te vallen". dit komt waarschijnlijk uit het beleren weg, ze heeft niet echt constant op haar eigen benen leren lopen.

Probeer nu toch om haar op eigen benen te laten lopen. Houd alleen een licht contact, als je het aandurft gewoon met zo lang mogelijke teugels (niet laten hangen, dan zijn je teugels te kort). Anders toch weer aan de longe.
Je moet zelf ook leren wennen aan dat ze niet meer in je handen hangt. Als ik ga hangen in de teugels hangt mijn paard ook terug, dan krijg ik meteen spierpijn in mijn schouders.
Bij oppakken meteen aangeven hoeveel druk jij op de teugels wil toestaan. Geef een ophouding (met beide teugels als ze in beide teugels hangt) als ze wil hangen, maar denk erom dat je ook meteen weer loslaat als ze toegeeft. Als alles goed gaat belonen en afzadelen. Elke dag even 20 minuten oefenen als ze warm is werkt beter dan een uur lang spierpijn veroorzaken.

ik begin vaak met instappen en indraven met een compleet losse teugel. zo kan mijn paard eerst zijn evenwicht met mij erop vinden voordat ik met hem aan het werk ga. (doe zulke dingen wel zo veilig dat je meteen de teugel weer kan oppakken...)

succes.

Dat was eigenlijk het probleem bij haar. Je kunt haar losser (of compleet los) laten maar ze kan ook al ze heel lang is leunen op die teugels. Als ze te lang wordt dan begint ze te sterrekijken. Als ze begint te sterrekijken begint ze te blokkeren. Als je zover bent dan was het zeer moeilijk het er terug uitrijden. Want na een tijdje blokkeerde ze al bij het instappen.
Dus wat ik nu doe is activeren met mijn been (iets zwaarder gaan zitten helpt ook in mijn geval) en dan tergelijketijd lucht geven vanvoor. Zo blijft ze gewoon in dezelfde houding en is dan ook even 'licht'. Alleen dit houdt ze natuurlijk geen half uur vol. Dus wisselen we vaak van houding. Van lang naar wat dieper naar wat hoger.
Instappen gebeurt natuurlijk met lange teugel. Uitdraven soms ook.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:42

No_No schreef:
Wow! Dat is een mooie vooruitgang zeg!

Ik dacht een paar dagen geleden nog aan jullie :o
Ik ben benieuwd hoe het er over een paar maanden uit zal zien!!!

Heel veel succes verder +:)+

edit: foto 3 lijkt, naar wat ik kan zien, er goed uit te zien!

Danku, ben zelf stiekem ook trots.
Ik ben ook zeer benieuwd, kan bijna niet wachten!!

Ja foto's zijn niet echt scherp uitgevallen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:14

Jullie zijn een leuke combi. Werk aan je houding!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 20:25

Abacab schreef:
Jullie zijn een leuke combi. Werk aan je houding!

danku :) Daar zal ik zeker aan werken

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 07:19

Ik zie liever het filmpje waar je de foto's vanaf hebt gehaald ipv alleen de plaatjes die je met
print screen hebt verkregen :=

Het ziet er in ieder geval wel naar uit dat ze haar achterhand al meer begint te gebruiken :)

Tipje die ik wel al zo kan geven buiten de dingetjes die je zelf zegt:

"blijft recht boven je paard en naar voren kijken" Je maakt al net zo'n bocht in je nek als ik, waardoor
je deels zelf uit balans bent en ook je paard uit balans werkt.

Filmpje mag ook per PB hoor :o groetjes!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:37

Ziet er toch al netjes uit,
Probeer haar anders eens laag aan de longe te doen, zo leren ze meestal ook wel om zelf op hun benen te lopen.
Veel succes!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:15

Matheno, paard van TS wil juist niet anders. Daarom wordt ze ook vaak genoeg het zadel uit getrokken.
Heb het paard al op de longe aan het werk gezien en daar loopt hij bijna standaard met zijn neus bij
zijn kogels.

Het gevolg ervan is dat het paard zich aangeleerd heeft alle gewicht op de voorhand te brengen en daar
zit dus ook inmiddels het zwaarste punt en daar loopt TS tegenaan. Paard moet veel meer van achteren
naar voren en meer op 4 benen (meer op de achterhand maar dat gaat niet in 1x daar ben je voorlopig
nog wel zoet mee.. en trouwens.. mijn instructrice zegt dat je daar ALTIJD mee bezig blijft ongeacht welk
niveau je rijd ;) )

Hij lijkt in ieder geval al meer zijn achterhand te gaan gebruiken, dus vooruitgang is er zeker!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:01

Dit is idd wel een hele vooruitgang!
Ziet er heel ontspannen uit, als je de voorgeschiedenis niet kent zou je denken dat je haar gewoon lekker lang en laag aan het losrijden bent :)

Ze mag nog iets hoger maar je bent al goed op weg, ze lijkt ook niet meer zo te trekken als eerst?
Tips voor nu heb je niet zoveel aan denk ik, je bent goed bezig en je moet zo nog een tijdje doorrijden en dan gaat ze zichzelf meer dragen en wordt ze ook lichter in de hand.
Enige waar je op moet letten is je eigen houding en wat er ook gebeurd; niet terug trekken, los het met je zit op.

Longeren lijkt me juist niet slim, juist zo'n bijzet, touwtje oid is perfekt om in te gaan hangen dus maakt je probleem alleen erger. Dit is een paard wat behoefte heeft aan een stabiele ruiterhand die meegaat als ze trekt en toegeeft als ze nageeft.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:22

helemaal eens met anneliesdj

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:35

Wat leuk, een update :D Je bent veel met overgangen bezig, dat is top!
Als je gaat rijden dan ga je voltes, achtjes en slangevoltes rijden, in die voltes etc rij je overgangen draf-stap-draf. Consequent volhouden, dus tijdens je figuren die overgangen te rijden. Niet een hele volte niet en dan weer eens wel maar echt consequent. Bij de overgang van draf naar stap tel je in gedachten van 10 terug naar 1. Bij 10 draaf je nog en bij 1 zit je in stap. Twee of drie passen stappen en hup, weer aandraven. Niet in stap laten vallen maar echt ondersteunen met je been, vooral die laatste paar passen. Pas echt stap als je teruggeteld hebt tot 1. Ofwel, jij bepaalt elke stap in die overgang. Dat vergt wat oefening maar doordat je zo bezig bent met je paard let je wat minder op jezelf en ben je gewoon aan het rijden. Zo breng je de achterhand eronder zonder dat het verzet oplevert van je paard. Als je dat eens een aantal maanden vol kan houden dan zul je zien dat hij die achterhand ook bij jou gaat gebruiken. Oja, als je de overgang maakt naar stap, wel je handen de laatste pas iets meegeven naar voren maar wel gewoon verbinding houden dus niet de teugels losgooien
Doordat jij aan de slag gaat met die voltes, slangenvoltes en achtjes komt ze vanzelf (zonder dat ze er zelf erg in heeft) meer op de achterhand en kun jij haar als het goed is steeds een beetje meer oppakken.
Probeer er niet teveel over na te denken, gewoon doen. Je maakt heel snel de "fout" jezelf tijdens het rijden constant te beoordelen en te evalueren (tenminste die neiging heb ik zelf wel heel erg :+ ). Daardoor ga je te lief rijden, teveel op je houding en zit en handen letten en als ze dan braaf loopt wil je dat niet verstoren. Maar daar komt ze niet mee aan het werk. Het mooie van deze manier van rijden is dat je daar simpelweg dan geen tijd voor hebt, je bent constant bezig met tellen en weer opnieuw doen omdat de overgang toch te abrubt komt of omdat je paard probeert een beetje door te drammen of wat dan ook. Doordat je zo geconcentreerd bent op je paard heb je geen tijd om jezelf ook nog eens te beoordelen. En je houding verbetert eigenlijk vanzelf. Want ik was nog vergeten te vermelden dat je moet blijven lichtrijden in die overgang naar de stap toe. Je merkt dat je de laatste passen richting stap nauwelijks nog uit het zadel komt met lichtrijden omdat ze anders niet langzamer gaat draven. En dan ga je als vanzelf beter zitten en rijdt je licht vanuit je binnen-bovenbenen en blijf je veel rechter omdat je onbewust je bekkenbodemspieren flink moet aanspannen om zo "klein" mogelijk licht te kunnen rijden.

Jullie zijn al stukken vooruit gegaan in ieder geval *\o/*

jb_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:17

jullie zijn goed vooruit gegaan en het ziet er netjes uit verder
het belangrijkste verbeterpunt van je houding is schouders terug en hoofd rechtop.
Dit is hel lastig maar zal je wel helpen met het meer recht zitten en terug zitten
verder wil ik zeggen dat jullie op de goede weg zijn en ga vooral zo door +:)+

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 21:25

svdijk86 schreef:
Ik zie liever het filmpje waar je de foto's vanaf hebt gehaald ipv alleen de plaatjes die je met
print screen hebt verkregen :=

Het ziet er in ieder geval wel naar uit dat ze haar achterhand al meer begint te gebruiken :)

Tipje die ik wel al zo kan geven buiten de dingetjes die je zelf zegt:

"blijft recht boven je paard en naar voren kijken" Je maakt al net zo'n bocht in je nek als ik, waardoor
je deels zelf uit balans bent en ook je paard uit balans werkt.

Filmpje mag ook per PB hoor :o groetjes!

Zal eens vragen als ze eens een ander filmpje maak. Cameravrouw is niet erg stabiel laat ons zeggen. Als je geen stills neemt is er gewoon helemaal niets van te maken. :+

Verder heb je helemaal gelijk. Ik versterk haar in op haar voorhand vallen. Dus moet echt een stukje meer naar achter gaan zitten.
Bocht in mijn nek is te wijten aan een verschoven nekwervel. Dus mijn spieren moeten overuren draaien om mij rechtop te houden.
Maar kan zeker een stuk beter hoor!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 21:33

anneliesdj schreef:
Dit is idd wel een hele vooruitgang!
Ziet er heel ontspannen uit, als je de voorgeschiedenis niet kent zou je denken dat je haar gewoon lekker lang en laag aan het losrijden bent :)

Ze mag nog iets hoger maar je bent al goed op weg, ze lijkt ook niet meer zo te trekken als eerst?
Tips voor nu heb je niet zoveel aan denk ik, je bent goed bezig en je moet zo nog een tijdje doorrijden en dan gaat ze zichzelf meer dragen en wordt ze ook lichter in de hand.
Enige waar je op moet letten is je eigen houding en wat er ook gebeurd; niet terug trekken, los het met je zit op.

Longeren lijkt me juist niet slim, juist zo'n bijzet, touwtje oid is perfekt om in te gaan hangen dus maakt je probleem alleen erger. Dit is een paard wat behoefte heeft aan een stabiele ruiterhand die meegaat als ze trekt en toegeeft als ze nageeft.

Danku!
Haha inderdaad ziet er allemaal redelijk 'normaal' uit nu.
Ze mag nog hoger ja, maar dit is op het moment nog te moeilijk voor haar. Vanaf ze het moeilijk krijgt wil ze nog steeds blokkeren. Dus in korte stukjes en beetjes wat meer bij elkaar.
Qua trekken is ze onstabiel. Soms trekt ze echt abnormaal, soms is het goed te doen, soms wordt ze ook te licht en wil ze wat opkrullen.
En mijn houding moet echt stukken beter, zal dan automatisch veel gemakkelijker voor haar gaan.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 11:55

maikeltje schreef:
Wat leuk, een update :D Je bent veel met overgangen bezig, dat is top!
Als je gaat rijden dan ga je voltes, achtjes en slangevoltes rijden, in die voltes etc rij je overgangen draf-stap-draf. Consequent volhouden, dus tijdens je figuren die overgangen te rijden. Niet een hele volte niet en dan weer eens wel maar echt consequent. Bij de overgang van draf naar stap tel je in gedachten van 10 terug naar 1. Bij 10 draaf je nog en bij 1 zit je in stap. Twee of drie passen stappen en hup, weer aandraven. Niet in stap laten vallen maar echt ondersteunen met je been, vooral die laatste paar passen. Pas echt stap als je teruggeteld hebt tot 1. Ofwel, jij bepaalt elke stap in die overgang. Dat vergt wat oefening maar doordat je zo bezig bent met je paard let je wat minder op jezelf en ben je gewoon aan het rijden. Zo breng je de achterhand eronder zonder dat het verzet oplevert van je paard. Als je dat eens een aantal maanden vol kan houden dan zul je zien dat hij die achterhand ook bij jou gaat gebruiken. Oja, als je de overgang maakt naar stap, wel je handen de laatste pas iets meegeven naar voren maar wel gewoon verbinding houden dus niet de teugels losgooien
Doordat jij aan de slag gaat met die voltes, slangenvoltes en achtjes komt ze vanzelf (zonder dat ze er zelf erg in heeft) meer op de achterhand en kun jij haar als het goed is steeds een beetje meer oppakken.
Probeer er niet teveel over na te denken, gewoon doen. Je maakt heel snel de "fout" jezelf tijdens het rijden constant te beoordelen en te evalueren (tenminste die neiging heb ik zelf wel heel erg :+ ). Daardoor ga je te lief rijden, teveel op je houding en zit en handen letten en als ze dan braaf loopt wil je dat niet verstoren. Maar daar komt ze niet mee aan het werk. Het mooie van deze manier van rijden is dat je daar simpelweg dan geen tijd voor hebt, je bent constant bezig met tellen en weer opnieuw doen omdat de overgang toch te abrubt komt of omdat je paard probeert een beetje door te drammen of wat dan ook. Doordat je zo geconcentreerd bent op je paard heb je geen tijd om jezelf ook nog eens te beoordelen. En je houding verbetert eigenlijk vanzelf. Want ik was nog vergeten te vermelden dat je moet blijven lichtrijden in die overgang naar de stap toe. Je merkt dat je de laatste passen richting stap nauwelijks nog uit het zadel komt met lichtrijden omdat ze anders niet langzamer gaat draven. En dan ga je als vanzelf beter zitten en rijdt je licht vanuit je binnen-bovenbenen en blijf je veel rechter omdat je onbewust je bekkenbodemspieren flink moet aanspannen om zo "klein" mogelijk licht te kunnen rijden.

Jullie zijn al stukken vooruit gegaan in ieder geval *\o/*

Hoi! Bedankt voor je reactie.
Overgangen rijden in mijn volte's en slangenlijnen enzovoort deed ik al, maar wel niet zo consequent. Gewoon als ik vond dat het tijd was voor een overgang reed ik er 1. Haha
Dat tellen is inderdaad een goed idee. Want ik doe het ook. Alles veel te veel overdenken.