met slofteugel gaan rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

met slofteugel gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 11:04

mijn paard wil aan 1 kant niet "door de kaak" heen komen.
de achterliggende oorzaak bleek zijn gebit te zijn, (wat uiteraard inmiddelsopgelost is) maar tussen de oren denkt hij dus nog steeds dat het pijn gaat doen , en komt dus niet door de kaak.(gaat dan in verzet)
nu is mij geadviseerd om hierdoorheen te rijden met behulp van een slofteugel , ik heb daar zelf geen ervaring mee dus wil graag om jullie mening vragen , wat vinden jullie?

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:10

nou ik vind het zelf geen goed idee. ik ben een beetje tegen slofteugel. Je krijgt de knik in de hals op de verkeerde plek..

Ik zou gewoon gedult hebben en proberen op de grond met buiging en goed belonen.
Je wilt dat je paard iets engs "pijnlijk" doet, dan kan je het hem beter vragen zegmaar dan dat je hem dwingt(vind ik) ;)

op de grond kan je buiging vragen doormiddel van kneepjes aan het halstertouw, en dan naarbeneden en links en rechts enzo..

hagelslag

Re: met slofteugel gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:14

ik heb zelf de fout gemaakt om wel met een slofteugel te gaan rijden en nu heb ik een paard dat een beetje super slof is geworden, dus niet normaal aan de teugel kan.

misschien moet je het vanaf de grond proberen, gewoon het hoofdstel in en naast je paard hem aan de teugel werken en dan hem aan die ene kant iets meer vragen.

aan de longeerlijn werken met een hulpteugel zoals een gewone bijzetteugel.

ik denk dat je daar meer mee kunt dan met een slofteugel

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:14

Ik ben niet tegen een slof, mits deze goed gebruikt wordt. Als je er zelf nog niet eerder mee gereden hebt is dat niet makkelijk. Ik zou dan eerder longeren met bijzet en zorgen dat je paard daar leert dat het geen pijn meer doet. Dan moet het met rijden niet nodig zijn om de slof er aan te binden.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:18

ik zou de teugel GEDULD gebruiken, is niet te koop in de ruitersportzaak helaas, wel heel effectief. Zo zijn er nog teugels, RUST, BEGRIP, die helpen allemaal mee...

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:18

Het is niet aanvallend bedoeld ofzo :o , maar hoe weet je zo zeker dat het tussen de oren zit? Je hebt waarschijnlijk iets opgelost in zijn gebit, maar misschien is er nog iets dat je niet ziet?
Ik zou het dus ook niet met slof proberen (eerst), maar idd eerst op andere, minder dwingende manieren, zoals bijvoorbeeld aan de longe of met wat grondwerk? Als hij het dán wel doet, en alleen als jij erop zit niet, misschien kun je het dan alsnog eens (onder begeleiding) proberen??
Heel veel succes iig :-)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:19

mylene32 schreef:
ik zou de teugel GEDULD gebruiken, is niet te koop in de ruitersportzaak helaas, wel heel effectief. Zo zijn er nog teugels, RUST, BEGRIP, die helpen allemaal mee...

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:21

Als je zelf geen ervaring mee heb niet alleen mee gaan kloten.
De slofteugel is (ondanks wat vele beweren) een zeer handig hulpmiddel, maar je kan je paard er compleet de vernieling mee in rijden als je niet weet hoe je het gebruikt. Ga met een kundige instructeur er mee aan de slag.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 11:40

Princesj schreef:
mylene32 schreef:

_/-\o_

tjee wat een geweldig waardevol advies hoor...............

ReneeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:57

rachel_j schreef:
mylene32 schreef:

Het is het meest waardevolle advies wat je in mijn ogen kunt krijgen als je met paarden omgaat :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:58

Je moet je paard er nooit doorheen rijden, maar ergens naar toe trainen, dat hij vast houd , hoeft niet perse met het gebit te maken hebben, kan ook zadel , en verkeerde hulpen van de ruiter zijn, spierproblemen door verkeerd gereden worden, het is vaak een rijtechnische fout.

Dus neem les in het rechtrichten/gymmen, dat is uiteindelijk beter voor je paard en zelf leer je ervan waar het in je training fout gaat,

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:59

ReneeP schreef:
Het is het meest waardevolle advies wat je in mijn ogen kunt krijgen als je met paarden omgaat :)

Helemaal mee eens! Zoals je zegt in de openingspost dat het tussen de oren zit, kan niet. Zo kan een paard niet denken. Dit is alleen op te lossen door goed les te nemen en dan komt het vanzelf, dus niet dwingen met een slofteugel. Ik kan je aanraden les te nemen in de klassieke rijkunst. Bijvoorbeeld: http://www.atletischerijkunst.nl

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:00

ReneeP schreef:
rachel_j schreef:

Mee eens. Ik ben ook absoluut geen fan van de slof. Wat je kan doen is longeren met touwtjes (of met zo'n Haanstra geval) om het paard wat soepeler te krijgen. Maar dan nog moet je veel geduld hebben. En goede lessen krijgen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:02

mylene32 schreef:

_/-\o_

Pien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:16

grondwerken.. ;)
vertrouwen winnen, mits hij echt geen pijn heeft, zodat hij weet dat hij geen pijn meer heeft als hij bepaalde buigingen maakt.
langzaam aan opbouwen totdat je zeker weet dat het op de grond goed gaat, zodat je weer op en met je paard samen aan de slag kunt.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 14:26

Sodeletuut schreef:
ReneeP schreef:

Helemaal mee eens! Zoals je zegt in de openingspost dat het tussen de oren zit, kan niet. Zo kan een paard niet denken. Dit is alleen op te lossen door goed les te nemen en dan komt het vanzelf, dus niet dwingen met een slofteugel. Ik kan je aanraden les te nemen in de klassieke rijkunst. Bijvoorbeeld: http://www.atletischerijkunst.nl

les heb ik, 2x per week volgens de antoine de both methode.
naar mijn mening kan het wel degelijk tussen de oren zitten.
ervaring heeft hem geleerd dat het zeer doet, dus hij wil het niet meer doen ,net als dat de ervaring ze leert dat er stroom op de draad staat , dus hebben ze respect voor de draad.
door het te ervaren worden ze immers wijs, ik kan hem echter alleen leren dat het geen pijn meer doet. door hem door de kaak heen te krijgen, en dat lukt dus niet.
zeg ook niet dat ik een voorstander ben van de slofteugel (helemaal niet zelfs!) maar dat het mij geadviseerd is.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:36

het kan best dat het tussen de oren zit. mijn pony heeft ooit een hoefzweer gehad, en als de smit haar nu beslaat dan reageert ze daar wel meer op als op de andere benen.
ik zou geen slof gebruiken want op het moment dat hij in de staak gaat slaat ie makelijker achterover. ik zou beginnen met longeren met bijzet en steeds meer van vragen. als hij het dan goed doet, dat er op gaan zitten. en kijken hoe hij dan reageert. als hij dan nog sterk is, dan kun je misschien en slof er aan hangen. maar als je nog nooit met slof hebt gereden, doe dit dan met iemand die er vestand van heeft, want anders blijft hij sterk. succes er mee

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:43

Ik zou het niet hier op bokt vragen want die zijn allemaal tegen de slof.
kijk maar naar alle topics die zijn geopend over een slof..
maarja ieder zo zn eigen mening. ik rijd ook met slof en bij ons werkt het super.

als ik jou was zou ik hulp vragen aan je instructrise/instructeur en de eerste paar keer de slof alleen in de les gebruiken.
en als je er mee om kunt gaan ook buiten de lessen om.
succes! :D

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:45

_helga_, ik denk dat maar weinig mensen tegen de slof zijn, mensen zijn alleen bang voor het verkeerd gebruik van de slof. Daarom zal je niemand horen zeggen ''Jaaa, goed idee! Meteen beginnen, moet je doen!'', en geven de meeste mensen tips. De meest gehoorde tip is toch wel ''neem goed les'', als je dan toch met slof wilt/gaat rijden. Dan is er in ieder geval iemand bij die een oogje in het zeil houdt/verstand van zaken heeft.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:48

Maeve: nou ik vind dat er vrij vaak word gezegt. dat je zonder slof moet rijden.
en dat het niet goed is voor je paard.
net zoals de reactie van mylene32. wat heeft de ts aan deze opmerking? geef dan iig tips ;)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:33

voor de duidelijkheid ; ik heb 2x per week les, waarvan 1x in groep en 1x prive , het is mij als advies gegeven omdat het een hele strijd is om hem door de kaak te rijden , en de slof zou dan als tijdelijk hulpmiddel worden gebruikt. ik moet er dan ook niet aan denken om altijd met slof te rijden , en daarbij , dat is ook helemaal niet nodig , het zou echt alleen zijn om door deze blokkade heen te komen.
longeren met bijzet ed hebben we uiteraard geprobeerd , maar dat had helaas geen effect.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:35

rachel_j schreef:
les heb ik, 2x per week volgens de antoine de both methode.
naar mijn mening kan het wel degelijk tussen de oren zitten.
ervaring heeft hem geleerd dat het zeer doet, dus hij wil het niet meer doen ,net als dat de ervaring ze leert dat er stroom op de draad staat , dus hebben ze respect voor de draad.
door het te ervaren worden ze immers wijs, ik kan hem echter alleen leren dat het geen pijn meer doet. door hem door de kaak heen te krijgen, en dat lukt dus niet.
zeg ook niet dat ik een voorstander ben van de slofteugel (helemaal niet zelfs!) maar dat het mij geadviseerd is.

Als je les hebt van een gediplomeerd AdB instructeur dan kán het niet dat die een slof aanraadt, kan niet.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:39

ik heb ook niet gezegd dat zij degene is die mij dat advies heeft gegeven , want dat is ook niet zo.
ik kreeg dit advies van een andere instructrice waar ik het probleem mee besprak, en zij gaf het advies om het met een slof te proberen. (waar ik persoonlijk niks mee heb )

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:42

Antoine de Both instructeur die een slof adviseert en het heeft over een strijd om hem "er door heen te krijgen". Dat staat vrij haaks op hoe ik volgens AdB les krijg... in principe moet je juist door zijn methode een kant (of kaak) die vast zit los kunnen krijgen zonder hulpteugels... moet je wel geduld hebben, ken gevallen waarbij het pas na een half jaar losliet. Maar toen was het ook goed.

Maar iedereen geeft anders les en ieder paard is natuurlijk anders. Ik heb niks tegen een slof in deskundige handen. Wij kennen het paard natuurlijk niet. Als je vertrouwen hebt in je lesgever dan zou ik het gewoon doen, toch? Je lijkt het zelf ook te willen dus waarom nog twijfelen?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:44

Ah, ok , een andere instructrice heeft je dit advies gegeven. Ik dacht al.. :) Dan zou ik zeggen, luister naar je AdB instructeur, blijf gymnastiseren en heb geduld, geduld, geduld.