Zouden jullie dit doen ivm S&T?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieuwkje_90

Zouden jullie dit doen ivm S&T?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 16:14

Hoi iedereen!

Ik heb eens een vraag ivm het met stang en trens rijden.
Het zit zo, ik heb twee paarden:
- Bono: met hem rij ik M2, hij is 10 jaar en zal door blessures in het verleden nooit kunnen dienen voor proeven vanaf Z2 en hoger (daar kan ik hem gewoon niet genoeg voor trainen). Hij is erg braaf en kan erg veel verdragen. Ik rij hem al sinds z'n 3 dus we zijn ondertussen al een hecht team.
- Soraya: me haar rij ik de L-proeven (komt overeen met Z1), we zijn stilletjes aan bezig met de oefeningen van Z2. Ze is 6 en heeft potentie voor meer dan Z2. Ze is echter wel veel fragieler dan Bono en reageert snel op alles.

Vanaf het moment dat de wissels van Soraya bevestigd zijn, willen we graag stilletjes beginnen met S&T, niet met de bedoeling om dan direct met S&T op wedstrijden te rijden, maar gewoon voor later. Dan kan ze er rustig aan wennen.

Ik heb echter nog nooit met S&T gereden en ik voel me wat onwennig met het idee dat ik het op Soraya ga moeten leren.
Daarom zou ik het graag met Bono leren. Volgens mij kan het met hem geen kwaad.
Dit zou ik dan wel met begeleiding doen van m'n lesgever.

Zouden jullie dit ook doen? Ik zou het dan met Bono doen puur om het te leren, zodat ik het wat gewend ben tegen dat Soraya het moet leren.

(Ik heb het hierover nog niet met m'n lesgever gehad)

Ik zou graag goed onderbouwde commentaar krijgen, niet enkel antwoorden zoals 'ik zou het niet doen'.
Daar ben ik niets mee.

Alvast erg bedankt!

ZusJacobs

Re: Zouden jullie dit doen ivm S&T?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:05

Dat zou prima kunnen, je bereikt misschien niet de gewenste oprichting (waar de stang voor is) maar je kunt het zo zelf wel leren, en word het er handiger in (en fijn). Zodat wanneer je hem bij Soraya gaat gebruiken jij er erg fijn mee kunt werken. Wel zou je hem later bijv. al bij Soraya in kunnen hangen, maar dan gewoon los (zodat ze went aan de twee bitten).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:08

Heb je niet iemand in je naaste omgeving met een paard dat al met S/T word gereden?
Het lijkt vaak moeilijker dan het is, maar ik snap het wel!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 17:17

Daar heb ik nog niet aan gedacht aerdenhout1! Bedankt voor de tip!
Hier woont inderdaad iemand in de buurt die we goed kennen waar ik eventueel eens op het paard kan gaan rijden.

Zusjacob: het is zowiezo het plan dat we het eerst allemaal losjes gaan doen. Maar ik zou graag het 'gevoel' hoe het zou moeten al hebben voor ik dat doe.

Bedankt voor de reacties!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:36

-> RT-P

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:40

Je hoeft niet echt een bepaald gevoel te ontwikkelen voor stang en trens hoor. Omdat je weet dat het scherper is, ben je toch al voorzichtiger. Ik had in het begin een beetje moeite met al die teugels in je handen. Om alles op maat te houden zonder dat het steeds strakker ging staan. :P
Je paard zal er in het begin even aan moeten wennen. De een meer dan de ander. Moet zeggen, die van mij (6jr) reageerde er helemaal niet apart op. Ik rij alleen niet meer met S&T omdat hij heel fijn is op trens (dus zie het nut van S&T nog niet) en verder wil hij zich een beetje eng maken in je hals op S&T zodra er wat meer stanggebruik aan te pas komt.

Maar je moet het vooral gewoon gaan proberen. En in het begin even iemand laten helpen qua hoogte van de bitten enzo. En verder gewoon lekker rijden en al gaandeweg ontdek je steeds meer hoeveel stang gebruik je kunt toepassen, hoe je paard daar op reageert en of het je helpt qua meer verzameling etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:43

Ik vind het eigenlijk wel een goed idee :j
Kan je alvast wennen aan het rijden met twee teugels en daar handig in worden. Als dat op Bono vertrouwder is, waarom dan niet :) Dat je hem met S&T rijdt betekend niet dat je hem gaat overvragen qua niveau, het is tenslotte alleen een ander bit, waarmee je kan rijden zoals je wil. Zeker met begleiding van je instructie moet het vast lukken :)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 08:54

Bedankt voor de reacties!

@Smeetjoew: ik weet dus niet of je er een bepaald gevoel voor moet ontwikkelen, aangezien ik het nog nooit gedaan heb :P Ben van plan om info te vragen aan m'n lesgever ivm de bitten. Hij heeft ook wel een hoop hoofdstellen en bitten liggen, dus ik kan dat gewoon lenen in het begin.

Wat is eigelijk het verschil van de hoogte van de bitten? Heeft het te maken met de inwerking?
(Ik dacht dat een 'hoger' bit een scherpere inwerking heeft, maar verbeter me maar als ik dit verkeerd heb)
Mijn excuses voor alle vragen :D Maar ik wil graag alles goed weten voor ik eraan begin.

@ Blijheid: Het met twee teugels rijden ben ik al een beetje gewoon, maar dan af en toe met een slofje. Dus de teugelvoering is nog wat anders. Is het mogelijk dat je je paard gaat overvragen door met S&T te rijden? Het is wel de bedoeling dat ik zo lang mogelijk onder begeleiding van m'n lesgever ga rijden met S&T en zeker niet te snel in m'n eentje, maar het is een puur informatieve vraag :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:33

De scherpte van de S&T heeft te maken met hoe strak de kinketting staat. Daar is de meeste inwerking. Maar het scharnieren van de stang, zorgt ook voor meer druk achter de oren.
Maar de hoogte van je bitten tov de mond en tov elkaar zijn ook niet geheel onbelangrijk. Als de stang op de trens ligt, ligt dat niet echt lekker in de mond en de stang te laag ook niet. Vandaar dat iemand die ervaring heeft met S&T je daar het beste even mee kan helpen in het begin.

En verder gewoon doen! Er is nog nooit een paard dood gegaan van wat onervarenheid met S&T :P

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:35

Ik zou inderdaad het brava karakter van Bono "gebruiken" om je eigen onzekerheid te overwinnen. En dan laten je andere paard rustig laten wennen

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 09:39

Bedankt voor de tips! Hier ben ik al een eind mee vooruit!

Deze namiddag heb ik les, dan ga ik aan m'n lesgever meer info vragen. Misschien ga ik het dan van de zomer toch eens een keer proberen met Bono! (Dan kan ik eerst de tijd nemen om er nog wat extra info over te zoeken)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:25

Ik heb vorig jaar ook met S&T leren rijden, het moeilijkste vond ik toch mijn teugels pakken en verpakken.
Eens je dat doorhebt heb je niet veel meer te leren.

Het zou ook kunnen dat de bitten die goed zijn voor je ene paard niet goed zijn voor je andere!
Wolk, die ik op S&T heb gezet, doet niets naar een ander bit. Hij is ook zelf niet de zachtste met z'n mond.
Maar Ad, heb ik de indruk, is véél gevoeliger. Dus bij hem zal ik misschien een andere S/ T moeten kopen. Gelukkig is die nog maar 4, dus ik hoef me nog geen zorgen te maken :)

Vergeet ook niet te kijken wat mag/ niet mag voor op wedstrijd. Bepaalde lengtes en diktes van de stang enz, dikte van de onderlegtrens, ...

En nog even kort over je teugelvoering: je kan je teugels parallel pakken: stangteugel tussen pink en ringvinger, trensteugel tussen ring- en middelvinger; maar gekruist gaat ook. Trensteugel 'onder' in je hand en stanteugel er boven.
Ik prefereer de tweede manier, omdat je onder in je hand meer kracht kan zetten.
Hou je handen eens zoals je aan het rijden bent en kantel je hand (pinken naar je toe). Je merkt dat, hoe verder richting je pink, hoe meer je hand kantelt (hefboomwerking). Stel nu dat je stangteugel onderaan zit, geef je meer kracht op je stangteugel dan op je trensteugel.
Met die oefening in het achterhoofd, steek eens je vingers tussen de kinketting van je paard en z'n kin. Span dan de stang lichtjes (!) aan. Je vingers zullen geklemd komen te zitten.
Daarom heb ik (tenzij ik pirouettes doe/ echt wil doorverzamelen) mijn stangteugel redelijk wat losser dan mijn trensteugel.

Je hand kantelen tijdens het rijden is natuurlijk niet goed, maar niemand zijn hand is altijd 100% correct ;)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 11:40

Bedankt voor de tips weer! Heb het eens geprobeerd (handen kantelen), wel niet terwijl ik aan het rijden was, maar nu net, ik zie inderdaad wat je zegt Optiwolk. Het lijkt me dan ook beter om de teugels te nemen zoals jij zegt. Met Bono ga ik volgens mij de stang - voorlopig - ook helemaal nog niet nodig hebben, dus die teugel gaat zeker in het begin los zijn.
Nogmaals bedankt!

Tips voor beginners zijn altijd welkom ;)

Jess_Ashlinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:15

Ik zou het gewoon rustig aan opppakken, dus het lijkt me wel een goed idee.
Kan ze er vast aan wennen.

foxof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:53

Rustig oppakken, dan kan ze er inderdaad aan wennen lijkt me ook het verstandigste, kan me wel voorstellen dat je daar veel geduld heel veel geduld voor nodig hebt :)