Wijken + neckrope, welke hulpen geven jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Wijken + neckrope, welke hulpen geven jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 12:40

Ik heb mezelf zondag weer eens te paard gehesen, op Flame welteverstaan. Heb haar lange tijd niet gezien, maar sinds kort weer contact met de eigenaar dus waarom niet.
Helaas was ze net aan haar rug behandelt dus mocht enkel stappen in de bak.
Eerst met halster wat rustige oefeningen gevraagd, dan de boel stapje voor stapje afgedaan tot ik enkel nog een neckrope over had. (Toch wel leuk dat dat na een half jaar is het geloof ik zomaar ging.)
Maar goed ik mocht enkel stappen, uit verveling een paar pasjes wijken meegepakt.
Op gevoel de hulpen gegeven. Binnenheup naar achter draaien, zodat mijn buitenbeen ruimte gaf, en mijn binnenbeen wat naar achter kwam en daarmee duwde ik haar opzij. Met de neckrope begrensde ik (vraag me niet waarom?) haar buitenschouder en eigenlijk nam ze dan toch netjes stelling en buiging aan, hoofd half laag en ontspannen, en ze ging keurig opzij.
Nu heb ik van te voren niks geoefent, maar vond het toch leuk dat het ging.

Zijn er meer mensen die wel eens dit soort dingen meepakken? En welke hulpen geven jullie? Vraag me af in hoeverre mijn hulpen correct waren. Ook omdat Flame prima wist welke oefening ik ging vragen dusja... Overigens komen mijn hulpen vooral vanuit het westernrijden.

Kitsolu

Re: Wijken + neckrope, welke hulpen geven jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:56

Ik rijd ook dressuurmatig met een neckrope met 2 van mijn paardjes. Voor wijken doe ik meestal: neckrope iets omhoog en naar binnen, buitenbeen iets naar achteren. Dan gaat ze vanzelf. Iets omhoog begrenst de binnenschouder. Het is een stuk lastiger uitleggen zo dan wanneer ik het echt kan doen, het zou dus ook best kunnen dat er wat in staat wat niet helemaal klopt en ik het dus andersom bedoel :+
Over het algemeen geef ik mijn hulpen ook op het gevoel en dat is toch eigenlijk altijd wel juist. Gewoon doen dus.
Ik oeffen een heleboel zijgangen op die manier.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:11

-> RT-P

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 13:17

Hhhm het is eigenlijk geen praktijkprobleem, er gaat namelijk niets mis, maar goed? :+

Maar jij begrenst dus de binnenschouder? Dus als jij naar rechts wijkt geef jij druk op de linkerschouder?
Ik geef juist druk op de rechtschouder (doe ook idd de neckrope iets meer naar voor).

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:29

Klopt . Druk op de buitenschouder en de binnenschouder begrenzen, om te voorkomen dat ze zich te rond maakt (waar ze nogal de neiging toe heeft).

Wat ik het aller moeilijkst vind is travers op de neckrope.
Buitenbeen naar achteren, druk op de binnenschouder en weer de neckrope iets naar voren. Hoe doe jij dat (als je het al gepropbeerd hebt).

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 13:44

Hihi travers heb ik niet geprobeerd, zover zijn wij niet. En zover zullen wenooit komen ook, ik rijd haar nu immers niet meer verder...
Flame maakte zich idd behoorlijk rond, ik denk omdat ze wel weet welke oefening er gevraagt word?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:04

Ik geef exact dezelfde hulpen als mèt zadel en hoofdstel. Voor wijken voor het rechterbeen: eerst rechtuit, dan plaats ik mijn gewicht op mijn linker zitbeenknobbel, rechterhand met halsriem iets van de hals, linkerhand naar de hals toe waardoor de halsriem de linkerschouder begrenst. Ik kijk waar ik heenga, dus waar ik op de hoefslag aan zal komen. Rechterbeen drijft achter de singel, linkerbeen drijft voorwaarts. Mijn gewicht is het belangrijkste, daar gaat hij naartoe. Als ik geen hand en been erbij zou gebruiken dan loopt hij gewoon recht op de plek af waar ik met mijn gewicht heen stuur. Door met de halsriem de schouder te begrenzen en met mijn rechterbeen de achterhand me te nemen houd ik zijn lichaam enigszins paralel aan de hoefslag.

Als Otto een nieuwe oefening geleerd heeft (met zadel en hoofdstel) dan kan hij dat eigenlijk ook meteen met de halsriem, behalve dan dat hij niet nageeflijk loopt.

(ik ben wel benieuwd waar je dit topic in eerste instantie geplaatst hebt, dat kan ik nu niet meer zien...)

Succes ermee!