Het verreden paard, bestaat het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Het verreden paard, bestaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 09:01

Te jong beleerd, te veel belast, teveel laten sloffen, teveel in een verkeerde houding gereden....

Tsja te veel is nooit goed. Maar wanneer is die grens bereikt? Als het paard geblesseerd raakt? Maar die blessure kan ook andere oorzaken hebben. Heeft het paard die blessure dan van overbelasting of door een misstap?

Ik hoor de verhalen wel eens, van de paarden die al kapot zijn voor ze goed en wel volwassen waren. Of de paarden die door een of andere fanatiekeling de vernieling in zijn gereden. Ik heb het zelf ook wel eens meegemaakt, paard wordt in mijn ogen niet correct gertraind, en vervolgens is het dier geblesseerd. Maar hoe vaak kan het verband tussen de rijstijl en belasting en het kapotte paard worden gelegd?

Ik had slechts een vermoeden maar geen bewijs, domme pech bestaat ook gewoon natuurlijk. En wat dan van die mensen die hun paard over het algemeen op de juiste manier houden en trainen, en waarvan het paard ook geblesseerd raakt?

Ik ben wel benieuwd naar jullie ideeën over het verband verkeerde belasting/overbelasting > kapot paard....

Anoniem

Re: Het verreden paard, bestaat het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:07

Goede vraag Kelly_Ann. Een compleet en eenduidig antwoord is lastig omdat een blessure nooit ontstaat vanwege een simpele factor tenzij het een ongeluk betreft. Daarnaast kan je ook niet leunen op de statistiek omdat er ontzettend veel slecht gereden paarden toch gezond blijven en goede gereden paarden iets op kunnen lopen. In beide gevallen is het eigenlijk alleen zo dat de verschillende factoren op een verschillende manier samenkomen. Soms is de training doorslaggevend, een andere keer de erfelijke belasting, dan weer het management, een volgende keer een kuiltje in de weg en ga zo maar door.
Het enige wat je kunt doen is je best en hopen op een hoge gelukfactor.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:14

Ik heb een 19 jarig paard die, zo bleek na de koop, een serieuse spat heeft. Hij is door de vorige eigenaar zodanig gereden dat hij altijd zijn trucjes moest laten zien. Paardje kan/kon nu eenmaal erg goed passageren maar als je dat 8 jaar doet met een ( terwijl je het zelf niet kunt) paardje dan kun je je voorstellen dat daar een flinke slijtage/blessure van komt. Nu heb ik laatst de knhs gebeld en die vertelde me dat hij op 5 jaar al z1 was en de jaren erna nog door verschillende mensen z2 is uitgebracht tot zijn 17e. als ik dat hoor vind ik het niet vreemd dat zo een paardje toch een beetje ''op'' is. Niet genoeg tijd genomen om het paard te laten volgroeien en niet genoeg verdiept in het paard om te weten hoe je een paard netjes heel houd. hopelijk kun je er wat mee.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:31

Ik ken wel een boel pony's en paarden die voor hun 15e al "op" zijn. Spat, hoefkatrol, één met doorgezakte rug, artrose. De oorzaak is natuurlijk niet eenduidig vast te stellen. Die doorgezakte rug kan komen doordat deze merrie een paar zware bevallingen heeft gehad, maar ook doordat ze heel jong is ingereden en ook tijdens de zware drachten is doorgereden (en nooit goed over de rug). Artrose wordt door veel zaken beïnvloedt. Je weet het bijna nooit zeker.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 14:38

Oké, eerder versleten door veel hard werk kan ik goed inkomen, en dat zal niemand betwisten.

Je hoort zo vaak mensen roepen dat paarden de vernieling in geholpen worden door te vroeg/veel/verkeerd belasten. Klik een willekeurig discussietopic over beleren of LDR maar open... Ben benieuwd of er ook mensen zijn die het hard kunnen maken en een daadwerkelijk een gevalletje 'verreden' hebben meegemaakt ;-)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:47

Ik heb er 2 meegemaakt, hoewel ik het van 1 niet helemaal zeker weet of het komt door 'verreden' zijn.

Eerste geval: Goed paard, werd echter jarenlang verkeerd gereden (eigenaar reed gerust op een slof, zonder teugels verder 8)7 ), dit paard kreeg op den duur ataxie.

Tweede geval: Paard werd ook niet goed gereden, was heel stijf en stram en op den duur door zijn rug gegaan.

Beide gevallen zijn in de frikandellen beland.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:27

wat ik zie komt het heel vaak door het rijden, en dan kan een misstap of iets anders kleins de druppel zijn die de emmer doet overlopen.

denk aan een rijtechnisch minder gereden paard wat dus op de voorhand loopt en enigszins scheef een linker of rechter voorbeen zal zwaarder worden belast. Vervolgens struikelt het paard met dat been en raakt een pees in dat been overbelast: en daar heb je de blessuure.

is wel een btje een klassiek voorbeeld denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:20

Ik houd er niet van om paarden met mensen te vergelijken maar in dit geval doe ik het toch: Als je zelf je leven lang werkt, slijt je ook, en zal je hoe dan ook ooit ergens last van krijgen als je ouder word. MAAR, als je je leven lang werkt en je gebruikt je lichaam verkeerd (verkeerd tillen bijvoorbeeld) zal je op 1 plek veel harder verslijten en ben je eerder uit de running. Zo vind ik het met paarden ook. Paarden die op de voorhand lopen hun leven lang, nooit gegymastiseerd worden, enz.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:12

Ik heb nu al een paar keer gezien dat een ruiter een aantal paarden op rij weg kan brengen, en dat bij verschillende ruiters. Pech? Of toch een RT tekortkoming?
Persoonlijk denk ik het laatste. Als je goed rijdt maak je je paard juist beter, niet slechter.