stijgbeugels verliezen :/

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BlauweSteen

stijgbeugels verliezen :/

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 20:48

allereerst, hallo :p, ik ben Dianne, 12 jaar oud en rij nu een krap halfjaartje paard. Ik heb nu ontzettend moeite om goed in de beugels te blijven tijdens draf&galop, ik ben een keer erdoor gevallen(vrijdag de 13e :p) trouwens ook de enige keer dat ik gevallen ben. Nu is mijn vraag, hoe kan er voor zorgen dat ik beter in de beugels blijf zitten, naast hakken naar beneden drukken, in draf lukt me dat sowieso niet omdat ik dan niet goed mijn been zegmaar tegen het zadel kan klemmen en gezellig de beugels uit stuiter :/

Lynn_Nikita

Re: stijgbeugels verliezen :/

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:49

je moet je been ook niet klemmen, dat is ook een reden waarom het miskan gaan
de beste manier is zorgen dat je beugel goed op maat zijn, en je hakken goed laag houden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 00:11

Kunst is om met paard mee te bewegen, als je er tegenin gaat hobbel je inderdaad alle kanten op.
Verder kunnen je beugels te lang of te kort zijn, dus probeer eens een gat langer of korter te gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:21

Je zou (Als die er nog niet in zitten), rubbers in de beugels kunnen doen. Die hebben een soort puntjes zodat je daar een beetje op blijft steken met je voet, en je er minder snel doorglijd (heeft voor mij heel erg geholpen)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:23

Oefenen oefenen en nog eens oefenen!
Ik ben nu (22 jaar) eindelijk zo ver dat ik ze niet meer verlies haha. Ik verloor ze ook wel eens tijdens een wedstrijdje, maar nu niet meer. Het paard en ik zijn verder gegroeid, zodat er meer rust en balans is! Dan kun je veel gemakkelijker blijven zitten en je benen lang maken.
Misschien toch deze tip: maak je benen lang en houd ze lang.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:03

Wat ook een leuke manier is om je benen te leren strekken (want daar zit hem waarschijnlijk de kneep, je trekt je benen op ipv ze lang te houden) is om zonder beugels te gaan rijden. Goed voor je zit en je kán je benen amper nog optrekken want geen steun. Probeer zo relaxed mogelijk te zitten, benen lekker losjes en rustig aan met stappen beginnen.

BlauweSteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:44

Bedankt voor de reacties :), ik hoop dat het me nu wel beter gaat lukken(vaaaage zin :p)

Imke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:59

je benen moet je gewoon ontspannen. anders moet je dat nog leren als je verder bent. Verder is de tip die ik je mee geef. maak je beugels niet te lang Dat komt later wel ga eerst gewoon stevig in het zadel leren zitten met wat kortere beugels en als je stevig zit ga je je beugels langer maken tot je op je eigen gewenste lengte zit. Ik rij nu 8 jaar en raak bijna nooit meer mijn beugels kwijt en rij nu met super lange beugels.

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:26

knien beetje tegen het zadel en je kuit van het paard af en dan je hak uitdrukken.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 05:43

bedenk wel dat het niet meteen gaat lukken maar dat je moet oefenen. Je rijdt nog maar een ruw half jaartje, je komt heus wel verder.

Pien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:18

meegaan met de bewegingen van het paard, voelen wat er onder je gebeurd!
en verder oefenen en oefenen.. als je je hakken naar beneden uitdrukt en je tenen naar binnen met uiteraard je beugels op de goede maat.
is een keer rijden zonder beugels (onder begeleiding) is ook eens goed om je bewust te worden hoe je zit.

BlauweSteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 19:45

ik had gister les en het ging stukken beter :)(eerst klemde ik echt met mijn knieen tegen het zadel)

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:11

In galop moet je sowieso niet je bovenbenen klemmen, maar juist je onderbenen. Met je kont van achter naar voren gaan en proberen je hakken goed te blijven uitdrukken:)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:20

Zitles nemen (dus zonder beugels en bij voorkeur met een voltigebeugel voor houvast, aan de longe). Dan leer je niet afhankelijk te zijn van je beugels en schrik je er niet meer van als ze een keer uit gaan. En je leert goed zitten met lange benen (want als je ze dan optrekt stuiter je eraf)

pascalle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:34

Je benen lang maken, en je hakken goed uitdrukken. Als je je hakken goed uitdrukt krijg je ook meer evenwicht en verlies je ook minder snel je beugels.
En daarbij misschien een goede instructeur zoeken die je kan helpen.

honey97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:34

Misschien zij je beugels te lang. En je hakken naar benden drukken helpt altijd.

goldylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:28

Zorgen dat je je benen goed lang houd, en ze blijft onspannen. Dan blijven je voeten waarschijnlijk ook wel beter in de beugels zitten.

Rosaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:33

Je zou je beugels misschien een keer een gaatje korter moeten doen. Kijken of dat helpt. Maar het is belangrijk je hakken goed uit te drukken. Is misschien makkelijker gezecht dan gedaan, maar aangezien je pas een half jaartje rijdt komt het vast goed als je blijft oefenen!

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:52

Ik zou proberen om zitles te nemen. Aan de longe hoef je zelf je paard niet te sturen en houdt de longeur je paard voorwaarts zodat jij je kunt concentreren op je zit.

Zeker niet met je benen klemmen, maar lang langs je paard houden. Probeer in plaats van je hakken, je knieen naar beneden te drukken, dan druk je jezelf namelijk automatisch dieper in je zadel.
Succes.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:54

Als je je stijgbeugels verliest betekend dat dat je niet of niet voldoende druk hebt op je beugels. De kunst is te veren in je enkels en je benen vanuit je heupen lang te maken. De opwaartse beweging vang je dan op door te veren ipv. te stuiteren en klemmen. :)

foxof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:34

je moet de juiste druk inderdaad op de juiste plaats plaatsen en lukt je dat niet dan verlies je ze ja!
een paar zitlessen (al zijn het er maar 5) maken je denk al stuk beter dat je je houding niet snel verliest