Zonder zadel rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Wicked_

Zonder zadel rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 20:38

Hallo iedereen. Ik heb vandaag weer zonder zadel gereden na best wel lang. Stap lukte natuurlijk wel, een rustig drafje ging ook nog wel, galop kon ook, maar als ik van galop terug wou gaan naar draf vloog ik er echt bijna af. Ik ging echt als een gek stuiteren om mijn pony's rug en moest me gewoon aan zijn manen vast grijpen om niet te vallen. Dus als hij iets harder gaat draven, is gewoon mijn hele evenwicht weg.. Ik snap ook niet waarom galop geen problemen geeft. Het is puur die draf, en die overgang van galop naar draf. Heeft er iemand misschien tips om in draf beter te blijven zitten, een barebackpad heb ik al, maar dat maakt eigenlijk ook niet echt heel veel verschil.

Alvast bedankt voor de tips :D

BlauweSteen

Re: Zonder zadel rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:42

ik zou het niet weten sorry :/, maar ga het wel volgen, heb met zadel al moeite met de overgang(niet dat ik naar de manen moet grijpen maarja) rij nog maar een halfjaartje hoor ;)

Chachi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:46

Jah dit ken ik ook, ik had vroeger ook moeite met dat.
Je moet gewoon veel oefenen en je went er later aan ;)
ontspan tijdens het rijden en goed naar achter blijven zitten :)

_Wicked_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 20:50

daantjuh96 schreef:
Jah dit ken ik ook, ik had vroeger ook moeite met dat.
Je moet gewoon veel oefenen en je went er later aan ;)
ontspan tijdens het rijden en goed naar achter blijven zitten :)

Okee, jaah ik ga nu ook wel weer oefenen met zonder zadel rijden ;) Maar ik klem heel erg met mn knieen, want als ik mijn benen zegmaar loslaat, verlies ik al mn evenwicht en lig ik er binnen 2 sec naast haha. Miss gaat het beter als ik idd wat meer naar achteren ga zitten :D

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:50

Ik heb Roos nu ongeveer een jaar en heb de hele winter zonder zadel en bitloos gereden en in het begin had ik het inderdaad ook, terug uit de galop en je vloog er bijna af! Maar ik ging er niet op zitten voor vliegles..... (helaas voor de merrie :+ )

Wat bij mij heeft geholpen:
ik heb eerst wat keren geoefend met snelle draf vanuit de draf, dus niet eerst in galop, en dan goed blijven zitten en alles opvangen met je bekken, ik stuiterde namelijk eerst maar wat mee...
(natuurlijk zette ik het galopperen niet stil, zo ben ik dan ook weer niet)

En vanuit galop, goed met je bekken opvangen én je benen (lees kuiten) aanleggen en goed naar beneden drukken. Doe het maar extreem, gewoon 'met je hakken de grond aanraken'. Dat benen aanleggen hielp bij mij ook omdat je dan net wat meer stevigheid hebt.

En het belangrijkste ontspan! anders lukt het nooit...

Chachi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:55

Jep ik kneep inderdaad vroeger ook ALTIJD mijn knieën aan, maar daarmee stuiter je juist meer
ik zit nu wat naar achter, heel klein beetje je rug bol maken en zo met de rug van je paard mee "stuiteren"
(ik weet niet of dit echt hoort maar bij mij werkt het teminste en ik zit als een huis :D)
ik ging eerst oefenen met zadel doorzitten zonder beugels, daarna ging ik pas zonder zadel.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:11

Ja, dat is een lastig stukje die overgang van galop naar draf, vooral als het paard dan eventjes heel hard draaft. Oefen in je dagelijkse rijden dat je je paard snel in een rustige draf krijgt na de galop.
Om goed te blijven zitten, kantel je bekken naar achteren. Dat doe je door je buik wat in te trekken en je onderrug bol te maken. Maak je benen heel lang, ook door je bekken naar achteren te kantelen en je hakken en knieen omlaag te drukken. Met lange benen heb je een laag zwaartepunt waardoor je beter in evenwicht blijft. Veel succes en plezier!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:29

Loopt je paard nog wel ontspannen als hij harder draaft? Want zodra het hoofd omhoog komt, stuiter jij ook veel meer.

Verder moet je niks klemmen, ik zou ook niet je hakken overdreven naar beneden duwen want dan zet je je bekken stil en kan je paard dus niet meer ontspannen draven.

Het is vaak een kwestie van één keer goed doen zodat je weet hoe het voelt. Ik zou dus rustig het draftempo opbouwen en zo oefenen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:31

stap en galop zijn makkelijkste gangen zonder zadel.
Draf 'dribbelt' sneller en is dus moeilijker uit te zitten. Echter als je ontspant gaat het al stukken beter! Als je je 'kont' aanknijpt stuiter je er meteen af ;).
Zouden meer ruiter moeten doen, is geweldig goed voor je zit!

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:02

@colette_007
Dat heb ik ook gemerkt, na zo'n winter zonder zadel gaat je houding/zit enorm vooruit!

Eigenlijk is het best wel grappig, jij zegt dat de stap en de galop het makkelijkste zijn, maar dat is per pony en ruiter verschillend denk ik.
Mijn pony geeft namelijk wat op in de galop en is daarom in de draf veel makkelijker uit te zitten ;)

_HS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:30

Veel oefenen zou ik zeggen.
ook proberen wat harder te draven als je gewoon draaft, dan heb je nog niet echt de overgang, maar wel al de harde draf.
Ik vind het zelf ook heel lastig hoor!
Succes

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:38

Ik heb het trouwens geleerd door alleen zonder zadel te rijden. Had geen passend zadel dus heb een tijd met barebackpad gereden. Tina gooit best hoog op in de draf dus het duurde 2 maanden voordat ik het écht onder de knie had (ik rij dan ook niet elke dag, maar toch).

Maar als het dan eenmaal vanzelf gaat... goh wat zit dat lekker zeg zo'n paard wat hoog opgooit! En die middendraf... Hemels O:)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:00

Ik ging idd wat meer naar achter leunen. Ik had ook wel de manen vast, maar zorgde ervoor dat m'n paard er geen last van had xD. De eerste keer dat ik zonder zadel ging toen, had ik echt een dikke pluk manen in mijn handen. Ik nam steeds een kleiner plukje. Dit gaf het gevoel dat je toch wat meer stevigheid had. Ik had gewoon mijn benen slap hangen zegmaar, en was lekker ontspannen. Ik stuiterde er ook bijna af als ik van galop naar draf ging, maar ik ging idd in de draf, overgangen maken. Van heel rustig draven tot een hele harde draf. Als je van een arbeidsdrafje steeds een pasje harder gaat is het veeeeeeeeeel makkelijker. En dat de stap en galop het makkelijkste zijn... Is (meestal dan :P ) wel zo. Stap is een hele rustige gang, en galop is een tweetakt(toch?)gang. Meestal word je bij de galop van voor naar achter geschoven, waardoor je automatisch beter blijft zitten. Je word namelijk door deze gang zelf al als het ware in het midden gehouden. Ik rijd er nu ook met zadel veel beter door, door dit even geoefent te hebben. Vooral omdat ik nu in een hele grote bak ook zonder zadel kan rijden, en ik het heb 'geleerd' in een SUPERKLEINE bak. Ik heb zelfs zonder zadel gesprongen, dus het werkt wel echt! :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:12

@maart: ja klopt wel, op haflinger en dat soort types is draf ook veel makkelijker uitzitten ;). OP een rijpaard doe ik toch liefst stap en gallop :o

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:06

Bij mij helpt het heel erg om bewust mijn onderrug te ontspannen, als die niet zo"n "stokje" is dan ben je al een heel eind. En de mijne heeft hele ruime, hoog opgooiende gangen. Daar is mét zadel al moeilijk op te zitten :') Maar met zadel oefenen op een directe overgang galop-rustige draf en gecontroleerde overgangen binnen de draf is ook een goeie tip.

Een oefening waar ik hiervoor naast het paardrijden veel aan heb is de Spinal Flex bij yoga. Op meerdere manieren uit te voeren waardoor je je rug van onder naar boven helemaal loswerkt. Die beweging die je onderrug maakt bij het soepel doorzitten lijkt daar heel erg op. Goed om te oefenen en je paard een hoop gebuts tijdens oefenen te besparen :D

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:37

misschien iets vloeiender overgang van galop naar draf. Dus bijv. in galop heel langzaam terug nemen en dan zo vloeiend in een rustig drafje. Je voelt het wanneer je het goed hebt en blijf vooral ontspannen in je bekken (leun niet te ver achterover want anders gooi je je benen ook naar voren!!)

Imke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:06

ik rij heel veel zonder zadel. Spring er zelfs mee en ga prima. Ik geef mijn vriendinnen wel is les dus ken het probleem. Mijn tip is eigenlijk. probeer of je paard heel verzameld rustig weer terug te nemen. dan heb je dat stuiter moment niet zo erg. Andere tip als je terug gaat goed ontspannen en achterover zitten. en mijn laatste maar beste tip denk ik. Ga is op een lange zijde zonder zadel gewoon een middendraf rijden zonder zadel. gewoon rustig opbouwen en dan als het goed gaat steeds meer eruit rijden. als dat goed gaat ga je galoperen maar in je hoofd probeer je al het ritme voor te stellen wat je als je terug neemt gaat krijgen en dan neem je weer terug dan ben je hoe raar het ook klinkt beter voorbereid.

hoop dat je hier wat aan hebt

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:23

ik had het eerst ook heel erg en soms nog een beetje
het went vanzelf en gaat steeds makkelijker
zelf vond ik wat meer naar achterzitten makkelijker dan
had ik wat meer evenwicht, ;)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:16

Wanneer je klemt met je knieën, ga je nog meer meer stuiteren. Probeer je onderbenen rond je paard te leggen ipv te klemmen met je knieën. Zit zelf lekker ontspannen en achteruit.
Wanneer je de overgang van galop naar stap maakt, zorg dan dat je pony onmiddellijk verzameld of in arbeidsdraf draaft. Laat hem niet vertrekken in een snelle draf, maar neem hem onmiddellijk terug.
Zorg er ook voor dat je pony zelf ontspannen is en zijn rug niet wegtrekt. Dit doe je door je paard voorwaarts neerwaarts of in de hand te rijden. Als je pony zijn rug goed gebruikt, dan zal het voor jou automatisch ook makkelijker zijn om te blijven zitten.