Kantelen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keesface

Kantelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 14:02

Recentelijk is mijn paard behandeld door een osteopaat, waarna we 4 weken alleen maar buiten hebben gereden en aan de pessoa gewerkt hebben om het paard weer ''recht(er)'' te maken.
Ik merkte veel verschil met rijden. Veel meer kracht vanuit de achterhand, beter aan de hulpen, voorwaartser enzovoort.

Sinds een week mag ik ook weer aan de slag in de bak met mijn paard. Bewust ben ik rustig aan begonnen, geen kleine/korte wendingen op aanraden van de osteopaat.
In zijn halshouding en gangen schakel ik veel. Dan lang en laag, daarna weer oppakken. Terugrijden, vooruit rijden enzovoort. Dit ging echt allemaal super en ik was super blij met het verschil na de behandelingen door de osteopaat.

Sinds zondag kantelt mijn paard echter zijn hoofd tijdens het rijden...
Nu is mijn vraag: wat doe ik niet goed? Hoe kan ik dit weg krijgen/ voorkomen?

De instructeur zegt dat ik mijn binnenhand op moet tillen om hem weer recht te zetten. Dit werkt echter niet...

Zondag is onze eerste (oefen)wedstrijd (paard is 4), maar ik zou het jammer vinden als ik zo de ring in moet met hem.
Dit heeft hij eerder nooit gedaan en ik heb ook niets veranderd in mijn houding, zit of rijstijl.

Heel graag tips gevraagd hiervoor!! :D

aahhp

Re: Kantelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:23

Op zich zou het wel moeten helpen als je je binnenhand op tilt, maar dan moet je daarbij wel je buitenhand echt laag houden! wat je ook zou kunnen doen als (tijdelijke) oplossing is weinig stelling rijden, in ieder geval in je proef, dan rijd je hem gewoon iets rechter in zijn hoofd/hals houding op de volte..

Keesface

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 15:26

aahhp schreef:
Op zich zou het wel moeten helpen als je je binnenhand op tilt, maar dan moet je daarbij wel je buitenhand echt laag houden! wat je ook zou kunnen doen als (tijdelijke) oplossing is weinig stelling rijden, in ieder geval in je proef, dan rijd je hem gewoon iets rechter in zijn hoofd/hals houding op de volte..

Bedankt! Dan ga ik het toch nog eens proberen en anders inderdaad minder stelling rijden.
Maar je hebt trouwens geen idee waar het kantelen vandaan komt zo opeens?

aahhp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:31

Kan ik zo niet zeggen.. mijn paard heeft namelijk die neiging ook wel eens gehad, bij mijn paard heb ik het idee dat ik hem dan te ver verboog, in de stelling van zijn hoofd/hals, heb hem ook een tijd met weinig stelling gereden en nu doet hij het eigenlijk niet meer.. zou niet zo mijn vinger er op kunnen leggen eigenlijk :P
Wat wel belangrijk is is dat als je stelling vraagt aan je binnenhand/binnenbeen dat je je buitenhand niet te veel weggeeft.. hij moet natuurlijk wel de kans krijgen naar binnen te buigen maar vooral je buitenhand niet te veel weg geven :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:40

mijn pony heeft het ook gedaan, maar zij deed het omdat ik links te veel vast had. op het moment dat ik los liet werd ze ook weer recht. misschien is dat het probleem?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:13

Kantelen is meestal een reactie op teveel teugeldruk aan een kant. Dus als je links of rechts sterker bent in je hand.

Welke kant kantelt je paard op? Je moet de hand hoger doen waar de oren naartoe gaan. Dus oren naar links, linker hand hoger en andersom. Dus dat is niet altijd je binnenhand. Als je van hand verandert moet je nog steeds dezelfde hand hoger houden als het kantelen blijft.

Succes!

Keesface

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 12:38

PriscaZ schreef:
Kantelen is meestal een reactie op teveel teugeldruk aan een kant. Dus als je links of rechts sterker bent in je hand.

Welke kant kantelt je paard op? Je moet de hand hoger doen waar de oren naartoe gaan. Dus oren naar links, linker hand hoger en andersom. Dus dat is niet altijd je binnenhand. Als je van hand verandert moet je nog steeds dezelfde hand hoger houden als het kantelen blijft.

Succes!

Bedankt voor je reactie! Afgelopen weekend eerste wedstrijd gehad en je tips toegepast en met succes! Geen gekantel meer. Heel erg fijn dus.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:34

Graag gedaan!

Nu natuurlijk thuis wel goed gaan oefenen dat je niet teveel vasthoudt, zodat je het trucje niet meer nodig hebt ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:36

Meestal is kantelen een (logisch) gevolg van teveel stelling willen.
Probeer dus goed op 2 teugels te rijden, en onthou je buitenteugel als leidende teugel. Die bepaalt immers richting, tempo en houding.

Het is dus vaak een probleem voortkomend uit een te strenge ruiterhand die teveel druk geeft op een teugel. Probeer je hand mee naar voren te geven, succes!