Wat als paard tong intrekt tijdens het rijden????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charlie1989

Wat als paard tong intrekt tijdens het rijden????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 09:42

Hallo

Ik heb twee merries staan op de stal waar ik werk. Ze zijn ongeveer 8 jaar oud en hebben al enkele veulens gegeven. Nu worden ze vaak bereden met een gewoone dubbelgebroken trens.

De merries lopen wel in de hand, maar hun aanleuning is toch niet superzacht. Als je in de mond kijkt dan zit hun tong voortdurend opgekropt. Ze steken hem dus niet over het bid, maar ze trekken hem gewoon in zodat het bit eigenlijk enkel op de lagen inwerkt en niet op de tong.

Volgens mij is er weing aant e doen, wie heeft hetzellfde probleem of wie weet wat de oorzaak is en hoe je het ev kan oplossen??

grtjsxx

AppelQueen

Re: Wat als paard tong intrekt tijdens het rijden????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:44

een tonglepel is te proberen ? of misschien eens bitloos als afwisseling ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:45

Een dubbelgebroken trens kan wat knijpen in de tong. Paarden genoeg die helemaal niet fijn lopen met dit als zacht bekendstaande bit.
Doen ze het bij een enkelgebroken of ongebroken mondstukje ook?

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 09:45

AppelQueen schreef:
een tonglepel is te proberen ? of misschien eens bitloos als afwisseling ?

een tonglepel dient toch enkel voor paarden die de tong over het bit doen, en dit is dus niet het geval. Bitloos is geen optie

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 09:46

Sonja schreef:
Een dubbelgebroken trens kan wat knijpen in de tong. Paarden genoeg die helemaal niet fijn lopen met dit als zacht bekendstaande bit.
Doen ze het bij een enkelgebroken of ongebroken mondstukje ook?

bij een enkelgebroken ja, ongebroken zou ik moeten testen

Anoniem

Re: Wat als paard tong intrekt tijdens het rijden????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:49

En heb je wel eens een osteopaat bij je paard? Hoe gek het misschien ook klinkt, maar er is verband tussen spanning op het borstbeen en in de schouder en spanning in de tong.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:53

Mijn paardje deed dit ook vrij extreem, ik rijd haar nu sinds 5 dagen met een (even zoeken)
sprenger dynamic http://www.dochorse.nl/Images/ProductIm ... 29618e.jpg en hier de link met beschrijving: http://www.dochorse.nl/SPRENGER/HSWH-UL ... etail(1894).aspx

door dat het bit gevormd is naar haar mond ligt het veel beter en door het kleine rolletje in het midden kan ze daar meer op kauwen en loslaten. Ik ben er erg blij mee! Normaal met rijden zag je altijd haar tong aan een kant uit de mond op een propje en nu niet meer. ( edit: ik ga toevallig wel binnenkort naar de manueel therapeut, de spanning komt toch ook ergens vandaan)