Saphir voor het eerst op bokt @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSaarSaar

Saphir voor het eerst op bokt @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 20:08

Hallo bokkers! :wave:

Zaterdag heeft mn vader wat leuke plaatjes van Saphir geschoten en die wilde ik jullie niet onthouden.

Ik rijd nu sinds ong. 3/4 weken serieus met Saphirtje. Vroeger af en toe wel eens wat op rondgehobbeld (zoals op deze foto :') ziet er toch niet uit...?http://tinypic.com/r/2nrcvm8/7 ) maar nu pas echt aan het werk.

Saphir is een 11jarige merrie van Democraat (mv. Vasco)
De afgelopen paar jaar is er eigenlijk niet zo heel veel mee gedaan.
Ze is van zichzelf al wat stevig gebouwd, maar omdat ze de afgelopen 1,5 week in een ander land heeft gestaan is het nu helemaal een tientonner... We zijn er hard mee bezig om het er vanaf te werken. :(:)

Onze verbeterpuntjes:
- Ontspanning, soms zit er nog teveel druk in het rijden
- Mn eigen houding, rechtop zitten, ellebogen aansluiten, pianohandjes
- Saphir knabbelt nogal fanatiek op haar bitje, daardoor heeft ze soms ook haar mond een beetje open. Oplossing gezocht...
- Ze heeft soms nog wat de neiging om op de voorhand te gaan lopen en zich op te krullen, meer voor/op de ll rijden dus!

Er zijn vast genoeg dingen aan te merken op het rijden, maar wees niet te streng, we zijn pas sinds 3/4 weken een serieuze combinatie :+

Losstappen, teveel mn benen opgetrokken.
Afbeelding

Beetje buitenstelling vragen.
Afbeelding

Rustig drafje, zadel lijkt wat naar voren geschoven, maar dit komt ook omdat ze zo'n enorme vetklep :+ is op dit moment.
Afbeelding

Je houding Sara >;)
Afbeelding

Al ietsje meer opgepakt
Afbeelding

Overgang terug, te ver over de ll, maar meer even om te laten zien hoe ongelofelijk dik ze is.
Afbeelding

Edit: nog een foto toegevoegt :+
Afbeelding

Galopje, wat te onstuimig, en te ver over de ll
Afbeelding

Hier willen we meer naar toe :j nog wel wat te gespannen en het zou wat soepeler mogen
Afbeelding

Wat vinden jullie van deze knappe dame? :+: :D

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:11

je houding is niet 100%... (sorry , niet slecht bedoeld :o )
van het bitje weet ik niet...
voor je 'pianohandjes' heb ik wel nog een tip! deze heb ik geleerd van mijn stiefbroer... en het is echt niet om je te kwellen! }> je moet eens proberen om met je handen met de onderkant naar boven te rijden , als je snapt wat ik bedoel... het is niet leuk , maar het helpte wel bij mij! :D
maar wel een leuk paardje met een leuk dekje! ik zou zeggen , blijf lekker doordoen , dan komt het echt helemaal goed!
Laatst bijgewerkt door 0kayleigh0 op 23-05-11 20:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Ellen112

Re: Saphir voor het eerst op bokt @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:12

Wat een leuk diertje!! :)
Het eerste wat mij al gelijk opviel aan de foto's is dat het lijkt of het zadel ontzettend ver naar voren ligt. Of is dat ook echt zo?
Verder succes samen! :)

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 20:13

Het schuift indd af en toe wat naar voren omdat ze zo dik is.
Ze heeft er verder geen last van, maar er is op dit moment even niets aan te doen...

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:14

Hahaha saar je zit echt zo wijdbeens, komt de baby er zo uitrollen _O- ?
Ik vind Safje echt een leuk beestje hoor! Idd je houding af en toe, en die vetjes zou ik hard aan gaan ewrken maar dat doe je dus prima +:)+

adidas vestje allezzz wadan :')

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:19

saaar en Saph :+: :+:
Jullie zijn echt veel vooruit gegaan zeg, haha die kilo'tjes mogen er wel af, maar het rijden groeien jullie nog steeds! :D

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:32

Wat een mooi beest zeg! Denk dat die er echt super mooi uit ziet als die kilootjes er af zijn.
Let er op dat je geen pianohandjes krijgt ;)

fleurpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:46

Leuk beestje, probeer wel altijd rechtop te zitten. Je zit vaak wat voorover op de foto's.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 21:14

@ 0Kayleigh0 - hoe bedoel je handen op zn kop? :+

Houding is echt mn slechte punt indd. Op mn andere paard ging het net beter en had ik afgelopen wedstrijd zelfs een 7 voor houding, alleen ik moet er echt goed op letten.
Mn instructice zegt soms ook wel eens van 'Saar je zit er echt op als een bejaarde' :')

Of ik ga starten weet ik nog niet. Ik zou het wel graag willen aangezien het met mn andere paard niet zo opschiet op wedstrijden. Ik denk dat als het lekker blijft gaan ik toch maar eens voor een startkaart ga kijken. :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:11

Eerste waar ik aan moest denken "zit daar op een padden stoel.. rood met witte stippen...."

"lala KABOUTER-SPILLEBEEN.. heen en weer te wippen!"

Sorry TS, tjonge wat een leuk paard :D

Je kantelt je polsen in een belabberde knik inderdaad, je teugels mogen wat korter, je handen iets hoger
en meer rechtop en ze dan nog een beetje naar voren plaatsen zodat de knik in je ellebogen wat zachter
wordt. Dan zal ze ook wat minder vaak diep duiken.

Lekker veel overgangen rijden (en tempowisselingen) om haar wat meer op het achterbeen te krijgen.
Ze mag wel wat afvallen, maar het komt wel goed hoor.. lekker gaan trainen jullie :)

jhersisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:18

ziet er echt heel leuk uit jullie zijn egt een leuke combi:)

Misschien helpt een appeltjes bit. Tot nu toe heeft het bij alle paarden gewerkt waarvan ik ze had geadviseerd. tis egt een geweldig ding. nadeel is wel dat je vaak genoeg moet kijken omdat je paard er eventueel op kan gaan kauwen en het kapot bijt en dat kan wel pijn gaan doen maar ik rij er nu al 1 jaar mee en ik heb er alleen maar profijt van! is nog helemaal heel
khoop dat je er iets aan heb en suc6 in de toekomst

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:03

Ik vind het echt een heel mooi paard met mooie bewegingen.
Als je hem vaker gaat trainen en ze wat afvalt zal ze zelfs nog mooier worden:P

Succes

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:51

Zit je we lang genoeg?
Ik vind dat je wel gaatje langer mag zitten, gaat je been er ook meer 'aan' liggen ipv er 'op'
Je handen mogen rechtop.

Over haar knabbelgedoe:
Probeer eens een Engelse neusriem (dus met sperriempje) ipv een Duitse?
Niet om haar mond toe te snoeren -uiteraard- maar om te voorkomen dat haar mondje open kan en ze zo onder het werk uitkomt.
Neusje mag er soms wat meer uit, maar dat zal wss beteren als je handen rechtop staan. Nu kan je namelijk erg véél kracht zetten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:56

Ik vind het een geweldig charmant paard!
Als de overtollige spekjes eraf zijn, dan denk ik dat jullie ver kunnen komen.

En aangezien je hier rijtechnisch commentaar moet geven... beugels wat langer, handjes wat minder plat en wat meer rechtop zitten.

Ik vind het een fijne combinatie om naar te kijken :)

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 14:01

Bedankt voor de tips, we gaan er hard aan werken en over een paar weken nog een topic openen! :)

Dekje heb ik overigens zelf gemaakt (nouja, het stippengedeelte, de binnenkant is een oud dekje :+ )

@ jhersisia - gaan ze door het smaakje juist niet nogmeer op het bitje kauwen als je een appelbitje neemt?

Engelse neusriem zal ik proberen, ik heb zo'n hoofdstel alleen die is zwart, dus ik rijd meestal met deze omdat hij bij het zadel past...

Het voelt trouwens ook alsof je op een paddestoel zit, heerlijke schommelgangen :=

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:42

Ik vind het er netjes uit zien Saar!
Saphir knabbelt echt enorm op het bit inderdaad, dat heb ik toen zelf ook wel gemerkt (maar misschien komt het omdat ik zo'n klein zacht mondje gewend ben!)! :j
Ik denk dat een engelse neusriem met sperriem en deze africhtingsneusriem niet veel verschil maken,
beide voorkomen dat de mond te ver open kan gaan.
Maar je kunt het wel proberen inderdaad!

Ik heb hier thuis nog een Myler bit liggen, die zijn erg fijn! (ik heb hem bij het hoofdstel meegekregen toen we Marene kochten)
Marene past hem niet, hij is toch iets te losjes. Ik weet niet welke maat bit Saphir heeft?
Die van mij is een 11,5, misschien wil je die even proberen kijken of je zoiets fijn vindt?

_jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:53

Leuk dekje! Ik zou je beugels een paar gaatjes langer doen... Mond open bij het rijden kan duiden op pijn van het bit. Probeer een een dikker en/of dubbelgebroken bitje...

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 11:46

In de OP staat duidelijk dat dit komt door het -echt gewoon vrij hard- kauwen/knagen op het bitje ;)

Dit doet ze altijd, ook bijv. aan de longe en daarop zoek ik een oplossing. Dubbel gebroken bitje maakt geen verschil, hier loopt ze ook regelmatig op (hangt in mn andere hoofdstel)

jb_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:09

leuk paard en leuke combinatie
de overtollige kilootjes gaa ner wel af met veel trainen
denk aan je houding recht op zitten schouder terug borst vooruit
verder handen geen pianohandjes van maken
qua lengte van de beugels zou ik een gaatje langer proberen misschien komen je benen er iets meer omheen te liggen dan

BailyNoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:59

het lijkt inderdaad alsof het zadel erg naar voren ligt