Ineens zo rustig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxSuusNicky

Ineens zo rustig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 13:03

Heeee allemaal !
Ik had een vraagje...
Toen ik mijn pony net kocht (ongeveer 2 jaar geleden) kon ik er écht helemaal niets mee... Ze was druk, trok hard aan de teugels en ik kon haar in galop écht gewoon niet houden. Van springen of buitenrijden kon ik toen nog wel lang dromen... Dit is bijna 1,5 jaar zo door gegaan... Sinds november ben ik gaan rijden met een bijzetteugel... Ik vind het zelf ook de paardvriendelijkste hulp teugel maar dat leek toen even de enige oplossing... Als ik niet snel meer met mn pony ging doen zou ze weg gaan... Ik reed toen maar ongeveer 1 keer per maand, omdat ik gewoon echt bang voor der was! Maar toch zou ik echt niet weten wat ik zonder haar moest...
Met die bijzet reed ze een stuk makkelijker... Ook kreeg ik er rond december december 2 super goede vriendinnen bij, waarvan 1 ook een eigen pony heeft... Ik ging dus ook vaak met mijn pony naar haar pony toe. Daar leerde Nicky (mn pony) ook rustig te zijn in een weiland, omdat ze daar alleen maar een weiland hadden om in te rijden.
Rond januari ging mn bijzet stuk. Ik dacht, het lukt vast wel zonder. Maar nee hoor... Net zo druk als in het begin... We kochten een nieuwe en het ging al snel weer super goed. Toen hadden mn vriendinnen het idee om een keer met onze pony's op een oud mais verld te gaan crossen. Ik vond het wel eng, maar het ging super goed! Ze was zoooo lief! Sinds april kan ik zelf ook lekker met der door eht bos crossen & we hebben zelfs al 75 cm gehaald met springen! Ik ben zooo trots op mn topper ! Maar toen, toen ging mn nieuwe bijzet ook weer kapot... Ik dacht echt van oliebol, niet weer... Nu begint alles weer opnieuw... Ik moest de volgende dag op de manege met Nicky op de manege rijden, en gek genoeg had ik het gevoel van het gaat lukken... En dat ging het ook! Ik heb zelfs met haar gegaloppeerd in het rijweiland ! ZONDER BIJZET ! Ik was zoooo blij/trots/happy/hyper echt gewooon alles te gelijk, omdat ik een bijzet ook niet echt heel fijn vindt...
En afgelopen zaterdag, HEB IK ZELFS IN HET BOS KEIHARD GECROSD! OOK ZONDER BIJZET! Dus zie bijzet komt er noooooit meer om! Dat is wel duidelijk!

Maargoed, na een lang (misschien saai :)) verhaa; was dus mijn vraag; Hoe kan het dat ze ineens zo is veranderd in die korte tijd? Komt het door de bizjet, het vele oefenen of iets anders? Ik merk ook wel dat onze band door het buitenrijden enzo echt super sterk is geworden...

Ik hooop dat jullie misschien enig idee hebben ! (: Als ik dan ooit nog zo'n probleem krijg, weet ik hoe ik het aan moet pakken!

En dit is een filmpje hoe het afgelopen zaterdag is gegaan; Terwijl ik in het begin zelfs moest galopperen op een volte ! Nu hebben dit bereikt... :
http://www.youtube.com/watch?v=QPv2exLZTEQ

xxxxxxxxx Susanne ! :o

Angela

Re: Ineens zo rustig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:10

Ik denk een combinatie van factoren:

Door de bijzet ben je meer gaan rijden, en dus oefenen, je paard kreeg meer beweging, en kon de energie dus kwijt. Door het oefenen is de band en het vertrouwen gegroeit.

Ik denk dus dat de bijzet uiteindelijk een bijzaak is geworden :j

xxSuusNicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 13:14

Angela schreef:
Ik denk een combinatie van factoren:

Door de bijzet ben je meer gaan rijden, en dus oefenen, je paard kreeg meer beweging, en kon de energie dus kwijt. Door het oefenen is de band en het vertrouwen gegroeit.

Ik denk dus dat de bijzet uiteindelijk een bijzaak is geworden :j

Okee ! Bedankt !

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:16

Als jy vertrouwen in je paard hebt, en je voelt je zeker, voelt je paard dat ook. Daarom zal hij je meer vertrouwen en ook liever naar jou worden.

xxSuusNicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 13:19

sophie1818 schreef:
Als jy vertrouwen in je paard hebt, en je voelt je zeker, voelt je paard dat ook. Daarom zal hij je meer vertrouwen en ook liever naar jou worden.

Okee ! <3

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:43

Heb je met bijzet 75cm gesprongen? :O
Maar wel op passen als je nu alleen maar gaat crossen en al die gekkegeit dan denk je pony dat het normaal is. Geen bijzet is crossen!
En dan begint het liedje weer van voor af aan. (;

xxSuusNicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 14:54

joyfortuna schreef:
Maar wel op passen als je nu alleen maar gaat crossen en al die gekkegeit dan denk je pony dat het normaal is. Geen bijzet is crossen!

Jaa ! Tussen 70/75 cm in was het !
Neenee... Ik rij ongeveer 3 keer per week gewoon normaal dressuur enzoo... Crossen is vaak alleen met vriendinnen. 1 x in de 2 weken ofzoo. Maar ze is u gelukkig ook weer gewoon heel makkelijk terug te krijgen... :)

xxSuusNicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 14:55

Oeps.. Ging perongeluk ... :$

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:51

xChickieLove schreef:
joyfortuna schreef:

Jaa ! Tussen 70/75 cm in was het !
Neenee... Ik rij ongeveer 3 keer per week gewoon normaal dressuur enzoo... Crossen is vaak alleen met vriendinnen. 1 x in de 2 weken ofzoo. Maar ze is u gelukkig ook weer gewoon heel makkelijk terug te krijgen... :)

Okeee maar weet je hoe gevaarlijk het is om met hulpteugel te springen? Ö

xxSuusNicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 13:29

joyfortuna schreef:
Okeee maar weet je hoe gevaarlijk het is om met hulpteugel te springen? Ö

Toen nog nieet nee, (:
Een poosje terug las ik het en ben ik lager gaan springen, maar nu rijdt ik helemaal zonder, dus is er niets meer aan de hand..