Mooie vos van Parcival x Disconto in 't M2 Tips gevraagd !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mellanie_

Mooie vos van Parcival x Disconto in 't M2 Tips gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 11:54

Afgelopen weekend zijn we weer op cc geweest.
Hierbij wonnen we in de M2 het Rabojeugdpakket.
we waren niet in topvorm omdat ik 2 weken ziek ben geweest
en alleen 2 dagen voor de wedstrijd getraind heb.
afgelopen tijd krijgen we steeds naar ons hoofd geslingerd dat mijn paardje
meer moet gaan zitten verzamelen enz. Ook vinden we het vierkant halthouden erg moeilijk
en kan hij niet diagonaal achterwaarts stappen..
tijdens training doen we veel schouderbinnenwaarts travers wijken
overgangen verruimingen enz. Onze teller staat al op M2+14 Maar
aan de overgang naar het Z1 durven we nog niet eens te denken..

zijn er meer oefeningen die een sterkere achterhand bevorderen?
en heeft iemand tips voor vierkant halthouden en diagonaalsgewijs achterwaarts stappen?

Ik hoop op veel reacties en tips :D

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding

paar weken terug
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding

Angela

Re: Mooie vos van Parcival x Disconto in 't M2 Tips gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:09

Om even op je eigen zit/houding in te gaan:

En? Nog veel geld gevonden? :+

Daarnaast hang je behoorlijk met je bovenlichaam naar achter om een aantal foto's. Een beetje zitles zal jullie (jij en je paard) goed doen :j

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:19

Allereerst gefeliciteerd met je overwinning.
Ziet er netjes uit.
Het is best moeilijk om het van een foto te beoordelen.
Wat me in eerste instantie opvalt dat je paard vrij hoog is in het kruis.
Maar dat kan zijn bouw zijn en dat zit hem dan niet mee.
Dan is het voor hem wat moeilijker om te gaan zitten.
Veel succes met trainen, je komt er vast!

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 12:38

Angela schreef:
Om even op je eigen zit/houding in te gaan:

En? Nog veel geld gevonden? :+

Daarnaast hang je behoorlijk met je bovenlichaam naar achter om een aantal foto's. Een beetje zitles zal jullie (jij en je paard) goed doen :j

Ik heb een scoliose in mijn rug.. (meerdere krommingen van de rugwervels) Zitles krijg ik al :)

@ grace1989 dankjewel :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:41

Mellanie_ schreef:
Ik heb een scoliose in mijn rug.. (meerdere krommingen van de rugwervels) Zitles krijg ik al :)

Dat maakt het je dan zeker niet gemakkelijker. Op foto 3 zit je echter wel veel netter als op foto 1, 2 en 5. Dus je kunt het zeker wel :j

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 13:16

Angela schreef:
Mellanie_ schreef:

Dat maakt het je dan zeker niet gemakkelijker. Op foto 3 zit je echter wel veel netter als op foto 1, 2 en 5. Dus je kunt het zeker wel :j

inderdaad niet makkelijk nee, soms ook met veel pijn.. Maar we doen ons best :D

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:38

Vind het er netjes uit zien hoor! En winst rijden in het M2 zou betekenen dat je in het Z redelijk mee moet komen.

Versterken van de achterhand blijft toch veel overgangen e.d. Ik moet van mijn instructrice ook overgangen rijden in mn zijgangen. Dus 'middendraf' tijdens mn traver en schouderbinnenwaarts en weer opvangen. Vinden ze ontzettend moeilijk, maar daar worden ze wel sterker van. En sterker worden heeft tijd nodig.. Veel tijd.

Succes ermee, maar dat komt vast goed!

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:13

Ik vind het er niet slecht uit zien! ;) Zou ook iets over je houding zeggen, maar toen las ik het al in de berichten. Dan is het inderdaad moeilijk om recht op te zitten. Spreekt uit ervaring: ik hem kyfose en licht scoliose.. Goed dat je dan zitles neemt, daar heb ik nog niet eens aangedacht.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:32

Vind het er eigk wel fijn uitzien. Idd aan je houding werken, zolang je niet teveel pijn krijgt dan.

Je achterwaarts zal wrs beter gaan zodra hij sterker wordt in zijn achterhand. Dus trainen aan het dragen en meer op het achterbeen en dan wordt je achterwaarts ook beter. (tenminste, dat was bij mijn pony zo)

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 20:10

Dankjewel voor de reacties :D Verder geen tips om de achterhand te trainen??
en het achterwaarts en het halthouden?

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 12:07

Al zo vaak bekeken maar niet even een reactie achterlaten :\ :P

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:20

De pony van mijn dochter werd veel sterker in de achterhand van veel galop overgangen (eenvoudige wissels) en voltes 8 meter in galop. Wij hebben ervaren dat het Z relatief makkeljker was dan de M2 ;)

Ik vind dat je echt een prachtig paardje hebt, maar vind ook dat als je zo'n beestje rijdt je best een beetje kapsones mag hebben en dat mis ik een beetje op de foto's. Je lijkt wat onzeker, kijk voor je, handen wat hoger, borsten vooruit en laat zien wat voor geweldig paard je onder je kont hebt!!!

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 12:33

Bedankt Fidele! Word er haast verlegen van :o
Ik zal eraan werken :D

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:36

Je paard moet inderdaad beter in balans(meer zakken in de achterhand,zijn buikspieren aantrekken en vanuit de schoft omhoogkomen.) Dat is niet iets wat je een paard even leert maar een stuk basis training wat bij jullie nog niet ver genoeg ontwikkeld is. Ik zou een instructeur zoeken die dit ook in jullie basistraining mee laat nemen en hier consequent op is.
Ik kan hier wel een heel verhaal opschrijven hoe ik dat zelf bij mijn paarden doe maar het is niet zwart of wit. Ik kijk per paard hoe ver ik ermee kan gaan en als ze op mijn vraag niet voldoende of een verkeerd antwoord geven zijn er weer dingen die je juist wel aanpakt of juist niet en dat is lastig op te scrijven.
iets heel simpels is het vooruit en weer terugrijden. En dan niet meer vooruitrijden dan je paard aankan(hij mag dus niet uit balans/op de voorhand vallen) en bij het terug rijden hem snel in het achterbeen houden.(je paard moet dus al wel begrijpen dat als je alleen met been komt hij niet vooruit mag maar zijn achterbenen actiever moet gebruiken) Let bij deze oefening ook op dat hij in het terugrijden zijn kruis niet optrekt!

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:42

Wat bij ons erg veel helpt met 4kant halthouden is, dit ook aan de hand te oefenen.
Zodat het een gewoonte wordt om te sluiten.
Met ruiter erop of aan de hand.
Al haal ik hem uit de wei, onderweg oefenen we continue en er zit al zeker verbetering in.

Het ziet er heel netjes uit! ik zou de stap zeker naar Z maken!

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:48

als je paard moeite heeft met achterwaarts en vierkant halthouden dan is hij niet recht.Dan moet je werken aan het rechtrichten. Correct achterwaarts moet ieder jong paard gewoon kunnen, het wordt tenslotte ook al in de L proeven gevraagd.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:30

Stapt je paard aan de hand wel diagonaal achterwaarts? Dit vraag ik omdat het probleem ook door iets lichamelijks bij je paard veroorzaakt kan worden.

Ik weet niet wat voor zitles je krijgt/of van wie, maar voor een rugprobleem als scoliose denk ik dat je veel baat bij centered riding kunt hebben. Sally Swift heeft deze wijze van rijden ontwikkeld omdat zij zelf een ernstige scoliose had. Centered Riding is gebaseerd op Alexander techniek. Hiermee leer je te rijden met behulp van je skelet ipv op spierspanning.

Het lijkt mij dat de achterhand van jouw paard sterk genoeg moet zijn voor diagonaal achterwaarts als je zo veel overgangen en zijgangen rijdt.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:16

Ik kan je dit alvast vertellen. Z1 is makkelijker dan de M2!! Ik heb zwaar zitten hannesen in het M2, dit omdat mijn paard kon de proeven beter uit het hoofd kon dan mij, heeft ons veel werk en tijd gekost die rust er in te krijgen. wat natuurlijk ook goed is. Nu de overgang naar Z1 gemaakt met verbazend meer succes. Wat bleek na het kletsen hier over met anderen om mij heen dat veelal iedereen de ervaring heeft dan M2 moeilijker is dan Z1. Klinkt gek, maar ik heb meer de rust en tijd in de Z1 dan de proeven van M, Je moet in de M alles erg kort en vlot achter elkaar doen, dan scheelt die laatste 20 meter die je in het Z extra krijgt erg veel.!

Probeer veel terug te rijden en dit ook veel in galop, door te sluiten train je de achterhand en komt je paard voor meer omhoog, dit geeft tegelijk ook meer het beeld wat de jury graag ziet in het Z1.

Succes!

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:59

mijn paardje (nu L2 klaar) heeft ook erg veel moeite gehad met het vierkant halthouden en nog altijd is het niet geheel bevestigd. Heb het enorm verbeterd door hem te laten behandelen door een fysio. Zijn bekken zat gewoon te vast om goed onder te komen.

Misschien een goede tip!

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 20:08

Ten eerste, Bedankt voor alle reacties!
@ Hippologic, ik weet niet of hij aan de hand wel goed achterwaarts stapt, dat zal ik effe proberen.
@ Sappho, Deze tip kreeg ik via pb ook maar dan dat ik naar mensen van happy-athlete moest.
volgende week donderdag word hij behandeld, ben heel benieuwd!

Ik hoor inderdaad vaak dat Z1 makkelijker is.. Maar daar heb ik zo nog mijn vraagtekens bij.
Travers moet meer meters volgehouden worden, schouderbinnenwaarts op de A-C lijn. vanuit verzamelde galop halthouden en groeten. Appuyeren moeten we nog trainen en de eenvoudige wissels moeten ook nog getraind. Hij kan de overgang galop-stap nog niet op een rechte lijn. Dat soort dingerjes, die wil ik gewoon nog goed hebben :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:12

Nog een tip voor het halthouden: dat kun je aan de hand ook leren, om helemaal vierkant te staan. Wanneer je er consequent in bent (vierkant halthouden op de poetsplaats, bij opstappen, enz) dan is het ook gemakkelijker om onder het zadel te vragen. Dit betekent niet dat dit eventuele ruiter (zit)fouten compenseert, maar het kan erbij helpen. ;)

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:25

hij mag veel meer buiging hebben in zijn hals en lijf tijdens sb en travers

love_jesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:16

mijn paard wil ook (bijna) nooit vierkant staan mijn instructrice zegt dat dat komt doordat hij te 'uitgerekt' is om het zo maar te zeggen ik moet hem heel erg bij elkaar rijden en dan halthouden dan lukt het vaak wel!

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:19

Nea, als je het goed wil doen is M2 net zo moeilijk dan Z1. Zeker gezien de moordende concurentie in het Z1 (hier in de regio dan)

Verder is het moeilijk om (gebrek aan) verzameling te beoordelen vanaf foto's, misschien zou je een eens filmpje kunnen plaatsen?

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 21:54

Bedankt voor de reacties!
ik zal het halthouden ook naast het paard vaker goed doen. Goeie tip! En inderdaad als je het echt goed wil doen is het Z1 net zo moeilijk als het M2..
@ X_Audrey Meer buiging hoeft niet. wat dat betreft blijven foto's moment opname's. Soms heb ik op mijn coupons dat ik teveel buiging heb. travers kan je niet beoordelen want daar zijn geen foto's van.
Da's een keertwending :P
@Raggel Sorry, heb slechte ervaringen met filmpjes op bokt.. Dat doe ik liever niet..