maar die van mij is toch wel heel speciaal...
(voor mij...
)Mijn moeder heeft vandaag fotograaf gespeeld en een aantal mooie foto's genomen.
Ik moet eerlijk zeggen dat het vandaag geen top dag was. Altijd als er iemand komt kijken/foto's maken loopt ze net niet helemaal lekker. Dat komt door mij, ik wil dan te veel, te snel.
Even wat achtergrond info:
Rhodesia is een 13 jarige springgefokte merrie van Caruso x Dutchboy. Ik heb haar nu een jaar en 4 maanden. We hebben ondertussen al veel bereikt samen, zo kunnen we nu probleemloos heerlijk lange buitenritten maken (met rengalop
en ook een sprongetje zo nu en dan. Rhodesia is ingereden toen ze 4 jaar oud was, maar daarna is ze tot haar 11de stil komen te staan. Toen ik haar kocht was ze net weer onder het zadel gebracht. Rhodesia is erg sensibel en werklustig. Toen ik haar net had, kon ze nog wel eens 'uitbreken' en onder me vandaan rennen. Tempocontrole gaat nu veel beter, maar zal altijd wel een moeilijk puntje blijven. Ze wil gewoon continue boven het tempo lopen. Ook balans is soms erg lastig. Ze vind het moeilijk om in haar eigen sporen te treden en loopt al snel scheef. Doordat ze nog de nodige balans mist, is de aanleuning ook onrustig. Rhodesia is zeer soepel en heeft een lange flexibele hals met veel ruimte achter de kaak. Hierdoor lijkt de aanleuning ook wat wiebelig, dan weer voor de loodlijn dan weer er achter. Waar ik zeker blij mee ben is dat ze zich minder opkrult en minder achter de loodlijn loopt. Vroeger kon ze, zeker in galop, echt met haar kin op haar borst lopen. Ik ben in maart in de B gestart, helaas geen winstpunt. Hoofdcommentaar was: werken aan balans en stabielere aanleuningEen probleem is dat als ik haar op haar eigen voorwaartse tempo laat lopen, loopt ze vaak erg mooi qua hoofd hals houding en mooi over de rug. Als ik een lager tempo probeer aan te houden, drukt ze haar rug weg/zet ze haar onderhalsspier erop/ gaat ze achter de loodlijn lopen of maakt ze taktfouten, wordt ze erg heet, probeert tussendoor te galopperen. Ik wil dat ze op het lage tempo ook mooi haar passen afmaakt en over haar rug loopt. Waarschijnlijn een kwestie van balans. Ook is het zo dat ze met korte teugel redelijk bij mij blijft, maar met langere teugel snel wegrend..
Verder zijn punten waar ik aan werk:
-Ondanks dat ze hard loopt, haar niet vasthouden, maar naar voren blijven denken
-Na een ophouding gelijk lucht (dus eigenlijk weer niet vast blijven houden)
-Benen niet afsteken
-Mijn eigen bekken goed kantelen/ geen holle rug trekken
Nou hier zijn de foto's:
Dit soort momenten zitten ertussen:

Of juist weer te diep en valse knik:

Maar ook dit soort fijne momenten:

pasje terug in het tempo

Wat dieper..

Ik ben benieuwd wat voor een tips jullie voor mij hebben, zeker in verband met tempo/balans en aanleuning. De foto's staan niet op volgorde. Verder weet ik dat Rhodesia niet erg dik is. Ze is wormvrij en krijgt voldoende eten, maar ze zal denk ik nooit een dikkertje worden. Wees streng, maar rechtvaardig, en vooral kom met fijne tips!

Weet het ook niet zeker