Mijn superrrrrrrr Rhodesia!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nachtmar

Mijn superrrrrrrr Rhodesia!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:46

Ieder paard is voor zijn of haar baasje natuurlijk een super paard,
maar die van mij is toch wel heel speciaal... :o :D (voor mij... <3 )

Mijn moeder heeft vandaag fotograaf gespeeld en een aantal mooie foto's genomen.
Ik moet eerlijk zeggen dat het vandaag geen top dag was. Altijd als er iemand komt kijken/foto's maken loopt ze net niet helemaal lekker. Dat komt door mij, ik wil dan te veel, te snel.

Even wat achtergrond info:
Rhodesia is een 13 jarige springgefokte merrie van Caruso x Dutchboy. Ik heb haar nu een jaar en 4 maanden. We hebben ondertussen al veel bereikt samen, zo kunnen we nu probleemloos heerlijk lange buitenritten maken (met rengalop :)) en ook een sprongetje zo nu en dan. Rhodesia is ingereden toen ze 4 jaar oud was, maar daarna is ze tot haar 11de stil komen te staan. Toen ik haar kocht was ze net weer onder het zadel gebracht. Rhodesia is erg sensibel en werklustig. Toen ik haar net had, kon ze nog wel eens 'uitbreken' en onder me vandaan rennen. Tempocontrole gaat nu veel beter, maar zal altijd wel een moeilijk puntje blijven. Ze wil gewoon continue boven het tempo lopen. Ook balans is soms erg lastig. Ze vind het moeilijk om in haar eigen sporen te treden en loopt al snel scheef. Doordat ze nog de nodige balans mist, is de aanleuning ook onrustig. Rhodesia is zeer soepel en heeft een lange flexibele hals met veel ruimte achter de kaak. Hierdoor lijkt de aanleuning ook wat wiebelig, dan weer voor de loodlijn dan weer er achter. Waar ik zeker blij mee ben is dat ze zich minder opkrult en minder achter de loodlijn loopt. Vroeger kon ze, zeker in galop, echt met haar kin op haar borst lopen. Ik ben in maart in de B gestart, helaas geen winstpunt. Hoofdcommentaar was: werken aan balans en stabielere aanleuning
Een probleem is dat als ik haar op haar eigen voorwaartse tempo laat lopen, loopt ze vaak erg mooi qua hoofd hals houding en mooi over de rug. Als ik een lager tempo probeer aan te houden, drukt ze haar rug weg/zet ze haar onderhalsspier erop/ gaat ze achter de loodlijn lopen of maakt ze taktfouten, wordt ze erg heet, probeert tussendoor te galopperen. Ik wil dat ze op het lage tempo ook mooi haar passen afmaakt en over haar rug loopt. Waarschijnlijn een kwestie van balans. Ook is het zo dat ze met korte teugel redelijk bij mij blijft, maar met langere teugel snel wegrend..

Verder zijn punten waar ik aan werk:
-Ondanks dat ze hard loopt, haar niet vasthouden, maar naar voren blijven denken
-Na een ophouding gelijk lucht (dus eigenlijk weer niet vast blijven houden)
-Benen niet afsteken
-Mijn eigen bekken goed kantelen/ geen holle rug trekken

Nou hier zijn de foto's:

Dit soort momenten zitten ertussen:
Afbeelding

Of juist weer te diep en valse knik:
Afbeelding

Maar ook dit soort fijne momenten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pasje terug in het tempo
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat dieper..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd wat voor een tips jullie voor mij hebben, zeker in verband met tempo/balans en aanleuning. De foto's staan niet op volgorde. Verder weet ik dat Rhodesia niet erg dik is. Ze is wormvrij en krijgt voldoende eten, maar ze zal denk ik nooit een dikkertje worden. Wees streng, maar rechtvaardig, en vooral kom met fijne tips! :)

Candeletta

Re: Mijn superrrrrrrr Rhodesia!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:50

ik weet niet of ik het juist heb, maar het lijkt wel of je dr wat langer laat in de draf dan in de galop, en daarom vind ik de galop ook wat mooier..
Van mij mag je haar dus nog iets meer aan elkaar rijden, (de drang die ze naar voren heeft, mag je nog wat meer vasthouden, zonder het bit vast te pakken) snap je?
voor de rest ziet het er netjes uit! :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:59

Op bijna alle foto's zit je te ver achterin je zadel. Dat komt door je lange benen denk ik, je zou je beugels ook wel ietsje langer kunnen doen, dat kan voor het plaatje best en dan ligt je knie ook beter aan de wrong.

Loperige paarden moet je in hun hoofd bij jou houden, dat kun je doen door heel veel verschillende (voor hen onverwachte) dingen te doen. Zorg ervoor dat je paard nooit weet wat je nu weer van haar gaat vragen, zodat ze niet de tijd krijgt om hard te gaan. Veel bochtjes, wendingen, lijntjes, achtjes, slangenvoltes etc. Hou d'r bezig!

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 22:02

Bedankt voor je reactie!
Ja dat klopt, in galop hou ik haar korter, omdat ze dit moeilijker vind, en sneller wil wegrennen. Mijn doel is eigenlijk juist om haar ook in galop langer te laten zonder dat ze het tempo versnelt. Ik kan me wel voorstellen dat het op de foto's een mooier plaatje geeft.
Ik begrijp wat je bedoelt met meer aan elkaar rijden in draf. Het is erg lastig omdat ze dan zo heet wordt, en scheef gaat of haar rug wegdrukt..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:03

Hierboven een goede tip wat betreft tempo..

en:
Je teugels mogen wat korter en je handen wat meer voor je uit.
Let op je kapstokjes(je tenen) en gewoon lekker doorgaan met rijden.
Pas alleen op dat ze niet teveel tegen de hand komt(onderhals erop zetten)
probeer dat om te zetten in nageeflijkheid van je been naar je hand toe.

Jammer dat ze zo schraal is.. vooral haar kontje stoort me.. mijn paard was
in januari ook vrij rank. Heb de tandarts erbij gezet en toen bleek ze nog nooit
naar een tandarts geweest. Inmiddels is ze al aardig aan aan het komen. Alleen
moet ik oppassen dat ik haar niet overtrain.

Pas ajb op met verzuring.. ik vind jullie wel een leuk stel samen!

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 22:05

@ rijerijerije Inderdaad, mijn instucteur zegt dit ook altijd! ik heb ook de neiging om op mijn tenen te gaan staan tijdens lichtrijden, waardoor mijn knieen op de wrongen bewegen. Een gaatje langer voelt alleen gelijk veel langer..

Bedankt voor de tip, ik mag haar inderdaad meer 'voor' zijn door meer figuren te rijden en onverwachtse dingen te doen!

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 22:08

@ svandijk; het is inderdaad echt een kippenkontje he..
Ik ben ook echt fanatiek met rijden..misschien dat ze daardoor niet veel aankomt. elke dag krijgt ze veel beweging, soms loopt ze zelf 2 keer per dag, bijv. een buitenrit en s avonds dressuur. Dit was overgens wel een tip van iemand, om een druk paard ook zeker veel beweging te geven verspreid over de dag.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:15

Desiiii! <3
Ik vind er hele mooie foto's bij zitten. Foto 3 bijvoorbeeld, lichte verbinding, ruime draf. Dat ziet er goed uit! Tips: mooi rechtop zitten ( haha, ook mijn grootste punt) en wat tempowisselingetjes rijden. Dan kan ze in korte periodes rustiger draven, dan kan ze geleidelijk sterker worden. Dan zal die daar ook minder moeite mee hebben.

Had je foto's bij itp gezet, dan had ik het op een: ze ziet er goed uit, jullie zijn een leuke combi, kunnen houden ;)

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 22:20

hahaha hey saar
zo als altijd ben je streng, maar rechtvaardig...precies waar ik om gevraagd had :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:43

Hmm.. ja ik weet niet wat voor voer ze krijgt.. misschien zitten er teveel stoffen in waar ze energie
van krijgt? (ik heb geen verstand van voedingen zeg ik er gelijk bij)

Ik rijd hooguit een uur, waarvan ik best wel veel bezig ben met oefeningen in stap en ik klaar ben als
het paard lekker los is en nageeft. Die van mij was ook heel druk in haar bovenkamer maar is nu ze
meer werk krijgt (veel tempowisselingen en veel oefeningen zoals voltes, door een s van hand veranderen,
slangevoltes, 8jes, voltes verkleinen en vergroten, gebroken lijnen etc etc etc) veeeeel rustiger en ze is
na een paar dagen achter elkaar rijden zelfs heerlijk moe. Vind haar vaak suffend in stal :=

Daarnaast mag ze gewoon lekker de wei op en van frisse lucht en grazen en een bokje en een sprintje
her en der wordt ze ook lekker moe.

Bloederige paarden hebben ook vaak meer beweging nodig.. ik weet niet hoe oud je paardje is.. maar
als ze teveel verzuren gaat dat echt in de toekomst problemen opleveren. Je paard drukt heel erg vaak
de rug weg op de fotos te zien.. en als ik dat zie.. in combinatie met weinig spek (en dus ook gebrek aan
bespiering) denk IK een paard te zien dat zich niet zo fijn voelt.

Uiteraard kan ik niet in je paardjes bovenkamer kijken en ben ik geen dierenarts, osteopaat of iets dergelijks.
En ik zeg niet dat je verkeerd bezig bent (ik ken je paardje verder totaal niet) maar ik gun je gewoon
vele jaartjes plezier met je paardje.. en ik denk dat als het MIJN paardje zou zijn, dat ik haar lekker op
had gewend aan het gras en haar lekker een zomertje weg had gezet, kijken hoe ze aankomt in combi
met eventueel ruwvoer bijvoeren als het gras erg kort is en als er wat meer spek op zit dan lekker
fanatiek aan het rijden gaan.

Maar ik begrijp dat je een paard hebt om op te rijden.. ik heb de mijne ook langzaam op moeten voeren
en op moeten trainen en vind het ook weleens lastig dat ik haar niet altijd door kan pakken zoals ik zou
willen.

(Die van mij is vanzelf rustiger geworden, was ook zo'n rennerig type dat continu haar rug wegdrukte)
Die staat bijna te smeken of ze de wei op mag := (en dus doe ik dat ook vaker alleen mogen ze hier
op stal maar 2 uur per dag op het land en alleen als het droog is maar zou haar het liefst lekker een
maandje laten grazen)

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 23:12

Ja ik begrijp wat je bedoeld,
ze heeft in haar jongere jaren wel altijd op het weiland gestaan (nu 2 uur per dag). Ook toen was ze niet veel dikker. Ik ben door de vorige eigneaar nog gewaarschuwd om haar niet te veel te voeren, aangezien ze vroeger echt een draak kon zijn, en dan helemaal druk werd.
Nu krijgt ze 3 keer per dag 1 kilo sportbiks en 2 keer per dag kuil. Het kuil is van goede kwaliteit, maar het wordt naar mijn mening wel te weinig gegeven. Mijn paard is, moet ik zeggen, wel een van de weinige bij mij op stal die schraal is. Vroeger gaf ik ook een mix van bietenpulp, zemelen en lijnzaadolie bij, maar dit hielp minimaal. Ik weet ook niet waar ze het allemaal laat.. Ze is overgens wel helemaal nagekeken door dierenarts en osteopaat. De osteopaat heeft niets raars gevonden en hij vond haar soepel. Het gedrag komt denk ik voort uit het feit dat ze op latere leeftijd nog opgepakt werd met rijden (van haar 4de tot 11de niet gereden) en dat ze gewoon erg gevoelig is..

Ik vind haar trouwens alleen op foto 1 echt bewust haar rug wegdrukken..
Bij de sommige galop foto's komt ze alleen wat ophoog heb ik het idee.

Maar verzuring, ..wat bedoel je daar precies mee? Ik weet wel dat ze inderdaad moeite heeft om lang in een korte, verzamelde houding te lopen en dan echt aan mijn hand gaat trekken om lange teugel te krijgen..
Wat zou je er aan kunnen doen? Is er iets wat je bij kan voeren om de spieren snel te laten herstellen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:26

hmm.. die van mij komt aan op minder..

Die staat op 2x kuil (ook goede kwaliteit, geen natte troep)
1x 1kg cavalor muesli
1x 1kg cavalor muesli
1x 3/4 cavalor muesli

Gaat binnenkort naar 3kg, krijgt bijna iedere dag fruit bij en indien mogelijk 2 uur het land op.

Wat mij aangeraden is om over te gaan op havens sportbrok (is een optie hier op stal) en...
wel nog wat bij te voeren... kan er nu even niet op komen haha. Maar merrie komt op zich
prima aan als ik haar niet te fanatiek rijd en haar afentoe uit laat razen en her en der een dagje
vrij gun.

Mijn paard is overigens pas net 7 geworden. Kan wel een heethoofd zijn maar is bijzonder onderdanig
en makkelijk meewerkend (indien eerlijk behandeld) en is veranderd van een gestresste hittepetit in
een knuffelmerrie.

Kan best hoor, dat ze te druk in het hoofd is en daarom heel snel en makkelijk alles verbrand.
Sommige mensen kunnen ook alles eten en niet aankomen en de ander eet weleens wat teveel en
kg's vliegen eraan. Maar het neemt niet weg dat het wel zonde is.

Fijn dat ze medisch helemaal in orde is verder en jij hebt plezier met je paardje dus dan komt het
vast helemaal goed.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 07:06

Vwb tempo controle: telkens als ze onder je vandaan loopt, terug naar het halthouden. Kan goed zijn dat je de eerste weken meer stil staat dan wat anders, maar het werkt wel. Daarnaast veel laag en rond instellen tijdens het losrijden (wel opletten dat ze achter mee doet, anders gaat ze op de voorhand lopen).
Als ze daar lekker ontspannen onder je blijft lopen kun je haar wat meer oppakken. Vwb voer: de Cornmuesli van marstall is wellicht een goede optie ipv sportbrok. Van de corn worden ze voller maar niet energieker (heter). Ipv kuil veel hooi. Tandarts erbij halen om het gebit na te zien. Eventueel een mestonderzoek mbt wormen.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:03

Om eerlijk te zijn Dag, denk ik niet dat iets met voer haar rustiger gaat maken.
Dat zit gewoon een beetje in het beestje haar karakter.
Er gaat denk ik nog wel wat spier bijkomen. (meer spieren krijgen duurt echt
lang) maar dan ziet het er al heel anders uit.

Zolang je gewoon terug gaat naar die ontspanning, waar je al veel mee werkt,
misschien af en toe longeert ben je de goede kant toch aan het opgaan?
Die foto's waar ze wat lager loopt, misschien voor je gevoel te laag, zijn ook goede
momenten. Daar train je haar rugspieren wel mee, en ontspanning. Dan rek je die rug
ook een beetje op?

Denk ik dan tenminste :P Weet het ook niet zeker

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:05

Leuk paard!

Lijkt me wel heel gevoelig! Maar ik denk als je op een goede manier doorrijdt, dat je heel ver kan komen :j

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 10:19

Bedankt voor de handige tips en leuke complimenten iedereen...

@ sidera: ach ja dat is ook zo...
ik denk dat ik haar met warm rijden misschien net wat dieper en langer moet instellen i.p.v. alleen langer, dan voorkom ik denk ik een hoop weg druk momenten

Lovely1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:08

Mooi paard! tip: ga wat verder naar voren zitten,,,, je zit heel ver achter in je zadel

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:55

Mijn ervaring met trekkende paarden is loslaten. Zodra de mijne het op een lopen zet, geef ik de teugels mee, ga langzaam lichtrijden/zwaar zitten(galop) en probeer haar zo terug te krijgen. Omdat ze niet meer tegen de hand kan lopen (want die hand is er niet meer :)) gaat ze vanzelf tempo afnemen.
Ook in de galop.
Ik vind het er nog niet zo heel ontspannen uit zien, wel al heel goed dat je dr zo hebt gereden als ik het verhaal lees, maar het kan beter ;) (zie dat niet als aanval! Ik en ook geen top ruiter)
Ik denk dat je haar het beste een tijd lang heel laag en rond kan rijden, zo min mogelijk aan haar mond komen, natuurlijk wel vragen, maar niet vast houden. Als ze dan het vertrouwen in je hand weer krijgt zal ze die vanzelf beter gaan volgen, en minder snel onder je uit lopen. Voornamelijk in de galop mag ze meer los laten en ruimere sprongen maken. Tijdens het los rijden kan het helpen om lang en laag vlot vooruit te galloperen.

Ik vind haar wel mee vallen qua dun, kan wel wat meer vetjes hebben, en wat meer spier, maar ze ziet er gezond en fit uit! Mooi paardje dat zeker! Succes!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:37

Ze heeft geen balans en is scheef. Langzaam is moeilijk voor haar dus gaat ze rennen. Terug rijden is alleen maar moeilijk voor haar. In plaats van haar terug te rijden zou ik gewoon gaan recht richten op eigen tempo en me puur daar op richten. Als ze rechter is komt ze vanzelf terug in tempo en zal ook de aanleuning stabieler worden.

BailyNoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:56

leuk paard. probeer wel op je houding te letten en dus meer rechtop gaan zitten

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:18

Ik ben het in zekere zin wel eens met het commentaar van Waves hierboven. Om te beginnen niet teveel prutsen aan het tempo, dat is moeilijk voor haar en daar ligt de oplossing van je problemen dus niet.

Laat haar lekker in haar eigen tempo lopen, zorg dat ze daarin ontspannen is en netjes nageeflijk en ga vandaar uit verder werken. Maak dan een aantal tempowisselingen, vooral ook flink naar voren en dan terug op je zit. Steeds opnieuw en dan is het belangrijkste dat je let op de ontspanning en de fijne stille aanleuning. En dan ook steeds meer stukjes terug erbij pakken. Zomaar een paar pasjes en meteen weer wegrijden, vooral niet wachten tot het moeilijk wordt voor haar maar zelf het initiatief houden.

Vanuit dat basistempo wat voor je paardje fijn is kun je haar dan ook leren dat ze in 1 tempo moet blijven lopen zolang jij niet zegt dat ze iets anders moet doen. Je weet dat ze dat tempo prima aan kan, dus dan moet je ook van haar eisen dat ze dat blijft lopen. Ze mag geen pas harder of zachter en als ze dat wel doet dan reageer je meteen. Hoe je dat kan doen weet je waarschijnlijk zelf het beste. Je kunt haar met een ophouding flink terugnemen tot iets onder het basis tempo en dan vandaaruit weer naar voren rijden. Als ze daar heel heet van wordt kun je haar ook even op een volte zetten, of een aantal oefeningen laten doen waardoor ze wel langzamer moet. Zolang je maar consequent steeds weer ingrijpt als ze harder gaat dan jullie afgesproken hadden.

Dat wissel je af met stukken met veel tempowisselingen en je maakt de stukken dat je in een langzamer tempo rijdt steeds ietsje langer als je merkt dat ze dat aan kan. Als ze sterk genoeg is en geleerd heeft dat ze in het tempo hoort te blijven dat jij vraagt dan kun je gaan werken aan de stillere aanleuning. Voor het moment zou ik niet alles tegelijk proberen op te lossen want dat gaat niet helpen.

Dat je paardje heet is wil trouwens niet zeggen dat ze niet kan leren luisteren en het tempo lopen dat jij wil, mits je haar de tijd geeft om te leren en sterker te worden. Dat kost natuurlijk wat meer tijd dan bij een paard van 3 jaar.

Het karakter van je paard houdt wel in dat ze op bepaalde situaties altijd weer zal reageren met versnellen in tempo. Bijvoorbeeld bij moeilijke oefeningen/enge dingen/spanning. Jij moet daarom leren om daarmee om te gaan en haar weer op te vangen zonder dat jullie gestrest raken.

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:03

je kont moet iets meer naar voren in het zadel
probeer ook op te letten dat de binnenhand niet teveel terugtrekt (kan ook moment opname zijn, is nog niet heel erg)
verder leuke combi :)

elselianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:45

Mooi paard,

Je mag alleen wel iets rechter op gaan zitten, en
ook iets minder ver in het zadel gaan zitten :)