Zyalda (FILM 21-05) nu dan bijna L klaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Zyalda (FILM 21-05) nu dan bijna L klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 18:46

Omdat ons vorige topic een fototopic was (en momentopnames behoorlijk lastig zijn om commentaar
op te geven) heb ik mams me laten filmen gisteren.

Wou jullie wat zijgangen laten zien en het rijden over het algemeen. Sommige stukjes zet ze de kaak
iets vast maar een klein (halve als ze niet reageert) ophoudinkje en beetje been aan de desbetreffende
kaakkant doet wonderen.

In het begin van het filmpje (na het instappen en losdraven dat NIET op het filmpje staat) doen we
een grote keertwending. Hij is nog wat groot (ik wil hem nog niet kleiner maken want ze is nog niet
verzameld genoeg en ik vind het nog niet nodig haar te verzamelen) maar ik ben benieuwd of jullie kunnen
zien of hij nou WEL op de achterhand is of om de middenhand. (als ik hem kleiner rijd zou het makkelijker
te zien zijn maar daar is het paardje nog niet aan toe)

Wat mij is opgevallen dat ze graag haar neusje kantelt, het is niet HEEEEEL erg maar wel genoeg om mij
te storen. Het ligt niet aan mijn handen... ik denk dat het iets met mijn houding te maken heeft.. ik ben
nu aan het uitvogelen wat het is en hoe we er aan kunnen werken.

In het begin zien jullie me wat been geven. Dit is niet direct drijven maar aangeven wat ik van haar wil
betreft hoofd/kaak en achterhand. Tegen het eind van het filmpje zullen jullie zien dat omdat het paardje
fijn blijft lopen ik ook nog maar zelde beengebruik heb.

Schouderbinnenwaarts hikt ze nog wat op tegen (ze wil het graag vanaf de hoefslag doen want dan
kan ze aan de bakrand plakken en dat mag niet van mij dus vandaar op de binnenhoefslag) maar ben toch
wel benieuwd of jullie eventuele TIPS hebben om haar er wat makkelijker doorheen te rijden of dat het
toch een kwestie van blijven oefenen is (we hebben het pas een paar keer gedaan en dat verdeeld
over een paar dagen.. want mevrouw begint aardig mee te denken)

Willen jullie me laten weten wat jullie van de middendraf vinden? (of jullie het voor middendraf voldoende
bodemwinst vinden en of de halshouding goed is of dat ze voor het L al nog meer op de achterhand moet
zijn...)

Op een gegeven moment was ze zo fijn dat ik haar beloonde en [***] bleef keurig lopen..(ze kantelde
wel iets maar deed precies wat ik vroeg.. was een beloning waard.. ook in het filmpje te zien)

Hij duurt niet zo lang dus hopelijk kijken jullie hem af voor er commentaar komt!

En ja.. in het begin had ik even 2 zweepjes.. om haar voorwaarts te houden.. [***] vind het zijwaarts
zo leuk worden(dan krijgt ze vaak veel beloningen) dat ze na het instappen al gelijk keertwendingen,
travers en appuyementen wil doen terwijl ik haar vraag haar kaak los te laten en/of aan te draven)
Ik tik haar er amper mee want ze schiet keihard vooruit als ze een "tik" krijgt. Alleen dat ik ze bij me
heb is al voldoende om haar vooruit te houden. De 2e helft (vanf de middendraf) had ik ze er al nieteens
meer bij omdat het kwartje gevallen was.

Commentaar is ERG welkom!! Groetjes Samantha!
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-05-11 19:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Elise95

Re: Zyalda (FILM 21-05) nu dan bijna L klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:58

Ziet er goed uit :D. L gaat zeker lukken.
Paard mag nog wat losser in de kaken, wat je zelf ook al aangeeft, maar mischien kun je proberen teugels wat korter en hand wat meer naar voren. Vind soms een rare knik in de lijn (bit-elleboog) zitten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 19:03

In het begin reed ik inderdaad met te lange teugels maar dacht dat ik ze later al aardig opgepakt had?
(als ik haar gelijk kort pak wordt ze wat strak en wil ze nog weleens opkroppen, vandaar dat ik haar
eerst wat "losjes" naar contact laat zoeken) Maar ook in de 2e helft zouden ze nog wat korter mogen?
(ik ga zelf ook nog een keer kijken..)

Ik heb wel een rare knik in mijn pols. (het lukt me ook niet ze rechtop te houden zonder ze vast te zetten
als ik niet op het paard zit :( (zoals nu achter pc))

Vanaf de 2e helft van het filmpje (was ong 10 minuten na de 1e helft) vind ik haar zelf toch wel lekker
ontspannen in de kaak.. denk niet dat ze nog losser kan worden (afgezien dan dat ze soms haar neus
even optilt om te kijken of ze teugel kan dieven want die heeft ze graag)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-05-11 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:05

T is ook lastig die handen. Heb er zelf ook echt problemen mee. Moet ook binnenkort L1 debuut maken. Ga nog even het eind terug kijken.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:07

Eind is inderdaad echt al veel beter :j.
Zag nog een puntje bij het wijken dat paard laatste stap naar de hoefslag valt. Probeer eens tot bv. binnenhoefslag te wijken en dan rechtdoor :j.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 19:14

Elise95 dat doe ik afentoe ook inderdaad. Zo'n stukje staat er vlak voor de 2e helft op, toen liep ze met
wijken met teveel stelling(neemt ze soms zelf zo aan) over de schouder weg. Toen reed ik haar tot
binnenhoefslag en hup de volte op inderdaad.

Bedankt voor het nogmaals kijken :)

bedankt xrainblue

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:06

Hey ik zou morgen eens goed kijken. Maar ik kan je handen op het filmpje in draf niet goed zien. Maar ik denk dat je je handen niet op gelijke hoogte houdt. En dat ze daarom kantelt.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:17

Het L1 gaat zeker lukken! :j De grote keertwending is zo op het eerste oog genoeg op de achterhand. Ze loopt braaf en constant in de aanleuning, wijken is meer dan voldoende en middendraf gaat nog wat te hard naar mijn idee? Maar bodemwinst is wel voldoende, als je er op wedstrijd ook zo netjes op zit zal het zeker goed komen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:20

Dat dacht ik eerst dus ook.. maar ze doet het ook met lange teugel

Dit is een OUDE foto (van paar maanden terug, toen waren we vooral bezig met
de rugspieren oprekken)
Afbeelding
Heb mijn handen dan wel wijd.. maar teugels waren 100% even lang en als je
kijkt zie je dat mijn handen ook gelijk zijn (zelfde hoogte) (rechterhand wel iets
mee maar richting de hals om te begrenzen)

Wat me wel opvalt is dat het niet met links of rechtsgebogen zijn te maken heeft..
want ze doet het op beide kanten en altijd neusje naar buiten. Zoals je ziet
is het al minder dan het was.. maar het blijft er toch in zitten.. denk dat ze zo ingereden
is in het verleden waarbij ze niet/slecht gecorrigeerd is waardoor ik er ook deels tegenaan
loop...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:28

Capriootje eerst dook ze met middendraf heel erg op de voorhand. De eerste passen is ze
inderdaad iets rennerig.. haar zweefmoment komt iets later. We zijn er ook pas net aan
begonnen.. toen ik haar vorige week meer oppakte en ditzelfde probeerde (iets oprichting
en oprijden) ging ze alleen maar rennen met haar hoofd tegen de hand) dus er zit wel al
een grote vooruitgang in :P Ben al blij dat ze niet meer zo op de voorhand gaat :+

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:31

Zeker L gaan starten jullie!
Probeer in het wijken het hoofd echt recht te houden, stelling in wijken is Not Done! Haha heb er zelf ook moeite mee hoor. Probeer ook bij het afwenden op de korte zijde eerst enkele passen recht voor uit te rijden, dat geeft een stuk rustiger beeld! En als laatste tip, ook tussen door recht uit rijden dus zinder te wijken van A naar C en andersom, om te voorkomen dat hij automatisch gaat wijken wanneer je bij A of bij C afwend.

Verder zijn jullie er helemaal klaar voor! ( in draf mag hij misschien wat meer van achter naar voor)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:51

Ik denk dat je dat laatste zegt omdat ze in de voorbenen meer "kniegang" heeft dan achteren
want volgens mij is ze wel vlot genoeg maar ze draagt gewoon nog niet zo mooi (zijn we met
tempowisselingen veel op aan het werken en vandaar ook dat ik de zijwaartse oefeningen rijd
want dan moet ze wel dragen anders kan ze haar been niet wegzetten) Ze heeft van zichzelf
een stuwende achterhand. Denk dat dat wel goed komt als ze straks wat meer bespiering heeft
om te gaan verzamelen. (we zijn nog bezig met de rugspieren aansterken)

Bedankt voor je andere tips! Ik rijd idd wel vaker ook gewoon A-C lijntje netjes af hoor, de reden
dat ik het wijken direct inzet is omdat IK de neiging heb als ik afwend haar eerst naar links te sturen
als ik naar rechts moet wijken. En andersom.(is een ticje die ik op deze manier uit mezelf probeer te krijgen)

Dat wijken met stelling afleren blijkt nog best lastig :o Ik heb haar geleerd om buiging/stelling te geven
als ik mijn binnenbeen aanleg.. en dat zit er een beetje ingepeperd. Mn instructrice heeft me daar ook al
op gewezen idd. Moet mn buitenhand wat meer erbij houden.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:56

Oké, dan is het gewoon goed als je het bewust doet, maar in een proef zou ik wel een stukje verder rijden voor het wijken, scoor je punten op ;)

Dat ze op de voorhand loopt is ook echt maar een klein flut ding, ze loopt echt niet te sjokken, als je vergelijkt met sommige andere maken zij zowat een koprol hihi

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:06

Ze is niet echt op de voorhand (ja dat was ze in middendraf heel erg in het begin(niet op film),
maar dat was ook mijn schuld want ik gaf mn handen naar voren als ze moest verruimen :+

In principe is haar schoft even hoog als haar kont en als je de film her en der pauzeert als de bak
ook recht is is haar schoft hoger. Enkelt in de hoeken wil ze nog weleens op de voorhand gaan
(probeer ik op te lossen om haar meer binnenbeen te geven als ik door de hoek ga) en op de voltes
vind ik het nog wel moeilijk maar dat zij op de voorhand gaat is omdat IK dat toe sta. Het wordt
al veel minder nu ik wat meer schijnovergangen en tempowisselingen op de voltes rijd (en voltes
verkleinen en pasjes wijkend vergroten.. alleen gaat ze dan helaas ook vaak kantelen)

Ja donderdag heb ik weer les.. dus denk dat zij dat dan ook wel zegt. Ik had bij mn vorige paard
een vrij stevige handhouding(hij hing in mij en ik hing in hem) en dat heb ik op dit paard GELUKKIG
al snel afgeleerd (paard slaat letterlijk op hol als ik mn handen vast zet, trauma van voor dat ik
haar had.. ze was nog nooit bij een tandarts geweest dus had vreselijke pijn in haar mondje als
er contact op de teugel werd gelegd) Alleen heb ik mezelf nu weer aangeleerd om te snel toe te
staan :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 22:28

hahaha dat paard haar orenspel als ik haar beloon een klopje geef en haar achter haar oren aai hahaha.
Vind het nog steeds prachtig dat ze zo mooi nageeflijk bleef op mn teugels in 1 hand.

Apple01 ik ga er vandeweek als het rustig is in de bak eens zonder zadel op, het zadel waar ik mee rijd
ligt op zich goed maar wellicht dat het toch op een spiertje ligt? (op de schouderspier ligt hij niet maar
hij drukt er wel tegenaan)

dan kan ik ook gelijk voelen of ze al wat rechter begint te worden (had eerst nogal de neiging om me op
links naar rechts te gooien waardoor ik vaak scheef zakte) en kan ik op mijn handen letten.

Misschien komt het door iets heel kleins.. doorknikken van 1 heup, "teveel" aan druk op 1 van de zitbeenknobbels..
ik weet het niet.. het is niets GROFS in ieder geval. Het is in ieder geval wel erg vervelend :(

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:33

Is ze rechts precies zo makkelijk te buigen als links?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 09:07

Ze is iets rechtsgebogen maar na het losrijden en rechtrichten is ze zowel links als rechts even
makkelijk te buigen om mijn binnenbeen. Het kantelen doet ze vooral als ik wil dat ze haar binnenachterbeen
gaat dragen en (licht) overkruist weg zet. Ze kantelt links neusje naar rechts en rechts naar links. Exact
hetzelfde.

Ze is op de voltes fijner in de aanleuning/kaak als ik haar alleen vraag te buigen om mijn binnenbeen
en buitenhand ietsjes begrenzen (zonder iets van het achterbeen te vragen.. dus toe te staan dat ze
iets op de voorhand gaat) dan krijg ik een mooie lengtebuiging maar dus wel een inactieve achterhand. (stuwt snel)

Linksom op de LANGE zijde wil ze met haar rechterschouder wat richting bakrand neigen (ik zie het niet
in de spiegel, maar ik voel het wel) maar daarom rijd ik veel binnenhoefslag en zijn we bezig met
schoudervoor en een beetje schouderbinnenwaarts. Rechtsom op de LANGE zijde wil ze weleens scheef
naar links kauwen maar is ze wel te corrigeren aan mijn been naar de hand toe.

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:25

Vind het er erg mooi uitzien allemaal. Ik denk dat je zeker wel L kunt starten. Kan je helaas geen tips geven omdat ik jouw niveau van rijden niet haal :D . Heb wel een beetje jouw verhaal gevolgd met Zyalda en vind jullie een hele mooie combie. Denk dat Zyalda niet beter terrecht had kunnen komen. Veel succes met de wedstrijden, gaat zeker goedkomen :j

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:33

L moet prima kunnen.
Denk er wel om dat je eerst recht stelt en dan pas gaat wijken. Nu zag ik dat je direct opzij ging.

Blijf bij de basis, ga lekker de L oefeningen perfectioneren en bevestigen.
Of laat ik het zo zeggen; hou je daar vooral mee bezig, de rest kun je later nog genoeg rijden.
Je kunt het wel gebruiken als loswerk-oefening, maar ga het niet als oefening-oefening rijden. :+
Zo zou je haar bij de SB iets lager in kunnen stellen, dat maakt het wat makkelijker, en toch vraag je het lichaam de SB aan te nemen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 13:34

Klopt, wijken doe ik expres zo (gaf al aan in de reacties waarom). Dankje :)

De overige neem ik niet mee om alleen maar te kunnen en doen maar omdat
ik meer actie in haar achterbenen wil en dat ze zich in SB meer gaat "verzamelen". Ze vind het
heel erg moeilijk om te gaan dragen en met alleen tempowisselingen is ze niet voldoende te
activeren. Ze wil niet gaan dragen vanuit de achterhand en DAT is ook de reden dat ze ertegenin
komt met haar hoofd/halslijn.

Als ik haar langer geef en lager instel op SB/SV sta ik toe dat ze op de voorhand gaat en dat wil
ik haar nou juist NIET aanleren, dan verliest ze namelijk JUIST de kracht uit het achterbeen en
zwiebelt ze hem weg in plaats van dat ze hem onderzet. Ze vind het heel moeilijk (laat ze zien door
tegendruk te geven in de kaak) maar is ook pas een oefening die ze 5x eerder gedaan heeft (evenals
keertwendingen) deze oefeningen worden niet dagelijks gereden, alleen maar als ze stukken lekker
nageeft in de kaak en toch wat teveel voorover wil gaan duikelen.

Het is dus niet zo dat ik hele lange zijdes alleen maar schouderbinnenwaarts, travers en keertwendingen
rijd. ;)

Talitha15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:18

Ik heb het gevoel dat het kantelen zou kunnen komen, omdat je iets meer kontakt hebt met de binnenteugel als met de buitenteugel. Dit kun je zelf makkelijk controleren door af en toe de binnenhand een stuk toe te staan op de volte bijvoorbeeld. Het klinkt niet logisch, maar vaak is dat wel het probleem met kantelen. Ook al heb je het gevoel dat ze dan juist andersom zou moeten kantelen, vaak komt het door het ontbreken van de begrenzing aan de buitenhadn of omdat je teveel kontakt hebt op je binnenteugel. Maar het blijft moelijk om het zo op een filmpje en foto's vast te stellen. Het rijden ziet er overigens wel mooi ontspannen en vriendelijk uit. Lekker doortrainen!!! Leuke combi zijn jullie.

Annebu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:08

Alleen je handen iets dichter bij elkaar houden...

Maar gewoon lekker L gaan starten ;)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:15

l moet zeker gaan lukken,
wat me bij het wijken opvalt is dat de achterhand meer doet scharen als de voorhand,probeer de voorhand meer voor te houden dan de achterhand,veel succes ziet er netjes uit.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:38

de L gaat zo wel lukken hoor!
probeer er wel op te letten dat je voor het wijken, na het afwenden, nog even een paar meter rechtuit rijdt. Dan lijkt het allemaal nog even iets netter :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 16:46

Talitha15 schreef:
Ik heb het gevoel dat het kantelen zou kunnen komen, omdat je iets meer kontakt hebt met de binnenteugel als met de buitenteugel. Dit kun je zelf makkelijk controleren door af en toe de binnenhand een stuk toe te staan op de volte bijvoorbeeld. Het klinkt niet logisch, maar vaak is dat wel het probleem met kantelen. Ook al heb je het gevoel dat ze dan juist andersom zou moeten kantelen, vaak komt het door het ontbreken van de begrenzing aan de buitenhadn of omdat je teveel kontakt hebt op je binnenteugel. Maar het blijft moelijk om het zo op een filmpje en foto's vast te stellen. Het rijden ziet er overigens wel mooi ontspannen en vriendelijk uit. Lekker doortrainen!!! Leuke combi zijn jullie.

Heb ik geprobeerd maar dat is het dus NIET.. als ik op de volte mijn binnenhand naar voren geef blijft
ze OF gekanteld lopen OF ze neemt contrastelling aan en wil richting hoefslag. Het is ook niet dat ze
sterk aanvoelt op de teugel.. (ik ben rechtshandig dus met name linksom als ze kantelt zou je moeten
voelen dat ze sterk is.. en dat is ze niet.. ze neemt gewoon een rare positie aan)

Annebu ze heeft een brede hals, als ik mijn handen nog meer bij elkaar zet dan dat ik de 2e helft van
het filmpje deed dan "breekt" mijn bustrens in haar mond en werkt deze teveel in op de mondhoeken
waardoor ze juist de onderhals aanspant en de kaak niet meer los wil laten (heel gevoelig paardje)
Tussen bit en mijn handhouding zit nu een rechte lijn --> | |

sammy1

De voorhand is voor maar ze vind scharen met de voorbenen nog wat moeilijk inderdaad. Komt omdat
ze vrij ruim blijft draven en het daardoor moeilijker vind om over te stappen met de voorbenen. Als ik
de voorhand nog wat meer voor zet schaart ze voor EN achter niet meer. Is gewoon een kwestie van
oefenen en leniger worden denk ik (we zijn er ook nog niet zo lang mee bezig)

Bedankt Rianneuh, ik weet het :j had het al eens aangegeven, maar ik rijd haar nu even zo omdat
ik de tic heb als ik haar rechtuit zet haar eerst naar links te "sturen" en daarna naar rechts te wijken
(linksom doe ik het precies andersom) waardoor haar achterhand als eerst gaat.

Om dat bij mezelf af te leren (komt omdat ik al jaaaaaaren niet meer heb hoeven wijken met mijn vorige
paard.. toen was het standaard appuyementen) wijk ik haar direct inderdaad. Maar dat was ik niet van
plan iedere keer te doen :P