Valentino (v.Haarlem) @ work L1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elise95

Valentino (v.Haarlem) @ work L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 19:44

Hallo.
Vandaag Valentino weer eens aan het werk gezet.
Valentino is een 9 jarige ruin van 1.68. Ik heb hem nu een jaar en 28 mei gaan we ons L1 debuut maken :).

Het ging vandaag echt voor geen meter. Hij liep niet lekker en ik werkte ook niet mee. Was een beetje snel geirriteerd :o. Dus na een paar ruzies afgestapt en een eind door de polder gaan wandelen om af te koelen.

Maar goed ondanks dat toch nog een filmpje. Kwaliteit is niet erg goed en ik rijd wel een eind weg. Als je hem op youtube kijkt kan je m op groot scherm kijken ;). Hoop dat jullie er nog wat leuke tips bij hebben en evt. oefeningen.
Zelf wil ik vooral werken aan mijn handen en nog veel meer natuurlijk, maar ja dan blijft er niks meer voor jullie over :P.

Oja let niet op het super coole liedje }> en de camera beweegt af en toe nogal door de wind :')

Nog een paar foto's.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Elise95 op 22-05-11 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

polly76

Re: Valentino (v.Haarlem) @ work L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:55

wat doe jij allemaal met je handen ???????

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:58

Je had de camera beter aan de andere kant van de bak kunnen zetten :P.
Ik vind het te ver weg om rijtechnisch commentaar op te kunnen geven, maar van een afstandje ziet het er leuk uit ;).

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 19:59

polly76 schreef:
wat doe jij allemaal met je handen ???????

Met binnenhand stelling naar binnen vragen. Voor de rest houd ik er onder andere de teugels mee vast :+

Maar heb je er ook tips voor om het te verbeteren?
Laatst bijgewerkt door Elise95 op 22-05-11 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:00

44Myrthe44 schreef:
Je had de camera beter aan de andere kant van de bak kunnen zetten :P.
Ik vind het te ver weg om rijtechnisch commentaar op te kunnen geven, maar van een afstandje ziet het er leuk uit ;).

Dankje. Als ik hem aan de andere kant had gezet was ik telkens uit beeld geweest. Dat vond ik nog irritanter, dus daarom zo.

xhorseslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:05

Probeer vooral je handen een stuk stiller te houden als hij ontspant. Doordat jij blijft bewegen met je handen blijft je paard de hele tijd met zijn hoofd schudden wat geen lekker beeld geeft.
Voor de rest is het moeilijk om er nog meer comentaar op te geven door de afstand en ziet het er goed uit!

polly76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:08

het was gewoon een vraagje ....omdat ik niet duidelijk kon zien wat je allemaal aan het doen was met wel een x je binnenhand naar binnen zag gaan , had ook het idee dat je paardje wat heen en weer aan het schudden is met zijn hoofd...Maar goed voor echt indd rijtechnisch comentaar is het te ver weg ....dus als ik het fout heb :o dan schaam ik me diep :+

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:08

Heb je ook toevallig een bepaalde oefening er voor. Vind het gewoon lastig om ze stil te houden. Voor al links.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:09

polly76 schreef:
het was gewoon een vraagje ....omdat ik niet duidelijk kon zien wat je allemaal aan het doen was met wel een x je binnenhand naar binnen zag gaan , had ook het idee dat je paardje wat heen en weer aan het schudden is met zijn hoofd...Maar goed voor echt indd rijtechnisch comentaar is het te ver weg ....dus als ik het fout heb :o dan schaam ik me diep :+

Haha geeft niks. Baal er ook van dat het zo ver weg is. Ga even proberen of ik uit het filmpje wat foto's kan krijgen van dichtbij. Kwaliteit op filmpje op pc is veel beter :j

polly76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:14

je kan een bokriempje aanschaffen daar daar je duim omheen leggen zodat je dan wel kan toestaan , dus wat lengte in de teugels kan geven ( pas dan wel op dat je je handen weer niet vast gaat zetten)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:18

Jaa klopt. Zo iets heb ik een tijdje geleden ook gebruikt. Ging daarna weer even beter. Mischien weer even erbij pakken :j.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:21

Nog even 3 beelden uit het filmpje erin gezet. Zie nu ook goed dat ik m'n handen weg knik :n

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:21

Heb je van die ringetjes voor aan je zadel? (weet t ff niet meer) dan kan je daar een elastiekje doorheen doen en dan dat elastiekje door je pink, dan probeer je de spanning daar gelijk te houden waarvoor je je handen stil moet houden.

En verder kan ik best een keer komen filmen als je dat wil hoor xD haha

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:23

Jaa Sanne :j.

Heb 25 juni trouwens bij de Vinkenburg en 2 juli kringkampioenschap (is op gras). Ook nog een paar keer bij de burcht en northgo. Kom je nog een keer foto's maken. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:53

Jij knikt je polsen nog meer weg dan ik (fotos) := Lastig te beoordelen verder je filmpje.
(pas op he met dat "zaag-beeld...")

Wat ik wel zie is dat je je in de rechtergalop naar links laat gooien.. Ennem.. je binnenhand
even opzij zetten prima.. maar je wil dat hij stelling geeft terwijl je je (binnen)schouder naar voren
drukt (rechts) (en dat doe je vrij continu overigens.. je maakt jezelf scheef op rechts) waardoor
hij niet lekker door kan buigen (jouw lichaam gaat naar links... dus de enige stelling die hij MAKKELIJK
kan geven is dan ook contra..)

Ook zie ik je linksom bij 0:53 achter zijn gang aan lichtrijden(foei!) waardoor je hem eigenlijk meer
tegenwerkt dan met hem mee werkt. (dacht eerst dat je op het verkeerde been zat zo erg viel het mij op)
Als hij zo "rennerig" is (ik weet dat je hem gewoon actief wil rijden) kun je toch beter even een gang terug
door meer te gaan oefenen dat hij op je zit terug komt en blijft lopen..

Afentoe ga je in galop wat plat door de bocht.. (jullie allebei) probeer het wat meer af te werken..

Verder ziet het er best netjes uit voor het L.. alleen jammer dat we vooral draf en galop zien, een klein
stukje volte her en der en een keer "in een traantje" bij C van hand veranderen (waar hij echt heel
hard door je ophoudingen heen liep zeg) :P

Die van mij moet met wat meer porriemorrie.. maar die van jou moet echt wat meer rust in zn donder krijgen!

Leuk paard trouwens!

Edit: Ohja.. pas op dat hij niet gaat duiken aan de voorkant.. hij lijkt lekker na te geven maar hij drukt
doordat hij stiekem zn hals omlaag doet toch zn kaak vast

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:15

Dankje :j. Het ging ook niet helemaal naar m'n zin en was zelf erg onrustig met m'n handen (normaal al, maar nu nog erger) en hij was erg loperig.
Wil je anders een stukje loperigheid hebben :D.

En dat van die hand ernstig hé. Omdat ik het bij me zelf zo zag zag ik het meteen bij jou :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:40

De truuc is ECHT om niet boos te worden.. ik weet hoe moeilijk dat is.. mijn vorige paard pikte
het als ik hem op zn flikker gaf.. deze spurt onder me vandaan, gooit dr kop in de lucht en drukt
de rug keihard weg als ik alleen al "UUUUUUH" zeg als de niet mee wil werken..

Gister met filmen liep ze vaak over de schouder weg. Ik was boos.. hoor je me op een hele lieve
manier zeggen "Als je zo doorgaat dan krijg je ze zooooo..." Mn moeder moest lachen hoe lief
ik dat zei (en ik heb haar geen trappen of kletsen verkocht, heb haar gewoon doorgezet en veel
overgangen gereden tot ze wel netjes op mn buitenbeen begrenzen reageerde := )

Als hij geen stelling wil geven is hij gewoon niet genoeg gebogen om je binnenbeen.. of jij zit scheef.

Stom om zo te zeggen (ik bedoel het niet verkeerd) maar dat probleem komt eigenlijk niet door je paard.

Ach, iedereen heeft er rotdagen tussen zitten. Volgende keer beter. (kun je in een nieuwe haw mooi
laten zien dat hij ook lief mee kan werken ipv vervelen) En misschien fok jij je ook snel op omdat je weet
dat je de camera op hem gericht hebt staan en zoiets hebt van grrrr en dan film ik een keer en wil ik het
netjes doen werk je niet mee !@3$% paard. :P (jouw spanning wordt zijn spanning)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:43

Haha klopt precies. Ik weet dat ik niet zo moet reageren. Ben daarom ook na een tijdje afgestapt en een stuk gaan lopen :+
Volgende keer doe ik dat eerder en stap ik er daarna pas weer op :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:59

Pas op dat dat niet tegen je gaat werken.. ik stap zelf pas af als ik ontspanning heb gekregen.
Al is het maar 1 volte linksom en 1 volte rechtsom en dan belonen.

Dat betekent dat ik er soms wel een uur op zit.. en ook dat ik er met een 15 minuten draven al af stap.
Hoe relaxter en braver hoe minder hard werk en meer beloningen snappen ze een HEEEEL stuk sneller
dan een boos baasje die er af gaat.

(daarom moeten ruiters ook direct weer op een paard als die ze er net af hebben gewerkt (bokkend) omdat
ze anders weten dat ze met bokken (mits geen medische problemen) niet hoeven te werken. ;)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:11

Ziet er opzich niet verkeerd uit Elise, ik ga mee in de tips/commentaar van de rest.

@svdijk86; maarja als je echt op koken staat, kun je maar beter afstappen denk ik voor je 'oneerlijke' dingen gaat doen tegenover je paard. Lijkt mij dan. Tot zover het kan erop blijven zitten en proberen de ontspanning te krijgen maar als je zelf op flippen staat denk ik dat je beter toch maar af kan stappen (of heb ik dat verkeerd?) :)

Maar Elise Val kan echt onwijs mooi en lekker lopen dat zie ik dus als jij hem dadelijk netjes voor elkaar hebt nou petje af want het is een spectaculair paard hoor ben maar trots :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:44

Als je al chagrijnig bent of geen zin hebt om te rijden moet je er nieteens op klimmen vind ik persoonlijk.
Dan kun je beter een dag wat anders met je paard doen. Mensen denken er wel even op te klimmen, en
als het paard niet gelijk meewerkt gaan ze flippen.

Een stuk gaan stappen en andere oefeningen doen tot je rustig bent en dan weer verdergaan waar je
gebleven was werkt veel beter dan doorrijden tot je je paard een paar hengsten wil verkopen en dan
afstappen.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:16

svdijk86 schreef:
Als je al chagrijnig bent of geen zin hebt om te rijden moet je er nieteens op klimmen vind ik persoonlijk.
Dan kun je beter een dag wat anders met je paard doen. Mensen denken er wel even op te klimmen, en
als het paard niet gelijk meewerkt gaan ze flippen.

Een stuk gaan stappen en andere oefeningen doen tot je rustig bent en dan weer verdergaan waar je
gebleven was werkt veel beter dan doorrijden tot je je paard een paar hengsten wil verkopen en dan
afstappen.

maar als je juist boos\geirriteerd raakt door t paard...? ;)

Vind t er best netjes uitzien hoor! idd handen stil, en mag iets rustiger lopen, hij loopt een beetje gehaast.. Sexyy Val <3 Nog ff oefenen, maar jullie komen er wel hoor :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:01

X_Michelle_X schreef:
maar als je juist boos\geirriteerd raakt door t paard...? ;)

Vind t er best netjes uitzien hoor! idd handen stil, en mag iets rustiger lopen, hij loopt een beetje gehaast.. Sexyy Val <3 Nog ff oefenen, maar jullie komen er wel hoor :j

s_en_z schreef:
afstappen.

Paarden zijn werklustig, doet het paard het gevraagde niet is hij daar of lichamelijk niet toe in staat en/of geeft
de ruiter de verkeerde aanwijzingen. Het is voor de mens veel makkelijker om het op het paard af te schuiven.
"Ja hij rent toch over de schouder weg." terwijl je dan na moet denken hee.. als ik mijn buitenhand afsteek begrens
ik hem niet en als ik dan binnenbeen geef dan vraag ik hem zelf over de schouder weg te rennen ;)

Als jij je binnenhand opzij zet voor stelling maar je hebt je binnenbeen er niet aan kan je paard geen stelling geven en
zal hij dus ook terug trekken de andere kant op.

Om hem dan te rukken en plukken in zijn mond en kwaad worden terwijl je het zelf vraagt/doet is gewoon onterecht.
Als mij iets niet lukt en paard doet stokkerig of iets dergelijks ga ik stappen en stapoefeningen doen.. dan ga ik logisch
nadenken over wat ik vroeg en deed en als ik afgekoeld ben ga ik verder en 9 van de 10x gaat het dan direct zoals ik het
bedoeld had.

Nu scheelt het dat ik een paard heb dat als ik mn benen van haar lijf af breng ALSOF ik een schop geef dan is ze al aan
de andere kant van de bak (IK heb haar nog nooit getrapt) dus ik heb geen andere keus dan me erbij neerleggen dat het
even k*t gaat, hoofd op 0 en straks nog een keer proberen.

Wat goed werkt is MP3 indoen met lekkere, leuke muziek op lichtrijd-tempo. Maakt het ook makkelijker om je paard te "negeren"
als het even tegen zit.

Als mijn paard een stress-dagje heeft en ik ben verder wel goedgeluimd (als ik chaggie ben ga ik er al nieteens op) zet ik de
radio aan en ga ik meezingen. Paard was afgeleid van de dingen om haar heen maar had daarna alleen maar aandacht voor haar
gekke baas die zit te zingen (als een krijsende kat) op haar rug. Meestal als ze zo'n dag heeft loopt ze 5 tot 10 minuten telkens
met haar hoofd op standje giraffe maar als ik haar negeer en lekker ga zingen is ze binnen een paar minuten helemaal omgekeerde
wereld en is ze zwaar relaxed (komt niet door mijn stem zo'n nachtegaaltje ben ik niet... maar ze reageert op het feit dat ik NIET
reageer.)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:53

svdijk86 schreef:
Jij knikt je polsen nog meer weg dan ik (fotos) := Lastig te beoordelen verder je filmpje.
(pas op he met dat "zaag-beeld...")

Wat ik wel zie is dat je je in de rechtergalop naar links laat gooien.. Ennem.. je binnenhand
even opzij zetten prima.. maar je wil dat hij stelling geeft terwijl je je (binnen)schouder naar voren
drukt (rechts) (en dat doe je vrij continu overigens.. je maakt jezelf scheef op rechts) waardoor
hij niet lekker door kan buigen (jouw lichaam gaat naar links... dus de enige stelling die hij MAKKELIJK
kan geven is dan ook contra..)

Ook zie ik je linksom bij 0:53 achter zijn gang aan lichtrijden(foei!) waardoor je hem eigenlijk meer
tegenwerkt dan met hem mee werkt. (dacht eerst dat je op het verkeerde been zat zo erg viel het mij op)
Als hij zo "rennerig" is (ik weet dat je hem gewoon actief wil rijden) kun je toch beter even een gang terug
door meer te gaan oefenen dat hij op je zit terug komt en blijft lopen..

Afentoe ga je in galop wat plat door de bocht.. (jullie allebei) probeer het wat meer af te werken..

Verder ziet het er best netjes uit voor het L.. alleen jammer dat we vooral draf en galop zien, een klein
stukje volte her en der en een keer "in een traantje" bij C van hand veranderen (waar hij echt heel
hard door je ophoudingen heen liep zeg) :P

Die van mij moet met wat meer porriemorrie.. maar die van jou moet echt wat meer rust in zn donder krijgen!

Leuk paard trouwens!

Edit: Ohja.. pas op dat hij niet gaat duiken aan de voorkant.. hij lijkt lekker na te geven maar hij drukt
doordat hij stiekem zn hals omlaag doet toch zn kaak vast

hhhhmmm....... schaam me diep maar wat is 'achter zijn gang aan rijden'?

:o :o :o :o

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 19:54

Dat je lichtrijden niet bij de gang klopt. Je bent iets te laat.