Kunnen friese paarden springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evamontfoort

Kunnen friese paarden springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 17:38

Oke ik zet het hier maar neer, omdat ik nergens iets kon vinden waar ik mijn vraag kwijt kon haha.
Ik heb gister op een fries paard gereden, en toen we gingen springen werd er gezegd dat hendrika (dat friese paard) niet kon springen?
En ik heb ook wel vaker gehoord dat friese paarden niet konden springen.
Is dit waar of ligt het aan het paard zelf?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:43

Google maar eens afbeeldingen op "springen Fries" Genoeg die het wel kunnen hoor :)

Er zijn ook KWPN'ers die niet kunnen springen, zoals je zelf al zegt ligt dat idd aan het paard zelf (of liever gezegd, aan de opleiding ervan!)

evamontfoort

Re: Kunnen friese paarden springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 17:44

Jaa want hendrika is wel een wat brede fries haha.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:44

o jawel hoor :D
kijk maar:

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:45

Er is een verschil tussen niet kunnen/mogen springen door blessure oid, of niet goed of hoog over de hindernissen kunnen.
Ik denk dat elk paard wel een klein hindernisje kan springen. Niet over de techniek hebbend dan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:46

Even de zoekfunctie gebruiken. Zijn al meer items over.

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:47

Ik ken een Fries die niet mag springen omdat ie dan kreupel word [word dan ook niet mee gesprongen]
Ik heb zelf verder gehoord dat vrij veel Friezen dan ook niet kunnen springen omdat ze kreupel worden.. Maar dat wilt verder niet zeggen dat geen enkele Fries kan springen.. Toch.?

xrainnblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:42

Hoezo zouden ze dat niet kunnen? Van nature kan elk paard wel een sprong maken. Alleen niet dat ze de beste er in zijn. De fries van mijn vriendin kan het ook hoor. <3

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:44

Friese kunnen best springen hoor, kijk maar in mijn profiel. Met deze fries kon ik rustig een B parcours springen.
In mijn profiel staat de hindernis nog niet op 1 meter, maar een slechte springtechniek had ze niet.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:51

hey
ik rij op een manege en daar rij ik meestal op fryska, een schat van een fries. zij kan ook niet springen. ofwel heeft ze het nooit geleerd ofwel wil ze gewoon niet springen want als je voor een hindernis staat met haar dan loopt ze gewoon tegen de hindernis hihi

friezen hebben toch ook niet echt de bouw om te springen? zijn ze niet meer voor dressuur en als trekpaard?

er zijn friezen die kunnen springen maar lang niet alle friezen(of toch niet hoog springen)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:22

Opzich zou elk gezond paard minimaal hun eigen knie hoogte moeten kunnen springen.
Dus als je ze het op de juiste wijze leert kun je zeker wel springen. Maar dan ben ik van mening dat je met een fries best de hoogte in kunt alleen wil je echt de springsport is is de fries niet de juiste keuze. Maar springen kunnen ze opzich allemaal wel. De vraag is uiteraard ook hoe ze de hindernis overgaan. Wat klungelig of lomp. Maar oefening baart kunst. Die van mij vindt het nog een beetje eng zeker de balken zijn eng. Maar als het moet gaat ze zo over de 1.20 hoor. Dus ze kan het zeker wel.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:22

Ieder gezond paard kan zijn knie-hoogte springen, een Fries dus ook!

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:21

Heb zelf ook een fries, die heeft weleens 60 cm ong. gesprongen maar bij mij nog niet. Komt nog wel!
Ze kan het iig wel en ze wil het ook!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:23

Ze kunnen het wel maar of het goed is! Een fries is zwaargebouwd en als ze met springen al dat gewicht op hun voorbenen krijgen ik zal je vertellen is een behoorlijke aanslag op de kniën

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:26

elk paard kan in principe springen dus ook een fries. alleen is hij niet bepaald gebouwd voor het hogere springwerk maar dat ligt vooral aan de bouw en de breedte van het paard.
een fries is net als een dressuurpaard niet gemaakt voor hoge hindernissen. een dressuurpaard zal over het algemeen ook meer moeite hebben met hoge hindernissen dan een springpaard. dat heeft te maken met de bouw. het verschilt per paard en of ze het willen en hoe ze zijn opgevoed. een paar kleine sprongen kan mits er goede begeleiding en basis is elk paard maken.
dus ook een fries of een andere koudbloed of een dressuurpaard.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:34

ERGENS op bokt is er een topic van een bokker met een hele gave fries die echt goed springt :D

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:37

We hebben ooit een fries op de manege gehad die echt niet wist wat ze moest doen en ging bovenop de hindernis staan :=
De 2 die er nu staan kunnen wel een sprongetje maken.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:03

Mijn Fries heeft nog niet onder het zadel gesprongen maar als ik met longeren een balkje neer leg springt hij er overheen alsof z'n leven er vanaf hangt. Hij kan het dus wel!!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:06

licht er aan....... is het een dressuur x dressuur of springen x dressuur? als het een springen x dressuur is dan gaat het beter als dressuur x dressuur natuurlijk (= logisch!)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:24

Sjors493 schreef:
licht er aan....... is het een dressuur x dressuur of springen x dressuur? als het een springen x dressuur is dan gaat het beter als dressuur x dressuur natuurlijk (= logisch!)

Ik snap nu even niet wat je bedoelt. Heb je een betere uitleg?

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:28

Sjors493 schreef:

Maar er zijn toch geen friezen die springgefokt zijn? dus dressuur x springen bestaat bij friezen niet, toch?

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:30

zaterdag dee er in drachten nog een fries mee in de B
en bij andere wedstrijden zie ik ook wel eens die fries springen

aahhp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:36

ze zijn er gewoon niet voor gefokt, qua exterieur, tuurlijk zal een fries wel over een hindernis kunnen komen, dat kan elk paard, zelfs een belg kun je over een hindernis krijgen, maar ga ze maar eens rijden in een heel B of L parcours, dat zal niet vlekkeloos verlopen.. misschien zijn er uitzonderingen? Maar in mijn ogen niet..
Niks tegen friezen trouwens hoor! heb er zelf ook een paar gereden :P

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:43

aahhp schreef:
ze zijn er gewoon niet voor gefokt, qua exterieur, tuurlijk zal een fries wel over een hindernis kunnen komen, dat kan elk paard, zelfs een belg kun je over een hindernis krijgen, maar ga ze maar eens rijden in een heel B of L parcours, dat zal niet vlekkeloos verlopen.. misschien zijn er uitzonderingen? Maar in mijn ogen niet..
Niks tegen friezen trouwens hoor! heb er zelf ook een paar gereden :P

Precies wat ik ook wilde zeggen. Elk paard kan een sprongetje maken, alleen zijn niet alle rassen ervoor gebouwd. Friezen zijn over het algemeen paarden die ik zou omschrijven als tuigpaard. Stiekem vind ik ze ook het mooist voor een sjees (schrijf ik dat zo goed :o )
Dit neemt natuurlijk niet weg dat ze het goed doen onder het zadel, en dat ze uiteraard ook wel kunnen springen. Ik weet alleen niet, en betwijfel dat ook enigzins of het merendeel geschikt is voor springen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 06:57

Sjors493 schreef:

Er zijn geen springgefokte friezen dus deze reactie slaat nergens op.