Mad Max @ work. (v. balzflug)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iwouldstay_

Mad Max @ work. (v. balzflug)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 12:33

Hallo,

Deze vrijdag kwam emma ( muiske hier op bokt. ) foto's maken van mijn paard.
Toen ik de foto's kreeg was ik eens benieuwd wat bokt.nl ervan zou vinden. :D
Het is mijn eerste topic in HAW, dus wees alstublieft een beetje mild. :)

Info ruiter :
- Sofie
- ik rij 3 jaar
- altijd al eigen paarden gehad, nooit manegepaarden.
- Grote schrik opgedaan, waardoor ik nog altijd een klein beetje naar voor zit. Deze schrik is bijna volledig weg.
Werkpunten:
- HOUDING !!

Info paard :
- Mad Max ( v : BALZFLUG )
- 17 jaar
- liep vroeger 1m20 - 1m30
- Nog altijd jong in hoofd :)
- ideaal leerpaard!
Werkpunten:
- Soms kan hij zéér sterk worden, vooral bij springen.

Hier zijn de foto's:
Afbeelding

Afbeelding Doorzitten denk ik, anders verkeerde been :o

Afbeelding

Afbeelding Zijn mooie kopje <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Na deze lag ik bijna in het zand, Hij sprong er nogal van ver en hoog over :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Nog een keer voor de laatste keer zijn mooie kopje <3

Wees lief voor ons aub,
Ik weet dat er nog veel werk aan is, maar we doen ons best.

Keuze vh bit: Bij springen rij ik altijd met de pessoa, wanneer ik dressuur rij, een dubbel gebroken bit. 7

Groetjes!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:37

Ik vind dat je hem met het losrijden wel wat ronder mag vragen. Ik krijg nu het idee dat hij zich vastzet in de kaak en rug, en dan worden ze inderdaad vrij sterk. Verder vind ik wel dat je een leuk paard onder je kont hebt hoor. Hij heeft en leuke beentechniek met springen, hij mag zijn hals wel meer geven. Als je hem die ruimte geeft en hem voor de sprong bij elkaar rijd moet dat wel lukken.

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 12:38

MLoeser schreef:
Ik vind dat je hem met het losrijden wel wat ronder mag vragen. Ik krijg nu het idee dat hij zich vastzet in de kaak en rug, en dan worden ze inderdaad vrij sterk. Verder vind ik wel dat je een leuk paard onder je kont hebt hoor. Hij heeft en leuke beentechniek met springen, hij mag zijn hals wel meer geven. Als je hem die ruimte geeft en hem voor de sprong bij elkaar rijd moet dat wel lukken.

Gelijk heb je :)
Dankje voor de reactie.

Muronia

Re: Mad Max @ work. (v. balzflug)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:39

Ik ben het eens met bovenstaande. Mag ik vragen waarom je er een martingaal aan hebt zitten?

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 12:41

Leorah schreef:
Ik ben het eens met bovenstaande. Mag ik vragen waarom je er een martingaal aan hebt zitten?

Omdat hij dan minder zijn hoofd in de lucht kan steken.
Ik ben zelf geen voorstander, maar hij voelt wel beter zo.
Ik doe dit ook op aanraden van mijn lesgever.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:42

Okey, maar misschien is het iets om hem dan met elastiek te gaan rijden? Hierbij heeft hij wel bewegingsruimte en kun je tegelijk werken aan het over de rug rijden, zonder dat het schade aanricht. nu beperk je inderdaad alleen het omhoog steken van het hoofd.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:45

Leorah schreef:
Okey, maar misschien is het iets om hem dan met elastiek te gaan rijden? Hierbij heeft hij wel bewegingsruimte en kun je tegelijk werken aan het over de rug rijden, zonder dat het schade aanricht. nu beperk je inderdaad alleen het omhoog steken van het hoofd.

Martingaal is veel milder dan een stiek. Als het paard het hoofd in de lucht gooit kun je namelijk nog steeds goed inwerken met het bit. Als je met een stiek gaat werken heb je A) kans dat je paard aanleuning op het stiek gaat zoeken en in het stiek gaan hangen en B) een stiek heeft geen fijne release, en werkt vaak de hele tijd in, ook als je hem goed afstelt, en C) het stiek hindert het basculeren. Dus dat zou ik met springen zeker niet aanraden.

Ik vind de keuze van de TS voor een martingaal bij haar verhaal juist een goede keuze. Als het paard nu met het hoofd eruit gaat lopen kan ze nog op een goede manier inwerken en het paard terugvragen. Als het paard niet te hoog loopt werk de martingaal nooit in.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:49

Oh mijn excuus, dat had ik er misschien bij moeten zetten, maar dit was puur voor het dressuurwerk bedoeld, niet voor het springen. Ik denk zelf namelijk dat een paard beter eerst aan een elastiek rondgereden kan worden, dan dat ie loopt te sterrenkijken als de berijdster hem zelf nog niet zo goed rond kan rijden. Dit ivm stijf worden en rugproblemen voorkomen. Uiteraard is het niet de bedoeling dat het paard op het elastiek gaat hangen, daar heeft de ruiter zelf de teugels voor in de hand. Puur ter ondersteuning waar nodig in laten werken. Zo leert de ruiter te voelen hoe het hoort en aan te voelen hoe hij of zij dit zelf kan bewerkstelligen, zodat het elastiek overbodig gaat worden en er af kan op den duur. Een martingaal doet niks met betrekking tot over de rug werken. Vandaar mijn tip.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:51

Leorah schreef:
Een martingaal doet niks met betrekking tot over de rug werken. Vandaar mijn tip.

Dat klopt, dan hebben we elkaar verkeerd begrepen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:54

Toch zou ik je zo een verbindingstukje echt willen afraden. Je teugelhulpen zijn daardoor onduidelijk, beter rijd je met 2 teugels, zoals bij een pelham. Is dit een gebroken bit? Realiseer je dat het bit op deze manier een heel pittige inwerking heeft, een beetje zoals een notenkraker, en dat is niet fijn voor je paard. En zeker omdat je nog niet lang rijdt, ben ik niet blij met deze optoming. Je martingaal maakt het allemaal nog strenger, die is imo wat te kort. Volgende keer een trensje!
Je springt leuk trouwens, doe je knap. Vind ik echt knap dat je dat nu al zo doet.
Ik heb alleen het idee dat het paard erg onder je uitloopt, ga eraan werken het tempo door middel van je zit echt bij jou te houden. Nu werk je van voor heel streng in, en het resultaat is dat je paard de onderhals erop zet, waardoor je eigenlijk heel weinig te vertellen hebt. Dit compenseer je niet met aparte bitten, maar door het paard goed aan de hulpen te zetten. Ik zou je dat ook echt als tip willen meegeven, om daaraan, met een goede instructeur te werken.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:55

Wat een prachtige omgeving TS! Wauw!
En wat een mooie heldere foto's. Mooi paard ook.
Ik heb ook een balzflug gereden, pittig paard was dat.

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 12:58

Wanneer ik dressuur rij, gaat de martingaal er ook af en zit er een gewoon bitje in.
Mijn lesgever heeft liever een paard dat op zijn eigen benen loopt, lekker los in zijn lijf is, en voorwaarts is en zelf je stil hand opzoekt belangrijker, dan een paard met nog een hulpteugel eraan en in die houding wordt gedwongen.

Na het rijden loopt mijn paard ALTIJD met zijn neus over de grond.

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 13:02

Yamcha schreef:
Toch zou ik je zo een verbindingstukje echt willen afraden. Je teugelhulpen zijn daardoor onduidelijk, beter rijd je met 2 teugels, zoals bij een pelham. Is dit een gebroken bit? Realiseer je dat het bit op deze manier een heel pittige inwerking heeft, een beetje zoals een notenkraker, en dat is niet fijn voor je paard. En zeker omdat je nog niet lang rijdt, ben ik niet blij met deze optoming. Je martingaal maakt het allemaal nog strenger, die is imo wat te kort. Volgende keer een trensje!
Je springt leuk trouwens, doe je knap. Vind ik echt knap dat je dat nu al zo doet.
Ik heb alleen het idee dat het paard erg onder je uitloopt, ga eraan werken het tempo door middel van je zit echt bij jou te houden. Nu werk je van voor heel streng in, en het resultaat is dat je paard de onderhals erop zet, waardoor je eigenlijk heel weinig te vertellen hebt. Dit compenseer je niet met aparte bitten, maar door het paard goed aan de hulpen te zetten. Ik zou je dat ook echt als tip willen meegeven, om daaraan, met een goede instructeur te werken.

Bedankt voor de reactie, hier heb ik wat aan :)
Werkt een tussenstukje niet zachter in dan 2 teugels ?
Vroeger reed ik met een pelham, maar dit vond ik te zwaar.
Op elk ander bit loopt hij met springen weg. Hij is vanaf zijn 4 jaar altijd met een pelham gereden geweest tot ik hem gekocht heb. Het is redelijk moeilijk voor een beginner als ik hem perfect rond te rijden op een trensje. :)
De goede instructeur heb ik al, heb 2 keer in de week privéles.
Ben ervan overtuigd dat alles in orde komt. :D

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:03

Mooi beestje! Hij mag idd veel meer loskomen, dan zal hij ook soepeler worden en minder duwen tegen de hand. Warom heb je geen sperriempje? Dat is namelijk een enorm verschil als ze sterk zijn, nu kan hij heel makelijk het zijn mond openen en het bit met zijn tong terug duwen oid. Zodat jij niks meet hebt in te brengen...

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 13:03

DjunDjun schreef:
Wat een prachtige omgeving TS! Wauw!
En wat een mooie heldere foto's. Mooi paard ook.
Ik heb ook een balzflug gereden, pittig paard was dat.

Danku wel :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:07

op eigen benen lopen, uiteraard het beste en moet ook... maar lekker los door het lijf wordt ie niet met de neus in de wind helaas. Ik heb het ook absoluut niet over een paard in een houding dwingen, maar goed, veel succes :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:11

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's van een dresuurtraining, aangezien de TS al aangeeft dat ze op deze foto's niet heel erg bezig is geweest met de dresuurmatige africhting vind ik het moeilijk behoordelen hoe het paard loopt op een trensje met goede aanleuning ;)

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 13:47

Bokt blijft natuurlijk bokt.
Deze reactie's had ik wel verwacht :-)
Als jullie toch zo graag de paardenwereld willen verbeteren, begin dan bij de juiste mensen. Niet bij een 17 jarig meisje dat enkel haar best doet ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:56

Iwouldstay_ schreef:
Werkt een tussenstukje niet zachter in dan 2 teugels ?

Nee, er zijn veel mensen die dat denken maar een tussenstukje geeft voornamelijk heel veel ruis, omdat je de trenswerking, en de hefboomwerking niet onafhankelijk van elkaar kunt gebruiken. Wat ook meespeelt, is dat je daardoor de hefboomwerking altijd gebruikt, wat het erg streng maakt, met 2 teugels kun je ervoor kiezen om de hefboomwerking alleen te gebruiken als je die nodig hebt, daardoor kun je veel subtieler inwerken.
Iwouldstay_ schreef:
Vroeger reed ik met een pelham, maar dit vond ik te zwaar.

Een (ongebroken) pelham met 2 teugels is kan veel zachter gebruikt worden dan dit. Een ongebroken bit (en een pelham zou altijd ongebroken moeten zijn) heeft geen notenkraker werking, de tong en de lagen komen dus niet in de knel. Verder kun je met een pelham subtieler zijn dan met een pessoabit, de trenswerking is directer, heeft een snellere release ook.
Een pelham is idd te zwaar als je er met een tussenstukje gebruik van maakt, om bovengenoemde redenen.
Iwouldstay_ schreef:
Hij is vanaf zijn 4 jaar altijd met een pelham gereden geweest tot ik hem gekocht heb. Het is redelijk moeilijk voor een beginner als ik hem perfect rond te rijden op een trensje.

Toch is dat imo geen excuus, omdat dat voor iedereen geldt. Ieder paard is voor een beginner moeilijk rond te rijden op een trensje, daarom moet het ook niet op het bit, maar voornamelijk op zit en benen gebeuren, een bit is bedoeld om een zacht, elastisch contact met de mond te houden, niet als dwangmiddel. Punt is wel, dat als jij subtiel kunt zijn met een trensje, en je paard fijn op zit en benen kunt rijden, dan kun je het, naarmate je meer controle en gevoel ontwikkelt, en je zit meer onafhankelijk wordt van je handen, ook op een fijne manier op andere bitten.
Nog een andere reden is dat je op deze manier niet leert om subtiel en fijngevoelig te zijn, en als je een paard zou rijden dat heel licht aan de hulpen staat, heb je een serieus probleem, want dat leer je op deze manier niet beheersen. Jouw paard is dit gewend, maar ik ken paarden die je echt afmaken als je dit bij hen probeert. Die tolereren zulke optomingen niet.
Leorah schreef:
Oh mijn excuus, dat had ik er misschien bij moeten zetten, maar dit was puur voor het dressuurwerk bedoeld, niet voor het springen. Ik denk zelf namelijk dat een paard beter eerst aan een elastiek rondgereden kan worden, dan dat ie loopt te sterrenkijken als de berijdster hem zelf nog niet zo goed rond kan rijden. Dit ivm stijf worden en rugproblemen voorkomen. Uiteraard is het niet de bedoeling dat het paard op het elastiek gaat hangen, daar heeft de ruiter zelf de teugels voor in de hand. Puur ter ondersteuning waar nodig in laten werken. Zo leert de ruiter te voelen hoe het hoort en aan te voelen hoe hij of zij dit zelf kan bewerkstelligen, zodat het elastiek overbodig gaat worden en er af kan op den duur. Een martingaal doet niks met betrekking tot over de rug werken. Vandaar mijn tip.

Klinkt goed, maar wel onder begeleiding, want om dit uit te voeren zoals jij het beschrijft, moet je aardig goed weten wat je doet, en een elastiek heel netjes kunnen afstellen.
Iwouldstay_ schreef:
De goede instructeur heb ik al, heb 2 keer in de week privéles.

Niet om vervelend te zijn, maar ik ben daar nog niet zo van overtuigd........ mijn instructrice zou het niet grappig vinden als ik zo rondreed, denk ik zou een beste preek krijgen....... en terecht.
Iwouldstay_ schreef:
Bokt blijft natuurlijk bokt.
Deze reactie's had ik wel verwacht :-)
Als jullie toch zo graag de paardenwereld willen verbeteren, begin dan bij de juiste mensen. Niet bij een 17 jarig meisje dat enkel haar best doet ...
Een 17-jarig meisje is een prima begin. Als het goed is, zul je nog vele jaren rijden, en als je het nu op een goede, fijne manier leert, heb je daar heel veel plezier van, en kunnen mensen in de toekomst een hoop van jou leren :)

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 14:01

[/quote]
Klinkt goed, maar wel onder begeleiding, want om dit uit te voeren zoals jij het beschrijft, moet je aardig goed weten wat je doet, en een elastiek heel netjes kunnen afstellen.
Iwouldstay_ schreef:
[b]De goede instructeur heb ik al, heb 2 keer in de week privéles.

Niet om vervelend te zijn, maar ik ben daar nog niet zo van overtuigd........ mijn instructrice zou het niet grappig vinden als ik zo rondreed, denk ik zou een beste preek krijgen....... en terecht.[quote="Iwouldstay_"]

Graag meer uitleg aub ?
Ben het met alles wat je zegt met je eens, maar dit snap ik toch wel niet.
Volgens de meeste hier is enkel mijn optuiging niet in orde.
Over de hoofdhouding van mijn paard, ben ik tevreden.
Ik ben zelf nog geen 'routinéruiter' dat al 10 jaar rijdt.
Ik doe enkel mijn best, meer kan ik niet doen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:10

Je best doen is goed, maar waarom zet je hier foto's neer als je toch geen raad wilt aannemen van mensen die wel 'routinéruiters" zijn zoals jij ze noemt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:13

@ TS: Nu, laat ik het zo uitleggen: als ik je instructeur was, zou ik er een trens inhangen, en enkel een stootteugeltje eraan om te voorkomen dat hij zijn hoofd de lucht in gooit.
Ik zou er vervolgens met je aan gaan werken om te leren het tempo bij jou te houden, door middel van je zit, je paard lichter aan de hulpen te zetten. En als jij het tempo bij je kunt houden, ook wanneer hij heet wordt, wordt het tijd om te gaan springen. Niet eerder.

Waar ik wat moeite mee heb, is dat jouw instructeur het goed vindt dat je al die poespas aan je paard hangt, terwijl ik denk dat je beter kunt leren om zó te rijden dat je al dat spul niet nodig hebt. Het probleem met 'extra's' om het zo maar te noemen, is dat ze je meer mogelijkheden geven, waardoor je niet leert om het zonder te doen (wat ook logisch is, waarom zou je iets willen leren wat je spullen al voor je doen).
Het is zoiets als met een zadel met een gedwongen zit: je leert daardoor niet om onafhankelijk te zitten, want het zadel ondersteunt en dwingt je in een bepaalde zit. Maar zou je dan zonder zadel gaan rijden, heb je opeens een probleem, want je mist de ondersteuning die je altijd hebt.

Ik denk dat het rijtechnisch voor jou veel meer oplevert om te leren het zonder alles te doen, daar leer je veel beter van rijden, je wordt er veel handiger van, omdat jij het moet oplossen, ipv dat het bit dat voor je doet (of het zadel, of whatever). Snap je me nu beter? En ik zou, als ik je instructeur was, ook daarvoor kiezen.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:15

Hey, wat een mooi paar heb jij zeg !
het valt me wel op dat je in de galop enorm hoog opkomt uit het zadel, je moet echt proberen zitten en zo het tempo bij jou te houden, niet doormiddel van dit bit in combinatie met de martingaal. Het springen doe je goed ! Zeker als je maar 3 jaar rijdt !
Goed lessen en probeer misschien is met een ander bit mbv je instructeur !
Good luck !

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:32

Ik snap denk ik wel wat jou instructrice bedoeld. MIjn paard bijvoorbeeld heeft soms heel erg de neiging om met zijn hoofd te gaan klapperen en sterren te gaan kijken. Wanneer ik dan gewoon rustig blijf zitten en niks met mijn handen doe, dus gewoon op zijn plek houden. Ik stimuleer hem een beetje met mijn benen, dan komt hij vanzelf wel weer naar mijn hand toe en komt hij vanzelf omlaag. Bij jou is dat denk ik ook wel het geval, alleen duurt het wat langer omdat jij zelf nog niet zo ver bent! Ik ben het dus wel met je instructrice eens, wanneer jij hem voor gewoon de ruimte blijft geven, zoekt hij vanzelf jou hand op. Je moet alleen niet verwachten dat dat zo 1,2,3 gaat. Verder vind ik dat je een super mooi paard hebt!!

groetjes Merel

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 18:54

mereltjuhxxx schreef:
Ik snap denk ik wel wat jou instructrice bedoeld. MIjn paard bijvoorbeeld heeft soms heel erg de neiging om met zijn hoofd te gaan klapperen en sterren te gaan kijken. Wanneer ik dan gewoon rustig blijf zitten en niks met mijn handen doe, dus gewoon op zijn plek houden. Ik stimuleer hem een beetje met mijn benen, dan komt hij vanzelf wel weer naar mijn hand toe en komt hij vanzelf omlaag. Bij jou is dat denk ik ook wel het geval, alleen duurt het wat langer omdat jij zelf nog niet zo ver bent! Ik ben het dus wel met je instructrice eens, wanneer jij hem voor gewoon de ruimte blijft geven, zoekt hij vanzelf jou hand op. Je moet alleen niet verwachten dat dat zo 1,2,3 gaat. Verder vind ik dat je een super mooi paard hebt!!

groetjes Merel

Dankuwel ! :)