Iwouldstay_ schreef:Werkt een tussenstukje niet zachter in dan 2 teugels ?
Nee, er zijn veel mensen die dat denken maar een tussenstukje geeft voornamelijk heel veel ruis, omdat je de trenswerking, en de hefboomwerking niet onafhankelijk van elkaar kunt gebruiken. Wat ook meespeelt, is dat je daardoor de hefboomwerking altijd gebruikt, wat het erg streng maakt, met 2 teugels kun je ervoor kiezen om de hefboomwerking alleen te gebruiken als je die nodig hebt, daardoor kun je veel subtieler inwerken.
Iwouldstay_ schreef:Vroeger reed ik met een pelham, maar dit vond ik te zwaar.
Een (ongebroken) pelham met 2 teugels is kan veel zachter gebruikt worden dan dit. Een ongebroken bit (en een pelham zou altijd ongebroken moeten zijn) heeft geen notenkraker werking, de tong en de lagen komen dus niet in de knel. Verder kun je met een pelham subtieler zijn dan met een pessoabit, de trenswerking is directer, heeft een snellere release ook.
Een pelham is idd te zwaar als je er met een tussenstukje gebruik van maakt, om bovengenoemde redenen.Iwouldstay_ schreef:Hij is vanaf zijn 4 jaar altijd met een pelham gereden geweest tot ik hem gekocht heb. Het is redelijk moeilijk voor een beginner als ik hem perfect rond te rijden op een trensje.
Toch is dat imo geen excuus, omdat dat voor iedereen geldt. Ieder paard is voor een beginner moeilijk rond te rijden op een trensje, daarom moet het ook niet op het bit, maar voornamelijk op zit en benen gebeuren, een bit is bedoeld om een zacht, elastisch contact met de mond te houden, niet als dwangmiddel. Punt is wel, dat als jij subtiel kunt zijn met een trensje, en je paard fijn op zit en benen kunt rijden, dan kun je het, naarmate je meer controle en gevoel ontwikkelt, en je zit meer onafhankelijk wordt van je handen, ook op een fijne manier op andere bitten.
Nog een andere reden is dat je op deze manier niet leert om subtiel en fijngevoelig te zijn, en als je een paard zou rijden dat heel licht aan de hulpen staat, heb je een serieus probleem, want dat leer je op deze manier niet beheersen. Jouw paard is dit gewend, maar ik ken paarden die je echt afmaken als je dit bij hen probeert. Die tolereren zulke optomingen niet.
Leorah schreef:Oh mijn excuus, dat had ik er misschien bij moeten zetten, maar dit was puur voor het dressuurwerk bedoeld, niet voor het springen. Ik denk zelf namelijk dat een paard beter eerst aan een elastiek rondgereden kan worden, dan dat ie loopt te sterrenkijken als de berijdster hem zelf nog niet zo goed rond kan rijden. Dit ivm stijf worden en rugproblemen voorkomen. Uiteraard is het niet de bedoeling dat het paard op het elastiek gaat hangen, daar heeft de ruiter zelf de teugels voor in de hand. Puur ter ondersteuning waar nodig in laten werken. Zo leert de ruiter te voelen hoe het hoort en aan te voelen hoe hij of zij dit zelf kan bewerkstelligen, zodat het elastiek overbodig gaat worden en er af kan op den duur. Een martingaal doet niks met betrekking tot over de rug werken. Vandaar mijn tip.
Klinkt goed, maar wel onder begeleiding, want om dit uit te voeren zoals jij het beschrijft, moet je aardig goed weten wat je doet, en een elastiek heel netjes kunnen afstellen.Iwouldstay_ schreef:De goede instructeur heb ik al, heb 2 keer in de week privéles.
Niet om vervelend te zijn, maar ik ben daar nog niet zo van overtuigd........ mijn instructrice zou het niet grappig vinden als ik zo rondreed, denk ik zou een beste preek krijgen....... en terecht.Iwouldstay_ schreef:Bokt blijft natuurlijk bokt.
Deze reactie's had ik wel verwacht

Als jullie toch zo graag de paardenwereld willen verbeteren, begin dan bij de juiste mensen. Niet bij een 17 jarig meisje dat enkel haar best doet ...
Een 17-jarig meisje is een prima begin. Als het goed is, zul je nog vele jaren rijden, en als je het nu op een goede, fijne manier leert, heb je daar heel veel plezier van, en kunnen mensen in de toekomst een hoop van jou leren